Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

There is no such thing as perfect company where everything is aligned 100%. That said, we can see that the top management, especially people responsible for operations, have >11% of shares. Equally important is that the staff has >6% as options (correct me if I remember it wrong).

Ultimately it’s fundaments of the business that will drive the stock price through EPS growth. That’s if everything goes in right direction. I’m talking about long periods i.e. 5+ years. Currently everything seems to be going in right direction, 2024 was very important for the growth story. Looking back since IPO we have been mainly waiting for the revenue to start growing rapidly for about 4 years.

Looking ahead for next 4 years, this looks much much more brighter. Many of the main risks have been tackled:

• products seem to be working well
  • products are actually starting to sell
  • products are wanted by OEMs
  • we are just about to enter the profitable growth stage where the business can handle all of it’s own costs
  • after this, the EPS will experience extremely rapid growth if the revenue keeps growing

Thats all from me for this subject.

11 Likes

Husk at NOD kursen var oppe i 300 kroner, mulig han ønsker å få noe mer enn dagens 130 - 140 før han selger og kjøper noe annet.

Han er ellers i mine øyne en langsiktig tenkende mann med god kjennskap til bransjen og er helt sikkert en ressurs for management.

Det er heller ikke lenge siden NOD var under 90. Men det du skriver illustrerer poenget mitt. Han har så mye mer tro på NOD at han har alle pengene sine der, og ikke i Elabs hvor han er styreformann. Fullstendig meningsløst å sitte 10 år i styret i et børsnotert selskap uten å eie en aksje. Hadde han solgt 10% av sitt innehav i NOD kunne han kjøpt over 2m Elabs. Men, som du sier, han er langsiktig. Og har helt åpenbart større tro på NOD enn på Elabs.

Du vet sikkert at Sven Tore Larsen satt som CEO i NOD i to tiår før han gikk av i 2023, orker ikke å sjekke men vil tro at de fleste aksjene er opptjent via opsjoner eller lignende, at noen mener han burde solgt denne posten og tatt en skattemessig gevinst og kjøpt ELABS isteden får så være.

1 Like

Noen sett dette innlegget med en «Like» fra Laila?
Avsnitt fem skriver han om Sensorer i HP maskiner som lages fremover.
Kan det var et Elabs produkt inne her?

7 Likes

Jeg har fulgt med Larsen og NOD i mange, mange år. Mitt hovedpoeng er ikke at Larsen bør/må selge aksjer i NOD, men at han ikke skal sitte 10 år i styret i et børsnotert selskap uten å vise troen på selskapet ved å kjøpe aksjer. Enda mer viktig etter at Larsen ble styreformann. Larsen ser det tydeligvis annerledes selv. Eller han har ikke tro på den langsiktige utviklingen i selskapet.

I think her like doesnt prove anything, but still it could be considered as silent messaging. She knows investors are also watching for these.

Just last fall she liked about my comment where i had predicted we would likely see Elabs on the Unison platform and it turned out to be correct. Therefore there is atleast small track record on her “signalling” something with her linkedin likes.

I assume its not a coincidence that out of all messages from HP personnel she selected this one. Still pure speculation, but looking at broader picture we have pretty significant evidence they have been working with HP and that the software is being tested. Remember the firmware update screen capture, etc.

3 Likes

Elliptic Labs AI Virtual Tap-to-Share Sensor on Vimeo

Jeg vet ikke om dette er interessant informasjon, men jeg spurte ChatGPT om hva slags telefon den til høyre er. Fikk følgende svar:

Telefonen i bildet viser et brukergrensesnitt med navigasjonsikoner som er typiske for Xiaomi/MIUI -baserte telefoner. Ikonene nederst (rund knapp i midten, firkant og sirkel) er karakteristiske for denne Android-varianten.

:blue_square: Konklusjon: Telefonen er sannsynligvis en Xiaomi-telefon , eller en enhet som kjører MIUI (Xiaomis Android-skin) .

Appen som vises, “ellipticlabs”, tyder på at den kan brukes til en demonstrasjon eller test av Elliptic Labs’ sensorteknologi (for eksempel berøringsfri kontroll eller nærhetssensor

Ser ut som de er ganske opptatt av å være naturvennlige. Noe Elliptic kan hjelpe dem med.

Some upcoming Honor product launches on April 10th.

Product page (Honor Malaysia): HONOR Pad X9a - Introduction, features, Performance - HONOR MY

Maybe this has got nothing special to do with Elabs but just something to follow as it’s a totally new lineup of products. There is always a slight change when we discuss about new lineups of products.

Also Laila said in the MWC video that more news is to follow shortly. But I’m just guessing :smiley: I’m not sure if this lineup of products is part of the Alpha Plan or not. Alpha plan stage 1 was about developing an intelligent AI phone, so maybe not. It’s very likely that alpha plan will be initiated by a flagship mobile phone launch.

10 Likes

Etter å ha sett litt over modeller og spesifikasjoner på hva som ligger ute tror jeg at jeg har oppdaget noe som er litt småkjipt for Elabs aksjonærene sin del. Det virker som Lenovo i større grad går i retningen av at det ikke blir Elabs som er løsningen for fremtidig HPD, men i større grad kamereabaserte løsninger.

Smart Features - ThinkPad - Lenovo Support BD.

Hvis dere ser på alle smartmodes så minner det veldig sterkt om en konkurerrende løsning fra mirametrix kalt glance. Glance har vært brukt av lenovo før, men virker nå som de integrerer det sammen med AI på noe vis. Alle aura pc’ene har jo disse smart modesene.
Den andre muligheten er at de bruker kameraløsningen kombinert med utltrasonic på noe vis. Eneste grunnen til at jeg nevner det som en mulighet er at både X1, x9, slim 7i gen 10 alle har HPD med ultrasonic, men også har den kamerabaserte løsningen. Hvilket gir lite mening i min verden.

Kameraløsningen tror jeg igjen er en enda mer kostbar løsning en vanlig TOF sensor, da jeg ut fra den tekniske forståelsen jeg har krever dette enda en chip.

Vanskelig å si, men føler dette kan ha negativ påvirkning for Elabs sin mulighet til å ta seg godt betalt for sin løsning. Kanskje de heller burde sikte på å selge inn løsningen til microsoft som en enkel sikkerhetsfeature for en veldig billig pris per lisens.

Forsåvidt vil t14 og t16 AMD garantert komme med elabs hvis de har HPD, da modellene ikke kommer med IR kamera hvilket andre løsninger trenger. For t14s og 2-in1 med intel er jeg fortsatt usikker, det står computer vision based i psref, men pressreleasen til t14s 2-1 fra MWC sa ultrasonic. Vanskelig å vite helt.

3 Likes
  • 15 laptops launched in 2024
  • 8 laptops launched in q1’25 with Laila saying expecting more to come this year (plus “work with other OEMs continues”)
  • “we are moving up in the software stack” sounds like a strategic long-term plan is being implemented
  • three undisclosed agreements with lenovo as existing
  • expecting a new vertical in accessories from this year onwards
  • first laptops launched in consumer segment

Looking these key numbers outside of technical specifications of individual models, it looks like growth is likely accelerating this year compared to last year.

It good to monitor for possible competitors and it’s likely Lenovo would continue using multiple techniques in different models. It’s also very plausible scenario that seamless sensor could be of “more strategic value” than Elabs HPD.

9 Likes

Yes, agree.
And there is one more thing: a Lenovo laptop is always promoted as “green”. There is low power consumption, recycled materials, etc.
If you use presence detection with a camera shutter only you will increase power consumption multiple times in sleep-mode. Wake on approach need some other signal to wake ut the computer than an IR-camera constantly running.

The laptops can therefore use Elabs software to detect a user, and the SW-sensor wakes up the camera to do an exact identification or whatever you need the sensor to do.

Lenovo have put Elabs-sensors in quite a lot of models already in 2025, so it is more likely that they are expanding the cowork with Elabs than reducing it. Promising start on 2025!

9 Likes

Shipments of phones within China up 37.9% yoy at 19.7 million handsets in February - Caict.

:fire:

5 Likes

Og aksjen prises som om det ikke er svarte tall i vente, nesten som om man venter på emisjon :slight_smile:

Hva tenker dere om q1? Personlig skulle jeg ønske vi fikk litt store nyheter på pc-fronten, men det uteble. Blir det noen milepælsinntekter for q1?

Det gjør den vel ikke? Den prises som om de hadde en årsvinst på 100M. Det har de ikke. Men kan kanskje få om 2 år.
Så priset på aksjen er ikke lavt, snarest motsatt. Det som holder kursen oppe er førhåpningen at det skall komme inn en til PC-kunde. Ju lengre det drøjer, desto mer rør seg kursen mot selskapets faktiskte veri i dagslæget.

1 Like

Hehe, du bare tviholder på å prise alt på rene inntjeningsmultipler og ser helt bort fra at tech/vekstselskaper vanligvis ikke prises som stålprodusenter - noe med marginer, skalerbarhet og alt det der.

2 Likes

Not sure if the latest change in reckognizing revenues from new milestone agreements to the time of the contract announcement applies to these customers, but they made 2x mobile expansion agreements for over 30 phones during Q1.

And at the end of Q4 they announced a new mobile customer agreement.

So there is:

• 2x mobile milestones from contracts (likely)
  • launch of 8 lenovo laptops
  • surging mobile phone sales in China (affects all existing models)
  • possibly new models from new customers hitting the markets (Q4-24 contract, but could be too early)

IMO there are clearly signs for a strong Q1. I have been adding shares just today. For me all the data points to great buying opportunity today. But Q1 is just a blink of an eye in the overall story :slight_smile:

Im expecting the shrinking trade receivables to support also the cash flow statement

3 Likes

Jeg solgte en gang aksjene i et selskap, og de gjorde en firedobling etter det. Jeg var for opptatt av prisen, men selskapet shippet som bare det. Det eneste vondere enn å se prisen gå ned, var prisen som gikk opp uten at jeg var med. Det svei.

Heldigvis, så klarte jeg etter hvert å døyve smerten med det som siden ble min leveregel; det som er ment for meg, vil jeg få.

Er fortsatt tålmodig med elabs.

3 Likes