Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Elliptic Labs initiates cost efficiency initiative following strategic review

2 Likes

Her kom vel en av de siste røde flaggene på at dette selskapet ikke kommer til å vokse slik vi såg for oss, før fasiten de neste Q. Men det er fortsatt ledige stillinger,enten ikke oppdatert ennå eller litt positivt i det minste om de står. Uansett, bra de tar grep nå, slik at de ikke trenger noe emisjon også med det første.

2 Likes

Jeg ser ikke på dette som noe super-rødt flagg. Her kuttes kostnadene og dødkjøtt fjernes.

Avtalene med eksisterende kunder forlenges og utvides, og de har god omsetning som vil øke fremover. I allerede implementerte løsninger har kundene god kjennskap til Elabs’ produkter og jeg vil anta Elabs’ involvering er mindre og mindre nødvendig for de eksisterende kundene.

Så kommer det spørsmålet om man er lite ambisiøs ved å kutte ansatte; Stopper dette videre salg?

Jeg tror de fleste store telefon og laptop-produsenter godt kjenner Elabs nå, ettersom de har gått så bredt ut i nærmere 1 mrd units. Her handler det mest om å komme inn døren og lande avtaler.

Kutter de i FoU? Har teknologien nådd sitt potensiale, og følgelig - at det bare gjenstår å selge det inn til resten av markedet?

SaaS trenger ikke et tungt bemannet selskap når løsningene er så godt implementerte i markedet. Det er bare å signere kontraktene og implementere.

Kostnadsgrepet omfatter nedbemanning og selskapet venter en årlig reduksjon på 15 prosent i samlet personell og andre driftskostnader samt 12 prosent reduksjon i utviklingskostnader, sammenlignet med året frem til utgangen av tredje kvartal.

Nå veit jeg ikke hva Elabs driver med før utvikling, det vill de ju ikke snakke noe om.
Men jeg veit en sak: Elabs få frem nye produkter som går at ta betalt før. Ellers er selskapet på sikt dømt til at jazze rundt på dagens nivå, alternatvit sakte synkende omsettning.

Men fullt mulig de har haft full lekstuga med utviklere som mest spiller spel eller annet om dagene. Jeg har selv sett likanande førr hos IT-selskaper så det vore ikke unikt. Kan også vare at 1 av 3 eller 1 av 4 er “projektleder” eller noen slags mellomsjef som ikke produserer noe og derfør kan sendes hjem.

3 Likes

Jeg har tidligere skrevet at jeg så på ELABS som en potensiell multibagger, men basert på kursnivået den gangen. Etter hvert som selskapet har utviklet seg, må jeg være ærlig på at synet mitt har blitt noe justert.

Når ledelsen nå snevrer inn satsingsområdene og samtidig kutter kostnader, tolker jeg det som en erkjennelse av at enkelte initiativer utenfor PC- og mobilmarkedet ble for krevende – enten kommersielt eller ressursmessig. Samtidig ser jeg dette som et tegn på økt disiplin og fokus: man prioriterer de segmentene hvor de faktisk har fått fotfeste hos store OEM-kunder.

Med dagens aksjekurs godt nede på 5-tallet mener jeg risiko/avkastning-forholdet ser helt annerledes ut enn for et år siden. Selv om veien videre fortsatt vil være volatil og avhenge av volumutrulling og lønnsomhet, er jeg personlig komfortabel med å sitte langsiktig her.

Jeg er derfor fortsatt trygg på at vi skal betydelig høyere over tid, og benytter dagens nivåer til å senke GAV. For meg handler dette nå mindre om hype rundt nye vertikaler, og mer om gjennomføringsevne i kjerneområdene PC og mobil.

Spennende tider – neste kvartaler blir viktige for å se om kostnadskuttene og fokuset faktisk slår ut på bunnlinjen.

«Noe justert». Dette skrev du for noen uker siden:

ELABS på 9,05 kr er etter min mening et av de mest undervurderte kjøpene på Oslo Børs akkurat nå. Vi snakker om et selskap med banebrytende AI-basert sensor-teknologi, allerede i samarbeid med giganter som Intel. Markedet for berøringsfri teknologi eksploderer de neste årene – og ELABS sitter midt i smørøyet.

At man kan plukke opp aksjen på disse nivåene ser jeg som en gavepakke. Oppsiden er enorm når markedet får øynene opp for verdien her. Dette kan lett bli en multibagger.

Hva tror dere – er dette rett og slett en av de største mulighetene vi har på børsen akkurat nå?

Jeg handlet ihverfall med begge hender.

Kanskje «noe justert» burde vært formulert annerledes. Poenget var at jeg nå ser annerledes på caset, men fortsatt er positiv ift til dagens kurs.

Hva kan man si, det koster å kjøpe med røde flagg heist opp. Skal mye til for de som kjøpte på det nivået å gå i pluss igjen, gjelder også forfatteren av kjøpsanbefalingen.

3 Likes

Men lærer disse hausserne noen gang?

1 Like

image

1 Like

Aksjekongen traff bedre enn de fleste, han.

1 Like

De underliggende verdiene er større enn markedsverdien til dette selskapet nå! Selv når man kun forutsetter status quo pluss besparelser i drift/lønn i årene fremover.

Hørtes bra ut det, vil du dele tallgrunnlaget med oss ?

1 Like

Antar inntekter på 141 millioner kr for 2026
Ansattkost/driftskostnader på 120 millioner kr
Gir 21 millioner kr i profitt. Elabs har ingen gjeld i praksis og fullfinansierer driften sin.

Også er det selve teknologien deres som også er verdt noen 100 millioner minst.

+De har 50 millioner cash i banken pluss 100 millioner i kundefordringer

Dette er lukrativt, men skjønner at tidligere aksjonærer er varsomme med å kjøpe her tatt i betraktning alt. Men for en ny aksjonær eller for den saks skyld tidligere aksjonær som har gjort det bra med andre investeringer er dette muligens fristende å kjøpe.

Men hvorfor ned så mye?
Er det fordi aktulle investorer ikke ser noe snarlig gevinst og ikke vil være med langsiktig?

Belånte posisjoner, shorting, tynn likviditet, lav tillitt - går ofte dypere enn det som på papiret er “rasjonelt” da. Om så er tilfelle her får folk vurdere selv.

3 Likes

Smertefull prosess, men begynner å nærme seg at den kanskje ser ferdigsolgt ut. Følg med på om volumet enten tørker ut, eller om det kommer en skikkelig volumspike på en bunn

528 millioner marketcap på nåværende kurs, så opp mot tallene @Amina oppgir er det jo fremdeles priset inn en del suksess da.

Forvent volatilitet og les kvartalsrapporter nøye er gode tips!

3 Likes

Og jeg som trodde alt lå i chartene… :straight_ruler:

:wink:

Dvs null vekst i 2026, da de mest sannsynlig klarer rundt 140 mill i 2025.
Og med 105 mill aksjer, gir det med en profitt på 21mill, en P/E med kurs på 5 kroner, hele 25, det er dyrt for et selskap som ikke vokser. Hvis det i Europa ligger på 19-20 i P/E for IT. Så tenker nok vi skal ned mot 3,8 kroner for aksjen, før det blir sett på som normal priset. P/B er jo også nærme 2, som tilsier at dette selskapet er overpriset.

1 Like

Tallene mine er også worst case/konservativt scenario.
Men klart hvis du har selskaper med bedre tall/utsikter, så er jo ikke elabs ikke vits å kjøpe.