… som du dog tydeligvis ikke har brugt😉
Hvor er den at finde?
Takk for info, nå ble tråden mye renere
Klikk på bruker, finn knappen “vis flere”, endre “normal” til “ignorer”. Nydelig!
Vurderte det selv. Men til tider litt gøy (sjov)
Jeg scroller forbi…kjedelig å se andre reagere uten å skjønne hvorfor også
Lol, det er da ikke mig
Men godt at se, at andre investorer også har en sund skepsis. Jeg tror det en dansk ting at at være skeptisk og en norsk ting at være naiv🥴
Skal vi ned å teste ny bunn? Tekniske analysebildet tilsier at denne skal ned mot 9 kroner? Det ville veldig synd…
Jaha, ingen støtte ved 16 eller 12?
Litt tidlig å hevde at den teknisk skal ned mot 9 synes jeg. Temmelig solid støtte ved 16+. Men skal den faktisk ned til 9 betyr det enten at makro er fullstendig krise eller at det har skjedd noe selskapsspesifikt katastrofalt.
I første tilfelle kan det bli tidenes kjøpsanledning i og med at dette er et selskap som mener at de kommer til å omsette for flere hundre millioner med over 50 % margin neste år.
Tiden vil vise.
Hvilke forventninger har dere til Q3 (17.11)?
Ingen. Lidt små-indtægter fra mobil-pølsevogns-aftalerne. Q4, derimod, burde begynde at vise indtægter fra laptops.
Har små forventninger til q3. Må si jeg er spent på hvordan selskapet skal nå neste års målsetting. Samtidig betryggende med solide innsidekjøp. Og til sist veldig overrasket over hvor svakt markedet er til å regne inn verdien av siste smarttlf kontrakt. Åpenbart billigere å handle Elabs på 17,5 etter denne mld enn 16,5 som vel var ca bunn litt tidligere i år. Og da er det bare oppside. Jeg har selvsagt kjøpt aksjer i det siste godt under 18kr. Altså man tar det for gitt at det er en aktør i bunnsjiktet og regner med at Elabs ikke skal inn i særlig mange modeller. At det er en bunnsjiktet er greit,men vi ser jo trenden til de som begynner å bruke Elabs. Ganske kurant å regne inn potensiell verdi på en ny topp ti smarttlf kunde,dog er det risk som alltid ved aksjehandel.
Artikkelen antyder vel at problemet faktisk lå hos Elabs, men at det nå er fikset.
"This is because the company has carried out a contract with the entity Elliptic Labs to develop a virtual proximity sensor . This works with an artificial intelligence and achieves a good result. In addition, it seems that the relationship between the two is seen in the long term, so it is more than likely that future releases will also leave this problem behind.
This Elliptic Labs sensor is emerging as a high-level alternative without the need to go to the hardware and take up space between components. This means that your Xiaomi is really missing a piece, but you will not miss it much less. What’s more, other manufacturers would be considering following this same path, where Xiaomi is a pioneer."
Skal man investere i disruptiv teknologi, så bør man blant annet sette seg grundig inn i caset, markedet det skal opereres i, og ikke minst ha en forståelse for at ting tar tid.
Tek-aksjer har ridd på en bølge av medgang i lang tid, og det kommer tydeligvis overraskende på noen at aksjer også kan gå nedover. Ledelsen blir da til idioter fordi de ikke gir guiding som kan få kursen opp igjen med en gang, og avtalene som selskapet har inngått blir kalt ubetydelige fordi inntektsstrømmen lagger.
Det er lett å bli frustrert, men da bør man gå tilbake til start og spørre seg selv om hvorfor man investerte i selskapet i utgangspunktet, og gjøre en vurdering av om caset fortsatt holder vann.
Var utgangspunktet for investeringen at man leste en avisartikkel og ville gjøre raske penger, men bommet og ikke har klart å ta tapet, så bør man kanskje finne seg noe annet å gjøre.
Dersom man har satt seg inn i Elabs, og ikke har belånt investeringen, hva er da egentlig problemet?
Har man kjøpt aksjer i Elabs med kort tidshorisont, så er jo det i all hovedsak et veddemål på makro og om det skulle komme noen raske kursdrivende nyheter, alt annet vil jeg si er mangel på kunnskap.
Når ledelsen uttaler et mål om 500 millioner NOK i inntekter i 2023, så bør i mine øyne i hvert fall det være tidshorisonten for investeringen. Og så bør man gjøre en vurdering av om man tror kursen da disse tallene legges fram på nyåret i 2024 vil være høyere enn hva man gikk inn på.
Jeg ville ikke ha sittet med aksjen dersom jeg ikke hadde tro på management, og til dere som befinner dere i denne kategorien vil jeg opplyse om at en aksje kan gå helt ned til null.
Hva tror jeg så om Q3? Aner ikke. Og det er antageligvis årsaken til at ledelsen ikke vil gi noen guiding for den nære fremtid heller. De vet ikke når avtaler vil bli signert, og de vet ikke når produkter vil bli lansert. Hvis de gir guiding risikerer de bare å bomme. Jeg er enig med dem i at det da er bedre å la være. Skyter du over blir du straffet, og skyter du under blir du straffet. Men Q3 er heller ikke tidshorisonten min. Jeg ønsker selvsagt å se et positivt resultat, men det er helt greit om det uteblir fordi jeg ut fra den kunnskapen jeg besitter per i dag har en sterk tro på at det kommer på sikt.
Jeg anser det som umulig å regne på caset da det er for mange ukjente i regnestykket. Men det er jo det som er en del av gamet med å investere i disruptiv teknologi. Det er en stor mengde ukjente og en god porsjon usikkerhet. Vi snakker her om et case med high risk og high reward, så dersom det går feil vei, så er jo det en del av gamet.
Min vurdering er imidlertid at caset fortsatt holder vann. Når jeg ser hvilke navn både partnerlista og kundelista til Elabs inneholder, så tenker jeg at det må være et digert kvalitetsstempel. Når jeg ser på market size’n i de ulike vertikalene og sensor kosten for hardware, så klarer jeg å se et fremtidig potensiale selv om jeg ikke kan regne spesielt nøyaktig på det. Når teknologien er rullet ut i 3 vertikaler i over 300 millioner devicer, så forteller det meg at det ikke lenger finnes noen betydelig risiko ved selve teknologien. Regnskapet forteller meg at de har mer enn nok penger på bok, og er svært kostnadsbevisste. De har en ESG-fordel. De har en prisfordel. De har en flaskehals/komponentmangel-fordel. Lansering av nå nye produkter/sensorer gir de ytterligere bein å stå på og ytterligere innteksstrømmer.
Og i og med at jeg anser management for å ha høy kredibilitet, så kjøper jeg uttalelsene om at de ennå ikke har hatt en POC med negativt resultat. Jeg kjøper også uttalelsen om at de ikke lenger trenger å kjøre POC’er i smartphone, men går rett til contract signed og forventer at det samme etter hvert vil bli tilfelle i de andre vertikalene. Jeg kjøper også uttalelsen om at uferdige POC’er i laptop med andre OEM’s går bra, og de er på god vei til å bli standard i laptop-markedet. Jeg kjøper også uttalelsen om at har interesse fra nye potensielle smartphone-kunder. Til og med disse sitatene, hentet fra de to siste kvartalspresentasjonene kjøper jeg:
Spørsmål: “Do you still stand behind that you expect to add more laptop customers?
Svar: Absolutely, we are still standing behind that strongly, and are confident that that will happen. (…) For presence detection we see opportunity for extremely broad deployment (Lenovo) (…) they would like a uniformly the same consistent presence detection capabilities across all their laptops.”
“Now we’ve been invited from our partners to their joint customer events to present current and new products to the broader customer base, so over all excellent demand both from the customer as well as from the partner eco system that we work with to support mass deployment into these markets”
“The benefit for the customer is reducing cost, eliminiting sourcing risk, decreasing component waste, minimizing power consumption, reducing emissions which is an important key initiative for many many of our customers.”
“We are absolutely ecstated about the future we have in front of us in the laptop-market, or actually it is the market that is coming to us.”
Jeg også synes aksjen blir hardt straffet, men med dagens makro er det sånn det er for selskaper med minimal inntjening. Så til de som er allergiske mot volatilitet og mangler forståelse av at Rom ikke ble bygget på en dag anbefaler jeg å finne et annet investeringsobjekt. Hver får seg gjøre opp sin egen mening, men jeg tror at de som har mage til å sitte igjennom vil få betalt på sikt.
Da mye av diskusjonen her inne omhandler de berømte 500 mill og at aksjekursen er fallende blant annet fordi markedet ikke tror på dette, anbefaler jeg alle som er aksjonærer i Elabs eller vurderer å bli det å se Lailas presentasjon på DNB Nordic TMT Conference https://vimeo.com/744587591/b25f36246b.
Stort sett hele Q&A omhandler målet på NOK 500 mill, EBITDA-margin målet, hvordan Elabs skal nå målet, og når de forventer at inntekter vil komme.
… og Laila gir ingen konkrete svar på det analytikeren egentlig ønsker å vite. Fordi hun ikke vet selv når avtaler vil bli signert og når modeller vil bli lansert.
Men jeg vil si at vi ser en CEO med svært høy selvtillitt, som forventer å nå uttalte mål.
Som når analytiker spør om EBITDA-marginen på 50% og Laila svarer «Not to be too cocky, but I think we said north of 50%».
Så er det et gammelt ordtak som sier at «hovmod står for fall», og jeg kan trekke fram Polight som et eksempel på at det alltid kan finnes faktorer som kan føre til at ting ikke går den veien man tror, selv om man er CEO og sitter med «all» info.
Likevel. Sitater fra presentasjonen:
“Our next growth vertical that we are super excited about is in the PC market (…) we have established some phenomenal relationships. This has certainly not happened over night. We have spent the past 10 years building this solid platform” (10:30)
“Particularly over the last 3 years here we have worked extremely closely with these companies to enable our platform to run smoothly and be integrated smoothly into the various laptop manufacturers” (11:10)
“What we have established now is I would say is a very symbiotic relationship, because these big partners (Intel, AMD, Qualcomm) also receive a strong pull from the leading laptop customers that we are working with in the market” (12:20)
We have announced that we are working with POC’s with all the top 3 companies latop manufacturers in the market and from this slide you can see who they are, Lenovo, HP and Dell” (12:33)
We also work with several other ones, as we mentioned, for POC’s and we feel very comfortable and very confident that we will convert these type of these other customers also into this strong relationship that we have here with Lenovo. So they are coming» (14:14)
Laila gjentar i presentasjonen det hun tidligere har sagt om at de kan nå målet ved å vokse signifikant med én laptop kunde, eller ved å vokse litt med flere.
Jeg tar på briller som er mer langsiktige enn 2023, og lurer på hvordan det vil se ut dersom de klarer å gå bredt ut med både Lenovo, HP og Dell. Samtidig som de lander stadig nye smartphone-kontrakter. Og lanserer nye sensorer. Og vokser i nye vertikaler.
Fint; det var denne jeg forsøkte å legge inn uten å lykkes.
Har aldri følt meg mer sikker på at 500 mill. blir nådd. Egentlig holder jeg det for mer enn 50% sikkert at denne målsetningen blir overskredet i 2023.
Det virkelig geniale her er hvor lett det er å skalere opp software og at marginene er skyhøye. Som hun sier: “north of 50 %”.