Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Heller ikke finner den?

Jeg sendte lenken til hvor HPD-driveren ligger etter jeg fant den frem igjen. Men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor jeg skal bruke tid på å finne en lenke som du er på jakt etter. Den ligger helt åpent. Derfor oppfordrer jeg deg til å gjøre researchen selv.

Noe mer jeg kan google for deg?

Det er ikke uhørt å be om en enkel kilde.

3 Likes

Nei, men jeg synes det er uhørt når dette er måten man takker på.

Uenig?

Dette blir bare for dumt!
Hva mener du jeg skal takke deg for?

Du spurte om en link. Du fikk linken til kilden.

Klart, du ikke takke, men jeg vil si at det er innafor normal folkeskikk å takke når man ikke gidder å legge ned innsatsen selv.

…og det gjorde jeg!

Men dette er lite produktivt, så vi avslutter her!

Absolutt lite produktivt, men jeg synes det fremdeles er underlig at du takker for tilbakemeldingen - og når du så får linken, da kommer det en remse om vissvass. Lykke til i den videre researchen!

Det er kvartalspresentasjon neste torsdag.
Er en tråd under nordnet som dere kan legge inn spørsmål eventuelt så kan man sende selv.

Hei, veit du kor en sender in direkte selv?

ir@ellipticlabs.com

1 Like

Hvilke tall er du ute etter ? Jeg ikke tatt meg tid til å regne på Q4,som kommer. Men har noe oversikt på det som er levert, bare si ifra om det er noen spes du er ute etter.

Nei bare sånn som jeg gjør i de aksjene jeg følger selv, bare at man plotter tallene selskapet kommer med i et regneark som går over tid, slik at man f.eks har åtte kvartaler med historikk oppstilt i et bilde, gir ofte bedre innblikk enn kvartalsrapportene som bare gir year over year

Vekstrate, ebitda, Cashburn og Cash er egentlig de jeg ofte følger mest

2 Likes

Denne skal være rimelig decent. Har spotsjekket tallene.

Quarter Revenue QoQ EBITDA Cash Cash Burn Current Trade Receivables Cash + Receivables
Q4 2023 9.2 -18.4 115.6 60.6 176.2
Q1 2024 22.2 +141% -3.3 99.9 -15.7 69.3 169.2
Q2 2024 33.9 +53% 11.4 96.9 -3.0 79.2 176.1
Q3 2024 28.2 -17% 0.5 67.1 -29.8 96.9 164.0
Q4 2024 47.6 +69% 16.5 76.4 +9.3 110.9 187.3
Q1 2025 26.6 -44% -1.6 76.8 +0.4 92.4 169.2
Q2 2025 24.6 -8% 1.1 57.0 -19.8 93.7 150.7
Q3 2025 42.3 +72% 12.7 54.8 -2.2 104.4 159.2

Edit: Cash burn over disse kvartalene ser vill ut, men må holdes opp mot økningen i fordringer. For en fremskrivning av dette, må også kostnadskuttet på ~20 mill/år legges inn.

8 Likes

Men @Carbo, siden du skriver på Nordnet at ‘emisjonsspøkelset’ vil ‘henge over oss de neste månedene’. Hva er det du grunngir det med?

Som du ser, har selskapet fra Q124 til Q325 en EBITDA på 37,3 MNOK - samtidig som cash burn i samme periode har vært på 45,1 MNOK. Med andre ord har inntekter blitt bokført, men ikke konvertert til cash ennå, fordi det er et etterslep i kontantkonverteringen, med en økning på 35,1 MNOK i fordringer.

Hva er det da som gjør at du tror det er et plutselig emisjonsbehov?

Legger også ved de siste 12 måneders rullerende snitt, brukket ned på kvartaler.

Quarter Revenue OpEx EBITDA Cash + Receivables
Q3 2024 23.4 25.9 -2.5 171.4
Q4 2024 33.0 26.8 6.3 174.2
Q1 2025 34.1 27.5 6.7 174.2
Q2 2025 31.8 27.7 4.1 167.8
Q3 2025 35.3 28.2 7.2 166.6
3 Likes

God ettermiddag @tweedR
Jeg er enig med deg i at det ikke tegn til plutselig emisjonsbehov pr. i dag.
Men, det jeg har nevnt på nordnet er at det er en reell risiko hvis Q4 er svak (<30M etter min mening) og svekker EBITDA momentumet samtidig som arbeidskapitalen vokser videre.
La oss håpe at ledelsen etter Q4 er trygg på at de har cash nok til å tåle svigninger slik at en slipper emisjon, men jeg blir ikke overrasket om Q4 skuffer.

Nei, men det er lang vei fra et skuffende Q4 til emisjon. Så det er en meget forunderlig - og særs unyansert forbindelse du setter opp der. I grenseland vissvass, for å bruke dine egne ord.

Edit: Men jeg skal forklare hvorfor jeg mener det er i grenseland vissvass.

Du skriver:

Hva mener du med at EBITDA-momentumet svekkes samtidig som arbeidskapitalen vokser videre? Dersom arbeidskapitalen vokser, betyr det det i fremtiden er enda flere fordringer å konvertere til cash, så det er ikke noe problem. Derimot er det et problem dersom arbeidskapitalen (cash + fordringer) fortsetter å svekkes - som et resultat av høyere kostnader enn inntekter. Hvorfor det skulle være et problem at arbeidskapitalen styrkes, fatter jeg ikke.

Men det kan være at du tenker det er et problem, fordi du tenker at fordringer = dårlig, cash = bra. Og det er forsåvidt riktig. I alle fall i en pølsekiosk. Men kontantkonverteringen har ikke nødvendigvis noe med kvartalets inntektsføring å gjøre. I en pølsekiosk har det det, fordi alt oppgjør skjer kontant - men i dette selskapet er det lang tid mellom inntektsføring og faktiske kontanter.*

Ergo kan det være at eksempelvis 35 millioner skal konverteres til cash i Q4. Om kostnadene for kvartalet er på 30 mill, betyr det at kontantbeholdningen øker med 5 millioner, selv om de bokførte inntektene for selve kvartalet kun er på eksempelvis 20 mill. Derimot svekkes arbeidskapitalen med 10 mill, selv om kontantbeholdningen økte med 5.

*se eksempelvis s. 13 i forrige kvartalspresentasjon

2 Likes

Litt komisk at du så tydelig ble fornærmet tidligere i tråden og derav har behov for å markere deg nå.

Nei, fornærmet blir jeg sjelden. Men oppgitt over folk som strør om seg med påstander uten dekning, blir jeg.

2 Likes

Elabs ser ut til å ha utsatt q4 presentasjon med en uke, har hele tiden stått at det er neste torsdag, nå står det 5. Mars på nordnet, men fortsatt neste uke på elabs nettsider

Sist fremskyndet de, nå utsetter de virker det som

Endring vil børsmeldes.

1 Like