Nå selger ikke Elabs software som enkeltløsning som lastes ned en plass. De shippes på HW og når det bygges opp mot handelskrig med USA og Kina, vil det garantert bli solgt færre f.eks. Lenovo maskiner eller telefoner fra Elabs OEMs i USA.
Derimot vil dette også gjelde andre veien og Elabs OEMs vil garantert øke markedsandelene sine i Kina, samtidig som Apples andel krymper. Nøyaktig hvordan dette vil slå ut på totalen blir spennende å se, men er ikke med på at det er ubetinget success fordi Elabs leverer software.
Det er jeg helt enig i. Handelskrig alt annet likt er bearish, og markedet ELABS opererer i er spesielt utsatt i så henseende.
Jeg tror @neidajoda sikter til at OEMene nå vil få økte kostnader og logistikk-risiko for alle fysiske komponenter. Både Dell og HP har produksjon i USA - men de kan jo ikke bygge sine maskiner kun på amerikansk produserte komponenter. Situasjonen burde dermed styrke appetitten hos alt fler OEMer til å skifte ut fysiske komponenter/chip mot software (der det er mulig). Handelskrig er selvsagt negativt for hele markedet- men det kan jo potensielt attrahere ny OEMer til å søke seg til underleverandører som Elabs.
Har vi troa på noe her?
Kanskje, men jeg tror det er litt tvilsomt. Tror ikke HP og Dell heller setter sammen mesteparten av sine pc’er til det amerikanske markedet i usa, men kan ta feil der?
Det kjipe er vell om handelskrig senker konsum i hele verden, da folk får mindre å bruke. På den mindre negative siden er at USA er det minste markedet til Elabs sine kunder både PC og Smartphone , og det er vell der jeg tror konsumet vil synke mest gitt at det er de som skal ha nye høye tollsatser på all import.
Totalt sett er dette bare kjipt for stort sett alle selskaper. Noen blir rammet mindre, men jeg tror definitivt ikke dette er noe elabs tjener på. Må også huske på at selskaper i mer usikre tider blir mer defensive og kanskje ikke prøver nye ting.
Timotti har skrevet en del om det litt oppover og har litt tro. Personlig er jeg litt usikker siden vi ikke har fått meldt noen ny PC kontrakt.
Samtidig så skrives det i siste børsmelding fra Elabs følgende:
In addition to shipping on these models, we also introduced a new product for the smartphone market: the AI Virtual Tap-to-Share Sensor. We’re excited about this innovation because it extends our AI Virtual Seamless Sensor to enable interoperability between smartphones, including iOS and Android. With the AI Virtual Tap-to-Share Sensor, you can share images, contact information, and files to another phone with a simple tap—even without a prior connection between the devices!”
Så at vi skal anta at dette produktet per dags dato skal annonseres på nettbrett, klokker og laptop er usannsynlig.
Delvis enig, men det kan også være de annonserte dette fordi det nå var klart etter at de hadde utviklet det sammen med Honor
Jeg skjønner fortsatt ikke dersom den er utarbeidet med Honor hva det lanseres på? Jeg kan ha tro på at det lanseres noe med PC’en eventuellt, da det var snakk om en POC med en leverandør utenfor top 5.
Det lanseres jo ikke en ny telefon, så hva skal en smartphone sensor lanseres på i dette tilfellet?
Ja som sagt så er det omtrent ikke eksisterende for elabs på Smartphone. Da er det eventuelt lenovo som har 10% og teknisk sett er kunde og de 11% som er andre.
Det er snakk om et sted mellom 12-15 millioner pc’er fra lenovo i året da.
Mer kritisk for elabs er jo hvis det blir en ganske kraftig nedkjøling av verdensøkonomien. USA er markedet for 15% av Kina sin eksport. Hvis nå Trump faktisk går igang med 104% toll på Kina så faller det til 0, på alt som ikke er kritisk og må ha. Så er det saftig toll på Vietnam, Thailand, sør-Korea og litt andre av disse landene som baserer økonomien sin på eksport, så blir det mindre disponibelt i alle disse landene. Alle disse landene har over 15% av eksporten sin til USA. For en god del av disse varene er det ingen alternative markeder vil jeg tro.
Det er snakk om så mange økonomier som rammes av mindre eksport at det garantert vil påvirke konsumet noe utrolig negativt.
Laila bekreftet at Lenovo har produksjon i USA da hun var på børsmorgen for en liten stund siden(Q1?). Det var på direkte spørsmål om handelsbarrierer fra Molnes
Ja, det er riktig. Men det blir vel toll på mange komponenter og de produserer antagelig bare et utvalg PCer der.
Denne handelskrigen kommer nok til å ramme også Elabs selv om effekten er større for andre.
Hvor de setter sammen delene som er importert?
Kina er mer avhengig av USA mhp eksport, det vil ta noe tid å skifte marked, da USA er deres største kunde. Så eksporten til Kina vil stupe i en periode.
USA vil få store problemer i den delen av industrien som får komponenter ifra Kina, men de kan også finne andre markeder å hente ifra. Produksjonen til USA vil stupe over en periode.
Om Europa holder kjeft og betaler de tollene som ble satt nå, så kommer Europa til å bli en av vinnerne her, da Både USA og Kina kommer til å rette seg mot Europa. Men de gjør vel det samme som Kina, Så da blir Asia ( utenom Kina), India og Sør Amerika vinnerne her.
Ser for meg at USA\Kina vil fortsette og heve tollsatsene en stund til, så kanskje blir det en form for frihandelsavtale ? Disse tollhevingene,må jo være et spill for noe annet. Begge land vil jo tape på dette i lengden, og Elabs vil jo tilpasse seg situasjonen lettere enn de fleste andre selskap, siden de ikke har komponenter/lager. Og Deres kunder vil jo lene seg mer på Elabs, for å slippe HW. Jo mer SW, jo lavere blir selvkosten, spesielt med tanke på disse tollmurene. Men over tid så kan de også omgåes.
Helt sikkert masse importerte varer/komponenter i likhet med alle de andre konkurrentene. Poenget var at de har produksjon i USA og at ikke hele det markedet automatisk er borte.
Nye tall på PC-salg har kommet ut:
https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS53304025
Lenovo med sunn vekst
Dette med Lenovos USA-salg er ikke noe å henge seg opp i . Lenovo har ca 11% av USA-markedet som igjen utgjør ca 18% av det globale markedet. Dvs at Lenovo har ca 2% av globalt totalt salg i USA. Dvs under 10% av Lenovos eget salg (som vel er ca 25%+ av globalt salg).
Det som man bør følge med på, er derimot om kaoset kan lede til en kraftig stagnasjon i globalt konsum inkl PC-salg. Da kan vi få en situasjon hvor alt “nytt” settes på vent. Her kan vi vel tro at nå som man er inne både i business & consumer med 2 apps, så er dette “business as usual”, og i tillegg er man på plass med accessories. Spm er da om det blir treghet i evt nye apps hos Lenovo, eller enda lengre ventetid for neste PC-oem’er. Og selvsagt…dersom salget av Lenovo-PCer skulle falle f.eks. 10% (utenfor USA) så får det selvsagt betydelig innflytelse på ELABS-inntektene.
I tillegg ville jeg fokusert på mobilsalg (utenfor USA) dersom privatøkonomien i de største markedene rammes av kraftig nedgang. Skulle dette også falle f.eks. 10% blir det enda mer merkbart enn PC (iallefall for 2025 og inntil PC evt går forbi mobil i 2026/27).
Tror det blir andre ting en toll videre nå. Eksportrestriksjoner på mineraler, medikamenter osv fra Kina til usa er nok en mulighet. Eller noe lignende fra USA.
En ting er det makroøkonomiske aspektet, ref. potensiell stagnasjon. Her ser det jo ut til å se noe lysere ut.
Men fremover kan det vel også tenkes at konsumenter og bedrifter i større grad tar standpunkt og gjør innkjøp anti-amerikansk ELLER anti-kinesisk. Ikke umulig at kinesiske merkevarer får en større standing i Vesten nå, enn for kort tid siden – ref. boikott av ditt og datt fra USA. For teknologisk sett er de jo i høysetet.
HP og Dell har i underkant av 10% hver i Kina P.T., men kan vel antagelig tape en del raskt - selvfølgelig litt avhengig av hva den oransje mannen finner på fremover.
I mine øyne ser det ikke SÅ mørkt ut, selv om det på papiret kan se skummelt ut for Elabs å være relativt Kina-bundet.