Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Hva tror dere q4 lander på?

1 Like

Neste uke håper jeg de klarer å gi litt klarhet hva gjelder fremtidige inntekter.
Akkurat nå aner vi ikke om de vil levere noe vekst i 2026. Skyldes for eksempel fjorårets inntekter milepælsinntekter som vi ikke får i 2026 og at pay as you go ikke vil kompensere for dette.

Og styreleder kjøper fortsatt ikke… ei heller de ansatte.

1 Like

Litt opp og ned vil det alltid være. Her er inntekter, LTM, tilbake til Q2’21.

Jalla graf, men utgangspunktet kommer herfra (I35->W35)
https://storage.mfn.se/d2329572-9aa2-4b92-bac7-11b1bcae8fab/elabs-2025-q3.xlsx

output (1)

1 Like

Trenden er bra, men er usikkert hvorvidt Pay As You go (som vil i større grad stå for inntektene fremover med mindre vi ser at andre pc oem betaler elabs) vil være på høyde med, helst større enn milepælsinntektene hittil.

1 Like

Det interessante for pay-as-you-go er lansert volum. Og milepælsinntekter er nettopp dét det høres ut som - betalinger knyttet til ulike faser av et lanseringsløp. Milepælsinntekter fra Lenovo, så lenge de fortsetter å kjøpe fra ELABS, vil fremdeles komme inn. Og pay-as-you-go er bare inntekter fra antall enheter solgt utover hva som var opprinnelig betalt for.

Det er nettopp det jeg også er på jakt etter å illustrere med grafen over: Først nå nærmer vi oss punktet hvor vi begynner å se volumeffekten av pay-as-you-go (fra gamle kontrakter) parallelt med milepælsinntekter (fra nye kontrakter). Dette er forsåvidt også det @Belieb har forsøkt å peke på tidligere, om jeg ikke har misforstått ham.

3 Likes

Er det ikke merkelig at de skyver på kvartals presentasjonen? Var vell ikke mange kvartaler siden de gjorde det sist. Er det normalt for mindre selskap? Virker for meg som de ikke har kontroll når de må gjøre det.

Webcast @ 08:00 CEST on February 26, 2026
Fra hjemmesiden til elabs.
Tror Nordnet er feil, ved endring må de sende børsmelding.

Veldig rart at det ikke er sendt ut invitasjon til Q4 presentasjonen ennå.

Ref. når den skal være:
https://live.euronext.com/nb/listview/company-press-release/251175#CompanyPressRelease-12852701

Typisk sånn:

https://live.euronext.com/nb/listview/company-press-release/251175#CompanyPressRelease-12797464

Noen som har motatt for Q4 ? Gikk ut invitasjon 8 dager før for Q3,men bare 3 dager før for Q2.

Sendte spørsmål til Ola.

Får svar ganske kjapt fra Ola:

Så det virker bare som at Nordnet tuller, og det har skjedd før også.

4 Likes

Elliptic Labs changes timing of contract revenue recognition and restates Q3 2025 financials

Husker president Laila lovpriste avtalen (e), før hun pøste ut aksjer i markedet. Finanstilsynet må ha svært travle dager siden de ikke har brukt tid på dette.

1 Like

Aldri en kjedelig dag her, får bare fortsette oppryddingen.

Reflects the timing of revenue recognition under IFRS and does not affect the underlying commercial agreements, the operational execution of the contracts, the expected timing of shipments, or the cash flows. Elliptic Labs will receive payments upon shipping of the laptops to end-customers over the contract period

Skummelt dette når det kommer inn ny CFO som sitter og rydder ut av alle skap, 24 september i fjor forrige stakk.

https://newsweb.oslobors.no/message/656012

Laila burde anmeldes - fader glad jeg solgte den dritten her til slutt… satt i 5 år

The minimum value of the two multi-year contracts, announced on 25 August and 27 August 2025, respectively, has also been adjusted downward by USD 0.5 million to USD 4.7 million.

Hvordan er dette mulig?

Usikkerhetsmargin/praksis som er mer etter boka? Men jeg er ikke særlig sterk på denslags.

Lurer på hvor mange som solgte på innside informasjon idag. Ned nesten 6% uten nyheter

2 Likes

Det var ikke så høy omsetning, så tror ikke dette har lekket. Men det jeg synes er rart er hvorfor ikke ekstern revisor fanget opp dette tidligere. Interim CFO burde også varslet. Men Laila klarte sikkert å overbevise dem nok til å føre dette som inntekter. Interim CFO bør byttes ut fort.

1 Like

Veldig negativt:

2025 vil jo bli et total vrak her.

Litt positiv bonus:

2026 vil få 17 mill fordelt på hvert Q, altså 4,25 mill i omsetning på ALLE Q i 2026 & 2027.

Omsetningen for 2025 vil jo her bli redusert med ca 23%. Med forrige kjente tall for 2025, og en prising på 5,4 nok,- mhp de tallene og fremtiden, så bør ny prising av selskapet ligge på 4.1-4.2 nok pr aksje om vi speiler dette direkte. Etter min grei pris på 3,8, bør nå ligge på ca 3 kroner.Blir spennende i morgen,og se hva markedet gjør. Og ikke minst hvor kursen ender til slutt, samt hva den stabiliserer seg på etterhvert.

For et rot dette har blitt,dette betyr at de har tolket dette feil over lang tid. god jeg solgte meg nesten helt ut her, når de 3 røde flaggene hadde blitt reist, da kursen var over det dobbelte av hva den er nå.