Oser selvtillit av teksten i dagens PM, som denne: “We believe that stockholder value will undoubtedly continue to grow…”
Denne presentasjonen er jo til et annet publikum enn det vanlige, så vi får håpe på økt interesse.
Oser selvtillit av teksten i dagens PM, som denne: “We believe that stockholder value will undoubtedly continue to grow…”
Denne presentasjonen er jo til et annet publikum enn det vanlige, så vi får håpe på økt interesse.
Hvilken PM? Har du et link?
CEO har alltid tidligere holdt seg unna å kommentere på aksjekurs. Kun holdt seg til å kommentere selskapets vekstutsikter og hvilken verdi Elliptic labs bringer. Så det var en litt uvanlig uttalelse. Men håper det kan hjelpe aksjonærer til å ha litt is i magen i dagens aksjemarked, selv om jeg tror en del av de veldig nervøse har solgt for lengst.
Google Nest med ny push på presence detection. Noen gravd i hvilke løsning som brukes? Gen 2 har en Solli radar står det, men alle andre versjoner virker å bruke en annen løsning. Lukter jo veldig ultralyd/Elabs, men ingen indikasjoner på det fra Elabs selv… så… ?
I denne lenken står det at microphone også brukes til å detektere “motion nearby”:
https://support.google.com/googlenest/answer/9330256
Ser fra google sin Tweet at det står “detect your presence via voice or touch”, så kanskje det er svaret?
Jeg har begynt å legge litt tall i regneark. Fortsatt helt low-level-analyse. Bare noen initiale observasjoner. Vi snakker kun om telefoner her. Sammenhengene mellom inntekt og lanseringer er ikke 1 til 1, men gir i allefall noe å tygge litt videre på. Følelsen er uansett at telefonvertikalen vil gi et godt bidrag med tiden. Vi behøver ikke bare snakke om Lenovo.
Jeg er litt usikker på hvor mange modeller som faktisk ble lansert i 2021 da det skjer noe med tallene på Q4 2021 og Q1 2022. Uansett stemmer det totale antallet. Det kan muligens være noen flere lanseringer (inntil 5) i 2021 som skal trekkes fra lanseringene i 2022.
I 2019 ble det lansert 11 modeller og en omsetning på kontrakter på 38 mill.
I 2020 ble det lansert 9 modeller og en omsetning på kontrakter på 30 mill.
I 2021 ble det lansert 15 modeller og en omsetning på kontrakter på 55 mill.
Hittil i 2022 er det lansert 22 modeller (til og med Q2) og en foreløpig omsetning på 15 mill.
Så har altså modellene lansert med Elabs teknologi økt med 66% fra 2020 til 2021 og 146% fra 2021 til Q2022.
Husk at det er et etterslep på bokføringen av inntekter og at tidligere modeller fortsetter å skape inntekter frem i tid. Skal se om jeg finner flere “vage” sammenhenger.
Edit: Sammenheng eller ikke? Jeg tenker ikke så detaljert når jeg driver med slike sammenhengsanalyser. Jeg tar det i ettertid. Fun fact:
I 2020 ble det lansert 18% færre modeller enn året før. Inntekten sank med 20%
I 2021 ble det lansert 167% flere modeller enn året før. Inntekten vokser med 181%
Til Q2 i 2022 var det lansert nesten 50% flere modeller enn året før. Inntekten vet jeg ikke da den har en tendens til å hope seg opp på slutten, men inntektene for halvåret har økt med 132%.
Hva tror folket: Siden dollar har styrket seg vesentlig siden 500mnok målet ble satt, er det ikke på tide vi får en oppjustering av målet?
Bekrefter bare nok en gang at de som velger IB fortsetter med IB.
Lenovo ruller ut bredt og vi kan jo da spekulere/gjette litt på hvem som kommer next? Jeg har en liten knapp på HP
Jeg håper også på at Dell eller HP snart hopper på toget. Skal ærlig innrømme at jeg trodde det skulle skje litt raskere med tanke på hvor offensivt Laila uttalte seg om nettopp dette. Jeg har begynt å tvile mer på 500M i 2023, men blir spennende å følge fremover.
Inntektene kan komme vanvittig fort også når hele verden er arenaen. Begynner å bli en heftig antall telefoner, og hvis det meste av laptop i Lenovo kommer med elabs i 2023, så blir det bratt kurve…
I tillegg er jo dollaren ikke akuratt på ATL for tiden
Xiaomi solgte 190 millioner telefoner i 2021.
Kun de mest hardcore naive og virkelighedsfjerne tror stadig på 2023-målet på 500 MNOK. Det er en skam, at selskabet ikke har været ude og moderere dette totalt urealistiske mål endnu, for mindre kunne sagtens gøre det og stadig være godkendt. Ledelsen i ELABS er alt for “smart i en fart”. Det er mistænkeligt og foruroligende. Giv markedet realistiske forventningerne, ikke varm luft. CEO sagde, at alle store laptop OEM stod på spring. 2022 rinder snart ud, og vi har ikke set skyggen af andet end Lenovo. Dertil kommer en masse irrelevante mobil-aftaler, der ser ud af meget, fordi hver eneste lille aftale på hver eneste model meldes. Hvis ikke ELABS snart tager sig sammen, bliver de det næste Fingerprint Cards…
Fascinerende hvordan du mener at du har bedre forutsetninger til å vurdere selskapets nære fremtidige inntjening enn selskapets ledelse.
Jeg vet ikke hva resultatet blir i 2023, men jeg tør heller ikke påstå at jeg er i stand til å vite dette bedre enn selskapets ledelse som selv vet hvilke inntekter og avtaler det er naturlig å tro at vil komme det neste året.
Ikke vekk trollet
Det handler ikke om, hvad jeg ved og ikke ved. Det handler om sund fornuft, ekstrapolation og logik. Alle kan se, at ledelsen smart må komme ud og nedjustere målet. At de ikke har gjort det endnu siger intet. De kommer til at gøre det.
Han vækkede trollen!