Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Helt enig. Vi har fått 2 nye mobil-kunder det siste halvåret, en kjempebekreftelse på Elabs produkt og at vi kan ta flere av topp 10 de neste månedene.

Det er jo absurd å skrive at 500 mnok målet er uten substans. Xiaomi, Lenovo og de andre er definitivt selskaper som eksisterer og kan betale penger av substans.

2 Likes

Babbai, mener 100 % sikkert at Elabs hadde gått ut med navn om de hadde fått lov til det. Sikkert noen som finner ut av hvilket selskap det er når modeller kommer ut med specs som ligner Elabs.

Det er ikke en ubehagelig sannhet, Indrid. Har bare lest det en del ganger fra deg, men også andre har utrykt dette. Og det er ikke noe galt i det. Blir bare litt kjedelig å lese om det så fryktelig mange ganger. Det er jo andre ting det er mulig å kritisere Elabs for. Skriv gjerne om det.

Elliptic Labs - Investor Presentation

2 Likes

Vældig fint at tænke langsigtet. Jeg tænker lige nu mest af alt på 2023 og målsætningen om 500 MNOK. Det første løfte. Det er ledelsens eksamen, for med alle de chancer, de har haft for at melde lidt mere moderat ud eller nedjuster, så skal de levere. Kommer de ind på 450 MNOK efter alle deres fine gentagelser af deres 500 MNOK-målsætning, så er det bare at få solgt.

Leste litt om NVIDIA. Hadde man satser noen kroner for 10 år siden hadde man blitt svært rik.

Man kan spekulere om elabs er helt i starten på ett eventyr.

Lenovo er markedsleder.

De andre følger etter.

Mobil.

De har Xiaomi og ett par andre mindre.
Nå har de en topp 10 til.

De andre følger etter.

Ihvertfall verdt å ha i porteføljen de neste 5 åra for å se om Blue sky scenario slår til.

Har desverre ikke ledig kapital… men skal prøve å være med snart.

2 Likes

Når de nå igjen gjentar 500 mill om et år som mål, og om de så klokker inn på 450 mill… Hva tror du skjer i 2024 og videre? At det stopper opp? De facto standard, verdt å merke seg:) Her er det bare å bli sittende tenker jeg

2 Likes

Jeg ville personligt være tilfreds med 250 MNOK på revenue. Men jeg ville ikke kunne stole på en ledelse, der hårdnakket og virkelighedsfjernt har holdt fast i 500 MNOK til det sidste, selvom alle andre kan se, at det ikke har gang på jord.

Skjønner ikke hvorfor du har tatt på deg oppgaven å overbevise alle andre om at ledelsen ikke er til å stole på. Det er vel greeeit konstatert at du har null tillit til ledelsen.

1 Like

Hva er det du holder på med? Du virker nærmest desperat for å få frem poenget ditt. Dette er ikke kritiske innlegg men heller en usunn og irriterende fremtoning. Nok nå.

4 Likes

Når man er den eneste, der kan se det i et kæmpe heppekor, så fortjener det at blive gentaget med jævne intervaller. Hvis I ikke kan lide en sund debat og lidt kritisk modspil, så vil jeg foreslå jer ikke at være på sådanne debattråde :slight_smile:

Dette er ren trolling og har ingenting med sunn debatt å gjøre. Det er nok aller fleste på forumet her enige i. Håper du finner noe bedre å gjøre med livet ditt.

3 Likes

Til Indrid:

En stor del av et nyetablert selskaps verdi kan tilskrives forventet vekst. Utfordringen
tilknyttet verdivurdering av disse eiendelene havner i kjernen av spørsmålet om man kan
verdsette et slikt vekstselskap i første omgang. Av flere årsaker kan det være utfordrende å
vurdere hvordan veksten skal utfolde seg fremover og det gjør det utfordrende når man skal
prognostisere fremover i tid.
Først og fremst kan fraværet av inntekter, og mangelfull informasjon om inntjeningen bety at
disse ikke kan inngå som input i estimeringen av fremtidige kontantstrømmer. I ytterste
konsekvens kan dette medføre at verdivurderingen må bero på selskapets egne vurderinger
tilknyttet fremtidsutsikter og dets potensielle forventningsskjevhet. Selv om det ville vært
mulig å estimere fremtidig inntjening vil det igjen på bakgrunn av kort driftshistorikk og
eventuell negativ inntjening være vanskelig å vurdere hvordan fremtidig inntjening utvikler
seg .
Inntektene eller veksten er heller ikke det mest sentrale, men den underliggende kvaliteten av
veksten. Vekst kan være et resultat av flere faktorer. Mens det for noen selskap er et resultat
av god drift og organisk vekst kan det for andre selskapet være et resultat av høye investeringer som i tilfelle kan påvirke lønnsomheten av veksten. For å vurdere kvaliteten av
vekst kan man se nærmere på hvor mye selskapet reinvesterer for å stimulere til deres
forventede vekst. Her er det viktig å poengtere at verdiskapningsveksten foreligger først når
avkastningen av investert kapital overskrider kapitalkostnaden tilknyttet vekstinvesteringen.
For nyetablerte selskaper er det lite grunnlag for å vurdere forventet avkastning på nye
investeringer. Dette fordi informasjon av tidligere investeringer gjerne er utilstrekkelig på
bakgrunn av deres korte levetid. Dessuten er avkastning på investert kapital gjerne negativ for
nyetablerte selskaper.
Oppsummert er det utfordrende å estimere fremtidig vekst og driftsmargin for slike selskaper.
Problemet blir forsterket når man skal sørge for at antakelsen om reinvestering sammenfaller
med vekstestimeringen.

5 Likes

Å til stadighet hevde at du vet bedre enn ledelsen hva som vil skje det neste året, og antyde at de lyver bevisst for å holde kursen oppe er spesielt. Jeg regner med at ledelsen har bedre visibilitet enn det du har i og med at det er de som er i samtaler med alle de store PC-produsentene og ikke du. Å forskuttere at ledelsen tar feil er kanskje litt tidlig. Fasiten har vi ikke før i februar 2024 (q4 2023).

Hvis de bommer med 10 % på målet sitt tenker jeg at det er godt innenfor. Og om det skulle vise seg at selskapet “bare” har 300 millioner i inntekter neste år, men beviselig fortsatt er et sterkt vekstcase tenker jeg at selskapet fortsatt fortjener en solid reprising. Foreløpig er du antagelig ikke alene om å tro at selskapet ikke når målet sitt. Noe også analysene som er produsert om selskapet tar høyde for i sine kursmål som er langt over dagens kurs (Uten at jeg har noen blind tiltro til profesjonelle analytikere). Hvor kursen hopper på kort sikt tenker jeg er mest avhengig av de faktiske makroøkonomiske forhold. Hvis verdens børser raser 40 % skal nok også Elabs ned. Hvis vi går klar av børskrakk vil dagens kurs trolig være en god inngang også på kort sikt.

For egen del er jeg mer bekymret for at den største delen av inntektene foreløpig stammer fra kinesiske selskaper. Både pga. kinesiske økonomiske og helsemessige (covid) innenriksforhold, men også pga. de større makropolitiske forholdene med Taiwan og generell økende skepsis mot diktatoriske stater og trenden mot avglobalisering. Derfor ser jeg frem til at Elabs får en bredere internasjonal base av kunder.

6 Likes

Det kan du (fejlagtigt) mene, men mine indlæg skaber debat og modargumenter, så jeg er tilfreds😉

Netop, ledelsen har bedst indsigt. Og derfor bør de heller ikke holde på med noget, de ved ikke er realistisk at nå. De holder fast i målsætningen om 500 MNOK, fordi de altid kan holde på en semantisk diskussion om, at “mål” ikke er det samme som “guidance”, og at de 500 MNOK jo “bare var en ambition”. Det var en fin ambition og er det måske stadig for årene efter 2023, men der er vel ikke nogen herinde, der rent faktisk tror på, at ELABS kan lave 500 MNOK i 2023…

Lige nu holdes kursen NEDE af, at kun ganske få rent faktisk tager ledelsens vækstmål seriøst. Hvis ledelsen gik ud med en mere fornuftig og balanceret målsætning, der viser, at de ikke er virkelighedsfjerne, så skal min påstand være, at kursen rent faktisk ville stige - også selvom de nedjusterede deres målsætning til f.eks 350 MNOK.

Min oppfattelse av 500 målet er at så lenge de fortsatt bruker det kan vi ikke utelukke at det oppnås. Derfor synes jeg det er positivt så lenge de opererer med det.

1 Like

Ja, det kan man jo håbe. Men kigger man på aftalerne, deres ca. værdi, de sidste kvartalspræsentationer, fraværet af ny laptop-aftale(r) og alle små-meldingerne om ligegyldige mobilmodeller, samt den generelle nedgang i salg af forbrugerelektronik på verdensplan, så er det jo meget åbenlyst, at det ikke er et realistisk mål.

Målet var sat til 500 MNOK i 2023 lang tid før, at recession og kraftig nedgang i salget af forbrugerelektronik var erkendt. Nu ser vi en kraftig nedgang, og på trods af det er målet HELT uændret? Hmmm… mærkeligt hva?

Var det oprindelige mål da sat for lavt, nu hvor en afmatning af økonomien og salget af forbrugerelektronik tilsyneladende på ingen måde påvirker ELABS…??

Om Lenovo øker betraktelig og vi får et par nye i løpet av høsten/nyåret så er det mulig. Men det er det ingen som vet. Ikke selskapet heller.

Bra vi har en ignore knapp på forumet