Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Ren tipping inntekt etter lenovo avtale:

1usd per enhet - 8.5kr

19 lenovo enheter (tror jeg)

Si 20mill solgte enheter

8.5 x 20mill = 170mill

Tjente 63mnok 2021

63mnok + 170mnok

= 233mnok inntekt 2022 (om alle PC avtalene er i 2022)

Dette er utenom evt andre utvidelser og nye avtaler utover året som jeg forventer og håper.

2 Likes

Stadig et stykke op til de 500 MNOK i 2023, men ikke desto mindre en fornem vækst, hvis det viser sig at stemme.

1 Like

Ikke alt, men av det jeg fant av lanseringer siste tiden…

Igjen, rimelig ironisk at en som sier seg enig i at aksjonærene fokuserer for mye på målet for 2023, er den som maser og maser om nettopp dette målet

1 Like

Jeg har da aldrig sagt, at jeg synes aktionærerne fokuserer for meget på 2023-målet, har jeg? Jeg mener, at vi bør fokusere benhårdt på at holde ledelsen op på de ting, de slynger ud… inklusiv det urealistiske 2023-mål. MERE fokus på 2023-målene, tak🤗

Noen utklipp fra hva jeg skrev etter at du maste om 2023-målet:

Du svarte at du var enig i det jeg skrev:

Det er ikke selskapet som maser om dette målet satt i 2020. Det er aksjonærer som deg som hele tiden henter det frem og måler alt selskapet gjør mot dette. Fokuser heller på vekst, avtaler, teknologien og inntekter. Det er det selskapet gjør.

2 Likes

Dine udklip er flotte. Men du misforstår vidst, hvad jeg skriver. Jeg erklærer mig enig i, at LEDELSEN burde fokusere på langsigtet vækst etc. Men ledelsen har meldt et mål ud om 500 MNOK i 2023, og det tvinger naturligvis aktionærerne til at fokusere på dette mål - og holde ledelsen op på dette mål. Så ja, vi burde alle sammen fokusere på den langsigtet vækst, men det har ledelsen jo lidt fået ødelagt :slight_smile:

Er all din skeptimisme kun basert på at de ikke fikk positiv ebitda i 2021?
Litt enkel analyse spør du meg.
“Kan aldri stole på ledelsen igjen”

2.5-4USD er HW-løsningene som er så dyre at de kun er brukt i enkelte toppmodeller. Dvs at prisen er aktuell for massemarkedet. Hva som er akseptabelt for bred utrulling i massemarkedet … ? SB1M brukte USD 0.65 med basis i kommunikasjon med selskapet og egen logikk. Kanskje er dette “fair” for 2022 og 2023, kanskje er det høyt, kanskje er det for lavt. Jeg vil tro at USD 0.5 er et ganske forsiktig anslag, men bedre å ligge der på LENOVO pga volum og “signalkundepris”. Vil heller ha overraskelser på oppsiden en nedsiden! Hvis man engang var på “ca 1/3” og man bruker 2.5 så er man fortsatt over SB1M-forutsetningen. Det er vel neppe gitt at det er ferdigforhandlet noen fast pris pr enhet uavhengig av volum for flere år fremover? Normalt gir veldig høyt volum på SW vesentlig lavere enhetspris for kjøperen.

2 Likes

Legge seg på 10-12 kr tenker jeg er fornuftig.

Dels negativ EBITDA 2021, men mest, at de holder fast i et 500 MNOK 2023-mål som alle godt ved, de ikke kommer til at nå. Så de to ting overvejende, ja.

Men bemærk, at jeg stadig holder fast i en portion aktier. Mange ting går efter bogen i ELABS - bare ikke ledelsens kommunikation. Mange er uenige med mig og mener, at Lejla intet kan gøre forkert. Hun klarer det også for det meste godt.

Strålende Elabs melding nylig. Tenker likevel at salgsvolum blir litt begrenset i år. Jeg antar at av eksempelvis lenovos årlige pc salg er en passelig andel gamle modeller? Noen som har noe vettugt ang dette? Når det gjelder pris per enhet er det også greit å være forsiktig. For min del vil det si 0,75$/enhet. Fikk sikkert som andre litt inntrykk av at pris kan variere med alternativkost(HW).

Stort sett leverer Elabs på det de melder om i rapportene. Noe som bla meldes om er « We expect to introduce more functionalities in more laptop models from more laptop manufacturers in the time to come.»

2 Likes

Ja… det tar nok litt tid.

Jeg og @Fartin er sikkert for optimistiske, mens @Barcelona1986 og @Indrid_Cold er for pessimistisk… havner sikkert en plass midt mellom :wink:

1 Like

Muligt, jeg er for pessimistisk. Jeg er i hvert fald bekymret.

Er det noe jeg IKKE er, så er det bekymret… Men ting kan såklart ta lenger tid enn jeg tror… ble positivt overrasket av melding hvertfall :blush:

2 Likes

På tide å komme seg videre fra 2021?

Jeg er i 2023. Hvor jeg forholder mig til, at ledelsen fortsat holder fast i et mål om 500 MNOK omsætning.

Vi ved godt at du nu har det sådan med ledelsen. Behøver du nu at nævne det som svar eller kritik i hver post.

2 Likes

Ja, det gør jeg. Tænker, at mine holdninger gerne skulle være reflekteret i de ting, jeg skriver herinde? Hvis I er så glade for ledelsen og stoler på deres kommunikation, så burde mine kommentarer heller ikke gå jer på :wink:

Du virker mere bare som en rigtig bitter gammel mand, som er vildt usikker på elabs.