Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs 2

Elabs klarer seg fint uten Apple, det ble og hintet i siste presentasjon at der var det ikke helt god stemning, og at Elabs heller satser på andre kunder. Apple taper jo markedsandeler til Elabs sine kunder,så noe bør de komme opp med snart. Lenovo som Elabs samarbeider mest med akkurat nå, har forresten nest størst fremgang ref. forrige presentasjon side 6.

4 Likes

Jeg klarer ikke helt se hvordan det at apple åpner skal slå ut positivt for Elabs, men det kan hende det også blir mindre negativt. Det jeg hovedsakelig ser dette som en trussel mot er tap-to-share sensor for iphone til smart telefoner og til laptops. Det kan også hende at vi alle tar feil, og at softwaren til Elabs nå kan bli mer aktuell. Er ikke sterk nok teknologisk til å uttale meg om dette, hvis noen har faktisk fagkunnskap og kan si noe hadde det vært nydelig,

Tap-to share for smartphones har vi fortsatt ikke sett at det har blitt inngått noen kontrakter for, så det er da potensielle fremtidige kontrakter dette rammer.

For seamless for laptop og accesories så rammer det i mindre grad vil jeg tro. Seamless-sensoren og den siste annonserte kontrakten med lenovo handler jo mye også om eget økosystem. Det er accesories, laptoper og egne smartphones de satser på å bygge et økosystem for, det at Iphones åpner for wifi-aware påvirker ikke det. Dersom muligheten for overføring fra Iphone til laptops nå blir enkelt/billig for alle OEMs så er det selvfølgelig negativt, da det er mindre positive salgspunkter.

For HPD i laptops og Proximity i smartphones er vell nyheten av mindre betydning. I 2024 var dette ihvertfall 80% av revenue, sannsynligvis mer.

Edit: Har forsåvidt gevinst sikret noe siste tiden pga av oppgangen og må påpeke at markedet ihvertall ikke så dette som positive nyheter.

1 Like

Initially i have to disagree.

If you listen CMD webcast last minutes, she describes how Apple pours billions into their airdrop etc. and she makes a reference to Elabs valuation.

Now apple gives it as free, so i have hard time in understanding the business logic of Lailas statement.

If you read Elabs patents, their ultrasound will not be needed for initial handshake after this. Local wifi is formed by apple support without US.

Please prove me wrong.

Initially disagree with me or with Laila? I could not find the recorded CMD.

Is this also apple actually giving out their airdrop tech, or just making iphones Wifi aware? Is there not something more to the technology that makes the airdrop and apple ecosystem unique. I would never expect here to come out and say that it is a negative for Elabs either way.

She commented this 1m ago:

)

In general my take is that Apple naturally would have tried to lock in as many as possible on their devices, and if the EU directive was not implemented I believe they would have tried to make the solution to ELABS less seamless. Apple is very protective in all they do and this could be an highly potential outcome if they were not forced to do this change.

This could also, as Laila stated, open up new possiblities in the future as well.

Instead of waiting for the next Q,and ask questions that might not be answered there. This is a much better way of getting them. Good initiative. Ask where Laila is active on the web.

1 Like

I think that this will only make the Elliptic eco system even more seamless cross-plattform. This is just one more thing they can and use in their eco system now. Great news if you ask me.

1 Like

Mailet med Lars i dag: de ser absolutt positivt på denne nyheten.

1 Like

Det klart at han sier det. Hva skulle han ellers si?

Okke som, jeg tenker dette viser at det er stort behov (kanskje nesten et krav?) for enabling av sømløse interaksjoner i duppedingsene til de store OEMene. Det har det åpenbart ikke vært hittil – utover i Apple-sfæren …og mer og mer i Lenovo-økosystemet.

Så nei, jeg tror ikke dette er utelukkende negativt for Elabs, slik mange andre her mener. Så er den store fordelen for Elabs at de har dette pakket og klart. Og de har hatt noen år i loopen.

2 Likes

Utrolig vanskelig å tolke dette. Linkedin-posten fra Laila, med kommentarer, virker være veldig planlagt, og Elabs måte å kommentere dette på.

For min del velger jeg å tolke det positivt. Selskapet har jo aldri løftet frem tap-sensoren som bærebjelken i Elabs’ forretningsmodell. Kjernen ligger i den AI-baserte plattformen for virtuelle smarte sensorer, som på sikt skal bidra til at Elabs klatrer oppover i programvarestakken gjennom å levere kontekstuell intelligens.

Blant kommentarene til LinkedIn-posten synes jeg kanskje denne fra en software engineer i Elabs er den mest interessante - og viser nettopp at dette kan åpne opp døren for nye type løsninger - med Elabs AI platform i bunn.

«Really interesting to see Apple finally bring Wi-Fi Aware to iOS. It definitely validates the broader shift toward seamless device-to-device experiences. It also highlights by contast the benefit of Elliptic Labs’ tech, which adds contextual intelligence on top of connectivity—because discovery is just the first step; intent and interaction are what Elliptic Labs’ truly specializes in and which I think will prove the real differentiator.»

2 Likes

Tror faktisk de ble tatt på senga av dagens kursfall - og måtte rykke. Nyheten kom i helgen - og i går var det business as usual i handelen. I dag fikk noen for seg å kvitte seg med et par hundre tusen aksjer på kort tid rundt lunsj - etter at kursen hadde fulgt indeksen i formiddagstimene.

Så her var det på ingen måte noen proaktiv håndtering - da hadde de vært på ballen med en “great news”-post i går.

1 Like

Laila and co. are throwing around these terms “continuity”, “context-awareness” and “contextual intelligence” that are presumably problems that can be solved with their platform. For example: When I shake my Honor next to your iPhone while my eyebrow is in a 20 degree angle, the AI sensor catches my intent from the context and your Spotify starts to stream Spice Girls. Then I do a backflip and the sound moves to my PC.

I’d like to see actual good use cases and software demos for their platform that solve actual problems involving context-awareness and continuity even between Android phones. These Linkedin buzzword parties are tiresome when they have yet to show so little real world applications of their platform. But I understand from these Linkedin posts etc that WiFi Aware more of a tool that can be used (device discovery, data transfer e.g.) together with contextual intelligence software applications and might not be the threat some are worried it is.

Tror ikke Elabs ser på kursfallet (-4,8%). Da skulle de vært ute med oppdateringer støtt og stadig.

De har kansje brukt litt tid for å se hvordan dette faltisk påvirker Elabs og etter dette kommet med en statment.

Legger også merke til at noen tenker at Elabs uansett måtte si at dette er bra.
Da hadde det kansje vært større muligheter for at de ikke kom med noen statment i det hele tatt.

2 Likes

Jeg tror nok at akkurat i dag så de seg nødt til å komme med en liten presisering.

Hvis de først i dag skulle tenke gjennom hvordan dette Apple-scenariet påvirker selskapet - da ville jeg faktisk bekymret meg for selskapets generelle risikovurderinger.

Og hvis det tok dem tre dager å finne ut at de syntes dette var “great”, da bekymrer jeg meg også.

Dette var god, gammeldags brannslukking - og presisering av perspektiv for å unngå misforståelser.

Tja, syntes de burde tatt litt tid til å vurdere hvordan akkurat dette påvirker dem. Vil ikke si at det var lett å spå hvordan Apple enten kom til å åpne systemet noe. Jeg tolker det slik at apple fortsatt holder deler av teknologien i selve airdrop og annen inhouse tech for seg selv, men åpner opp for Wifi-aware pga. EU. Istedenfor å gi tilgang egen tech, implementerer de bare en åpen standard som allerede finnes på androids.

Var det gitt som utfallet hvis apple føyde seg etter EU at det ble wifi-aware som ble muligheten og ikke noe annet, var det forventet at Apple ville gi seg nå istedenfor å bruke advokater til å hale ut tiden. Jeg trodde de kom til å hale ut dette i noen år selv.

Litt usikker på uttalelsene fra ledelsen, men ville jo vært rart om de uttaler at dette er positivt hvis det skulle være spikeren i kisten. På den andre siden er de jo evige optimister.

Taking a page out of timonttis playbook here - looks like Kongslie believes in the message from Elabs on this one.

Skjermbilde 2025

3 Likes
4 Likes

Nå er det siste dagen for Sensor Coverage eventen, kan ikke finne Elabs her. Hvorfor har de da denne Eventen på sin hjemmeside ?

https://sensors25.smallworldlabs.com/exhibitors

kun SenSibel AS ifra Norge, hvorfor stiller de ikke, noen som vet ?

1 Like

Kan nok være at de har folk der, men ikke egen stand. Mulig de står sammen med Ceva eller andre samarbeidspartnere?
image
image

3 Likes