Det er jeg skeptisk til at de har. Elabs har gått ganske grundig til verks når det kommer til å sette patenter på programvaren(e), patentene er omfattendende dekker over både maskinvarekonfig og programvarelogikk, de står ganske robost mot aktørerer som vil forsøke å etterligne deres tech. Derfor tror jeg det er mer attraktivt for andre aktører å inngå lisensavtaler eller samarbeid fremfor å utvikle egne løsninger fra bunnen av.
De beskytter ikke bare “tap”-konseptet, men hvordan det tolkes og aktiveres gjennom spesifikke kombinasjoner av sensor-input og meget avansert “AI-tolkning”.
Andre aktører som forsøker seg, må være kreative for å finne en substantielt annerledes metode. Av den grunn tror jeg også andre aktører ville gått hardt ut markedsmessig om de ønsket å konkurrere mot ELABS, men vi er tidlig i fasen av dette med smart share, her gjenstår det å se.
Ref. patent. Legger til fra GPT:
Selv om tapping er kjernen i begge patentene, er det verdt å merke seg at
- Sensorfusjon og AI-basert tolkning av kontekst åpner for bruk i scenarier som ikke nødvendigvis er tapping . Hvis bevegelsesmønstre, lydsignaturer eller posisjonsdata kan tolkes til å bety at brukeren ønsker å dele noe , kan dette implisitt tolkes som “smart sharing”.
- Patent 2025023843A1 snakker om:
“Transfer of application control or media streams between computing devices in response to contextual interaction.”
Dette er en bredere formulering enn bare tapping. Den åpner i prinsippet for:
- Overføring av aktive apper mellom enheter.
- Smart kobling av tilbehør.
- Forhåndsregistrerte gjenkjenninger av mønstre som ikke nødvendigvis innebærer fysisk kontakt .
Det er jo ganske interessant.