Veldig bra ! Det kan jo og tyde på at flere PC leverandører er på gang. Laila sa vel i intervju med Finansavisen at de brukte mye tid på å implementering og kundetilpassing for at softwaren skal fungere best mulig på de forskjellige modellene. Det er jo litt forskjell på høyttalere, mikrofoner og plassering fra modell til modell og det skal nok inn i software driverne til PC leverandørene i tillegg til støtten i CPU firmware.
Og enda en!
Jeg har lett litt mer gjennom Lenovo sine press releases den siste tiden… vet ikke om jeg har fått med alt, men har funnet totalt 27 modeller som slippes nå i perioden April - Juli.
Har filtrert bort
- 4 x IdeaPads - da de kalles nettopp ideaPads
- 4 x Yoga - med antagelse at de er noe mer utfordringer med implementering i det høyttaler oppsett for alle tenkelige måter disse kan brettes osv
Sitter da igjen med 19 modeller… kan dette være første T14 + de nye 18 modellene?
Lenovo pressemeldinger
- Student gamers new ideapad gaming laptops legion wireless mouse
- Distinctive versatile powerful thinkbook laptops unthinkable achievements
- Complete thinkpad laptop portfolio inspires productivity business flexibility
- Productivity unleashed latest thinkpad laptops thinkvision mobile monitor
- First thinkpad powered by snapdragon multi day battery life AI 5g
ELABS børsmeldinger
Oversikt modeller antatt med ELABS
Product Name | Release date |
---|---|
ThinkBook 13s Gen 4 i | June 2022 |
ThinkPad L13 Gen 3 AMD | May 2022 |
ThinkPad L13 Gen 3 i | May 2022 |
ThinkPad L14 Gen 3 AMD | April 2022 |
ThinkPad L14 Gen 3 i | May 2022 |
ThinkPad L15 Gen 3 AMD | April 2022 |
ThinkPad L15 Gen 3 i | May 2022 |
ThinkPad P14s Gen 3 | April 2022 |
ThinkPad P16s Gen 1 i | April 2022 |
ThinkPad T14 AMD | June 2022 |
ThinkPad T14 i | April 2022 |
ThinkPad T14s AMD | May 2022 |
ThinkPad T14s i | June 2022 |
ThinkPad T16 AMD | June 2022 |
ThinkPad T16 i | April 2022 |
ThinkPad X1 Extreme Gen 5 | June 2022 |
ThinkPad X13 Gen 3 AMD | June 2022 |
ThinkPad X13 Gen 3 i | June 2022 |
ThinkPad X13s | May 2022 |
Oversikt modeller antatt uten ELABS
Product Name | Release date |
---|---|
IdeaPad Gaming 3 (15”, 7) (AMD) | June 2022 |
IdeaPad Gaming 3 (16”, 7) (AMD) | July 2022 |
IdeaPad Gaming 3i (15”, 7) | May 2022 |
IdeaPad Gaming 3i (16”, 7) | June 2022 |
ThinkBook 14s Yoga Gen 2 | June 2022 |
ThinkPad L13 Yoga Gen 3 AMD | May 2022 |
ThinkPad L13 Yoga Gen 3 i | May 2022 |
ThinkPad X13 Yoga Gen 3 | June 2022 |
Dette er solid arbeid. Har du rett betyr det ganske store inntekter fremover… Dette må da bety mellom 100-300 Mill i 2022?
Kan de selge 20+ millioner av disse?
Angående timeingen. Hvorfor offentliggjøre 18 modeller nå om det ikke er før 2023? Det må da være fortløpende?? .
Vurder fremdeles all in…
På mandag er ELABS tilbage under 20 NOK. Blodbad i USA slut ugen. Hvis man vil all in, så skal man nok vente til efter massakren mandag/tirsdag…
Det er egentlig et ran at større fond får akkumulere under 30 med all den de-riskingen som har kommet her siden i fjor sommer… men markedet lever nå sitt eget liv…
Gjelder dette kun Elabs…?
Nej da. Alle vækstaktier bliver massakreret i i starten af næste uge. Men det går især ud over selskaber uden indtjening, og ELABS kan ikke engang fortælle os, hvad de forventer at tjene i 2022…
Når man starter å regne på inntekter - er vi på en halv USD pr enhet i store volumer? Vet ikke. Hvor mange PC-modeller (eller rettere sagt modeller med varianter) selger LENOVO? På Elkjøp dukker det opp ca 400 (fire hundre) og i tillegg kommer gaming. Videre - de 18 som nevnes her vil selge i ca 6-8 måneder m lansering apr-juni.
Blir du ikke lei av å gjenta det samme?
Om du vil baise aksjen må du nok gå bredere ut enn på tekinvestor
De snakker jo modeller, ikke varianter med forskjellig lagring osv på de enkelte modellene…
Vet ikke hvor mange modeller Lenovo har totalt… eller hvordan man enklest finner det ut
Ok… jeg trodde ikke de hadde så modeller? Men om vi legger stone beregning til grunn. Alle modeller utenom yoga og ideapads. Da bør man ha en viss pekepinn på hva fremtiden bringer … Hvor mange solgte av disse. Om alle andre modeller kommer med IB kan det bli bra. Hvor mange Lenovo modeller lanseres årlig? Ikke 400 ihvertfall. Dvs at om ett år vil mye ha blitt byttet ut…
Det er vanskelig å anslå inntekt pr enhet, men på presentasjon fra Elabs, så koster HW sensor mellom 2,5 og 4 dollar. Da må vi anta at Elabs er rimeligere, men er ikke 0,5 USD veldig konservativt?
Dette er første OEM innenfor laptop-segmentet, så mulig Elabs har gitt en god deal for innpass. Igjen, er det vanskelig å vite hvilken type avtale som gjelder, må ikke nødvendigvis være betalt pr enhet heller. Svaret får man vel på fremtidige Q-rapporter, men gøy å spekulere litt.
Hvis de har pr enhet, og vi antar 5 NOK pr enhet. Mulig salg 20 mill enheter? Da er vi på 100 mill i inntekt. Bare noen raske tanker om mulig inntjening.
Kan være at vi ser større endringer i inntekt og EBIDTA på Q2 2022?
Nej det gør jeg ikke
Og bare rolig, jeg skriver også min mening om ELABS på andre fora
Næste uge bliver spændende. Kan blive en god købsmulighed i ELABS.
Jeg tenkte 10 kr stk… men det er umulig å vite eksakt. Utenom at de har sagt halv pris ca. Om det er mellom 2-3?4 dollar har jeg regnet litt over 1 dollar altså 10 kr. Jeg tror det er reelt. De har nevnt 1/3 av prisene også… så på 4 dollar er ikke 10 kr CA 1/3 og på 20 kr er det halv pris…
Edit: Om elabs regnet ca 450 Mill fra Lenovo årlig til 10 kr stk og de har tenkt halvparten av modellene så er det godt innafor. 45 Mill solgte enheter til 10 kr stk. Det tror jeg de er ganske sikre på i 2023. Så får vi se hvor fort utrullingen skjer.
Ja du får håpe du får kjøpt aksjene du har solgt eller aldri eid. Håper du må løpe etter og betale dyrere. Motivasjonen din for hvert samtlige innlegg du skriver virker å være i den retningen.
Kanskje det er mer realistisk med 10 kr. Liker imidlertid å benytte konservative tall ved beregning, gjør overslaget veldig edruelig.
Dersom de kommer i ca 50% av Lenovos laptop er i 2023 med den prisen du nevner, så er jo 2023 guiding oppfylt nesten av en OEM alene.
Jeg synes caset er derisket ytterligere nå, og med siste melding sitter jeg godt i Elabs minimum ut neste år. (Ja, kan godt hende starten av neste uke blir tøff på børs, men Elabs har iallfall en buffer i forrige børsmelding).
God helg til alle!
Jeg tenkte også rundt dollaren tidligere, men tror det er lurt å bruke SB1M sin 0,66$ og kanskje mindre.
De sa vel at de kunne nå målsetning om de kom inn i alle modeller med 1 OEM… om vi antar 100 Mill totalt på smartphone og 400 Mill i laptop på 80 Mill Lenovo PCer, så blir det jo 5 kr…
Siden de la ut mange stillinger i går, så har de kanskje akkurat signert utvidelses avtale, og det kommer nok sikkert inntekt fra disse modellene tidligst nå i Q2?
Om teorien din stemmer med den gravingen du gjorde så implementerer Lenovo i alt utenom yoga og pads. Så det kan blir artig fremover.
Det som er undervurdert er at jeg kan nesten garantere at de andre følger etter det neste året.
Ja hva da?
Utrolig spennende… og signeree HP og Dell så er det ikke enkelt for resten av markedet å styre unna.
Puha, du er godt nok mavesur min ven😂. Det er bare penge, ingen grund til at få blodtrykket helt derop❤️. Du virker alt for skrøbelig til at have high-risk aktier - overvej måske din investeringsstrategi, hvis du ikke engang kan holde til, at folk forholder sig kritisk til dine darling-aktier😘
Jeg har stadig en bunke aktier i ELABS, men jeg er meget skeptisk… både til makro og til ledelsen. Aftalerne kommer ind, som de skal - det er pt. det vigtigste.