Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Årsforventningen er like nøytral som den var i går. Men sikkert litt skuffende for de som så for seg en Lenovo-kontrakt med 1,8 milliarder i omsetning om tre år.

Hvorfor stiller du dette spørsmålet? Det er her du skal kapitalisere på disse menneskene. Det er en del av markedet.
En personlig takk fra meg til deg, som sa at dette kom til å utspille seg presist slik.

Ikke alle er like innvidde heller, noen skal bare inn og ut, og det å tape penger er da ikke så farlig for dem fordi de prøver å trade

6 Likes

Jeg tror mange (selv her inne) har god nytte av slike retoriske spørsmål. Var for eksempel en ovenfor som mente selskapet ikke er i en vekstfase. Det er når markedet er irrasjonelt man tjener penger på børs.

5 Likes

Laila Danielsen er på Hegnar sin børsmorgen nå. Ikke så mye nytt ennå, men bra at hun viser seg for investormiljøet.

6 Likes

Du sier noe der. Barca er vel en av de som har gitt mest opplæring til folk her. Og når jeg tenker meg om så stiller han nok ikke det retoriske spørsmålet for sin egen del kanskje

2 Likes

Fikk inn en liten trade i dag og fornøyd med det.

Lenovo Leier Sphere for 250K USD timen under CES i Las Vegas 06 Januar. Det blir ganske heftig markedsføring av de nye produktene og kan gå utfra de viser frem en god del Elliptic Labs teknologi da. Å holde aksjen akuratt denne dagen burde hvertfall ikke være negativt!

3 Likes

Hvis vi sammenligner med hvor vi var i 2020, da de kom på børsen…så har vi kommet et veldig godt stykke fram. Det er vel nå (relativt) morroa begynner. Ikke glem at det er 2026 det skal være en kraftig oppgang av implementerte AI funksjoner (ref.grafen fra tidligere presentasjoner).Kjenner jeg blir oppgitt av enkelte her inne som bruker dette forumet for å få ut sin frustrasjon. Har selv sitter i denne aksjen fra før de kom på børsen. Og ser virkelig framgangen fra et fundamentalt perspektiv.

7 Likes

Min spådom for 2025:

Kort oppsummert:
Omsetning ca 185 mill
Cost: 135mill
Profitt ca 50 mill
Kursmål gammelt industri selskap ( P/E) ca 19 kroner
Kursmål vekstselskap (P/S=30) ca 53 kroner.

De har meget bra Likviditet
Dårlig soliditet

Blir spennende og se om vi havner en plass imellom19-53 kroner ila året.

Uansett, så har ikke de 2 store kontraktene noen verdi utover de 55mill, før Lenovo faktisk begynner å implementere ihht til kontraktene, men grunnmuren er lagt, så spørsmålet er hvor mange units de 55mill representerer, og om Lenovo klarer å passere det antallet,før Q4 utgår.

( Dette forutsetter at det ikke dukker opp noen store positive/negative nyheter )

5 Likes

Earnings call raskt oppsummert: Elliptic Labs Q2 2025: Key Takeaways - by Sigbjørn Hovda

OBS: De 2 kontraktene gjelder maskiner som skal lanseres over flere år (dette har vi tracking på fra tidligere - enkelte kontrakter går med lanseringer over 3 kalenderår). Up-front er definert i forhold til den enkelte maskin, hvis f.eks. modell xy har fått USD 120.000 up-front og beløpet pr enhet er USD 0.5, da vil variabel-inntekt løpe så snart det er solgt 240.000 enheter. For noen modeller kan det gå raskt, kanskje bare 6 mndr, for andre kan det ta fra 6-18mndr (mitt estimat). Dvs at f.eks. en modell i de nye kontraktene som lanseres i markedet i Q4-26, vil kunne få start på variabel inntekt mellom Q2-27 og Q2-28. Derfor er det vanskelig å modellere (kreves å holde tungen rett i munnen når man bygger excel-analysene) da modeller som det ble inngått avtale på i 2023 er lansert bl.a. i 2025, og kan gi start variabelinntekt i 2026 eller til og med ikke før i 2027, 4 år etter kontraktsinngåelse.
Typisk volum pr modell er 0.5 til 1.5 mill enheter i løpet av dens levetid, slik at midtpunkt 1 mill og 5kr/enhet gir NOK 5mill for Laptop over 3 års typisk levetid, inkl up-front og variabel, gitt kun EN app. Omtrent det dobbelte ved 2 apps ift gammel kontraktsmodell. Tror ikke dette er endret noe særlig nå, kanskje noe discounting på seamless dersom denne appen nå integreres i langt flere modeller og accessories.

2 Likes

Du er nok inne på noe her. Uten at jeg kan framlegge no bevis på dette, så er jeg temmelig sikker på de har en ok pris per enhet for per implementert teknologi.

Litt økonomi-pirk: Soliditeten er veldig god (nesten 100% egenkapital).
Likviditeten er p.t. svak pga lav cash, men bedre enn flere mener å vurdere pga at selskapet har anledning til å inngå betydelige factoring-avtaler eller andre typer kredittavtaler for å avhjelpe lang betalingstid for bunnsolide kunder.

1 Like

Helt greit med pirk.
Grunnlaget for dette er som følger:
Soliditet under 30% regnes dårlig.
Likviditet over 1 regnes som bra.

Men både Likviditeten og Soliditeten vil bli utrolig bra ila året pga kommende profitt. Kostnadene er mer eller mindre stabil, og det er ikke omsetningen, den har bare gått opp opp opp.,og da kommer profitten. De lån Elabs har, kan de nulle ut ila året om de vil også. De har jo veldig lite lån, hvis vi ser på den omsetningen de har nå, og kommende profitt. Selskapet blir bunnsolid, det vil vises på Q3,med hoppet i positiv cash flow,som vil fylle kassen deres nå. Så ikke bekymret for at de er nede på 50mill tallet i cash heller.

Ja, vi er nok ikke så uenige. Jeg kikket bittelitt nærmere på det - og landet her:

Inn: 165 mill
Tar utgangspunkt i eksisterende run-rate på 25 mill/q + 55 mill fra Lenovo - og legger på 8 mill på toppen fra innkommende kontrakter. Med andre ord - burde aaaaabsolutt være oppnåelig.

Ut: 125 mill
Tar utgangspunkt i 108 mill fra 2024 og legger 15% på dette. Satser på at de onboarder litt ekstra i høst. Det vil også være et tegn på antatt økt ordreinngang fra 2026 av, så absolutt ikke negativt.

Ebitda
Det gir rundt regnet 30 mill på bunnen - som bringer selskapet tilbake til en kontantposisjon på ca. 100 mill i banken.

Med andre ord, fremdeles godt skodd for daglig drift, men salgsavdelingen må fremdeles legge ned en innsats for å bevise overfor markedet at de store pengene kommer til å rulle inn.

Barca forsøkte bare å si at du hadde kryssbyttet begrepene soliditet og likviditet - altså grad av egenkapital og evne til å betale løpende forpliktelser.

Stemmer nok. Ser det er “feil” i excel arket for Elabs. ligger inne med kun Cash og ikke tot.egenkap. der. da blir det 305/336, som er nesten 100%. og ikke 57/336 som jeg fikk opp. Gjorde den nok slik, slik at det lyser rødt,om de skulle trenge penger pga så liten/svak økonomi i 2020.

Jeg har ikke hatt tid til å lese rapport eller å se presentasjon ennå, men mitt inntrykk er at dette ble vesentlig bedre enn de fleste fryktet. Det blir ikke mange negative kvartaler fremover på grunn av den nye avtalen, det var bare Q2 som ble rammet. Så jeg er fornøyd :relieved:

1 Like
5 Likes

Vitner om at de ønsker å øke transparens når CEO forklarer hvordan de overtalte Lenovo til å kunne gå ut med tall for verdien av de nye/utvidede kontraktene: de fikk ikke lov til å gjøre det ved selve signeringen, men fikk disp til å gjøre det på Q. Synes hun gjør en god figur (som vanlig).

2 Likes