Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Antakelse at ELABS har villet ønske å kunne kommunisere nye modeller, gjerne etter at Lenovo selv har vært ute først, basert på at Lenovo SELV ønsker å gi info ifm markedsføring av nye “features” på nye modeller. Dvs at info kommer ut ifm hver lansering m ELABS INSIDE. For high-end-modeller m HW-løsning for dette har dette vært brukt i markedsføring av modellene. For mobiler er ikke dette en ny feature, det er bare en endring fra HW til SW som ikke kunden bryr seg om, mens for PC er dette generelt noe nytt (utover de få high-end som har dette allerede), og derfor vil Lenovo ønske å synliggjøre bevegelsessensor ifm markedsføring av nye modeller. Om de IKKE ville ønske å gjøre det, da er det heller ikke noen hensikt å implementere…eller?

3 Likes

De har jo gjort et nummer av presence detection på de første modellene som har blitt lansert med det så jeg vil jo tro at de også kommer til å følge opp at dette var “før” kun en high-end feature og nå kommer den også på rimeligere modeller. Men jeg venter jo veldig på HP og andre laptop produsenter nå. Og det er så klart fint hvis Lenovo ruller ut i volum modellene nå. PC inntekter må jo begynne å vises i Q1 regnskapet forhåpentligvis og da vil vel også kursen begynne å bevege seg oppover. Det er jo ganske deprimerende makro om dagen.

Det er vel kun en modell så langt og Lenovo har lansert en rekke modeller siden den gang. Så det er litt engativt at de ikke ruller ut i alle syntes jeg. Men nå er det april og en positiv melding får vi nok denne måneden også.

1 Like

Jeg vil jo tro at funksjonaliteten vil bli standard på alle laptops på et tidspunkt. For alle som har hatt Apple laptop så er jo “instant on” funksjonen deres som kom i macbook air for lenge siden en sånn funksjon som man bare ikke forstår hvorfor ikke også var helt vanlig på Windows laptops når det kom. Og som man blir veldig bortskjemt med på Apple. Men når presence detection blir en “standard” funksjon vil jo alle produsenter velge den billigste og enkleste måte å implementere dette på vil jeg tro.

1 Like

ThinkPad X13s Gen 1 med Qualcomm prosessor har launch i April/Mai - Jeg ser ikke bort fra st dette er en type laptop som de vil ha elabs i. Jeg setter en liten bet på den i alle fall.

3 Likes

Financial calendar

Igen under 20 NOK. Virker ikke til, at mange har troen på hverken Q1 eller 2023-målet på 500 MNOK. Tiden vil vise, om ELABS bare er varm luft ligesom Fingerprint var det.

Igjen hakk i plata. Se på hele tek-sektoren så vil du se noen sammenhenger.

1 Like

Hvis folk troede på 500 MNOK i 2023, så ville selskabet ikke kun være 2000 MNOK værd. Noget må være galt med investorernes tillid til selskabet, det kan ingen hverken benægte eller løbe fra.

2 Likes

Jeg tror ikke nødvendigvis du skal konkludere så kjapt på at det er tilliten som gjør at selskapet ikke prises høyere. Det er en generell vridning i markedet på å prise vekstselskaper høyt før det er konkrete tall å vise til og dette har enda ikke vist seg per nå. Med høyere inflasjon og generell uro i makrobildet så er dette normalt. Det er nesten matematisk, man justerer avkastningskravet.

Ledelsen viser generelt at de leverer og det kan ikke du argumentere for at de ikke gjør kun basert at det ikke ble positiv EBITDA i 2021 etter kostnader til børsnotering.

Dine bidrag og poster virker kun for å så frykt og usikkerhet, du nevner varm luft og antar at markedet ikke har tillit…

Men for all del, hvis markedet var 100% sikker på at de når 500M i 2023 så ville selskapet vært priset høyere. Lykke til med å finne en slik skråsikkerhet noen plass i dagens marked på vekstselskaper.

1 Like

Det er ikke svært at finde selskaber, hvor folk har mere tillid til guidance, eftersom folk virker til at have 0% tillid til guidance i ELAPS. Folk skriver, at de håber, jeg står tilbage på perronen, når toget kører. Mest er jeg selv bekymret for, om toget nogensinde forlader stationen…

Da foreslår jeg at du forlater perrongen og investerer i disse selskapene som du sikter til og høster den «åpenbare» avkastningen som er å hente der.

2 Likes

Nix, jeg hænger ud lidt endnu og grounder jubel-optimisterne lidt :slight_smile:

Det er en forskjell på mål og guiding.

1 Like

Og hvad præcis er den forskel? Guidance er noget, man skal leve op til, mens mål bare er vilkårlige tal, man kan slynge ud?

Fanden til baising du driver med

1 Like

Altså, har hørt lignende diskusjoner litt for ofte både her og på Shareville nå. Markedet nå er som den er nå pga dårlige makroforhold. Se på f.eks på Asetek. Men som de sier på god gammelt norsk «Er det tvil, så er det ingen tvil». Om det er noen som ikke føler seg komfortable med kursen,svingningene og eventuelt om det klarer guidingen så anbefaler jeg at pårørende finner aksjer som er mer sikre :slight_smile:

1 Like

Mål er gjerne mer langsiktige og mindre presise. Man har en plan om hvordan man skal få det til, men man har ikke avtaler osv på plass. Man kan få ganske store avvik begge veier.

Guiding er basert på ordrebok og ubekreftede ordre og treffer gjerne svært bra.

Ta Kitron, de kommer med både mål (tar dette fra hukommelsen, så ta det med et par klyper salt):

• Mål satt i 2020ish: Nå 5000 MNOK omsetning med 7-8% EBIT margin via organisk vekst innen 2025.
  • Guiding: expected revenue range of between NOK 3 900 and 4 200 million and an EBIT margin of 6.8 to 7.4 per cent for 2021

Oppfølgingen av målsetningen blir gjerne gjort på kvartalsrapporter hvor de sier om de fortsatt har troen på målet eller ikke. Jeg har aldri sett de oppdatere målsetningen.

Kitron sjekker hvordan det står til vs guidingen kontinuerlig. Hvis de ser at guidingen er for høy eller for lav, så kommer de med en børsmelding og oppdaterer denne, også utenfor kvartalsrapporter hvis avviket er stort.

Så kort sagt, man skal være litt forsiktig med å ta målsetninger som en sannhet.

(EDIT Sånn for moro skyld, guidingen til Kitron har til tider vært ekstremt presis og dvs at man har kunnet ta snittet av inntekt-rangen og snittet av ebit-rangen og regne ut ebit i MNOK for et kvartal hvis man sesongjusterer. Har endt opp med estimert EBIT som har vært <1% vekk fra det de faktisk leverte)

3 Likes

Gode pointer. Men ELABS har et mål på 500 MNOK i 2023… altså om et år. Det ligger ikke meget langt ude i fremtiden. Det er nærmest nu og her. Jeg finder det mærkeligt, at ELABS fastholder deres 2023-målsætning, men ikke engang tør guide konkret for 2022. Mange har sagt, at de ikke har overblik over deres aftaler endnu osv, og det er også fint nok. Men virksomheden har ikke givet os meget at basere vores tillid til deres 2023-målsætning på, og det er også en del af forklaringen på, hvorfor kursen klarer sig dårligt - ikke kun makro.

Altid rart at møde folk, der er så naivt forblændet af en aktie, at helt normal sund skepsis bliver til “baising”:kissing_heart: