#dollarglis
(Ment som en spøk altså. Elabs er jo ikke verdt 1 mrd dollar ennå så dollargliset får vente)
#dollarglis
(Ment som en spøk altså. Elabs er jo ikke verdt 1 mrd dollar ennå så dollargliset får vente)
Hentet fra en annen chat med bakgrunn i artikkelen:
Danielsen mener softwaresensorene kan brukes på utallige måter. Bosch har for eksempel inngått en avtale om å bruke programvaren i et alarmsystem, for å detektere om det er mennesker i nærheten.
– Sensorene skal kunne registrere om noen er i live og puster. De kan for eksempel brukes i biler for å registrere om det er et barn igjen i bilen. Elliptic Labs har erfaring, sterke patenter og et godt team. Nå gir vi full guffe.
Ja, det har vært mye fokus på laptop den siste tiden, men IoT og automotive er vel enda større markeder totalt sett.
De har jo allerede lagt ut noen videoer av at de kan detektere både pust og puls (har linket litt i selskapsguiden), så jeg tør ikke å spå hvor store de kan være i 2025 +
Synes samarbeidet med Syntiant virker ekstremt spennende i IoT vertikalen
Edit: apropo Syntiant
Dette er jo ting som aldri har vært oppe før. Kanskje de har en alarm i spexor også. Så om man ikke er hjemme og det kommer folk så går alarmen.
Det er ett veldig spennende selskap. godt å se at de er så offensive.
Fra artikkelen:
«Tidligere i år inngikk Elliptic Labs en avtale med datamaskinselskapet Lenovo. I tillegg jobber de med flere av de største selskapene i bransjen, som Dell og HP.»
Må jo være NOE rundt hjørnet?
Liker også dette partiet:
«– Dere har kunder og kontorer over hele verden. Og du holder til i USA. Hvorfor skulle Elliptic Labs noteres på akkurat Oslo børs?*
– Investorene vi hadde fra før var stort sett norske. Derfor ga det mening. Men vi får se hva som skjer etterhvert. Vi får stadig flere amerikanske kunder, og vi får nok mye mer oppmerksomhet fra internasjonale investorer fremover. Det er et ønske fra vår side å ha større eksponering med langsiktige og institusjonelle investorer, utdyper Danielsen.»
Ja, ligesom hun leverede positiv EBITDA i 2021, som hun havde hintet:wink:
Alle her inne har forstått at du er dypt skuffet over selskapets ledelse og kommunikasjon. Måten du kommuniserer her inne fremstår kun som ren baissing nå. Move on, vær så snill. Alternativet for min del er å ignorere deg.
Hjelp
Du skal da være velkommen til at ignorere mig, det vil jeg da klart anbefale dig😘
Det ville være dumt at baisse en aktie, man selv ejer, så det er naturligvis ikke tilfældet. Men der er brug for nogen, der giver den ukritiske “Leila-fanklub” lidt modstand. Hun er dygtig, men hun virker også tilbøjelig til varm luft. Eller. Det er min bekymring og mavefornemmelse. Jeg kan meget vel tage fejl. Aftalerne leverer hun i hvert fald på.
Sælg/køb!
Multipler på 25-40 EBITDA er kortsiktig boblemultipler, som oppsto sist gang med oppgangen etter april 2020. Solide selskaper med stabil vekst på 25-30% over mange år og med samme forventede vekst er nå tilbake der de var før mars 2020, da de også var på eller nær ALL TIME HIGH. Ta for eksempel NOD, som nå verdsettes til ca 15-17x 2023 EBITDA. Hvorfor skulle ELABS med mye høyere risikofaktor verdsettes høyere enn NOD? Mange slike eksempler. Vi ser at markedene globalt nå justeres mot en mer normalisert rente, og da skal ikke slike boblemultipler komme tilbake - på mange år. Negativ realrente og mangel på investeringsmuligheter samt for mye penger, i kombinasjon med grådighetskultur hos uerfarne investorer, ledet til en ekstrem feilprising. Som regel slår pendelen for langt ut begge veier. Skjer det nå også i en korreksjon over de neste måneder eller år (det er ikke utelukket at vi får en global resesjon), så skal multiplene ned til gamle lave nivåer. Da er det PE på 8 som gjelder for Oslo og 10-12 i USA. Med variasjon mellom sektorer og selskaper, selvsagt. PE er nå på vei ned mot 12-14 i Oslo, men mye pga energi og materialer som er lavt priset med dagens ekstreme inntjening. Så får man selv tenke og vurdere hvor veien går, og hvor langt ned vi skal i multipler før det bunner ut. Men EBITDA på 25-40 er jeg redd er totalt utopi.
Selvsagt ingen tvil om at multiplene har gått ned de siste månedene og ukene. Når det gjelder fremtiden er det vanskelig å anslå hva multiplene kommer til å være i årene fremover.
SB1M brukte EBIT multippel 15-35 i siste ELABS oppdatering fra mars. Antar SB1M i neste oppdatering justerer multipler ned noe og juster estimat for EBIT opp. Antatt vekst og lønnsomhet vil selvsagt også påvirke benyttede multipler.
Jeg er enig i at øvre del av mitt intervall er optimistisk.
Blir spennende fremover å følge med på: hva vi evt. får av mer underlag i Q1 presentasjonen, når nye Lenovo modeller lanseres, evt. inngåelse av nye PC avtaler og Q2 presentasjon i juli. Jeg har investert i Elabs da jeg har stor tro på selskapets vekst og lønnsomhet de neste årene, og blir sittende på tross av makro uroligheter.
Litt dilemma å være gearet i denne?
Riktig, særlig når de-risiking ikke overgår “de-multippeliseringen”. I min verden bør selskapet nå sine 500mill i 2023-2024 en gang, og med 200 mill på bunnlinjen gir moderat PE 15-20 en pris på 30-40kr. Mangel på analytikerdekning og interesse fra større investorer gjør denne aksjen langt mer sårbar/nedsidevolatil enn “nødvendig”/ønskelig.
Godt skrevet. Spørgsmålet er, hvor længe denne “de-multiplicering” kommer til at stå på? Resten af 2022? Hele 2023?
Nå prises vel ikke akkurat alle selskaper med lik multippel… og det er jo ikke så svart-hvitt at alle “vekstselskaper” prises med samme multipler heller…
Det er nok en grunn til at NOD prises med en lavere multippel akkurat nå
“Given the current wafer constraints our revenue development is determined by supply and not demand”
ELABS er ikke like påvirket av chipmangel, selv om de er det indirekte gjennom kunde. “Produksjonen” til ELABS er riktignok begrenset mtp hvor fort de ansatte klarer å integrere SW i en nye modeller, men så snart dette er på plass ligger ballen for produksjon av antall enheter hos kunde. Når ELABS etter hvert kommer like langt på laptop som de nå er på smartphone, altså at de har så gode data grunnlag at PoC kan skippes - da snakker vi fort om en skikkelig eksponentiell vekst.
Jeg støtter stone her. Jeg tror ikke dette med multipler er en viktig faktor i Elabs tilfellet. Selskapsspesifikke fremganger er overordnet for min del. Jeg tenker å sitte en stund. Om interesse fra analytikere eller større investors er laber bryr jeg meg intet om. Jeg forventer heller ikke store inntektsøkninger de neste q. Men jeg ser toget går i riktig retning og jeg tror det vil fortsette. Jeg regner det forøvrig også med en fair sjanse at farten i inntekter på litt sikt blir så bra at Barcelona vil klø seg godt i hodet når han tenker på sine multipler.
Jeg bryr meg om investorinteresse og god analysedekning fordi det bidrar til å gi en “fair” pris på et selskap. Det finnes mange “gjemte og glemte juveler” som forblir nettopp det, med lav prising ift “peers”, nettopp pga manglende interesse.
Jeg synes også det er litt kjipt at de foreløpig får så lite oppmerksomhet, da jeg anser meg som ferdig handlet for lenge siden… men de får nok mer interesse når pengene begynner å rulle inn