Heller noen robuste fra inhouse som kan gjennomføre kommuniserte/vedtatte endringer enn noe dyrt/overbetalt fra junaiten som skal snu opp ned på ting igjen på kort sikt. Mcap er ~350 mnok, det er ikke sånn overmåtelig dyrt uansett hvordan man vrir og vender på ting.
Som et ledd i disse ansettelsene antar jeg at deres forhenværende stillinger ikke erstattes, og slik sett er en del av det tidligere omtalte kostnadskuttet.
Så både Lars og Laila fikk sparken?
Vet ikke helt om Lars fikk sparken, men det var uansett ikke et tap for Elabs. Laila fikk sparken, og det var ikke noe tap. Hun burde jo også vært anmeldt til Finanstilsynet og økokrim for sine bidrag til desinformasjon. I tillegg til noen særdeles tvilsomme innsidesalg. Kjeltring deluxe.
Så nåværende CEO hadde tidligere en stilling som ikke erstattes? Høres betryggende ut
Du må virkelig forsøke så hardt du kan for å misforstå/mistolke det han skrev.
Hei babba! Sandstad var tidligere VP Product Development - og de har ryddet litt i rekkene for å stramme inn en VP-tung ledergruppe. Som de skrev i meldingen om kostnadskutt: “The actions are expected to improve execution focus, strengthen accountability, and help build a more efficient organization.” Og slapp helt av - ledelsen er nå rigget slik at Øystein Grimstad har tittelen “VP Product”, så du skal ikke være redd for at de går tom for folk med VP-titler med det første, heller.
Oversikt over Aura Laptoper med tap-to-share og/eller tap-to -pair. Tap-to-pair er i første omgang mus og headset fra Lenovo.
Fin blanding av pc’er til konsumer og jobb🙂
Legg merke til setningen i bunn: «more products are coming soon»
Lars fikk nok også sparken. Iflg Q4 har han ca en mill til gode, da har han ikke sluttet frivillig. Og Laila 2.3mill til gode. Belastes vel kontantmessig i løpet av H1. Det stinker av hele bokføringen og meldingen ifm Q2. Lars visste veldig godt at det var urent trav å hevde at 55mill skulle tas i H2. Han var antagelig for svak og utførte ulovligheter etter press fra CEO, tenker jeg. Snakk om rigging!!! I andre land hadde dette vært direkte straffbart. I USA ubetinget fengsel, der er de ganske tøffe. Det aner meg, ut fra hva som har blitt sluppet stykkevis og delt, at:
- Også tidligere kontrakter over flere år (er tilfelle for antatt praktisk talt alle på PC) skulle vært delt opp. Da ville ikke aksjen vært i 20+ da CEO solgte første gang. Egentlig burde regnskapet være omarbeidet 3 år tilbake.
- Det ser ut til at det har vært svært høye up-front-andeler i Laila-kontraktene, derfor har det nesten ikke blitt noen løpende inntekter. Dvs at regnskapet har vært blåst opp av inntektsføring av kommende års inntekter uten at det er blitt gitt så veldig mye info ift dette.
- Det har lenge vært vist til at ELABS har fått de store volum-modellene på kontrakt. Når jeg ser andelen av volum til ELABS som i 2024 var 7% og i 2025 var 9%, skulle dette tilsvare ca hhv 4 og 5.5 maskiner på “helårstid” i markedet med ELABS-produkter. Dette pga at det er ca 60 lanseringer årlig innen relevante modeller for ELABS. Ca 80 om man tar med rubb og rake. ELABS har hatt langt høyere antall lanseringer, hvilket innebærer at snittmodellen ligger antagelig godt under halvparten av snittvolumene, dvs at det IKKE er snakk om de “hotte” modellene her. Nok en bløff. Jeg hadde ventet rundt 15-20% av volumet, iallefall, i 2025. Slik dette ser ut, er jo hele caset ganske lite attraktivt. De skulle jo nå være inne i anslagsvis halvparten at LENOVO-maskinene (av de 60 relevante) med dekning på både konsument og business, i tillegg til accessories. Og likevel er det bare smuler i inntekter. Det er altfor mye som ikke stemmer her. Siden jeg har kastet kortene, er jeg ikke inne i detaljer, men jeg har interesse av å følge litt med for å forstå bedre hvor, når og hvorfor jeg feilet så grovt og ble sittende med betydelige tap. Hovedårsaken er klar - ren rigging og bløffing fra CEO - hvilket jeg trodde var umulig gitt at CFO har et selvstendig ansvar og det er et særs enkelt regnskap, i tillegg til at det i utgangspunktet er kyndige folk i styret som ikke burde la seg bløffe av CEO og en CFO som har vært underdanig ift CEO, slik jeg ser det, og utført ulovligheter etter antatt press fra hennes side og derved bidratt til å mislede investorer. Jeg kan kun anta at styremedlemmer uten aksjer ikke har særlig interesse, og at han med den store aksjeposten ikke bruker tid på en posisjon som utgjør et par prosent av hans totalportefølje. Dette fritar dem likevel ikke for ansvar.
Enig i mye av det du skriver. Man ser også en mye større infoflyt nå etter byttet, både med hvilke modeller som kommer med hva, hvor mange modeller i det er i kontrakter osv. Med historikken til Laila og co kan det tolkes som at dette også var info som kun ble holdt tilbake av ledelse og ikke Lenovo selv (lanseringsmeldingene som tilfeldigvis stoppet opp i 2024 og nå er tilbake)
Yes. Det er liksom ikke noe man kan ta høyde for uten videre. I det hele tatt sært å ha vært befattet med i retrospekt.
Tok ut mesteparten før det gikk åt skogen. Den lille posisjonen jeg har igjen lar jeg dog være og gir ny ledelse en sjanse. Komfortabel med å forsvare den ved behov. Produktene og tech er det tross alt ikke noe i veien med. Mer transparens er også positivt (og en forutsetning for å gjenreise tillit).
Er det ikke litt rart at han junior controlleren ble forfremmet på permanent basis? Han har jo ikke evnet å stille kontrollspørsmål og jeg antar han har laget mye av underlaget til regnskapet og må ha vært tett på selskapets finanser
Hvem kan rapportere Lars og Laila til finanstilsynet/Økokrim?
For alt du vet har han bidratt til å kaste lys på det som ikke tålte dagens lys og fjerne CFO/CEO. If so har han fått (fortjent) tillit. Men det er og blir håpløst å spekulere.
Mulig. Men det var dagens cfo og ceo som presenterte q3 tallene de senere måtte restate
Hvor finner du denne millen til Holmøy?
Jeg finner kun CEO-pakken uttrykt eksplisitt i Q4-rapporten:
Edit: Jeg regner med at du finner den millen i diffen mellom 2,3 MNOK til CEO og totalt 3,3 MNOK til “one-off costs relating to management transition”. Men det spørs om ikke den millen i diff inkluderer noe til de amerikanske ansatte som er borte fra selskapet, typ Patrick Tsui og Nilesh Shah. Jeg ville i alle fall vært liiiiiiiitt forsiktig med å hevde at Holmøy har fått fyken. Ulogisk å gi noen fyken og skylde dem en mill dersom du også ber dem blir værende halvannen måned ekstra for å overse Q3-regnskapet.
Tidenes smootheste transition.
Det ka både du og jeg gjøre, og hvem som helst annen. Hva vil du rapportere?
Jeg har ikke tenkt å bruke tid på å rapportere, tror ikke myndighetene «gidder» å se på denne saken. Men jeg mener det er åpenbare handlinger det burde bli sett på. Den første, og kanskje styggeste, er salget til Laila 6. januar 2023, 250k på kurs 20,83. Kun noen uker senere meldte hun at man var gått bort i fra målet på kort sikt om å nå 500m i omsetning med en margin 50%++. Dette må hun ha visst da hun solgte, så et åpenbart brudd på innsidereglementet.
Så var det fremleggelsen av hennes siste rapport for Q2 i fjor. For første gang i historien kunne Laila, med sitt brede smil, fortelle at hun hadde fått tillatelse til å offentliggjøre en meget stor kontrakt, en kontrakt som skulle inntektsføres i 3. kvartal. Hun roste fremtiden til selskapet, ikke minst i event i Finansavisen bullet hun noe voldsomt. For deretter, samme dag, å pøse ut aksjer. Hun var i alle fall «heldig» som for første og eneste gang fikk tillatelse til å offentliggjøre en stor kontrakt. Misledet markedet for å kunne selge. Kriminelt.
Hei,
Noken som har prøvd å estimere cash inntekter for 2026?
reknestykket for historisk cash inntekter er veldig enkelt. Revenue - endring trade receivables. må og ta hensyn til andre ting som nedskriving av trade receivables som vart gjort i Q4.
Cash inntekter:

Årlig vekst stemmer bra med shipment index fra Q4 presentasjon. Cash kjem kvartalet etter shipment.
Min forventing for året 2026 er 50% økning i laptop og 5% økning for mobil med lik total shipment for kundene. Pga RAM prisene har eg eg redusert til 35% økning for laptop og 10% reduksjon for mobil. Dette tilsvarer rundt 5 millioner tap i 2026, med kostnad reduksjon på 10 mill og fjerning av one offs kosntader. Tallene er “fingeren i været” basert på historisk lanseringer. Cash inntekter for Lenovo forventer eg vil fortsette i 2027 og 2028 pga økte lanseringer. Mobil er meir ukjent, men ser ein meir positiv holdning til virtual proximity i reviews. Så eg tenker 2026 er siste året Elabs har negativ cash utvikling. Håper de klarer å unngå å måtte låne penger, ev emisjon.
Eg har investert tungt i Elabs, og derfor er eg nok ikkje så objektiv.