Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Har søkt etter info på ThinkPad som jo er minst 16 av de 18 modellene/versjonene som ELABS nå skal inn i.
THINKPAD (som de kjøpte fra IBM i sin tid) ser ut til å utgjøre omtrent 20-25% avLENOVOS totale PC-salg. 13 mill av totalt 60 mill i 2015. Senere er det kommet til langt flere andre modeller (særlig gaming). La oss bruke 20% av 80 mill = 16 mill thinkpads. Endel er high-end. På ELKJØP selger de akkurat nå 50 forskjellige Thinkpads. Det finnes sikkert flere varianter. Nå kommer det 18 nye i dette kvartalet, mens noen sikkert går ut. Hvis vi forutsetter at modellene m ELABS er de som selger mest (lav-og middel-pris, usikker på om disse foreløpig går inn i lavpris), så kan vi gi 10% av 80 mill = 8 mill enheter (på helårsbasis). 4 mill på halvår. Hvis USD 1 så får vi da ca MNOK 35 mill “levert” i 2022 (ser ikke på regnskapsprinsipper her). Og 70 mill (NOK) for 2023. Kommentarer?

1 Like

Thinkpad er 16 modeller?

Jeg kan være med på salgssum og potensielt antall i 2022, men tror du ikke Lenovo etter hvert vil ha Elabs i så og si alle modeller? Så man kan kanskje anta større prosent for 2023?

Jeg tror også Elabs får innpass i hvertfall en av de to andre topp 3 OEMs i 2023.

Vanskelig å anslå med den informasjonen vi har.

1 Like

Fokuserte kun på det som er i boks pr i dag. Garantert at det kommer langt flere nye modeller i H2. Med ELABS. Og flere i 2023. Så “dekningsgraden” bør øke hele tiden, gitt at Lenovo og ikke minst deres kunder er fornøyd, og at det ikke er reell konkurranse på SW. En annen sak - priser - CHIPS-sektoren er under enormt press og er den store taperen i kveld igjen. Frykt for overproduksjon og store lagre og kraftig prisfall. Hvorfor er dette relevant for ELABS? Jo, av 2 årsaker - det ene er fallende etterspørsel (mindre viktig på kort sikt), det andre er pris pr enhet - hvis HW-prisen er en slags referanse og den faller, så kan det også medføre at kundene forventer/krever lavere prising for SW-alternativene. Det er jo massakre i SOXX og de store chips-navnene i år generelt og i kveld spesielt. En interessant artikkel på MarketWatch som er indirekte relevant for ELABS siden ELABS av mange proffe inkluderes i Semi-conductor-markedet selv om det er SW (fordi etterspørselen styres / måles via semi HW salget):

Elliptic Labs og Xiaomi lanserer Poco F4 GT Gaming Smartphone for det Globale Markedet

10 Likes

Jeg tror kanskje du har misforstått litt her. Thinkpad eksempelvis er modellen, og så har modellen flere versjoner med ulik hardware. Vi vil nok få mer info om dette på q1 :+1:

Fint å se at også tyske investorer er interessert i Elabs

2 Likes

image

Norske lemen…verste sort :laughing:

4 Likes

Ikke misforstått. ThinkPad-modellen har et stort antall versjoner. Når ELABS har børsmeldt, så er det pr VERSJON. Det er 16 ThinkPad-versjoner blant de 18 som er meldt. Så - viktig - det er VERSJONER som meldes og ikke MODELLTYPER. Ellers hadde jo 18 omfattet antagelig 100% av LENOVO. Merk også at på LENOVOS egne sider kan man følge hvilke modellversjoner som har forskjellige type features. Smart Features - Lenovo Support FR
Her ser man at det er totalt sett er 6 “versjoner” med Human Presence Detection, alle ThinkPads, hvorav 1 (ThinkPad 14S Gen 3) er den som har ELABS inside. Resten har konkurrerende HW-løsninger. Flere er det ikke med Human Presence Detection som faktisk selges nå, men det blir jo da 18 til som lanseres med ELABS inside i løpet av Q2.

1 Like

Siden viser 6 modeller…

2 Likes

Oslo børs har et veldig dårlig rykte i utlandet. Mange mener den blir styrt og utnyttet av gutteklubben grei osv.

Tja, dette var vel mer utbredt oppfatning for en del år siden enn nå til dags.

Et par kjappe sitater fra Laila i årsrapporten:

“We are in higher demand than ever, and I am proud to say that we have never been in a better position.”

“(…) we are reiterating our revenue target of
mNOK 500 with an EBITDA greater than 50% by 2023.”

“We hope to add more models and more functionality with Lenovo and expect to see
additional launches with other manufacturers.”

15 Likes

Føler man får litt innside info når man lytter nøye nok…

4 Likes

Spændende, at Leila holder fast i 500 MNOK-målsætningen for 2023. Markedet køber den tydeligvis ikke😊

Tenker Laila vet ganske godt hvor mye Lenovo og Xiaomi vil generere ut ifra estimert antall solgte enheter. I tillegg til de 7 smartphone som kommer.

Tenker Laila i tillegg vet hvor mye HP med andre, også ønsker å kunne tilby presence detection i sine laptops som standard, nå som Lenovo gjør det:) Når en kan tilby noe som trolig blir en standard løsning, til noe som igjen leveres til hele verden, så blir 500 mill småpenger å regne på sikt:) Så er spørsmålet, vil en være inne før dette skjer? Eller etterpå når vi har fasiten? Tar et lodd på forhånd jeg, for de har levert på alt de har sagt så langt.

3 Likes

Ja, det er ikke Laila sin skyld at markedet sover på jobb :wink:

2 Likes

Jeg tror også, at Leila nogenlunde ved, hvad hun snakker om. Jeg tror bare ikke, at markedet tror på hende. Og måden, jeg ved det på er, at kursen ikke har rørt sig ud af flækken på trods af mange positivt aftaler og gentagelser af 500 MNOK-målet. Ergo: Markedet tror ikke på hende😊

De vågner nok op, når selskabet begynder at levere. De kunne starte med positivt EBITDA, som de ellers har reklameret med :blush:

Jeg var skuffet over akkurat det selv, men føler de har levert så mye ellers av hva de har lovet. Markedet får gå sin gang, så lenge jeg har troen blir jeg sittende hvertfall…

3 Likes

Ebitda ble marginalt negativ av to ting mener jeg. Den ene er at noteringing på børs ble mer kostbar enn først forespeilet, de har ansatt flere, som resulterer i høyere kost for drift og utvikling, for å holde unna en økt interesse for teknologien.

Håper og tror elabs vil levere til de grader de neste 2 år. SW som fungerer like bra som HW vil selvfølgelig bli foretrukket av de fleste. Både mtp. kost og miljø, noe som blir viktigere å viktigere.
Når nå Lenovo som verdens største, og Xiaomi som en av de største velger dette som standard, vil det selvfølgelig ikke stoppe der. Markedet følger ikke med i timen, men det vil endre seg.

4 Likes