Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Apropos vanntette skott. Tror den personen som kjøpte seg litt opp forrige uke muligens visste om Paretos kommende analyse? Ikke utenkelig…

Trangt om plass i inngangsdøren… dette er man ikke vant med etter flere år i dette papiret…. ser ut som om det var et midlertidig handelsstopp i aksjen rundt kl. 12:30.

Bare 28 milioner for q1, håper ikke det!

“Interessant” hvordan svært forskjellige anslag gir ca likt “price target” (Pareto 18, DNB Carnegie 19).

ELABS 2025 2026 2027
Sales Pareto 183 255 357
Sales DNB 249 386 537
DNB % > Pareto 36 % 51 % 50 %
EPS Pareto 0,31 0,69 1,16
EPS DNB 0,70 1,30 2,00
DNB % > Pareto 126 % 88 % 72 %

Dnb har videreført carnegies analyser her regner jeg med? For de hadde ingen aktiv dekning her mener jeg å huske. Hva sier sp1? De har vel også lav price target gitt fremtidig omsetning?

Syns Pareto har brukt veldig nøkterne tall og resultatet overrasker sannsynligvis på oppsiden.

Kanskje like greit at de kom på bane nå og ikke da selskapet ropte om 500 mill hvert kvartal.

Kan være at denne analysen er det som skal til for å øke interessen.
Hoved problemet med denne aksjen er lav interesse og underanalysert.
Selskapet går så det griner, men det hjelper ikke på kursen så lenge ingen vet om dem!

Hyggelig med noe russiske prosenter opp, men tenker at selskapet er verdt betydelig mer enn det .
Tror vi er bevitne til en reprising av selskapet nå. Da blir det meget hyggelig tid for oss aksjonærer fremover.
Største frykten er at at selskapet plutselig blir kjøpt nede på dagensnivå…

2 Likes

Nydelig med dekning hos Pareto!
Ser man et år tilbake har aksjen gått ned 23%, så vi dår håpe interessen fortsetter.

Spent på hvor mye en slik analyse har å si for selskaper som får en slik analyse?!

Starten på en reprising. Ingen grunn til frykt for oppkjøp - av flere årsaker:

1. Selskapet er kort og godt for lite til at det er interessant - det er en mygg og det vil forbli en mygg i overskuelig fremtid (verdi under 10 mrd NOK).

2. Selskapsrisikoen er stor ift kun 1 PC-kunde.

3. mobilsegmentet er dels en egen verden hvor man har tatt ut mye av potensialet.

4. Eksisterende hovedaksjonærer har ingen grunn til å selge nå dersom de tror på at selskapet når 500mill innen et par-tre år, og spesielt dersom de har tro på at ELABS får vesentlig mer ut av teknologiplattformen også i andre segmenter. Dvs oms over NOK 1 mrd plusss innen 5-7 år.
    Hovedaksjonærene har sittet lenge, er langsiktige, og vil sitte så lenge de har tro på at selskapet med tiden blir priset etter markedsprinsipper - dvs at det har en langt bredere aksjonærbase og en langt bredere analysedekning og vesentlig større daglig aksjeomsetning. Jeg kan ikke engang se for meg at et bud på NOK 30 nå ville få aksept.

1 Like

Om de vil selge på 30, kommer vel an på hva de kom inn på? De fleste som betydelig andel har mellom 9-15 kr i snittpris og kun mindre aksjonærer som ikke hadde mulighet/valgte å ikke kjøpe på mellom 9-15 kr som har høyere GAV.

Men når det er sagt, er jeg enig med deg om at selskapet ikke står i fare for å bli kjøpt opp.

Spennende om Kongslie nå kommer ut med noe før Q1 så vi kan sammenligne litt :slight_smile:

Fasiten mener du? :joy:

Kunne du utdype denne? De er jo inne hos Xiaomi, Honor, Techno, Vivo, Oppo? Er det ikke mulig å komme inn i enda flere (potensialt nesten alle mobilmodeller) hos dem?
Det er fortsatt bare en liten andel elliptic labs er inne i nå.

1 Like

En proff/dyktig investor vurderer ikke sin egen inngang ved et oppkjøpstilbud (ei heller ved salg av aksjen i markedet), man vurderer hva man selv mener er selskapets “intrinsic value” nå og og videre fremover. GAV er irrelevant, faktisk.

2 Likes

Ok, men GAV er defintivt en av faktorene de tar med i vurderingen all den tid suksess aldri er garantert.

2 Likes

Hva er max potensial dersom ELABS vinner det store loddet og får 100% dekning? 300mNOK omsetning? 500mill med flere tjenester? Hvis mer enn 100% av selskapets våteste drømmer skulle innfris i mobil? Ved å “eie” hele verdens mobilvirksomhet? Uansett er mobil en lite interessant mygg-virksomhet for de fleste - hvem skulle kjøpe dette (som spin-off f.eks.) til en superpris? Det er PC+(IoT) som er den potensielle verdien i ELABS. Ved full dekning er dessuten nedsiden større enn oppsiden - konkurrenter etc. Ett-produkt-segment (p.t.). Ingen vil ha ett produkt, men en plattform med flere nye produkter/tjenester på vei inn til samme kunder. (Jeg hevder ikke at dette ikke kan komme). (Obs…alle komm ovenfor gjelder kun mobil).

1 Like

Eller hvor mye (lite) mer de må tjene for å kunne betale utbytte? (Lite sannsynlig, men hypotetisk)

Elabs er bare i totalt 15 % av mobil-modellene til kundene sine i dag, og de tjener rundt 100 mill i året på dette. Det er mer potensialet her for elabs.

2 Likes

Mye å hente her. Har selv blitt overrasket over hvor mye cash det har generert i det siste, så det er mye mere å hente.

Godt å se relativt høyt volum i dag! Sjelden man ser over 200k aksjer omsatt de to første timene, på en dag uten nyheter, selv om jeg antar det er etterslep fra gårsdagen.

Er nok en del tradere som har sett breakout i chartet som bidrar til økt volum utover de som kjøper på PAS-analysen. Eventuell shortinndekning kommer i tillegg - virker noe underlig å skulle syne Q1 som short gitt PAS sine relativt konservative estimater.

2 Likes