Etter å ha sett litt over modeller og spesifikasjoner på hva som ligger ute tror jeg at jeg har oppdaget noe som er litt småkjipt for Elabs aksjonærene sin del. Det virker som Lenovo i større grad går i retningen av at det ikke blir Elabs som er løsningen for fremtidig HPD, men i større grad kamereabaserte løsninger.
Smart Features - ThinkPad - Lenovo Support BD.
Hvis dere ser på alle smartmodes så minner det veldig sterkt om en konkurerrende løsning fra mirametrix kalt glance. Glance har vært brukt av lenovo før, men virker nå som de integrerer det sammen med AI på noe vis. Alle aura pc’ene har jo disse smart modesene.
Den andre muligheten er at de bruker kameraløsningen kombinert med utltrasonic på noe vis. Eneste grunnen til at jeg nevner det som en mulighet er at både X1, x9, slim 7i gen 10 alle har HPD med ultrasonic, men også har den kamerabaserte løsningen. Hvilket gir lite mening i min verden.
Kameraløsningen tror jeg igjen er en enda mer kostbar løsning en vanlig TOF sensor, da jeg ut fra den tekniske forståelsen jeg har krever dette enda en chip.
Vanskelig å si, men føler dette kan ha negativ påvirkning for Elabs sin mulighet til å ta seg godt betalt for sin løsning. Kanskje de heller burde sikte på å selge inn løsningen til microsoft som en enkel sikkerhetsfeature for en veldig billig pris per lisens.
Forsåvidt vil t14 og t16 AMD garantert komme med elabs hvis de har HPD, da modellene ikke kommer med IR kamera hvilket andre løsninger trenger. For t14s og 2-in1 med intel er jeg fortsatt usikker, det står computer vision based i psref, men pressreleasen til t14s 2-1 fra MWC sa ultrasonic. Vanskelig å vite helt.