Fra investor update i september:
Yes. So strategically, Lenovo decided to launch initially with Intel as a partner and use their app. However, some of the demos that we are showing, we can use Spotify, we can use any type of app. I mean, obviously, there needs to be an app on the phone and on the laptop, but Elliptic Labs’ technology can only reside on the laptop. Strategically, Lenovo decided to use Intel. They have a strong partnership. So, that was their decision. So, we decided that then we have to work with Intel, of course. So, that was a choice. But we are not limited to the Intel app at all. For picture sharing, you can use lots of other apps if you want to, or video sharing, music sharing. Teams, if you’re on a conference call, you’ll walk and if you want to – you’re on a conference call on your laptop, you just want to tap, switch over on your headphones and your phone, you can do that and then you can go back again, no problem. So it is truly heterogeneous. So it’s heterogeneous.
Et lite søk og svar fra ChatGTP;
Ja, for at SmartShare-funksjonaliteten fra Elliptic Labs skal fungere, må det typisk være spesialisert programvare installert på enheten (PC eller mobil). Dette gjelder spesielt fordi teknologien deres er basert på AI Virtual Smart Sensor™, som bruker ultralyd og AI for å detektere nærhet og tilstedeværelse.
For eksempel:
• På laptop (særlig Intel-baserte), kreves det at produsenten (f.eks. Lenovo, Dell, HP) har forhåndsinstallert Elliptic Labs’ programvare – SmartShare er ikke nødvendigvis en app du selv laster ned, men en integrert funksjon gjennom en produsents grensesnitt.
• På mobil kan det kreves en app eller systemintegrasjon via OEM (f.eks. Xiaomi eller Oppo).
Kort sagt: Du kan ikke bruke SmartShare-funksjonen uten at nødvendig støtte er installert eller integrert. Dette skjer vanligvis gjennom PC- eller mobilprodusentens samarbeid med Elliptic Labs og ikke som en vanlig fritt nedlastbar app.
Oppsummering av fredagens intervju med Laila i Børsmorgen.
“At Intel, we believe AI isn’t just a feature – it’s a fundamental transformation in how people interact with their devices. Our collaboration with Elliptic Labs reflects that vision. Together, we’re delivering intuitive, responsive AI capabilities that run efficiently on-device, enabling laptops to sense, adapt, and respond in real time. This marks a shift from passive machines to active partners – where your PC doesn’t just compute, it collaborates with you.”
I mine øyne sier dette utsagnet at visjonen her er å få dette inn i ett lavnivålag hos Intel, da snakker vi fort firmware. I mitt hode er dette den beste måten for sømløs, energieffektivt og sikker integrasjon. (Samme måte som HPD og Inner Beauty. Om dette er neste steg eller en fjernere visjon er heller veldig usikkert, men kommer iallefall beleilig ift. avvikling av Unison.
De har jo også sammarbeid direkte med Qualcom og Mediatek. Så det er ikke usannsynlig at de kan få til noe da med å være på brikkene til majoriteten av smarttelefoner (i Android segmentet) og Laptoper. Siden de også har sammarbeid med AMD og Qualcomm X (Laptop prosessoren) har de potensielt alle laptoper bortsett fra MAC rett på firmware. Gitt at dette lykkes, vil de kunne få til sømløst på alle devicer (mer eller mindre) bortsett fra Apple som da vil trenge en “Tredjeparts app” for å kunne være med på leken. Da snakker vi dominans!
Da lanserte en avtale for en stund siden på Snapdragon X Elite for en stund tilbake. Der har det skjedd trist lite og ingenting (som vi vet). Har forsøkt å sende inn spørsmål ved ett par kvartaler vedr. dette, men tydligvis så er det noe de ikke ønsker å kommentere.
Husk hva Laila sa hos Finansavisen i forrige uke. De kan ikke si noe… Så nye utrullinger kan være igang uten at vi vet noe.
De kan ikke si noe, men de pleier jo å publisere signerte kontrakter av noe slag i det minste. Så utrullinger med OEM’s utover Lenovo tror jeg er lite sannsynlig har skjedd enda. Men om de holder på å rulle ut/ruller ut noe på chipsets er mulig, men det er ikke aktivert/solgt enda tror jeg i alle fall.
Er det noen som har en oversikt over hvilke og hvor mange laptoper Lenovo har lansert i år?
Jeg har forsøkt å lete litt, men kommer bare til 18 stk.
Dette kan være veldig interessant med tanke på at Elabs har lansert 23 stk… (kun to bekreftet Lenovo)
En komplett liste inneholder mer enn 18 antar jeg, men da kan vi også få info om andelen av laptoper fra Lenovo som lanseres med Elabs.
Evt. et sterkt hint om at x antall av de 23 må være andre OEM
Virker som det er mye de ikke kan si, men de sitter på all informasjonen og har god innsikt i hva som leveres når, til hvilke kost. Så de burde kunne gitt noen guiding på hvor man ser for seg å lande kvartalet / året.
Det er jo helt åpenbart om de skal få til noe som matcher Apple sin AirDrop så må de får dette rullet ut og brukt på en masse ulike maskiner. Holder jo ikke om det er en teknologi som bare er for high-end ThinkPad (selv om jeg har en selv), folk vil jo ikke lære seg å bruke noe som kun funker mellom 1 av 10.
Blir spennende å se fortsettelsen på dette, for selv om det er åpenbart for meg er det jo ikke sikkert resten av verden er enig i det
Hvis jeg husker rett, så sa Laila at de noen ganger får de munnkurv, helt til produktet blir lansert på markedet. I verste fall ,kan det bety at ny OEM kommer sammen med det produktet/laptop de skal lansere. Men kan en stor kontrakt som ikke meldes pga munnkurv, bryte med aksjeloven…
Det er nok ikke aksjeloven, men verdipapirhandelloven og børsreglementet.
Men prinsippet som overstyrer er nok at de må kunne gjøre det som er til bedriftens beste
Ja men de må uansett kunne annonsere ‘avtale om ukjent med ukjent’ eller noe da.
Og det ser vi vel også på manipuleringen av kursen.
Ja det er relativt påfallende.
Her er det bare å følge med og fylle på om man har troa da, dette må kjøpes tilbake igjen også
blir fint når OEM nr 2 blir børmeldt, ordentlig saftig shortsqueeze