Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Tak for den flotte og gennemarbejdede analyse af min person😂

Gammel vil jeg ikke påstå, jeg er. Meget usikker på ELABS, ja. High risk/high reward. Ledelsen har meget at bevise, det har du ret i. Kan de gøre det? Helt sikkert. Men de skal hurtigst muligt ud og have skrottet det 2023-mål og forholde sig til virkeligheden - måske endda give noget guidance, nu hvor Lenovo er helt i hus.

Om folk sitter å tviler på casen så er det vel nesten bedre å finne noe annet å drive med? Hva annet trenger man enn den infoen selskapet selv har gitt for at du skal føle at det er verdt det?

Enterprise avtaler med:

Topp 1 laptop. Lenovo.
Topp 2/3 mobil Xiaomi.

En rekke andre mobiltelefoner.
En undisclosed kontrakt på 7 mobil modeller med ukjent kunde?? Når kommer den??

POC med alle laptop leverandører.
POC med flere IOT.
Kontrakt med Bosch.

Selskapet leverer minimum 1 positiv melding i måneden siste 18 MND.

Hva mer trenger man for å si ok la meg satse?

For å gå all inn så trenger jeg:

1 laptop kontrakt til.
En kontrakt med Samsung eller iPhone.

Da selger jeg alt annet og kjører på.

Det sykeste er at jeg er rimelig sikker på en melding om laptop innen juni/juli.

Usikkerhet?

Ikke behov for tjenesten i laptop?
Lenovo viser seg å ikke være fornøyd etter noen måneders bruk?
Mobil markedet er for lite?
Atom krig. Game over for alle.

4 Likes

Du er meget velkommen i all in klubben @Fartin :+1:

4 Likes

Når jeg aner en liten usikkerhet her, så drar jeg frem oversikten over partnere, kunder og PoC / potensielle kunder … det er så mange verdensledende selskaper der at det er helt sykt…!

Jeg har iblant lurt på hva vi skal leve av etter oljen, men gjennom dette forumet har jeg kommet over flere norske selskaper som sitter på potensiell banebrytende teknologi - så jeg har begynt å se lysere på Norges fremtid etter oljen :blush:

2 Likes

Det gjør det nok! I et marked hvor aksjer med usikker fremtid straffes hardt, får vi håpe på noe mer konkretisering for 2022 etc ifm Q1. Når jeg skriver “usikker” så gjelder det ikke selskapets fremtid, men at det er lite info tilgjengelig som gjør at få følger et selskap og de som ikke er “veldig inne” holder seg på avstand, og vi får nedjustering av kurser som for alle andre selskaper med liten eller negativ inntjening nå og med løfter om mye engang i fremtiden. Hvis Q1-pres kan redusere diskonteringsfaktoren for ELABS så er vel det det aller viktigste for å sikre bredere interesse for selskapet og derved unngå at ELABS faller med markedet i neste runde med mulig tech-sell-off. Har nemlig ikke ønsker om at kursen skal under 20 igjen “for å få den billig”. Med gearing i PF er ikke slike fall noe moro!!! Derfor også en forsiktig nedsidevinkling her, hvor jeg søker gode og realistiske inputs som kan bedre min nattesøvn!!!

Virker som nervene dine ikke nødvendigvis tåler gearingen du har begitt deg ut på. Frustrasjonen burde nok være på egne valg, ikke selskapet Elabs.

2 Likes

Vi aner dybest set ikke, hvornår ELABS begynder at tjene “rigtige” penge, for de har ikke guidet noget håndgribeligt. 2023- målet ved vi nok er ret urealistisk. Så hvad bliver det? 50 MNOK eller 400 MNOK i 2023? Eller 2024?2025? Svært at prissætte en aktie uden noget konkret.

Hvis alt hadde vært konkret og transparent, ville det ikke vært noe risiko i aksjen - og heller ingen oppside. Om det blir 50 mill eller 400 mill i 2023 klarer du kanskje regne litt på. Hvis du lager et oppsett med beregninger, kan du dele det på forumet og få tilbakemeldinger. Det kan være en fin måte å verifisere antakelsene dine. Bare husk at noen på forumet er for positive og andre er for negative. Du trenger mer data/tall/info i argumentene dine. Da vil du se at folk slutter å kommentere DEG og heller kommenterer på regnestykkene/tallene/infoen. Og det burde egentlig være noe du ønsker at folk gjør.

Jeg skjønner det er lett å være skeptisk da de kun hadde meldt om 1 stk laptop. Da var du ganske kritisk. Kanskje Laila ville hjelpe deg med litt mer info til kalkylene dine og gav deg børsmelding om hele 18 laptops :wink: Det burde i hvert fall gjøre det enklere for deg å vurdere om de klarer 50, 100, 250 eller 500 mill i 2023 og hva som gjenstår på vei mot målet om 500.

11 Likes

Jeps, 2023-målet er urealistisk. Og det burde ledelsen gå ud og sige på næste præsentation🤗

Fine analyser du kommer med, Cold. Nesten så jeg begynner å miste troen selv

Jeg kommenterer mest på ledelsens kommunikation. Det trænger man ikke konkrete tal for at gøre. Der er mange herinde, der er langt bedre til at regne og gætte, end jeg er. Men jeg har også noteret mig, at mange af disse “talknusere” spåede meget højere indtægter fra mobil-segmentet i 2021 og garanterede et positivt EBITDA for 2021, og de ramte som bekendt relativt meget ved siden af. Mange har konsekvent overvurderet indtjeningen og brugt fantasifulde beregninger baseret på “rigtige tal” til at komme frem til disse.

Stay strong! Jeg bliver indtil videre selv hængende resten af 2022 i håb om, at ledelsen bliver mere konkret🤗

Hvorfor investerte du i Elabs i det hele tatt? Du ønsker at ledelsen kommer ut og kommuniserer at målet for 2023 ikke kan oppnås? Ledelsen kommuniserer dette når de selv mener at det ikke er oppnåelig. Du har ikke tillit fordi de misset på positiv EBITDA per 2021 og går helt bananas og mener de sviker aksjonærer og ikke er til å stole på.

Man investerer på dette tidspunktet for en superprofit dersom målet faktisk blir nådd. At du forventer mer detaljert guiding i vekstselskaper høres ut som et “deg” problem da dette som oftest ikke er å finne i vekstselskaper.

Hvis du ikke vil sitte med risikoen for at målet ikke nås så anbefaler jeg deg nok en gang om å selge og finne lav risiko selskaper med dertil lavere mulighet for god profit.

1 Like

Kanskje @Indrid_Cold trenger en liten baise pause … eller hva @pdx ?

2 Likes

Tak for investeringstippet😘

Hehe…frustrasjonen er nok ikke på selskapets drift og resultater, men heller at jeg har “bommet” på mine antakelser om at overgang til hovedlisten og de viktige meldte avtalene etc ville føre til (a) en delvis de-risking av caset (dvs at selskapet burde gjøre det vesentlig bedre enn tech generelt hittil i 2022), (b) mer interesse fra analytikerhold. Ser at (a) ikke har ledet til særlig interesse fra institusjonelle, de siste 5 børsdagene er de 2 fondene i topp 20 de som er de store nettoselgerne i aksjen (DNB SMB -70k aksjer og Pareto Investments -65k aksjer). Manglende analysedekning er kanskje det største negative ift kursutviklingen inntil videre p.t. pga at det holder tilbake på økning i private investorers interesse. Men også delvis i noen av de institusjonelles interesse, fordi de ofte først får et “innspill” fra meglerhusene for nye små cases før man selv begynner å grave og evaluere. Dog et tankekors at de 2 fondene i Topp 20 begge selger seg ned. DNB SMB har jo solgt veldig mye, relativt sett - 1 mill av de 3 mill aksjer de gikk inn med i 2022. Fondet har ikke hatt store netto reduksjon i investormidler, så det er ikke pga av kundesalg at man har redusert med 1/3 hittil. Bare en observasjon. Kanskje kan Q1 avstedkomme mer aktiv dekning fra SB1M og Carnegie, og dersom det serveres mer “kjøtt på beinet” fra ledelsen så kanskje DNB endelig hopper på, det vil være vesentlig da de er suverent landets største meglerhus både mht privatinvestorer og institusjonelt.

ELABS har fått noen linjer fra SB1M idag - men savner at de er mer konkrete/kvantitative i sine vurderinger av nyheter:

• Elliptic Labs: Also on Friday, ELABS announced a significant expansion of their technology agreements with Lenovo – the worlds largest PC original equipment manufacturer (OEM). Indeed, the agreement intents to expand the integration of the software-only AI Virtual Presence Sensor (i.e. human presence detection) on 18 additional laptop models in the future, replacing existing hardware solutions at a lower costs for the OEM. This illustrate the potential to scale the technology from smartphones to other verticals (smartphone, laptop, IoT and automotive). Why is this important? Because on our 2023 revenue estimate of NOK167m, the laptop segment is expected to account for some NOK95m from close to zero today (smartphone account for the majority of revenues).
5 Likes

SB1M er iallefall på ballen og følger selskapet (kommentarer, oppdaterte analyser (opprinnelig analyse fra sept 21 er vel oppdatert 2 ganger nov 21 og mars 22)). De kommer nok med oppdaterte estimater når det finnes noe mer underlag, forhåpenligvis ved at selskapet gir noe mer info ifbm. Q1 pres. Gitt at utrulling av flere av de nye modellene sannsynligvis skjer i april-juni, kan det hende vi må vente til Q2 før tallgrunnlaget er vesentlig bedre.

Det er vel grunn til å tro at de 19 modellene Elabs er inne i/på ve inn i hos Lenovo dekker inn 2023 SB1M estimatet på 95 MNOK fra laptop(?)

3 Likes

Noen som har kompetanse på å anslå sånn halvkvalifisert (med basis i noe fakta) forventet andel av total LENOVO for de 19 modellene? Videre er vel fortsatt snitt levetid pr modell omtrent 18 mndr, så disse bør holde for fullt ut neste år.