Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Her tenker jeg for oss (meg i alle fall) som tror på dette må jo se på dette som en gavepakke. Det å kunne fortsette å handle til disse priser med total derisking (nesten) er jo det man alle søker etter.

1 Like

Oh yes:)

Noen som våger å estimere/antyde en aksjekurs om la oss si 3 år fra nå?

Blir ikke overrasket om vi får en lignende utvikling som polight

*Laila

Lignende utvikling som Polight?

Jeg tror dette er et selskap som fort er verdsatt til 10 - 12 mrd.

2 Likes

Som vekstselskap blir vi har straffet nå pga resesjonsfrykt. Vi holder ganske god stand pga inntektene vil komme i god pluss uansett, selv om pc-salget halveres de neste årene. Selv har jeg økt og Elabs er nok et av få selskaper jeg kommer til å holde gjennom forventet vanskelige tider dette året og kanskje neste år.

1 Like

Hvorfor holde hvis du forventer et vanskelig år? Forventer du stigning, og at Elabs utkonkurrerer det meste annet på børsen i perioden? Eller er du mer redd for å miste toget på en evt. rekyl?
Spør av nysgjerrighet rundt tankegangen/strategien, ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig.

1 Like

Forventer vekst og høyere kurs. Det er usikre tider og det kan bli kanskje resesjon og helt sikkert ganske høy inflasjon. Inflasjon fører til høyere renter som gjør at flere flytter pengene fra børs og inn i bank. Tror børsen som helhet kommer til å gå ned dette året.

Holder fordi erfaringen min er at børsen er sen med å prise vekstselskaper. Og det jeg gjør det best med er å sitte med selskaper som gjør det godt. Om en finner det rette selskapet trenger en bare et selskap for å tjene uhorvelig mye penger gjennom livet.

2 Likes

Enig. La oss anta 450-500 MNOK i omsetning i 2023. Med 35% årlig vekst de 2 neste årene har vi en omsetning på 820-910 MNOK i 2025. Ca. 50% EBITDA margin gir EBITDA 400-450 MNOK. Med 25-40 i EBITDA multippel er vi på 10-18 mrd. Time will show :smiley:

4 Likes

Hva om det blir single digit multipler fremover?

For de som tror på EBITDA multipler < 10 for børsnoterte vekstselskaper (tech/SW) med høy lønnsomhet, så er nok bankplassering ett bedre alternativ enn aksjer i disse vekstselskapene

2 Likes

Du skal jo ikke mer enn 10 år tilbake så ble både Microsoft, apple og nvidia handlet på single digit multipler.

1 Like

En annen faktor er at selskaper handles til lavere multipler i Norge enn us

Jeg har egentlig ikke så mye annet å forholde meg til annet enn disse avtalene som allerede er tegnet og hva mgmt sier i årsrapport, kvartalsrapporter og andre presentasjoner. Så lenge man tror på dette, så må jo dagens inngangspris være rimelig.

Ytd så ville faktisk en plassering i banken vært en bedre investering enn elabs.

Laila har alltid levert når hun har hintet om noe. Når hun nevner nye OEM kontrakter i laptop. At de ligger an til å bli standard… tror man på det de sier? Eller tror man de sier dette på ett slags håp?

Erfaring tilsier at de ikke sier dette for å skape engasjemang men konkrete forhandlinger som ligger langt fremme. Jeg forventer en ny oem innen sommerferien. Den starter 15 juli for min del.

4 Likes

Finansavisen lørdag.

8 Likes

#justthebeginning

2 Likes