LD was building a pipe dream?
When?

140 mill for 2025e tilsier 47 mill i Q4. Med tanke på at mesteparten av Lenovo-kontrakten kom i Q3, og at Q4 ikke akkurat var en enorm kontrakts- eller launch-periode på mobilfronten, har jeg en mistanke om at Q4 kommer inn brutalt under forventningene. Sitter med en stadig mer snikende følelse av at det lukter såvidt break even for '25e - og at kostnadskuttene som er meldt, er meldt tidlig for (forsøksvis) å ta brodden av et år i null/minus.
Du har et godt poeng der, mhp kostnadskutt og effektivisering,så er det et rødt flagg i min bok mhp fremtiden. Helt stille på Laptop vertikalen utenom Lenovo, ingen nye produkter/løsninger etter seamless. Ingen ny CEO funnet eller ansatt ennå,hvorfor klarer de ikke få tak i folk eksternt her ? Følger med 
Skulle du kunna tenkte dig at ta den typen av jobb? Er nok ikke så enkelt at få tak i noen.
Det skall til en veldigt speciell typ av person før at ta jobben som CEO i et selskap som Elabs. Ikke nok med at de som kan tenke seg at ta jobben er få, det gjæller att finne noen som er læmplig også.
Det er nok mer det at de som er aktuelle kandidater allerede er i andre bedrifter og at det generelt er et jobbmarked som er presset, enn at Elabs ikke er en spennende bedrift å jobbe i. Tror nok det er nok av folk der ute som ville sett på Elabs som en spennende utfordring. Mange bedrifter sliter med å rekruttere. Ikke noe spesielt for elabs dette.
Nja, nå veit vi jo egentlig ikke om elabs sliter med å rekrutere, men jeg tror det. Jobbet som CEO har jo stor risiko at vare et karriærmæssig selvmordsuppdrag.
Att mange har svårt att rekrutere beror nesten altid på et de som driver med rekruterngen er inkompetenta. Eller direkt korkade. Det har aldrig historiskt funnits så mange med bra utdannelse og arbeidserfaring. Får man ikke tak i folk nå så gjør man noe radikalt feil.
Elabs mener jeg dokk er et unnantagsfall der de kan gjøre alt riktig men likevel ha svårt at få tak i noen som vil ta jobben som CEO helt enkelt før at det er et dåligt jobb.
At ikke de har spadd opp en CEO på gode to måneder, med julestria midt i der, er ikke så overraskende eller bekymringsverdig.
Da undrer det meg mer at Norderud fortsatt er interim CFO. Hvis selskapet er på vei inn i en litt lun driftsfase, da er det jo bare å gi jobben til han som allerede har vært 4 år i selskapet og (forhåpentligvis) kjenner til hver lille linje med debet og kredit i sjappa. Trenger ikke en “CFO” med sølvspente boots og perlemorskjefter, da. Derimot lukter det mer prepping for salg, synes jeg. Perfekt å ha en midlertidig økonomidirektør som kjenner, nettopp, hver linje med debet og kredit når noen driver due diligence. Men gudene vet.
Det var jo også fascinerende å lese hvordan tidligere ledelse - og de som åpenbart allerede (ref. finansiell effekt fra februar) har fått signert sluttpapirene sine - får sine pass påskrevet i børsmeldingen.
Nå (endelig, si) er det tydeligvis slutt på manglende execution focus og accountability. Harde ord, men samtidig et markant signal til markedet om behovet for å rydde opp. Og jeg har vært inne på det før - det virker som det har vært alene hjemme-fest over lengre tid der, ref. denne HR-direktøren som sluttet, men tydeligvis aldri ble erstattet.
Vi får se hva som skjer. Tenker aksjen kan stige frem mot kommende rapport, men om tallene blir som jeg mistenker, kommer den til å falle som en stein igjen (pga feilkalibrerte forventninger) før den eventuelt finner mer permanent fotfeste oppover. Mistenker også at det kommer til å helles noe ekstra kaldt vann i årene mtp. ‘guiding’ fremover. Samtidig kan også en form for tydelighet, om enn betydelig lavere enn halvmiliarden vår finske venn ser etter, være positiv for potensielle aksjonærer som kjenner selskapet fra sin foregående iterasjon/ledelse.
Ganske uenig med deg. Er selv i en bedrift i finans/it og jeg vet hvor utfordrende det kan være å rekruttere riktige kandidater i et marked med lav arbeidsledighet. Så jeg står ved det jeg skrev. Elabs er ikke noe unntak. Dessuten vet hverken du eller jeg hvilke prosesser interim ceo og styret har med aktuelle kandidater, så det å sitte i et prateforum som dette og spekulere og synse som at dette har vi såå god greie på … nope. (Da er det bedre å bruke tastaturet til noe mer konstruktivt). Å være CEO kan være et karrieremessig selvmordsoppdrag? Hvor har du det fra? Baserer du det på erfaringen med denne ene avgåtte CEO’en eller har du mange eksempler fra næringslivet?
At vare CEO i et selskap som går bra og med oppenbart gode fremtidsutsikter er relativt enkelt og et attraktivt jobb. Hva på på svensk kaller “et glidarjobb”. Bra betalt, ting ruller på.
Att vare CEO i et selskap som knappt går rundt, har i princip kun en nykkelkund og MÅ ha inn fler store kunder og/eller komme med produkter som går at selge å ta betalt før, samt rydde opp internt er ikke en jobb før veklinger. Og hvis man misslykkes med dette (noe som det er stor risiko før) blir det hart at få seg en ny jobb, i hvert fall som daglig leder eller likandne. Oppsiden er jo hvis man klarer å få ting opp og gå, få inn 2-3 nye store kunder osv.
Så, tøfft jobb og som sagt; ikke alle som kan tenke seg å ta jobben er læmplige at gjøre det.
Ein av årsakene er RAM prisene.
Mobil leverandører har nedjustert forventningene for 2026 veldig mykje. Eg såg for meg kanskje ein nedjustering på maks 10%, tallene i link er mykje større.
Fra link: “The reductions mainly affect mid- to low-end models and overseas markets”
Elabs sine løsninger er mest på billig telefoner.
Har ikkje sett tall på Lenovo, men går nok ned ein del der og. Her er Elabs mest i kommersielle laptoper(Thinkpad) som sikkert ikkje blir like hardt ramma.
Kva trur du omseting for Q4 blir?
- 20-25
- 25-30
- 30-35
- 35-40
- 40-45
- 45-50
- 50-55
- 55-60
- 60-65
- 65-70
0 stemmegivere
Min prognose:
13,75mill fra lenovo
10mill fra Vivo
20mill fra pay-as-you-go (omtrent som 4.kv 2024)
Totalt 43,75mill
Interessant at et innlegg fra elabs på LinkedIn få tommel opp reaksjoner fra blant andre Polight ansatte og ansatte i SEB wealth management
Skall det ikke stå “Crash Flow”?
Velkommen. Ikke legg for mye vekt på simplywall.
5% som er like confident som Laila for dobbel digit growth. Håper de har rett. Eg er en av dei. Blir spennende å sjå om ca 3 veker.