Bra redegjørelse Men kan vi regne med 20-40 multipler nå? Spør for en venn.
Modne selskaper som har en lavere vekst kan gjerne ha en multippel på 10. Så med de antagelsene om vekst jeg legger til grunn så bør de kunne ha en langt høyere multippel fordi markedet ser fremover.
Med de antagelsene i regnestykket over har jeg antatt en vekst på 200 % til 400 %, og det vil jo være en hypervekst, som hvis den slår til kan forventes å fortsette i flere år. Om ikke akkurat 400 % hvert år, så kanskje 100 %+. Men slik jeg forstår Elabs mener de at Lenovo vil buke dem i alle sine PCer, altså potensielt 800 millioner til 1 milliard kroner i inntekter bare fra dem (NB! Merk at vi vet ikke hva de faktisk får betalt per enhet!) (60 millioner PCer multiplisert med 1,25 $ multplisert med 10,8 kr = 810 millioner kroner) . Det gir jo mening om Lenovo ser at de kan spare nesten 100 millioner $ per år på å bruke Elabs.
Dell og HP kommer rett bak i antall Pcer solgt. Så der har du kanskje 100 millioner+ til. Samme regnestykket gir 1,35 milliarder kroner til i salg. Det blir totalt i overkant av 2 milliarder kroner i brutto salg.
Disse 3 har totalt ca. 60 % av markedet. Det finnes også 7 PoCer til i PC-markedet.
Nå er det foreløpig bare Lenovo som faktisk har signert en avtale og vi vet ikke om noen andre vil gjøre det. Men ledelsen i Elabs er veldig klare på at de mener at det kommer til å skje.
Hvor lang tid kan det ta å rulle ut Elabs i alle PCene? Lenovo er jo i gang og man skulle tro at de kunne klare å gjøre det i løpet av 2023-2024? Hvis noen flere signerer i år burde det være mulig å gjøre det innen 25/26 kanskje.
I tillegg kommer mobiltelefoner, IoT, smart TV og Automotive.
Kursen i det korte bildet kommer nok til å styres mye av makro og evt, potensielle store nyheter som kontrakt med ny PC-produsent. Men vi nærmer oss kvartalsrapporten 17.11 og det blir spennende.
Du har mange fornuftige betraktninger her, synes jeg. Kunne tenke meg å diskutere dette med pris pr enhet og volum.
Tidligere analyse har antatt 0,66$ pr enhet. Dette er nøkternt, og i mitt hode kanskje litt konservativt. Spørsmålet er da hvor mye rabatt gir Elabs for å få innpass hos største OEM i laptop? Det er mulig de får god pris om de ruller ut i stor andel av laptopene.
Det er tydelig at Lenovo kan spare penger ved å gå over til Elabs SW løsninger. Imidlertid er det vel ikke slik at alle PC-ene har nettopp disse funksjonene? Og da blir det jo å legge til noe evt, dersom de plutselig skal få funksjoner som presence detection. Blir dermed spennende å se hvor stort volum dette rulles ut i.
Avtalen med Intel er en stor fordel med tanke på hvor raskt det kan rulles ut dersom det er behov for dette. Jeg liker veldig godt hvordan de kan skalere opp fort uten at det krever veldig stor økning i utgifter. Dette kan muligens være med på å forsvare en høy multippel for vekst.
Takk for alle bidrag og vurderinger som deles her, det settes pris på.
Godt poeng! I webcasten fra Q2 Svarer CEO på dette i de to siste minuttene (Fra ca. 26:37). De forventer at Lenovo etter hvert vil ha presence detection fra Elabs i mer eller mindre alle PCer. Og sier vel egentlig at dette gjelder for alle PC-produsentene de snakker med.
Jeg husker ikke å ha sett den analysen. I webcasten fra Q1 (24:35) sier de at de kan nå målet om 500 millioner hvis Lenovo bruker dem i 100 % av sine PCer, eller hvis flere av de store aktørene bruker dem i en “decent” andel av sine enheter. Det betyr nok at mitt tidligere anslag på over en dollar er for høyt.
Tror nok det kan være lurt å justere ned til samme som SB1M på 0,66 $ ja… vi har jo brent oss litt før på å anta 1 kr per mobil på Xiaomi kontrakten…
Men presence er jo en ting, hvor mye ekstra kan de få om alle PCer i tillegg får positioning sensor?
Det eneste som overrasker meg litt her er at ingen andre PC leverandører har signert enda, var vel no hint om HP i våres…?
HP har forøvrig hatt noe leveringsproblemer, men Laila sa en gang at Lenovo hvertfall hadde forsikret om at de hadde godt med chips. For alt vi vet kan Lenovo ta enda større markedsandeler om de klarer levere mens andre sliter.
Thanks for sharing everybody! Good thoughts and analysis.
The silent period will start shortly, let’s see if we get some interview or update before that from Laila or analysts.
Looking forward to Q3 where we get a lot to digest again!
Hvor lang tid gik der fra elabs fik en aftale med xiaomitil at de landende endnu en telefon aftale?
Den beste indikasjonen på pris mener jeg er Laila sin uttalelse om at de kan nå målet på 500mnok om de går veldig bredt med bare 1 laptop OEM (Lenovo). Største usikkerhetsfaktorene i dette er hvor stor andel mobil utgjør i 2023 og hvilket volum de antar fra Lenovo. La oss anta mobil vokser til 150mnok i 2023, da bør ca 350mnok komme fra BRED utrulling fra Leonovo (IoT/Bosch vil utgjøre en liten del sier Laila). Antar vi 70 mill Lenovo-enheter så lander vi på 5kr per enhet. Jeg synes dette er en rettferdig og konservativ pris å anta. Om det blir mer blir det bare bonus for min del.
Husk at dette caset (bred utrulling med kun Lenovo) ikke virker å være Laila sitt ‘base case’ for 2023. Når hun fikk spm i siste DNB presentasjon så indikerte hun tydelig at de forventer kontrakter med flere OEM’er, og at de følger samme løype som Lenovo, altså etter PoC på første modell så går de direkte til skalering/implementering i andre modeller.
Så kommer i tillegg evt. Positioning sensor inn som en Joker i 2023
Enig, Position sensor og sterk dollar kommer inn som potensielle oppsider. Svakere konsum/volum og evt utsettelser er potensielle nedsider. Om salget går tregere så kan det være at nye modeller slippes litt senere også for å få solgt unna forrige modell?
Jeg tror Elabs har detaljerte roadmaps med Lenovo, HP og Dell om hvilke modeller de skal skalere etter PoC. Løsningen er jo avhengig av type chip, mikrofon og høytaler, samt avtalene med Intel/AMD/Qual, så det tar jo tid å planlegge sammen med alle parter. Disse modellene har planlagte lanseringsdatoer, så det kan være grunnlaget for at Laila er såpass sikker på target. Men som sagt, antar ting kan skli om konsum går veldig tregt.
Elliptic labs har sin sensor i 20+ modeller hos Lenovo. Vet at ikke alle er i markedet enda.
Er det noen som vet hvor mange Laptop-modeller Lenovo har totalt?
Hvor mange modeller har vært ute i år og hvor mange modeller vil Lenovo ha neste år?
Tanker om konsekvenser for Elabs?
« I USA er AMD, Nvidia, Qualcomm og Texas Instruments ned med 7-15 prosent på en uke.»
Det legger seg vel bare på den negative makrotrenden. Kan bli magre salgstall i både 2022 og 2023…
PC-markedet var ned 18% leste jeg et sted, det er jo ikke bra for Elbas, markedet deres blir da 18% mindre.
Det er ikke så farlig da de ikke har kommet langt nok i prosessen ennå. Fokus nå er å komme inn i flest mulig modeller hos flest mulig selskap - og i tillegg selge inn flest mulig features. PC-salget for 2020/2021 har også vært unormalt høyt, at det faller litt tilbake er helt naturlig.
Ja, Lenovo og de leverandørene selger fortsatt godt over det de pleide før pandemien.
Joda, så lenge de kommer inn i enda en OEM, så blir det gull ref. målsetninger.
Ser også at Intel kutter heftig i dagens FA: https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/10/12/7944127/tusenvis-kan-miste-jobben-i-intel?internal_source=sistenytt
https://www.finansavisen.no/nyheter/teknologi/2022/10/12/7944127/tusenvis-kan-miste-jobben-i-intel
Chipproducenter nedjusterer og advarer om dalende salg på stribe.
I ELABS er målet om 500 MNOK i 2023 uændret.
Svært for mig at se logikken, men “selskabet ved jo bedst”, som de fleste prædiker herinde.
Vi får se hva de sier ifb Q3, men de har i grunn svart på det før. At Lenovo går ned fra 80 millioner solgte laptops til 55 millioner trenger ikke ha noe å si.
Men det kan hende laptop-leverandørene forhandler sterkere på pris nå som de selger færre. Eller at de i et mer strammere marked ser behovet for enda mer differensiering fra konkurrentene, noe som også er påpekt som en kommende trend.
Vi ser forøvrig også at Dell og HP har hatt brattere fall enn Lenovo.
Men alt som kan skje kan skje. Kanskje dollaren hjelper oss litt. Dollar-kursen i 2018-2020 var i snitt 9-10% lavere enn det den er nå.
Det kan hende Elabs i Q3 som følge av rimelige ekstraordinære tilstander uansett ser det som riktig å justere målet. Jeg synes de bør la være med mindre det nye målet er under 270/250.