Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Krysser fingrene :crossed_fingers:

https://www.lenovo.com/us/en/events/mwc/announcements?orgRef=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&srsltid=AfmBOoqGlH-mYgslUtkddG0w2GodsA_adTjanMGwyOZZ7mMjZ1tTdLPo

En oversikt over hva Lenovo presenterer på MWC i år

1 Like

Elliptic Labs Smartphone Launches for February 2025

1 Like

Hvis jeg er med mine fulle fem tidlig på morgenen, er det vel sannynlig med følgende:

HPD:
ThinkPad T14 Gen 6 (14" AMD)
ThinkPad T14s Gen 6 (14" Intel)
ThinkPad T14s Gen 6 (14" AMD)
ThinkPad T14s 2-in-1 (14" Intel)
ThinkPad T14 Gen 6 (14" Intel)
ThinkPad T16 Gen 4 (16" Intel)
ThinkPad T16 Gen 4 (16" AMD)
ThinkPad X13 Gen 6 (13" Intel)
ThinkPad X13 Gen 6 (13" AMD)

TAP (+HPD?)
Yoga Pro 9i Gen 10 Aura Edition (16” Intel)
Yoga Pro 7i Gen 10 Aura Edition (14" Intel)

4 Likes

Elliptic labs har samarbeidet med AMD lenge, hvem tenker dere er grunnen til at de ikke har utviklet noe liknende som de har med Intel med AMD?

Noe av det jeg så etter i Q4-rapporten var info for 2025 “to date” vedrørende PC-lanseringer og hvordan det går med lanseringer i konsument-markedet.

Nå fikk vi ikke dette spesifisert, men antallet fikk vi, 8 maskiner. Før dagens lanseringer var Lenovo ute med 11 maskiner (i de relevante segmentene dvs ex Gaming og tablets):

Om jeg ikke tar feil var kun 2 av de 11 business-maskiner. Det betyr at det antagelig var 6 maskiner innen konsument-segmentet, hvilket er en svært positiv start.

For de siste 2 årene lanserte Lenovo hhv 17 og 15 PCer med ELABS, på de samme seriene. Fallet i 2024 skyldes bare at det var færre lanseringer i disse produktseriene i fjor vs 2023.

Vi kan vel da anta at business vil fortsette i størrelsesorden 15-20 enheter på HPD, i tillegg til AURA/“tap” (dels dobbelt). Det mest spennende er å se hvor mange konsument-maskiner Elabs havner i for 2025, og i hvilken grad vi får inn “tap”-funksjonen også her.

Starten er bra. Det er også en relativt stor lanseringsrunde med mange relevante PCer nå denne uken. Støtter oppunder 200mill+ som 2025-topplinje (før vi evt får inn flere PC-leverandører med up-front-faktura).

6 Likes

I tillegg kommer accesories inn som en joker her, sammen med en mulig “Virtual connect” sensor :slight_smile:

Også litt spent på hvor den “Virtual positioning sensor” POC’en de hadde for en stund siden har blitt av? Tror den var med HP, så der kan det jo være det smeller med både TAP, Connect, VPS og HPD når det først smeller. Det hadde jo vært drømmen :slight_smile:

1 Like

Vi har vel ikke fått noen beskrivelse av forretningsmodellen for “accessories” hva gjelder prising og fakturering? Type accessories som omfattes av kontrakten fra Q4 ble vel heller ikke nevnt…noe sted? Spør på generell basis da Elabs har multiple kanaler for info-deling, vanskelig å få med seg alt.

1 Like

Husker ikke helt men under q&a så snakket Laila om prisbildet og kom hun ikke inn på tilleggsprodukter da?

Som @grizzlybull er inne på, så kom spørsmålet opp på Q&A på Q4 presentasjonen.
“Accessories” ligger i samme prisleie som HPD, varierer på “commitment” og “integration depth”

Ref. 21:20 ut i presentasjonen.

3 Likes

Som jeg hørte det var prisniveau ca. det samme som HPD og det var pr. accessories - altså mus, tastatur og headphone hver for sig

stemmer at hun i tillegg sa per enhet :+1:

Januar-releases på 11 relevante maskiner inkluderte 2 Tpads bekreftet og 2 Yoga Aura. Det var ytterligere 5 Yoga´er lansert, jeg tror det er fair å anta at 4 av disse kompletterer de øvrige 4 for totalt 8 lanseringer. I så fall er Elabs inne i 6 av y Yoga´er (eller alle ex Yoga tablet). En sterk indikasjon på bredde i konsument. Vi får forhåpentlig en beskjed om antall lanseringer i Q2 på neste rapportering, og kan da se enda bedre hva slags bredde vi antagelig har i konsument - utrolig viktig.

Forøvrig takk til feedback ift “accessories”-prising. Svært positivt hvis vi da er på antatt 5-6 NOK per enhet også i disse.

1 Like

Så hvis dette produkt kan blive bredt lanceret så har det potentiale til at bidrage mere til omsætning end HPD (faktisk noget mere)… Men det er nok primært et business produkt så nok aktuelt for Thinkpad serien.

Dette er potensielt veldig skalerbart når de får omtrent samme pris for tilleggsfunksjoner som hpd. La oss anta 5kr pr pc med hpd og så blir det va 5kr pr ekstra seamlessfunksjon. Mus, tastatur, headsett, mobil. Da snakker vi potensielt 20-30kr pr pc.

Hva om de legger samme funksjonaliteten inn i mobil for å koble høytalere seamless til mobilen. 5kr pr mobil er da kanskje realistisk.

Kanskje ikke omsetningsmålet er tatt helt ut av fantasien likevel🤷‍♂️

Det kan være de ikke får helt samme pris i Smartphone vertikalen, men er enig i at der må være et marked :slight_smile:

Jeg kunne tenkt meg en tap to connect på headsettet som jeg deler med familien. Må alltid inn på innstillinger å «tvinge» meg på headsettet som alltid kobler seg på siste bruker.

1 Like

8 Likes

Det er tydelig at de har endret litt syn på å gå videre med nye produkter for smartphone vertikalen. Om de selv har tatt initiativ til dette eller det er kundene som ser nytte og verdi her, betyr egentlig ikke så mye. Jeg tenker selv at dette er utrolig viktig, da de har veldig mange kunder her, flere av disse kundene produserer også nettbrett og enkelte noen få laptops. Samtidig vet vi at adopsjonen innenfor disse kundene er en enklere vei. Her kan multiplikatorene gå flere ganger.
Kanskje vil viktigheten med ny laptop oem bli mindre signifikant enn det vi har tenkt tidligere.

Det var veldig fokus på “moving up the software stack” på Q4 presentasjonen.

4 Likes

Although the details are not clear at the moment, AI Connect is expected to work similarly to Oppo’s O+ Connect system. In other words, users will be able to transfer files between iPhone and Honor devices faster and easier, and perhaps access additional functions such as remote desktop connection.

Due to Apple’s closed ecosystem, such operations were usually carried out through third-party applications or cloud services until now. Honor’s new solution aims to overcome these obstacles directly from within the system.

4 Likes