Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Jb9klj/apple-aapner-opp-for-airdrop-alternativer

Så da er det vel ganske positivt at Elabs har et alternativ klart? :thinking:

Dette var jo elabs fortrinn, at de hadde klart å gjøre dette til tross for sperringene fra Apple.

Jeg er kanskje negativ, men jeg tolker det som at dette åpner opp for konkurrenter til elabs.

2 Likes

Det vil i såfall ta laang tid å utvikle, og samtidig omgå patentene til Elabs. Er nok billigere å bare kjøpe ifra Elabs,hvis du tenker de store. De små er vel ca 10 år unna?

2 Likes

Trenger ikke omgå noe som helst, dette er en wifi standard som android har brukt siden 2017 og apple (pga eu) nå må implementere i tillegg til deres proprietære awdl

Alle som lager android telefoner er godt kjent med dette, så vil ikke ta lagt til å bake inn i en os oppdatering. Hvis de må gjøre noe særlig i det hele tatt, her er det jo apple siden som henger etter

Hvordan det kan tolkes positivt for elabs er vanskelig å se

2 Likes

Dette er en kjempemulighet for Elabs, men de må også være på tå hev. Elabs er tidlig ute, og de har fått et forsprang. Nå gjelder det å bruke det.

hvorfor er det en mulighet for elabs ? De har ikke noe forsprang på noe som helst vis, da dette er en standard som er lik for alle og android telefoner har hatt det siden 2017

1 Like

Poenget er ikke at Elabs har eksklusiv tilgang til Wi-Fi Aware, det er en åpen standard, og Android har hatt det i flere år. Men det som skiller dem ut, er at de allerede har bygget og patentert hele den intelligente logikken oppå dette: hvordan signalene tolkes, hvordan hendelser gjenkjennes, og hvordan systemet responderer automatisk.

Andre får nå tilgang til samme grunnmur, men Elabs har allerede reist bygget. Det er der forspranget ligger.

Hvorfor muligheter…
Gjennom patentene har Elabs sikret eierskap til hvordan tapping og interaksjonene tolkes og brukes altså logikken rundt deteksjon, respons og brukeropplevelse.

Dette kan gi muligheter fordi andre aktører som vil bygge lignende funksjonalitet, enten må de utvikle noe helt annet eller lisensiere fra Elabs. Dermed kan patentene både beskytte posisjonen deres og åpne for kommersielle samarbeid.

Er ikke ening. Alle har nå tilgang til “huset” ( som er wifi aware da det er dette som muliggjør sharing) og elabs seamless blir bare en kul måte og åpne døren - bruke tap til initiere

Men det kan gjøre på mange like stilige måter , f.eks med nfc eller Huawei sin air grab. Da er det ikke mye added value igjen som argument for å velge elabs

1 Like

her er en måte å lage tilsvarende tap funksjon ( 12 år siden på blackberry )

Elabs har patenter, men det sin tech og snevre implementering. mange måter en kan lage tap to share

ca 55 sek

1 Like

Jeg vil heller kalle Blackberry sin tap to share for snever, deres tap to share var bygget på NFC.
NFC er binært og dumt, og jeg vil går kanskje litt langt, men skitt au, utdatert.

Folk er ikke interessert i å sørge for at,

• Begge enheter har NFC aktivert.
  • Fysisk plassere de to enhetene på en spesifikk måte. (ref. videoen)
  • I mange tilfeller bekrefte delingen på skjermen etterpå.

Uansett! Jeg skjønner poenget ditt, og du har rett i at Wi-Fi Aware nå gjør det mulig for “alle” å bygge lokal deling. Det er jo det som faktisk muliggjør selve delingen. Men jeg tror vi undervurderer hvor viktig hvordan den opplevelsen starter er.

For meg handler ikke Elabs om at de “eier delingen” i seg selv, men om at de har laget en måte å få ting til å skje helt sømløst. Den følelsen av at du bare dytter mobilen borti PC-en og så skjønner systemet hva du vil, det er ikke så lett å kopiere, selv om teknologien er “åpen”.

Ja, igjen man kan bruke NFC ref. Blackberry-videoen, Eller gestures som Huawei sin Air Grab. Men de tingene krever fortsatt enten hardware som ikke alle har, eller at brukeren må gjøre noe veldig spesifikt og lært. Air Grab for eksempel er visuelt imponerende, men det bygger på at folk gjør en litt innøvd teatralsk bevegelse foran kameraet, det er mer show enn praktisk hverdagsteknologi, spør du meg.

Elabs har laget en løsning som fungerer på eksisterende maskinvare, uten dongler eller spesialbrikker, og som bruker AI for å faktisk forstå intensjon, det er ganske mye verdi i og jeg tror en produsent helst vil slippe å utvikle alt fra bunnen selv. Eller betale en up and coming konkurrent med en mer tungvin eller “fysisk krevende” gimmick.

For å sette litt perspektiv på det, Wi-Fi Aware åpner “huset”, men Elabs tilbyr kanskje den døren som åpner seg automatisk når du kommer gående og det er den folk vil bruke.

3 Likes

For å sette enda mer perspektiv på det. Lenovo som har seamless og kommer med tap (ref siste kontrakten) har kjøpt dette mellom egne enheter + android hvor de alltid har hatt tilgang til alt og kunnet gjøre det selv, men velger likevel Elabs tech for å gjøre det :slight_smile:

2 Likes

Hmm…

https://www.lenovo.com/my/en/p/tablets/lenovo-tab-one/len103l0027

1 Like

I have been thinking of this over night and I see a decent possibility that the technological risk is emerging that will negatively effect Elabs’ sales. This is something that really cannot be verified from outside, could effect next 3+ years or then not.

There will be no way to distinguish what will be the difference for Elabs business after the new ‘iOS 26 situation’ compared to Apple remaining as existing.

3 Likes

Litt voldsom kursreaksjon i dag ? Noen som skal ut kanskje ?

Godt og reflektert innlegg!

Det som skjer nå er veldig interessant, og det ser jo kanskje litt mørkt ut ved første øyekast.
Men, og det er et stort men her, synes nå jeg.

Dette betyr ikke at løpet er kjørt, nå som Wi-fi Aware blir åpent, forsvinner nødvendigvis ikke det unike Elabs hittil har kunnet tilby, men de må steppe opp, om/når konkurrente kommer må de være:
Best på brukeropplevelse rundt deling.
Best på hastighet, pålitelighet og AI-beslutninger.
Være først med partner-integrasjoner som funker rett ut av boksen (dette er de jo godt i gang med).

Jeg så litt ut av vinduet og tenkte på andre aktører, her er noen eksempler på andre selskaper som har gått gjennom noe av det samme, der de mister sin “unike greie”

Shazam hadde lydgjenkjenning som sin unike greie. Det var unikt, imponerende, og mange så på det som uerstattelig.
Men så integrerte både Apple og Google lignende funksjonalitet direkte i operativsystemene sine.
Shazam ble overflødig som egen app for mange.
Apple kjøpte selskapet billig.
Det ble en funksjon, ikke et selskap.

Dropbox sin sin greie var hvor lett det var å lagre filer “i skyen”. Folk var i ekstase over hvor sømløst det fungerte. Men da Google Drive, OneDrive og iCloud kom, gratis og integrert så forsvant det unike.
Hva gjorde de?
Prøvde å gå opp i enterprise-markedet.
Satset på nye samarbeidsverktøy og dokumentløsninger.
Men har fortsatt slitt med å finne tilbake til samme vekst.

Spotify mange husker kanskje særlig starten hvor mindblowing (jeg mener var det i hvert fall), gratis streaming (med litt reklame) uten ventetid og med god lyd. Rett og slett teknisk overlegene.
Men da Apple, Amazon og Google kom på banen med egne tjenester, kunne hvem som helst strømme musikk.

Men de snudde seg raskt fikk ting til.
De flyttet sterkt fokus mot brukeropplevelse, algoritmer, personalisering og (noe jeg ikke bruker noe særlig, men allikevel) community-funksjoner som igjen ga dem et fortrinn.
De lagde sin egen “stack” og har fortsatt å innovere.

Jeg tenker Elabs må finne sin vei slik Spotfiy gjorde og gjør. Når du ikke lenger er alene om teknologien, må du bli best på helheten, produkt, merkevare og følelse (følelser selger som hakka møkk som vi sier på norsk)

Hvis de derimot blir stående for lenge og tviholder på at teknologien i seg selv er nok, kan de ende opp som Shazam og bli et (gjesp) komponent blant mange.

Strektegnere og tradere som holder på. Mulig det er en Statestreet konto som ligger på toppen på salgssiden.

Det finnes jo Wifi aware for Adroid telefoner og. Hvorfor er det ikke alt sømløs integrasjon mellom pcer og Android telefoner? Var Elabs sin seamless senor sin eneste value prop å gjøre det samme uten “tillatelse” fra IOS/Android?

Jeg tenker både Elabs og Intel har vært veldig klar over Wifi aware og uavhengig valgt å gå dypere i sitt partnerskap. Jeg tenker ett samspill mellom de to teknologiene vil gi de beste brukeropplevelsene og det er der verdien kommer. Ett eksempel som felles verdi er:

Automatisk enhetsparing og kontekstbasert aktivering

Beskrivelse** : En PC bruker Elliptic Labs’ Seamless-teknologi til å oppdage når en bruker nærmer seg (via ultralydbasert nærværssensing) og aktiverer Wi-Fi Aware for å automatisk oppdage og koble til brukerens smarttelefon eller andre enheter i nærheten (f.eks. en iPhone eller Android-enhet). Dette muliggjør umiddelbar synkronisering av data, som varsler, filer eller apper, uten at brukeren må konfigurere tilkoblingen manuelt.

Hvordan teknologiene samspiller :

Seamless : Oppdager brukerens nærvær (f.eks. innen 1–2 meter) og vekker PC-en fra dvale eller låser opp skjermen.
Wi-Fi Aware : Skanner automatisk for nærliggende enheter, autentiserer brukerens smarttelefon (basert på forhåndsregistrerte profiler) og etablerer en sikker forbindelse for datautveksling.
Eksempel : Når en bruker setter seg ved en Lenovo ThinkPad, registrerer Seamless nærværet og aktiverer PC-en. Wi-Fi Aware kobler deretter PC-en til brukerens iPhone for å synkronisere kalenderhendelser eller dele en presentasjon.

Noen som har hørt med Elabs direkte hva deres synspunkt er?

7 Likes

Tenkte på dette med Wifi Aware / Apple i går - og så fant jeg frem klippet under her og la meg nedpå igjen:

Inntid: 10:00
Varighet: 2 min
Tema: Marked og kunder

Her understreker Danielsen at nøkkeltilnærmingen handler om å bidra på software-siden for hardware-produsenter, siden produsentenes styrke ikke ligger i software (i motsetning til Apple, som er sterke på både hard- og software).

2 Likes

Nå håper jeg ikke hele Elabs fremtid ligger i hendene på Apple, og deres åpning av AirDrop.

I så tilfelle har de bommet helt, og lagt alt for mye krefter i noe som vi visste kunne komme med EU i ryggen (Apple måtte åpne opp)???
Da er jo Elabs myntet på en syltynn suppe. Det nekter jeg å tro.

Så tenker jeg at det virker merkelig hvis Intel har inngått enda tettere samarbeid med Elabs og samtidig viste at alt kunne går til H… dersom Apple åpnet opp.

Som alltid er det kraftige reaksjoner når noe kan tolkes negativt. Det var denne heisen ned, og trappen opp nok en gang.

2 Likes