Upfront delen av avtalen er 55 mill 
DETTE stÄr det i RAPPORTEN pÄ fÞrste side:
maintaining strong deployment momentum while signing two major new
agreements in Q3 2025 with an existing customer. The contracts cover both
commercial and consumer segments as well as PC accessories and includes
an expanded licensing structure and minimum committed revenues where
the majority will be recognized in Q3 and the remaining in Q4.
Dvs âmajoritetenâ (udefinert, over 50%) vil bli inntektsfĂžrt i Q3 og resten av de 55 i Q4. I tillegg kommer mobil og lĂžpende inntekter fra PC hvis dette fortsetter under ny avtalestruktur. Uten lĂžpende fra PC (hvis 55 mill er alt i H2) kan vi vente tresifret H2 gitt at mobil holder koken. Skal regne mer pĂ„ dette etter presentasjonen er avholdt.
Opprinnelig hadde jeg 175-200 som ârangeâ for 2025. FĂžr endringer i struktur.
Helt enig, men les litt lengre ned i rapporten. Der stÄr det jeg har lagt inn.
Dette betyr det,om vi slÄr de sammen i mitt hodet.
Minst 55mill for Q3 pÄ de 2 avtalene.
Men den er stÞrre enn 55mill,sÄ restrende gÄr pÄ Q4.
Men du leser det ikke riktig.
âSigned two new laptop contracts with existing customer for a
combined minimum commitment of approximately NOK 55m in Q3â25,
covering commercial, consumer and PC accessories segmentsâ
betyr at det i Q3 ble signert to nye avtaler for totalt 55 millioner minimum.
Nettopp. Laila skriver jo dette klart lengre inne i rapporten (ikke âpresentasjonenâ):
While Q2 revenue was temporarily impacted by a shift in licensing structure âpushing
revenue from Q2 mostly to Q3 with the remainder in Q4 â this timing change does
not reflect any change in commercial momentum. In fact, after quarter-end, we
signed two major multi-year agreements with the same customer, covering both
commercial and consumer segments. The contracts included expanded licensing
structures to also cover PC accessories, underscoring the customerâs solidified
commitment to our technology platform across their device portfolio.
Penetrating the consumer laptop segment marks a critical milestone, unlocking
access to the largest and most scalable market in the global PC industryâa key
priority in our long-term growth strategy.
These contracts carry a combined minimum value of approx NOK 55 million and will
contribute to a solid revenue uptick in the third quarter and towards double-digit
revenue growth for the full year. We normally donât disclose contract size due to
confidentiality obligations, but the customer has agreed to us reporting the minimum
commitment for this contract due to the change in licensing structures and the
impact on revenue in the quarter.
Ekstremt banal regning, men neppe langt unna:
Elabs har ca. 25 mill i lĂžpende pay-as-you go pr kvartal (ref. inntekter i Q2â25)
25 + 25 + 55 = minimum 105 mill for H2, forutsatt at pay-as-you-go er stabil.
Eventuelle nye mobilavtaler vil booste dette tallet.
PÄ den andre siden - forventet 10% vekst YoY med jevn kostnadsÞke pÄ ca. 9% gjÞr at sluttsummen blir flat for 2025.
Edit: Totalt sett vil 27 + 25 + 105 vĂŠre lik 157m for 2025e. Differansen mellom 2024e (132m) og et antatt 157m for 2025e vil tilsvare 19% vekst YoY.
Ja her mÄ det inn noe uventet i H2 for at det skal bli et spenstig 2025
Dette er hva proffene skriver: SB1: Elliptic Labs (=): Earlier today, Elliptic Labs reported soft revenue figures with a YoY decline of 27%, leading to revenues of NOK25m vs. our NOK42.5m estimate and compares to NOK32.4m last year. Consequently, the soft revenue base in 2Q25 result in a corresponding negative effect further down in the P&L, as opex landed at NOK23.9m vs. our NOK25.5m estimate (the company continue to have solid cost control). This will be interpreted negatively, nevertheless. However, as mentioned earlier, the swings and timing of revenues in Elliptic Labs is extremely difficult to model (also a function of milestone payments), and we note that the company on slide 6 and 9 in the presentation comment that i) laptop revenues were deferred into 3Q25 (due to signing of two new laptop contracts), ii) minimum committed value of approximately NOK55m will be recognized in 3Q25 and 4Q25, and iii) in the report, we see that underlying volume of smartphones and laptops shipped has increased from 32 to 43 and 13 to 25, respectively, with a mix tilted towards laptops with 2 AI sensors (higher ARPU). Consequently, despite the miss in 2Q25, we argue the company is on track to meet our NOK170m revenue estimate for the year and consequently, we are as of now, not worried about the cash balance of NOK57m, which compares to a trailing 12m cash-burn (assuming NOK128m revenues LTM) of NOK38m.
Q3+Q4.
Elendig resultat og folk som snakker om at âkommer det bare litt nyheter stikker kursenâ.
Den gjÞr ikke det. Eventuelle nyheter er allerede priset inn i kursen. Selskapet verderes som om det tjente 100M/Är. De kan fÄ en omsettning i Är pÄ kanskje 120M⊠Mulig de gÄr i null, men ikke mye bedre enn det.
Eventuelle 100M/Är i vinst ligger langt frem i tid, hvis det alls skjer.
à penbart noen som har solgt seg ut i forkant, og en del kommentarer bÊrer preg av det. Priset allerede som om de allerede tjener 100m? I den vekstfasen de er i nÄ, sÄ skal de altsÄ prises med en PE pÄ 12? Som sagt er det mye underlige kommentarer her preget av man ikke liker den bullishe ordlyden i rapporten.
Ga du en like til deg selv?

Solgte meg, som tidligere nevnt, ut i juli, jeg. Ordlyden i rapporten er omtrent akkurat like bullish som fÞr, vil jeg si. Og det er positivt at vi ser vekst YoY, men minuset er at inntektene fra Lenovo ser ut til Ä nÄ et platÄ / flate ut. Med tanke pÄ at dette er en flerÄrig avtale - der minimumsforpliktelsene skal betales i Q3/Q4, vil det ikke komme noen Lenovo-boost i 2026.
PAS
Q2â25 First take: Q2â25 was muted, but H2â25e looks firmer
Elliptic generated NOK 25m in revenue in Q2â25, which is down 27% y/y and 20% below our estimate. This was due to deferment of revenue attached to the structure of the new license agreement with Lenovo, which should drive growth going forward. More specifically, NOK 55m in minimum commits for H2â25e. In addition to a possible quarterly run-rate of NOK 25m in contribution from launched models, this screens quite well compared to our NOK 118m revenue estimate for H2â25e. Cash cost in the quarter was a little below expectation but FX losses (cash effect) dragged, leaving net profit adj. NOK 6m below us. Coupled with a larger working capital build, cash flow also ended below dragging the cash balance down to NOK 57m. No immediate risk, but more touch-and-go (mgmt. say no risk). In total, we think the development is positive in a long-term perspective and think FYâ25e estimates will continue to predict significant growth, but possibly a tad down from our current 33% estimate. BUY, TP NOK 18/share.
Vekstfas? De har lavere omsettning nÄ enn fÞr et Är siden. Hvis de var i en vekstfas skulle omsettningen gÄ opp.
SÄ de hadde ikke 150 % vekst i fjor for mobil og 50 % for PC, samt ligger an til 20-40 % i Är? Hva er en «fase» for deg - mellom frokost og lunsj?
Alle avtalene de siste Ärene er flerÄrige. Juni 2023 - flerÄrig . Juni 2024 - flerÄrig. Aug 2025 - flerÄrig. Venter 2026 flerÄrig i juni neste Är. Hvorfor flerÄrige? De dekker (1) lanseringer for konkrete (nye) modellserier som har en flerÄrig lanseringsplan. (2) NÄr lansert i markedet, kommer inntektene over flere Är (lÞpende).
Jeg ser at det ikke er noen stor forskjell i basisprinsippene i ny avtalestruktur for HPD, evt forskjeller ligger knyttet til seamless hvor ELABS connectivity nÄ integreres i Lenovos egen stack. Dette betyr ikke at seamless skal ut i alt av PC/Laptop/Tablets/Accessories, slik jeg forstÄr det. Det skal fortsatt avtales pÄ produktnivÄ.
Hva gjelder âLenovo-inntekter flater utâ er jeg uenig av 2 Ă„rsaker. For det fĂžrste er jeg trygg pĂ„ at up-front vil Ăžke i 2026 pga ut i enda flere nye modeller(PC/Laptop og accessories for bĂ„de consumer og business) og sĂŠrlig at seamless kommer inn i langt flere PC/Laptops og i accessories (hvor HPD selvsagt ikke har noen plass). #2: LĂžpende inntekter er en funksjon av antall enheter i markedet. Det ser ut til Ă„ ta 6-12 mndr per modell fĂžr up-front er âbrukt oppâ. Deretter kommer den variable inntekten. I H1-2024 kom det 15 modeller og totalt 15 apps ut i markedet med Lenovo. Disse begynner Ă„ gi lĂžpende inntekter i Ă„r. I H1-2025 kom det over det dobbelte, 34 apps, ut i markedet, fordelt pĂ„ 25 modeller. Apps ser ikke ut til Ă„ ha blitt lansert ennĂ„ iflg kommentarer fra Laila. LĂžpende inntekter neste Ă„r burde kunne bli over det dobbelte av 2025.
P.t. er jeg enig med SB1, at 170mill virker som et greit estimat gitt underliggende vekst i pay-as-you-go for Laptops og veksten i mobil. Slik sett beholder jeg p.t. mitt 175-200 estimat hvor 200 er den optimistiske varianten (trigges av evt hĂžyere pay-as-you-go for Laptops og svĂŠrt solid vekst i mobil). Betryggende Ă„ se kostnadskontrollen.
Aksjen kan sikkert fÄ seg en smekk pga folk som leser Q2/H1 alene. Totalt sett kom dette inn - hva gjelder Äret - omtrent som forventet i min verden. Det betyr de-risiking ift 175-mÄlet og basis for videre vekst, hvor sÊrlig seamless vil vÊre triggeren ut 2026. Slik sett burde kursen Þke fÞr Q3, som kanskje vil vise nÊrmere 70mill i inntekter.
ForÞvrig greit Ä vite at man fortsatt er i prosess mot flere PC-kunder. Dvs dÞren fortsatt Äpen.
Det er det som er bra. Det er ikke umulig det skjer, og da har vi et helt annet case enn nÄ. Det er grunnen til at jeg ikke solgt meg ur.
Selger jeg meg ur tar det ikke mange dager fĂžr det kommer en bĂžrsmelding om ny, feit PC-kunde. Kanskje allerede samme dag!
mr murphy er alltid sjef 
Ingen av oss kan klage pÄ at elliptic labs ikke ga oss info om dÄrlige tall og denne gangen stolte en del av oss pÄ at de kom til Ä krydre med noen gode nyheter i forkant sÄnn at fallet ikke ble sÄ stort.
Et retorisk spÞrsmÄl til de som dumper aksjer i Äpningen og/eller som er svÊrt misfornÞyd med resultatpresentasjonen:
Hva hvis de 2 kontraktene hadde vĂŠrt signert i juni som vanlig? Og f.eks. 45mill i Q2 og 10mill i Q3 fra disse? Da hadde vi hatt 70mill i inntekter i Q2. Ville det avstedkommet generell jubel og kursoppgang fra start? Alle som fĂžlger aksjen og presentasjonene vet at det er âlumpinessâ og at kvartalstall ikke kan sees isolert. Ă ret er beste tilnĂŠrming. Har Ă„rsforventningene gĂ„tt opp eller ned etter presentasjonen? Har sannsynligheten for over 20% vekst Ăžkt betydelig (= de-risking)?