Godt og reflektert innlegg!
Det som skjer nå er veldig interessant, og det ser jo kanskje litt mørkt ut ved første øyekast.
Men, og det er et stort men her, synes nå jeg.
Dette betyr ikke at løpet er kjørt, nå som Wi-fi Aware blir åpent, forsvinner nødvendigvis ikke det unike Elabs hittil har kunnet tilby, men de må steppe opp, om/når konkurrente kommer må de være:
Best på brukeropplevelse rundt deling.
Best på hastighet, pålitelighet og AI-beslutninger.
Være først med partner-integrasjoner som funker rett ut av boksen (dette er de jo godt i gang med).
Jeg så litt ut av vinduet og tenkte på andre aktører, her er noen eksempler på andre selskaper som har gått gjennom noe av det samme, der de mister sin “unike greie”
Shazam hadde lydgjenkjenning som sin unike greie. Det var unikt, imponerende, og mange så på det som uerstattelig.
Men så integrerte både Apple og Google lignende funksjonalitet direkte i operativsystemene sine.
Shazam ble overflødig som egen app for mange.
Apple kjøpte selskapet billig.
Det ble en funksjon, ikke et selskap.
Dropbox sin sin greie var hvor lett det var å lagre filer “i skyen”. Folk var i ekstase over hvor sømløst det fungerte. Men da Google Drive, OneDrive og iCloud kom, gratis og integrert så forsvant det unike.
Hva gjorde de?
Prøvde å gå opp i enterprise-markedet.
Satset på nye samarbeidsverktøy og dokumentløsninger.
Men har fortsatt slitt med å finne tilbake til samme vekst.
Spotify mange husker kanskje særlig starten hvor mindblowing (jeg mener var det i hvert fall), gratis streaming (med litt reklame) uten ventetid og med god lyd. Rett og slett teknisk overlegene.
Men da Apple, Amazon og Google kom på banen med egne tjenester, kunne hvem som helst strømme musikk.
Men de snudde seg raskt fikk ting til.
De flyttet sterkt fokus mot brukeropplevelse, algoritmer, personalisering og (noe jeg ikke bruker noe særlig, men allikevel) community-funksjoner som igjen ga dem et fortrinn.
De lagde sin egen “stack” og har fortsatt å innovere.
Jeg tenker Elabs må finne sin vei slik Spotfiy gjorde og gjør. Når du ikke lenger er alene om teknologien, må du bli best på helheten, produkt, merkevare og følelse (følelser selger som hakka møkk som vi sier på norsk)
Hvis de derimot blir stående for lenge og tviholder på at teknologien i seg selv er nok, kan de ende opp som Shazam og bli et (gjesp) komponent blant mange.