NOD utgjør grovt regnet 10% av tech-index nå på svak kurs. Schibsted (ikke bare tech…) utgjør ca 20-25%…Tietoevry 10%. Resten er under 5% hver. Elabs under 1%.
Vi (eller iallefall undertegnede) tviholdt på noen av ELABS-aksjene mine i håp om at ELABS skulle gjøre det vesentlig bedre enn tech-index, men info-vakuumet og mangelen på interesse som følge av dette gjør at ELABS dessverre flyter med strømmen…jeg mener fortsatt at ledelsen kunne vært mer aktive i forhold til å “korrigere” analytikeroppfatninger som at selskapet skal omsette under 150 mill i 2023. Det er normalt at selskaper tar en runde med analytikerne når de ser at det er veldig store avvik mellom hva selskapet selv ser og hva som kommuniseres fra analytikerhold. Hvis selskapet selv fortsatt ser 500mill, ville analytikere også sett omtrent det samme dersom selskapet hadde formidlet til dem en troverdig historie. Nå er det et stort tillitsgap der ute, og derfor er ikke Elabs det mange av oss hadde håpet i 2022…et selskap som noen av oss hadde trodd at skulle bli “oppdaget” i 2022. Fremfor å bli lagt i skuffen og gro ned i støv! Jeg mener dette er berettiget kritikk, og ledelsen HAR muligheter til å informere på mange måter uten å gå i konflikt med kundeavtaler. For meg signaliserer det en relativt stor grad av usikkerhet ift 500-målet, det kan kanskje nås, men stillheten ift særlig analytikere med svært store avvik gjør meg litt bekymret.
Hvis DU tror på 500m så er det vel bare å laste opp og utnytte avvikene? Skjønner ikke problemet Jo mindre info markedet har jo bedre muligheter er nå min erfaring. Om et selskap skal guide på krona hvert kvartal så blir det ingen avvik…
Det er en ting, men kanskje en bedre plan å være litt frempå på informasjon siden for å tiltrekke seg nye aksjonærer. Tror nok de i ledelsen tjener på det i lengden. Men det kan være mange årsaker til hvorfor de har lagt seg på den linjen her. Noen hint må de gi oss på q2!
Når det er sagt, så syns jeg vi elabs-aksjonærer har vært tålmodige og fortjener en liten belønning i form av svært gode nyheter.
Gjerne en ny pc-avtale og tv avtale!
Syns vi skal slutte å syte og klage. Store selskap som kahoot og autostore har falt betydelig mer enn Elabs. For ikke å glemme pexip,airx og meltwater + en haug andre.
Elabs har gjort store fremskritt siste året. Er man ikke fornøyd,så er det bare å selge.
Elabs melder ting når det er verdt å melde,vi kan ikke forvente signeringer på løpende bånd.
Elabs tek skal nå inn i en rekke lenovo modeller. Hva er sjansen for at ingen andre vil prøve seg?
Jeg syns hvertfall ting ser svært lovende ut. At Elabs har falt er pga det generelle markedssentiment.
Jeg er usikker på det…for 2023. Jeg har allerede gjort tabben med å laste opp i området 20-25 i tiden etter emisjonen i fjor. Har dessverre ikke mer å laste opp med nå, og blir det en dyp resesjon så er også 17kr dyrt. Hvorfor kjøpe på 17 hvis man kan kjøpe 10 eller 20% lavere? Det går på en mix av makro og manglende nyheter/interesse for ELABS i sommer og utover høsten og kanskje ut året også? Risk management…hver investor har sin profil.
Elliptic Labs’ New Product for Laptop Market: AI Virtual Position Sensor™, Automating External Display Setup
Oslo, Norway — Elliptic Labs (OSE: ELABS), a global AI software company and the world leader in AI Virtual Smart Sensors™, has launched a new patented product: the AI Virtual Position Sensor, the latest addition to its AI Virtual Smart Sensor Platform™. The AI Virtual Position Sensor automatically detects the location of an external display in relation to a laptop. This allows the laptop to seamlessly identify, locate, and configure such a display. This simplifies the management of multiple work environments and increases productivity.
The software-only AI Virtual Position Sensor utilizes proprietary machine-learning tools, ultrasound, sensor fusion, and patented algorithms to enable a laptop to know where a connected external display is compared to the laptop. Knowing the external display’s position allows the laptop to automatically configure the display environment, increasing convenience and minimizing unproductive setup time. This efficient setup process is particularly important as workforces continue to become more mobile, with workers having to manage multiple office and desk environments.
“The AI Virtual Position Sensor is a great benefit in today’s hybrid work environment, where employees frequently move between various work locations with different display setups. The AI Virtual Position Sensor removes the annoyance of having to manually update display settings in response to a new configuration. For example, the AI Virtual Position Sensor automatically detects whether a display is located to the right or left of a laptop, enabling the laptop to adapt accordingly. This ability to seamlessly extend and configure one’s display environment improves worker and enterprise productivity,” said Elliptic Labs’ CEO, Laila Danielsen.”
The AI Virtual Position Sensor is a software-only solution that does not require any additional hardware sensors or components. Instead, the AI Virtual Position Sensor reuses a laptop’s existing speaker and microphone to add new capabilities.
To see a video of the AI Virtual Position, please visit Elliptic Labs’ website. To learn more about Elliptic Labs’ AI Virtual Position Sensor and to see a demonstration, please contact sales@ellipticlabs.com.
“Sjefen i Elliptic Labs, Laila Danielsen, sier det går så det griner for selskapet som nå skal skalere opp ingeniørstaben i Norge”
«Vi jobber allerede med såkalt proof of concept med flere av de store PC-produsentene, og det er selvfølgelig høyvolum som er mest interessant for oss. Og målsetningen er mange nye kontrakter i dette markedet, fra aktører som for eksempel HP, Dell og Asus, sier Danielsen.»
Dette var jo ganske tydelig vil jeg si. Kanskje det ikke er så lenge til noen av disse kan publiseres?
Det er vel et mål, det vil si de ikke har kontraktene enda. Så jeg vet ikke hva du mener det kan publiseres?
Proof of concept er noe “alle” vil ha, for å teste om Elabs fungerer. Det betyr ikke at de låser seg til en kontrakt med salg, selv om Elabs til nå har hatt en ganske bra prosentandel (100%?) som har gått videre.
Selvfølgelig må de først få kontraktene etter ferdig POC, men synes uttalelsen var litt mer spesifikk på hvilke leverandører de ser for seg. Det kan jo ligge litt positivitet mellom linjene her
Synes dette lukter suksess!
Stemmer 100% Amina. En nedjustering evt utsettelse av 500 mill guiding vil kunne være optimalt kjøpstidspunkt. Om det skulle bli panikksalg.
Dette er det vekstselskapet jeg føler meg tryggest på i min portefølje, så den har blitt lagt i skuffen for lenge siden. På kort sikt var jeg litt skuffet over at de får etterskuddsvis betaling isf forskudd (som HW til produksjon som de selv skisserte), men Lenovo alene vil ta denne opp på sikt… har lurt litt på hvorfor det har tatt så lang tid med de andre, men det kan jo være de ønsker flere funksjoner i tillegg til presence? I så fall kan de være flere PoCer modnes veldig ettersom de nå deler nyheten om denne funksjonen?
Nedgang fra 80M til 60M er vel strengt talt en prosentvis nedgang på 25%.
Håper dere regner bedre når det gjelder verdsettelse av selskaper
Jeg tror Elabs har gitt rabatt, men når HW sensor koster 2,5 - 4 dollar, synes jeg 5 kr høres lite ut. Men edruelig å benytte dette i sitt estimat, altså.
Hvad bygger antagelsen om stykpris på 5 NOK på? Hvorfor ikke 0,5 NOK, 1 NOK eller 10 NOK? Er det et rent gæt eller har ELABS indikeret noget?
Det har du selvsagt rett i:hushed:. 60 til 80 som gir stigning på 33%
Ja, 5 er lite, men i og med at det ikke er noe default funksjon de erstatter, så tror jeg til og med 3 kr i stykkpris er realistisk.
Det er fordi Elabs har sagt at de kan nå målet på 500 mill hvis de kommer bredt inn hos én laptop-leverandør pluss mob-inntekter. Det gjør de ikke om pris settes under 5 kr
Klarte å slette ved en feil. Så limer inn på nytt
Antall solgte Lenovo-PC-er 2019-2022
2019: Ca 60 M
2020: Ca 70 M
2021: Ca 80 M
Man forventer nedgang i antall solgte PC-er i 2022. Om man tar utgangspunkt i 2019-tall for 2022, noe som gir en nedgang på 33 %, og man går ut i fra en stykkpris på 5 NOK
samt tilstedeværelse i ca 30 mill PC-er gir det fine 150 mill i inntekt. Også kan vi forvente 100 mill i mobilinntekter. Gir årlig omsetning på 250 mill. Tror dette er ganske realistisk selv om en dropp på 33 % i PC-salg er litt voldsomt, men alt avhenger av stykkprisen.
Om Elliptic labs forteller på torsdag at de må justere ned målet sitt på 500 mill i omsetning for 2023, så håper jeg de gjør fordi de forventer 250 mill i omsetning og ikke 300-400. Da er det i så fall nesten ikke noe vits i å informere investorene om det fordi det uansett er ganske høye tall og vil gi en stor oppside for investorene uansett. Det vil bare gi en kalddusj til dagens investorer fordi markedet vil reagere med en brå nedgang.
Kilde for antall PC-er solgt årlig: • PC sales (post deleted by vendor 2022 | Statistaauthor)