Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Oppdatert analyse:

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 7. feb 2025

Elliptic Laboratories ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Det er ingen støtte i kursdiagrammet og en videre nedgang indikeres. Ved reaksjoner opp har aksjen motstand ved cirka 11.60 kroner. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk negativ på mellomlang sikt.

Anbefaling en til seks måneders sikt: Selg

Her er det motsatt. Tenker Q4 blir det beste Q4 kvartalsrapporten til nå i historien til Elabs. Historisk sett har Q2 og Q3 vært de beste Q. Men før var det litt andre oppsett på nye kontrakter og mer penger ved inngåelse. Nå har Elabs akkumulert en del produkter med statusen shipped. Det er ikke sånn at launched og signed er det største driverne på omsetning lengre, så det vil nok bli mer enn de 10 mill de typisk har omsatt for før på Q4. Men om de klarer å komme over 40 mill ville overraske, da har markedet tatt seg inn mhp solgte telefoner/pc. 10 mill i omsetning vil uansett bety en vekst på over 30% !! for 2024.

5 Likes

Dette selskapet har ikke reell meglerdekning - fordi det er lav omsetning = ikke interessant for meglere fra inntjeningsperspektiv, i tillegg er det er vanskelig å lage et case pga liten innsikt i kontrakter og fremtid - så ikke skyld på meglere eller analytikere her.

ELABS kan ikke leve på 30% vekst, heller ikke 50% hvis aksjekursen ikke skal stupe.
50% årlig vekst neste 5 år på bunnlinjen gir, med start 68mill i 2023:
102 i 2024 (dette bør slås for at vi skal få positiv reaksjon!)
153 i 2025
230 i 2026
344 i 2027
515 i 2028
Hvis dette er sannsynlig utfall, er det på tide å rømme aksjen.
Det behøves over 100% vekst i 2025 og tilsvarende i 2026. Selv da er vel selskapet i etterkant av ønsket utvikling. Da nås 500mill på 12-måneders rullerende basis i H1-27. Ikke så “hot” det heller.

2 Likes

Høres mye ut, men mtp at det per nå er mer eller mindre null i pc revenue så burde dette nåes med inngåtte kontrakter?

Så er flere PC OEM til dels priset inn, siden vi med dagens kurs forventer høyere vekst?

Så er oppesiden at man forventer nye produkter / brede adopsjon av nye produkter frem til 2028, eller hva tenker dere som og er investert?

Vært i aksjen siden IPO selv, alltid vært positiv, men skjønner at prisen er lav nå

hva skal til for å oppnå dette da tenker du?

Does anyone have an overview of who is selling? Are they small fish and “Akjsekongen” that are selling or larger players?

Det virker urealistisk at ELABS må ha 100 % vekst for å unngå at aksjekursen stuper. Selskapet forventes å oppnå over 100 millioner i omsetning for 2024, og har i dag en markedsverdi på 1 milliard. Viktigere enn ekstrem vekst er lønnsomhet – og ELABS vil levere et positivt resultat for 2024. Jeg tror ikke markedet priser inn et løst formulert omsetningsmål på 500 millioner. Hvordan selskapet prises på sikt, vil nok avhenge mer av selskapets lønnsomhetsutvikling og vekstpotensial. En vekst på 30–50 %, kombinert med økende bunnlinje, kan godt være tilstrekkelig for positiv kursutvikling, spesielt på de nivåene vi befinner oss på nå.

10 Likes

Small fishes, and trading from J.P and others…

mange måter å flå en katt, men er det flere som levere ultrasound hpd til lenovo ? (for har Elabs sagt noe om stasjonære )

Kan også være en missforståelse, har ikke funnet noe som sier at denne modellen bruker ultrasound til hpd bortsett fra denne ene setningen, Det ville også vært litt rart siden det må brukes kamera til ear tracking, så hvorfor ikke bruke det til hpd også

Uansett viser det at vi ikke skal ta for gitt at elabs blir hoffleverandør til Lenovo ( eller andre for den saks skyld), siden vi innom temaet fremtidig vekst - det er noen fordeler å bruke kamera

“…it comes with ultrasound Human Presence Detection 2.0, which helps protect data by automatically”

https://audioxpress.com/news/audfly-and-lenovo-introduce-advanced-directional-sound-integration-at-ces-2025

Utifra spec liste på produktet, er dette ett valgrfritt kamera med HPD radar sensor og ikke ultralyd

Other Security

• ThinkShutter camera cover (camera models)
  • (Optional) Smart Human Presence Detection (Camera with Radar Sensor)

Da er vi vel inne på HW baserte sensorer.

1 Like

det var nesten det jeg tenkte - takker ! litt rart at de bruker radar da jeg sytes det ut ifra et par video virker som de tracker ørene ( og derfor ville bruke kamera også til hpd) men kan ta feil

Skjønner ikke hva du mener med at ELABS ikke kan leve på 30% vekst ?

Alle vekstselskaper prises et plass mellom en P/S på 30-60 utifra hvordan de vokser og hvilken takt.La oss sammenligne ditt oppsett på 50% og mitt på 30% og med P/S mellom 30-60. Da får vi disse Tallene:

Omset:50%: Omset.30%: Kurs: (min-max) År:

102                           89              (29-58)       -    (26-51)        2024
                153                          116             (44-88)      -   (33-66)         2025
                230                         151             (66-132)    -   (43-87)         2025
                344                         196              ( 99-198)   - (56-113)        2026
                515                          255             (148-297) - (74-147)        2027

Konklusjonen er at uansett om veksten blir som før eller mer, så er det bare tull å si at man skal rømme denne aksjen. Det er helt andre grunner til at kursen går ned nå, enn hvordan det går med selskapet. Og klarer selskapet 30% så er dette meget bra, og få andre selskaper klarer samme vekst, og det er veldig få som kan vise til stabil vekst på 30%, og være så “nye”. Om de klarer 500 mill målet er ikke så viktig,som det at de kan vise til bra stabil vekst og kommende positiv cash flow samt grei profitt.

4 Likes

Var noen tabloide innspill, men hovedsaken er at selskapet, risikojustert, har svært høye forventinger til seg. Fortsatt rød bunnlinje, men heldigvis - og uhyre viktig - ikke kapitalbehov. Jeg gjorde noen kalkyler som jeg vel la ut her for noen måneder siden. Estimater for ELABS er som å navigere i havtåke og vindstille uten GPS. Veldig lite info, veldig lite data, veldig kort visibilitet. I mitt optimistiske perspektiv la jeg til grunn mulighet for å nå 170 mill i 2025. Ikke base-case. Men forhåpentlig mulig med over 1/3 sannsynlighet. Vi ser nok 100+ i 2024. I november bekreftet selskapet ca 50/50 mobil og PC. Mobil tror jeg kan ende på 70mill i 2025, det er et spennende momentum og kundene er de som vokser raskest. Da har vi 100 for PC, dvs 100% vekst (ca). Hvordan? Det som forkludrer er at mye av inntektene i 2024 er forskudd på 2025. Og 2025 vil ha mye forskudd på 2026. Men disse avtalene varierer i relativ størrelse ift underliggende avtaler, og det er håpløst å estimere. Mitt 2025-mål var uten ny(e) PC-OEMer. Det inkluderte en relativt bred utrulling i consumer … hvor man nærmer seg 50% dekning. Og det inkluderte en langt bredere utrulling av TAP-funksjonen slik at det blir en betydelig andel PCer med 2 stk apps. Hva gjelder 2026 ---- får man inn en nr 2 OEM tidlig nok i 2025 og med up-fronts og raskere utrulling med 2 apps enn Lenovo (nr 2 går ofte raskere når/hvis man først kommer i gang), så kan 2026 oppleve 100% vekst. Uten OEM nr 2 blir ELABS et farlig case. Altfor stor avhengighet av 1 kunde på PC, og derfor lavere multippel. Av den grunn mener jeg at 30-50% vekst, som kan klares via mobil og Lenovo, ikke forsvarer noen særlig kursøkning. 30% vil heller være en game-killer fordi da mister “alle” interessen og skal ut. Inkludert undertegnede. Selv 50% er komplisert. ELABS har med inntekter å gjøre, kostnadene er kontrollert gitt forretningsmodellen. Andre segmenter enn mobil og PC ligger langt unna og har en helt annen logikk, mye mer kostnadsintensive (salg og produkttilpasning jf IoT og TV), så tar ikke disse inn i neste 3-5 år uansett. Da er fokuset klart … mobil som kanskje kan vokse opp mot 100 mill max - og resten står og faller med PC. Da er det klart at Lenovo alene ikke er nok. Uten anerkjennelse fra flere aktører blir caset å anse som fryktelig vanskelig risikomessig. Det er langt mer enn kronene som betyr noe, det er antallet og typen kunder i hovedsegmentet.

Vedr optimistiske 170 i 2025 - estimater - hvis vi får noen flere nyttige verktøy utlevert ifm Q4 kan jeg forhåpentlig forsøke meg på en ny og bedre tilnærming til 2025.

7 Likes

Norske børsnoterte vekstselskaper generelt prises ikke etter disse P/S- multiplene. Dessverre.

PS30 på 2024 er nær NOK 30 for aksjen. PS60 på est 170mill oms 2025 (70% vekst) er kurs ca NOK 105.

Selger gjerne min post til deg, VentureCap, et sted mellom disse to ytterpunktene :slight_smile:

1 Like

Jf innlegget ovenfor: Håper det bidrar litt mer utover et litt tabloid innlegg - som er basert på at jeg kun er i denne aksjen som har en høy risk/return-faktor og som derfor krever svært høy avkastning. Når man ligger negativt etter 3 år tross stadig fallende GAV, og mitt fokus er ÅRLIG AVKASTNING (dvs jo mer forsinkelser, jo høyere avkastningskrav absolutt), så har jeg sett for meg NOK 50 innen utgangen av 2026. Derfor mine kommentarer om at 50% p.a. langt fra er nok. 5 mrd+ for ELABS innen 2 år krever en bredere inntektsbase (kunder, produkter) og en klar forventing om rask nok vekst i mange nok år deretter, i tillegg til at jeg vil tro at selskapets inntjening bør være på PE20-30-basis for neste års resultat gitt stor tillit = NOK 200-300 mill på bunnlinjen på 2027-forventing ved utgang 2026. Dette er mulig gitt salg og kundeprofil/kundespredning alene, da kostnadene med dagens 2 hovedsegmenter er svært godt kontrollerte.

8 Likes

Jeg tror nok selskapet kan leve med under 50 % vekst og fortsatt forsvare sin eksistens, men er helt enig i at veksten burde være høyere enn 50% i 2025 for at selskapet skal få virkelig fart oppover. Dersom selskapet kommer over 100-105 mill i 2024 vil jeg si at det er akseptabelt, men da må det ha mer enn 30% vekst i 2025.

Problemet med alle forsøk på å prosjektere inntektene til selskapet ligger i det at vi ikke har noen ide om prispunkt for noen av produktene, eller fordelingen mellom up-front og running revenue. Vi har heller ingen ide om hvilke kontrakter som inntektsføres i hvilke kvartaler. Jeg er fortsatt fullstendig usikker på om den siste Lenovo kontrakten er bokført i Q3 eller om den kommer på bok i Q4. Kommunikasjonen utad er fryktelig dårlig. Samtidig er ikke selskapet gode nok på å kommunisere hvilke PC-modeller de faktisk er inne i.

Den lenken der er et godt eksempel, hvor den siste PC’en som vises er t14s gen 5 AMD som forthcoming, mens en allerede kan bestille t14s Gen 6 AMD som også kommer med HPD. https://psref.lenovo.com/Product/ThinkPad/ThinkPad_T14s_Gen_6_AMD?tab=spec

Tror det viktigste for selskapet er at de kan bevise en bedre cashflow enn de har per nå. Hvis Q4 ender på 100-105, men det er bedre CF tror jeg det fjerner usikkerhet og kursen øker. Det er som sagt et greit underliggende potensiale for høyere inntekter i 2025 fra de allerede lanserte modellene, så lenge de får inn like mange kontrakter i 2025 av samme størrelse som minimum. Hvis selskapet viser til en sterkere cash conversion så fjernes eventuelle spekulasjoner eller frykt om en emisjon.

Hvis det forsåvidt lanseres en ny Yoga Pro 9i Aura Edition 16-inch som den artikkelen hevder, er det mulig at den allerede kommer med de nye features for accesories. Den første seamlesskontrakten var på 6 enheter, hvilket alle er lansert. Det må da være enten en kontrakt uten om de 9 som vises i Q3 presentasjonen, eller den siste meldte.

Vil også si at jeg syntes hva Lenovo nevnte om mus og earbuds er interessant.

• Lenovo Multi-Device Wireless Mouse (X9 Edition): Designed for multitaskers, this mouse supports connection to up to three devices via Bluetooth®0 or USB-C dongle, with a quick-switch button to toggle between them. The AI Now trigger button can be customized for quick AI actions on selected text, and a long press opens a Quick Chat window. With silent buttons, an ambidextrous design, and a fast-charging USB-C port, this mouse is a flexible tool for professionals working across multiple devices.

• Lenovo TWS Earbuds (X9 Edition): Designed for seamless integration with the ThinkPad X9, these earbuds offer auto-answering, seamless device switching, and clear call quality with Bluetooth 5.3, hybrid active noise cancellation (up to -40dB), and voiceprint noise-cancelling technology for clear call quality. They’re ideal for professionals seeking uninterrupted, high-quality audio throughout the day.

3 Likes

Til info s\så foregår det en del shorting i Elabs for tiden. På dagens liste viser MP et salg på 370k, men jeg vet konkret at MP ikke har solgt en eneste aksje. Dessuten ble det kun omsatt 89k denne handelsdagen (10.2.). Så nedgangen til MP skyldes utlån for shorting.

3 Likes

Korrekt observert - det er mange lite likvide SMB aksjer som ELABS der det er dels fritt frem for shorting / tegning av kurs (helt løsrevet fra fundamental utvikling). Derfor man ser disse tilsynelatende helt umotiverte bevegelsene på tynt volum.

Er vi helt sikre på at det er shorting? Ser samtidig at SE Banken har kjøpt seg in i aksjen med nesten samme antall aksjer som MP solgte.