Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

In this matter you are correct. Fresh tech companies promise a lot and one should be careful whether to trust management. However, by comparing different similar firms with their achievements, ELABS places on the better end of the list.

Dere er klar over at det finnes en blokker-knapp?

Bare til informasjon.

Dette gnålet har gått på repeat altfor lenge.

1 Like

I agree with this. You can certainly find companies that are so much more unrealistic overpromisers than ELABS. This is why ELABS is a decent gamble for high-risk investors.

Enig. Hvis folk ikke gider høre på mig, så er der en glimrende blokkeringsfunktion🤗

1 Like

Here is a visualisation of the projected growth to 500mil.
I think it needs a another laptop deal which needs to be launced next year.

Lets say they don’t get another laptop agreement and do not reach 500mil revenue but 300mil revenue with current customers.
Then, with the communicated margin, EPS could be around 1,45NOK. With p/e 40, share price could be ≈60NOK.
This is the way I see the stock, NOT A INVESTMENT RECOMMENDATION.

5 Likes

Agree but for now I don’t even see it as high-risk anymore like 1-2yrs ago. ELABS has robust product in a very broad deployment phase. My view is that without any new contract 2023 will be +250MNOK already. By looking at the share price this is good deal even without new contracts. But one should have some idea about the size of the current agreements and assume that this will be carried out.

1 Like

Jeg har lurt litt på det målet 500MNOK gjelder 2023 eller akkumluert omsetning for selskapet over 3 år? Mener de pratet om dette på en Q-cast - at det håpet å nå målet innen 3 år og da oktovber 2023?

500 er oppgitt som et hårete mål, ikke en garanti.
Så kan en spørre seg om det er lurt å gi et hårete mål i den situasjonen Elabs var i da det ble gitt i 2021(med veldig stor usikkerhets om måloppnåelse)?
Jeg synes det. Det synliggjør hvilke muligheter det er i selskapet om de lykkes på forholdsvis kort sikt. Bør selskapet justere målet? Kommer helt an på. Er det en mulighet, om enn veldig liten, bør de ikke endre den. Selv tror jeg de er avhengige av et par nye avtaler på pc for å kunne oppnå målet. Tror ikke de kommer til å endre mål og tidspunkt før eventuelt q4.

1 Like

Om noe har uttalelsene til CEO blitt mer og mer selvsikre, spør du meg. “We are confindent”, “This is what we see now” etc. Dette er ikke lenger uttalelser som speiler et hårete mål, dette er det de forventer basert på utviklingen fram til nå.

Det sagt vil jo caset bli betydelig derisket ved inngåelse av lisenskontrakt med en ny, stor laptop OEM.

Enig. Laila virker veldig selvsikker. Men har vært for lenge i dette gamet til å selv føle sikkerhet før avtalen(e) er underskrevet. Føler meg sikrere på at vi har mange gode år sammen med Lenovo og Xiaomi.

1 Like

Husk at CEO ikke har lovet en verdens ting til investorene. Hun har sagt at de har et mål på 500 mill. Viktig forskjell mellom et mål og en lovnad.

Se rollen til Lim. Dette er ikke en ubetydelig rolle/stilling i HP. Tydelig at hun kjenner Laila nok til å fremheve Laila som en god leder, ref. kommentaren hun refererer til Laila i.

6 Likes

Babbai, hva tror du er grunnen til at HP og Dell ikke har signert noe annet enn POC-avtale med Elabs enda? Teknologien fungerer jo tilsynelatende i og med at Lenovo har lansert med dem.

1 Like

Jeg er ikke Babbai, men ser et par muligheter slik ståa er nå:

1. HP og Dell har valgt å bruke ressursene på noe annet i et tøffere marked slik det er per dags dato.

2. Elabs har såpass stort arbeidstrykk med tanke på å følge opp Lenovo og alle deres avtaler, slik at laptop-OEMs må vente på ledig kapasitet fra Elabs.

Jeg trodde/håpte at nyhet om kontrakt med enten HP eller Dell skulle komme i løpet av sommeren eller høsten. Spesielt med tanke på uttalelsene til Laila som insinuerer at de skraper på dørene og er misunnelige på Lenovo. Personlig foretrekker jeg nøkterne uttalelser fra ledelse i selskaper, og synes det kan være litt pompøs ordlegging fra CEO i Elabs.

Synes som en del andre har nevnt at fundamentet har blitt mer solid, og med god vekst, selv under kommuniserte tall så skal dette være en interessant investering på nåværende tidspunkt og aksjekurs.

4 Likes

Er heller ikke Babai.

Jeg tror at det skal en del til for å skifte noe som allerede virker godt. De har avtaler og kunder som de må forholde seg til. Likevel tror jeg at de andre kommer til å følge etter Lenovo. De må først komme ut av avtalene og bruke opp prosessorene de allerede har. For håpe det er naturlig at de begynner å fase inn Elabs fra 2023 engang.

2 Likes

Lenovo har vel kjørt parallelt med andre sensorer, så det bør ikke være umulig for f.eks. HP!?

Sannsynligvis vil Elabs ha ca. 100 millioner kroner i inntekt fra mobil alene i år. At dette kan øke til 200 millioner i 2023 anser jeg som fullstendig mulig.

Lenovo selger ca. 70 - 80 millioner PCer i året. I følge Elabs koster hardware sensorer fra 2,5 til 4 dollar per PC. La oss anta at Elabs kan selge for halve prisen, 1,25 $ per PC. Med dagens dollarkurs (10,8) blir det ca. 22 millioner PCer som må selges for å dekke opp de resterende 300 millionene. Eller ca. 25 % til 35 % av PCene Lenovo kan forventes å selge i 2023. Hvis HP og Dell kommer inn med kontrakter i løpet av høsten og begynner utrulling i løpet av 2023 kan de stå for noen av millionene.

Jeg antar at Elabs har et mye bedre bilde av hva vi kan forvente fra Lenovo både med tanke på pris (kanskje den er høyere enn 1,25 $, eller lavere) og volumene vi kan se for oss at Lenovo vil bruke oss i. De har også mye bedre oversikt over hva som kan skje med HP, Dell og de 7 andre PC-PoCene som er på gang. For alt vi vet kommer det en melding eller flere i morgen, i oktober eller i løpet av året.

De har også vært tydelige på at marginene godt kan være mye høyere enn 50 %.

Så best case 2023 er kanskje: 70 % margin av 500 millioner gir 350 millioner EBITDA. Multippel 20 - 40 gir 7 milliarder (Kurs 70 kr) til 14 milliarder (140 kr).

Medium case : 50 % av 300 millioner gir 150 millioner EBITDA. Multippel 20 - 40 gir 3 milliarder kroner (Kurs 30 kroner) til 6 milliarder kroner (Kurs 60).

Worst case er vel hvis det ikke blir flere som vil bruke Elabs samtidig som Kina prøver seg op en militær gjenforening med Taiwan.

Min største bekymring for Elabs på kort sikt er at både Xiaomi og Lenovo er kinesiske, noe som har politiske utfordringer, deglobalisering/Taiwan, og Covid. På lengre sikt tror Jeg de får flere bein å stå på.

Kraftig forenklet det her selvsagt. Men jeg anser at muligheten for at de skal nå 500 millioner er til stede.

8 Likes

Når tal som 70-80mill solgte enheder af Lenovo, så skal vi huske at de tal er baseret på tidligere år.

Jeg tænker at med den recession vi er i eller snart kommer i at det tal vil falde væsentligt.

Elabs’ estimater omkring fremtidig indkomst er baseret på deres kunders estimater. Først når elabs’ kunder estimerer at de vil sælge færre enheder end de havde regnet med, så vil elabs også justere deres ‘mål’.

Nå er det jo laptop inntekter som er hovedfokus fremover. Men husk at de også har flere modeller med Honor, som faktisk har 125% salgsvekst y/y. (Om en fra lave nivåer)

2 Likes

Faktisk så var Lenovos salg mye lavere frem til 2020. For 2020 og 2021 var salget langt høyere enn tidligere. De siste 4 kvartalene før Elabs gikk på børs var salget ca. 57 millioner enheter. Salget av laptopper var mye høyere i 2020 og 2021 enn det har vært tidligere. Mye pga. Corona vil jeg anta. Så da de sa dette i oktober 2020 da de gikk på børs var det antagelig basert på et antatt lavere totalt salg av laptopper enn det som har vært tilfelle etter det.

Her finnes statistikk for alle kvartaler for Lenovo fra 2011 (Merk at å se på denne siden teller som en av 2 gratis statistikkvisninger på Statista.com):

Men poenget om at 500 millioner kroner kan være innenfor rekkevidde hvis alt går som Elabs håper tenker jeg at består. Kanskje blir de til slutt reddet av dollarkursen som akkurat nå er 17 % høyere enn da de gikk på børs, 10,8 kr vs 9,2 kr.