Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Hot season is here

La oss håpe på en real vårblomstring.
Hele 8900 aksjer byttet hender i dag :sleeping: vekk meg når det skjer noe

3 Likes

Tror det ble rekord i dag ja. Da er folket endelig lei av å selge til denne prisen :thinking:

1 Like

Smell nå til med par nye laptop oems, et knakande Q1 så hopper vi 100% på et blunk. Jeg fyller på hver lønning, men nå er jeg klar for takeoff altså :money_mouth_face:

1 Like
1 Like

mens vi venter på resultatene - litt mobilhistorikk :

I 2024 ble det meldt 5 kontraktsutvidelser. Ikke 100% sikkert at alle kontraktsutvidelser meldes (faktisk nær 100% sikker på at det ikke er tilfelle):
3 utvidelser med Transsion, 1 med Xiaomi, og 1 med “top 5” (Vivo el Doppo). Det er vel 99%+ sannsynlighet for at det er utvidelser også ved andre. Det ble ikke oppgitt antall. Vi vet av gitt info at utvidelsene (av noe størrelse) gjelder for leveranser 12-15 mndr frem i tid. Dvs 2023-kontraktsutvidelser var antagelig hovedbasen for de gode 2024 launch-tallene. Siden vi ikke kjenner antallet tfn det ble inngått utvidelser for i 2023-24, og siden det ser ut til at ikke alle utvidelser er meldt, er det vanskelig å estimere volum av launches i 2025. I 2023 ble det meldt 8 expansion contracts. For alt vi vet kan det hende at det nå inngås færre og større kontrakter, med lengre varighet, ettersom relativt nye kunder blir “varmere i trøya” i relasjonen til Elabs? Jf 3xTranssion i 2024.

Det ble meldt i underkant av 40 launches i 2024 - mens det virkelige antall var 66. (De “underkant av 40” meldte inkl meldinger via “news”).

2025: Ny launch-melding-strategi: månedlig oppdat via børs. Antar at man nå vil inkludere alle (også de ikke-navngitte som tidligere ikke har vært meldt utover i kvartalsoppsummeringer).
Q1 meldt 11 launches. Vs snitt per kvartal 16,5 i 2024. Ble meldt 12+ i 2024.

Per 28 april 3x kontraktsutvidelser (minimum 41 modeller per dato)
20 stk med unevnt aktør, leveranser over neste 12-15 mndr, alle modellene med fast minimums “fee” per modell.
10 stk som over men “neste 12 mndr”.
11+ med Xiaomi, neste 12-15 mndr, intet om minimums-fee.

Oppsummert - dette bygger godt opp under videre vekst inn i 2025 og 2026. Gitt den kraftige markedsveksten til de 3 største kundene holder jeg på mitt base-case mNOK 100+(+) fra mobil i 2025. Q1 kan bli veldig solid på mobil gitt subsidiene i Kina som ga 20-30-40% år/år vekst for enkelte aktører. Disse subsidiene oppfattet jeg som ganske tidsbegrensede, dvs at det ikke er gitt at dette repeteres i Q2 - anslår derfor mNOK 20-30 fra mobil i Q1 (blir ikke vist separat fra Elabs).

9 Likes
1 Like

Nå kommer vel årsrapporten i morgen, blir interessant å se hva de skriver om fremtiden der. Og hvordan de ser for seg 2025.

2 Likes

Takk for god oversikt @Barcelona1986
Det er litt «tørke» nå, men plutselig våkner børsmeldingene til liv. Syntes det er postitivt at kursen har klart seg såpass bra (+0,52%) siste mnd. tross markedsuro.

Nå legger jeg merke til at mange (analytikere) ser over Q1 presentasjonene og ser kun videre pga. markedsuroen. Hva tenker vi om dette rundt Elabs?

Hørte en podcast fra Finansavisen med Kongslie som var særs opptatt av selskaper som leverer software/abb, og mente disse kunne komme godt ut av markedsuroen og toll. Men han nevnte ikke Elabs med et ord. Ikke overrasket.

2 Likes

Skyldes nok at Elabs … inntil videre…er en parentes. Lavt handelsvolum = nær null kurt + intet EK/emisjonsbehov + veldig vanskelig og tidkrevende å forsøke å analysere. Forstår godt og kritiserer på ingen måte SB1s prioriteringer. Er samtidig trygg på at når “kjøttvekta taler”, når (HVIS, for ordens skyld) tallenes tale er klar og god over 3-4 kvartaler (har 2 bra nå) og NB når neste PC-oem bestiller (enorm risikoreduksjon), da vil Hr PK være aksjonærenes beste ambassadør. Inntil da, tålmodighet … og for investorer med rom for mer Elabs er vel risk/return på all-time-low…kan alltid bli litt lavere (?) men hvis Q2 innfrir mine forventninger (mNOK 40+) er 10kr … i mine øyne…vanskelig å forklare … kan mest sannsynlig bortforklares med underanalysert selskap og totalt uten selv halvsmal interesse. Slike aksjer er som regel feilpriset. Som gir interessante perspektiver og muligheter for de som kjenner sin besøkelsestid og samtidig kjenner selskapet i dybden. Tror at neste 12 mndr er break-or-make. Er vi under 15kr ved inngang 2026/senest påske 2026 (uten generelt markedskollaps) er jeg kanskje ute. Da har jeg regnet feil! Evt nye konkurrenter/løsninger (grå svane). Og vi har ikke fått oem#2.

4 Likes

Mye mobiler om dagen :clap::clap::clap:

2 Likes

Hot season?:grinning_face_with_smiling_eyes:

Where’s my annual report…

2 Likes

Thinking about the same.

I just sent email to Lars about the missing annual report…

edit: he just responded, it is coming today

6 Likes

The report was probably on its way to Norway, but disappeared in Spain, during the blackout this week. :wink:

2 Likes

i.e, before 00:00:00 - Lars has never been the fastest guy on this planet :smile:

Sometimes it feels like he’s on another planet…

Kor e kongen :crown:

I wonder when the report will be released, time is running out for the day :smiley:

Useriøst å ikke klare å levere årsrapporten! Hvem andre gir den ut på kvelden, når det bare er timer igjen av døgnet.

4 Likes