Nei, men det er lang vei fra et skuffende Q4 til emisjon. Så det er en meget forunderlig - og særs unyansert forbindelse du setter opp der. I grenseland vissvass, for å bruke dine egne ord.
Edit: Men jeg skal forklare hvorfor jeg mener det er i grenseland vissvass.
Du skriver:
Hva mener du med at EBITDA-momentumet svekkes samtidig som arbeidskapitalen vokser videre? Dersom arbeidskapitalen vokser, betyr det det i fremtiden er enda flere fordringer å konvertere til cash, så det er ikke noe problem. Derimot er det et problem dersom arbeidskapitalen (cash + fordringer) fortsetter å svekkes - som et resultat av høyere kostnader enn inntekter. Hvorfor det skulle være et problem at arbeidskapitalen styrkes, fatter jeg ikke.
Men det kan være at du tenker det er et problem, fordi du tenker at fordringer = dårlig, cash = bra. Og det er forsåvidt riktig. I alle fall i en pølsekiosk. Men kontantkonverteringen har ikke nødvendigvis noe med kvartalets inntektsføring å gjøre. I en pølsekiosk har det det, fordi alt oppgjør skjer kontant - men i dette selskapet er det lang tid mellom inntektsføring og faktiske kontanter.*
Ergo kan det være at eksempelvis 35 millioner skal konverteres til cash i Q4. Om kostnadene for kvartalet er på 30 mill, betyr det at kontantbeholdningen øker med 5 millioner, selv om de bokførte inntektene for selve kvartalet kun er på eksempelvis 20 mill. Derimot svekkes arbeidskapitalen med 10 mill, selv om kontantbeholdningen økte med 5.
*se eksempelvis s. 13 i forrige kvartalspresentasjon