Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Kommer veldig an de siste mobilkontraktene som er annonsert og hvor de er ført inn/struktur samt hvilke kontrakter de nylig lanserte pc’ene er en del av.

Ifjor hadde de ikke inntekter fra laptoper som var over minimum commitment, det er det en del av i år. Samtidig vil jeg tro en del av mobilene fra i fjor også vil bidra her.

Q4 hadde relativt jevn spilt mellom pay-as you go og milestone, så jeg ut fra shipments i Q4/Q1 vil jeg tro et sted rundt 15-30 her, vil tro at en del av shipments i Q4 for Lenovo inntektsføres i Q1.

Det er totalt 5 kontrakter som er meldt fra desember 2024 til nå. En på 20 med vivo meldt meldt 2. Jan, en på 10 meldt 7.jan med så langt ukjent, en på 11 med Xiaomi meldt 2 april og en på 5/ ny type avtale meldt 5 mai. I tillegg signerte de en ny kunde som ble annonsert 27. desember.

Jeg tipper at noen av disse kontraktene er bidrar i Q1, sammen med pay as you go revenue. Også mulig at seamless kontrakten har nådd minimum comittment, ettersom den kun var på 6 modeller og alle nå er lansert/kjent.

Ville blitt sterkt overrasket om de ligger under 30m dette kvartalet, men mener det er oppside til det estimatet avhengig av kontraktene.

1 Like

Dette syntes jeg var veldig negativt gitt at det er der de tjener mest penger og stillingen til selskapet.

Reisen i denne aksjen hadde sett meget dårlig ut i 2024 om det ikke hadde vært for Smartphone. Potensialet og prispunktet er kanskje høyest langsiktig i Laptop, men det ignorerer jo helt at volum i Smartphone er massivt. Smartphone var største del av inntektene i 2024 og har hatt høyere veksttakt de siste 2 årene. Hvis du ser i et 10-årsperspektiv så er kanskje ikke om de så får 3-400 mill ekstra på topplinjen interessant, men får de 300 på topp fra mobil Ila 1-2 år går kursen langt opp. I tillegg samler de stadig mer data og det kan etableres nye produkter.

Hva gjelder oppkjøp så ser du det kun fra et finansielt perspektiv og glemmer at det er en mulighet for oppkjøp basert på synergier/teknologi/know how. Tror uansett ikke det skjer nå.

2 Likes

Ikke noe nytt for vanlige kunder.

Bra innspill dette, om det slår til så vil nok det komme ny kursanbefaling ifra begge de som dekker dette selskapet. Er litt nøktern pga Q1, har historisk vært det svakeste kvartalet til Elabs. Om det stemmer for dette året,samt de kommer godt over 30 mill på Q1, så blir 2025 det beste året hittil med tanke på kursutvikling ( så lenge ikke det blir noe voldsomt negativt bidrag ifra makrobildet i verden.

1 Like

Årsaken til at jeg “kun” forventer 100-110mill fra mobil i 2025, og at jeg ikke ser 300mill der etter hvert (dvs innen 3-5 år), er todelt:

For det første har ledelsen vel vært ganske klare på at det aller, aller meste av inntektene for å nå 500-målet skal komme fra PC.

For det andre, og for meg det viktigste, er at de har nå hatt Xiaomi som betalende kunde siden 2016, og har lang tid også med flere andre. Siden SW-erstatter-HW i telefoner skulle være en no-brainer gitt at pris er lavere (innsparing), det frigis plass i mobilen etc, og at stort sett alle androids har HW eller SW fra Elabs (vs PC hvor de færreste har HW for presence detection = merkost), vel…da forstår jeg ikke hvorfor man ikke har en langt bredere tilstedeværelse allerede. Ser ikke hva som skal trigge kunde-endring siden produktet er relativt uendret siste 10 år. Skal forøvrig stille spm (det ligger klart) til ledelsen på den 22., så får vi se om de gidder å svare :slight_smile:

3 Likes

Enig at det er litt todelt vedr. mobiltelefoner. Det har tatt lang tid med Xiaomi med tanke på å gå ut bredt. Nå ser det jo faktisk ut som det lysner der da de for ikke lenge siden signerte kontrakt med 11 utgivelser med Xiaomi.
Elabs har gjentatte ganger som du nevner belyst at driveren mot midterm er laptops, men samtidig har de gjentatte ganger tidligere vært lukne iht. nye produkter på mobiltelefoner. Den tonen fikk en annen lyd på Q4 og plutselig har vi ett nytt og spennende produkt. Jeg tror (min mening) at de ikke har utviklet dette produktet uten allerede kjøpere på banen.
De har nok sett med tanke på at laptops oems lar vente på seg at mobilvertikalen er kanskje ikke så dum likevel…

2 Likes

Xiaomi har vært betalende kunde i mange år riktignok, men de reduserte en del etter den store kontrakten i 2022. Litt usikker på hvorfor, men de sensorene virket ikke som de var helt feilfrie på de mobilene det året.
Det er fortsatt slik at HW sensoren er et produkt med lavere sannsynlighet for at feil skal oppstå enn Elabs sin.

I 2024 VS 2023 har flere av de OEM’ene som testet ut i sensorene for største gang begynt å lansere veldig mange flere modeller. Vivo gikk fra 2 modeller til over 20, samme gjaldt Transsion og Tecno/infinix. Hvis de holder koken oppe, kaprer litt flere modeller hos disse aktørene eller den nye kunden signert i desember er av en viss størrelse kan veksten bli markant også i 2025.

Et godt tegn her er blant annet at kontrakten med xiaomi er på 11 modeller, hvilket kan tyde på at de øker noe.

Vil si at det er enklere å kapre markedsandel/nye modeller i et segment der de allerede har litt flere kunder og har bevist mer.

2 Likes

Elliptic Labs: Invitation to Q1 2025 Presentation

Elliptic Labs and Intel: Powering the Future of AI PCs

1 Like

Noen som skjønner denne meldingen?
Er det ikke rart å børsmelde ett eksisterende partnerskap som alle vet om?
Eller er dette ett hint om flere OEMs er på vei inn?

1 Like

Følger. Hva er det de egentlig melder her? …

Dette mener chatgpt om meldingen:

Det selskapet egentlig melder her, er ikke en nyhet, men en bekreftelse eller påminnelse om et allerede eksisterende samarbeid med Intel. Her er hovedinnholdet:
• Elliptic Labs og Intel har et langsiktig partnerskap for å integrere Elliptics AI-baserte programvareløsninger i Intels neste generasjon bærbare PC-er.
• Målet er å gjøre PC-er mer intelligente og kontekstsensitive, f.eks. ved å oppfatte om brukeren er til stede (bruke nærhetssensor) eller automatisk koble og dele med andre enheter.
• Dette skjer gjennom Elliptic Labs’ AI Virtual Smart Sensor™-teknologi, som allerede har vært omtalt i tidligere kommunikasjon.

Oppsummert: Dette er ikke en melding om en ny avtale, men snarere en profilbyggende pressemelding som minner markedet om det strategiske samarbeidet med Intel og hva det innebærer. Det kan tolkes som en måte å styrke synligheten og investorinteressen på, spesielt hvis det er i forkant av produktlanseringer eller kvartalsrapporter.

Så det kan være en påminnelse og/eller et himt om hva som kommer.

4 Likes

“As more top PC makers release Intel AI laptops with Elliptic Labs’ software…

Kan nok være en av intel sine kunder: Dell,HP,Acer osv… som har signert ?
Eller så betyr de at ALLE intel sine kunder,nå kommer til å bruke dette.
Ikke helt sikker, om det er en påminnelse, så blir Q1 veldig dårlig ?

1 Like

Jeg ser på det som at de annonserer ett mye dypere samarbeid. Mye flere tjenester vil bli lansert i samarbeid med Intel fremover. Meget positivt spør du meg.

1 Like

Enig. Elabs gir vel bare beskjed om at de kommer med i nye pc’er med Intel prosessor. Det har vært snakk om ny Windows utrulling i slutten av 2025.

Q1 trenger vel ikke bli dårlig selv om de kommer med en slik melding? Det tenker jeg er veldig spekulativt.

Hadde ikke sagt nei takk til at chip-produsentene blir betalende kunder - at ELABS funksjonalitet ikke er et valg OEM tar, men er integrert i systemet som basis.

Meldingen var så tåkete at Laila måtte ut å presisere :wink:

Ja her skriver hun jo at sammarbeidet nå blir enda dypere, så det bør jo være årsaken til meldingen.