Hvor stort var det blokksalget hvor kursen gikk ned til 9,5ish og Fredly flippet?
Tilsvarende beløp, men det var jo brannsalg av Passesta AS, og da det kun var Fredly og MP Pensjon som hoppet på ble kursen presset unormalt langt ned. Regner med telefonen gikk varm på et tidspunkt for å få inn kjøpere.
Edit: mulig jeg husker det dårligere enn andre her inne. Fikk min inngang etter at dette hadde utviklet seg.
*Passesta AS notifies that its holding of shares has declined to approximately
9.60%, based on 105,268,968 outstanding shares, after selling 2,000,000
shares. The new holding is 10,104,258.*
Betyr ikke så mye i dag, men det er noe…
Disse ble vel solgt over børs og gruset kursen… Var vel salgspress i flere uker. Det slapp vi nå. Veldig spennende hvem som har kjøpt aksjene.
På kort sikt har ikke dette så mye å si,men om selskapet viser økt aktivitet i nye kontrakter,så gir det tiltro til at nedsalget har med skatt og gjøre. Om det nå blir nedgang i aktivitet og mindre kontrakter, så vil jo markedet raskt tenke at her er det andre grunner til nedsalget.
Ja skal bli spennende å se.
Noen andre som tenker å fiske litt bunnaksjer i dag?
Tillitten til Laila er lav, men mulig mye blir glemt til neste Q. Jeg har jo trua på bra tall da…
En ting vi hvertfall skal være glade for er lovnadene om et knall Q3. Tenk hvis rapporten i går hadde hatt lite lys i tunnelen. Da hadde kursen i dag blitt en massakre.
Så slik sett var det kansje bra tidspunkt for Laila å selge på. Vi må ikke glemme at kursen langt ifra ble pumpet opp før salget. Bare se på utviklingen i kursen siste mnd. Lite å skryte av.
Jeg har vært på bunnfiske i denne aksjen før… Om det blir noe mere fiske fremover avgjøres når vi får litt oversikt over hvem som plukket opp aksjene.
Ja det hjelper veldig… For meg virker det ekstremt rart å velge å selge nå og ikke si etter Q3 til en mest sannsynlig høyere kurs. Ja kan spekulere i at det ikke kommer noe ny PC OEM her, men om Laila vet det så påvirker ikke dette kursen veldig på kort sikt. Jeg syns hele greiene bare virker rart og jeg mener eneste naturlig forklaring må være at hun skal sette penge et annet sted. Det er jo så klart veldig urovekkende, for hvorfor skal vi kjøpe Elabs når CEO tror pengene vokser fortere et annet sted? Evt. om hun er på jobbebytte beite?
Man kan si mye om Laila, men tror Elabs er veldig avhengig av henne og ville vært et tap uten…
jeg tipper det er lurt å fiske føre en vet hvem som beit på de 2 millionene.
Ikke umulig at hun har overført de aksjene til seg selv gjennom ett nytt selskap. Et lite håp inntil videre vi ser på listene. Synes det er litt mystiskt at man har en klar kjøper for 2m aksjer ut av det blå gitt historikken til selskapet. Men time will show!
Jeg tror det var en blanding, sånn at kanskje det var 3-4 som kjøpte av Laila. Sikkert derfor ting gikk rett ned etter en halvtime i går?
Jeg tror mange er forbanna og kan velge å dumpe i dag fordi de har fått nok. Men kursen går nok opp igjen, kanskje ikke i dag, men en dag, så vil den det. Jeg ville ikke solgt basert på følelser. Kanskje man bare skal la være å sjekke kursen i dag om man foruten ceo-salget egentlig så lyst på fremtiden til elabs
Hvis du mener mange er forbanna og vil selge idag, samt at kursen ikke går opp igjen på en stund, så argumenterer du implisitt fot at salg det mest fornuftige å gjøre idag.
*kan…lite nøkkelord der. Ikke vil som du skriver
Tror ikke man skal vektlegge kursen for mye i dette selskapet, da blir man ikke lenge her. Den er svært volatil. Må heller se på selskapet,og om det er noe der som tilsier evt kjøp/salg av aksjer.De 2 siste kontraktene gjorde at jeg sitter mer sikkert enn før. Salget til CEO kan ha økt risikoen, det kommer an på hvem som har kjøpt dem, og kanskje mer klarhet i hvorfor skattegrepet ble tatt nå. Det får vi ikke svar på i dag, så da er det vanskelig å bedømme CEO salget nå. Eneste som ville fått meg til å tenke på salg nå pga CEO grepet, er hvis det kommer frem at det er mørke skyer i horisonten, tiden vil gradvis avsløre dette uansett. Så i dag , er nok mer en kjøpsmulighet,men med litt høyere risk pga manglende avklaring.
Hvis styreleder eller andre innsidere hadde kjøpt, så hadde den infoen kommet ut allerede?
Jeg forsøker å forstå hva som ligger bak CEO sitt nylige nedsalg av en stor andel av hennes aksjer i Elliptic Labs. Forrige gang hun solgte, virket det i stor grad som en klassisk gevinstsikring – i en fase der hun kanskje så at ting ville ta lengre tid enn først antatt. Dersom dette også er motivasjonen nå, sender det et tvetydig signal til markedet – nemlig at CEO ikke har sterk tro på verdiskapningen på kort/mellomlang sikt. Det er i så fall ikke et positivt tegn for eksisterende aksjonærer.
I børsmeldingen oppgir hun imidlertid at salget er skattemotivert. Det åpner for andre mulige forklaringer.
Jeg legger merke til at hennes heleide holdingselskap ble oppløst i slutten av juni (kilde: proff.no). Dette kan være en del av årsaken – kanskje hun vurderer å flytte permanent ut av Norge, og ønsket å rydde opp i strukturen før det skjer?
Et annet mulig motiv kan være at hun eier alle aksjene privat, og ikke gjennom et investeringsselskap. Det er normalt sett en lite gunstig løsning for gründere eller ledere i vekstselskaper som potensielt skal selges med høy oppside. Ved privat eierskap risikerer man å måtte betale inntil 38 % skatt på hele gevinsten (fratrukket skjermingsfradrag), i stedet for å kunne reinvestere via holdingselskap og utsette skatt.
Det er derfor mulig at hun nå realiserer deler av aksjebeholdningen privat for å “betale skatten nå”, og så kjøpe tilbake aksjene gjennom et nytt investeringsselskap. I så fall kan dette faktisk tolkes som et positivt signal: hun tar den skattemessige kostnaden nå fordi hun tror aksjeverdiene kan stige betydelig fremover.
Kort oppsummert:
- Dersom salget skyldes manglende tro på videre oppside, er det negativt.
- Dersom det er en bevisst skattemessig tilpasning for å posisjonere seg for videre oppgang, er det potensielt positivt.
Ja, det bør i så fall komme før børsåpning. Kan det kanskje være det ligger på en nominee-konto i mellomtiden til noen andre eller at det materialiserer seg et kjøp gjennom et privat holdingsselskap i US? Lite halmstrå fra meg…
Vet ikke skattesituasjonen/statusen til CEO. Hvis det er exit-skatten som er triggeren, er det vel lurt å lempe ut nå og laste opp i utlandet før kursen drives opp av sterkt H2😀
Kan noen spørre henne på LinkedIn?
God analyse dette, men jeg tror det er en skattemessig gjennomskjæringsrisiko her hvis aksjene kjøpes tilbake umiddelbart i et investeringsselskap. Derfor stusser jeg også på ordbruken tax planning i børsmeldingen. Dersom hun kjøper flere aksjer igjen, er min hypotese at det vil skje litt frem i tid.