Jeg holder med deg at det muligens bør nedjusteres hvis det kun hensyntas nåværende avtaler. Men så er det tydeligvis mer i loopen, og derfor liten grunn til nedjustering.
Desto længere Leila holder fast i 500 MNOK-målet, desto værre bliver kursmassakren, når hun ikke leverer. Det er i aktionærernes bedste interesse, at hun får lagt en mere realistisk linje. Jubeloptimismen må pakkes væk, det er udfordrende tider for alle - men åbenbart ikke ELABS?
Vi har god tid. Ett år til okt23
Med lavere salg i vente; kan det være at potensielle nye PC-OEMer avventer nye features …herav Elabs SW?
Tenker i utgangspunktet dersom Software uansett sparer kostnader for Hardware så gir det vel mer mening å ta det i bruk for besparte kostnader for å bøte på lavere salgsvolum?
Det er vel mest en ny feature, ikke erstatning for HW. Ergo blir det en ekstrakostnad.
Ja, om det skulle bli heeelt tørke så kan det tenkes, men tror det skal mye til for å endre på funksjonalitet som de har planer om å legge inn. Lenovo ekspanderte nylig for femte gang, så de avventer iallfall ikke, og de andre føler nok presset for å ikke bli hengende etter som teknologi-sinker.
Vi begynder nu for alvor at se resultatet af den stigende mangel på tillid til selskabet i kursudviklingen. Dette skyldes, at ELABS holder fast i utroværdige målsætninger og derved fremstår utroværdige. Kursen vil fortsætte med at komme under pres, hvis ikke Lejla reviderer sin kommunikationsstrategi og begynder at blive realistisk i sine udmeldinger.
Hvorfor skulle vi over 6% ned i dag på ingen nyheder? Det skulle vi, fordi flere og flere investorer bliver nervøse for, at ELABS er et fatamorgana. Kun Lejla kan stoppe denne udvikling, og Q3 er stedet at gøre det.
Kom bare med jeres klovne-ansigter. I ved jo, at jeg har ret☺️
En ting er å mene å vite bedre enn selskapet, som hevder å ha tett kontakt med sine kunder, hva som vil skje fremover det neste året.
En annen ting er i tillegg å mene å vite nøyaktig hva som er årsaken til kursfallet.
Imponerende!
Hvilke tanker har du Soria Moria, og dere andre som totalt er uenig med Indrid_Cold, hvorfor kursen er på det nivå den er nå?
Kursen i dag er lik IPO ved noteringen i oktober 2020. Hvor mye har ikke skjedd etter dette?
Fallet siden nyttår er på ca 47 %, altså må aksjen stige nær 100 % for å komme på samme nivå.
Sist kursen var på dette nivå var 16. mars 2021. Det er uten tvil at de aller fleste som selger nå, selger med større og større tap.
Det er mange årsaker til at aksjer selges, også med tap. Men, det er vel sannsynlig at kursen er der den er på grunn av usikkerhet om Elliptic Labs vil nå de mål Laila har skissert siste året. Petter Kongsli i SpareBank 1 Markets, som følger selskapet, er heller ikke overbevist.
Kursen ligger 9,20% under 20 dagers, 14,32% under 50 dagers, 14,73% under 100 dagers og 23,10% under 200 dagers glidende gjennomsnitt (sma 200).
Jeg har tradet aksjen siden februar 2021, men
… kjøpte i april 2022 for å sitte long og vente på rakett-fart. Det kommer forhåpentligvis, men forstår godt kritiske skribenter og at noen selger.
Følgt elabs lenge og snart på tide med en long posisjon. Noen som har oversikt på teknisk støtte her? Går den under IPO ved notering (15kr?) er fallhøyden større?
Først og fremst er det ikke troen på at Elabs ikke vil nå målet om 500 millioner i omsetning i 2022 jeg er uenig i. Det er den skråsikre og arrogante måten enkelte hevder at dette er umulig på, og at ledelsen vet dette og dermed implisitt farer med løgn, som jeg finner upassende.
Jeg tror ikke grunnen til kursfallet er at markedet ikke har tillit til ledelsen, og at de plutselig ville få tillit til dem og sende opp kursen igjen hvis de justerte målet til la oss si 300 millioner. Det er ikke sikkert at de når målet, men om de skulle ende om med 300 millioner eller 400 millioner i 2023 så er fortsatt dagens kurs en flott inngang i mine øyne.
Det er ingen som vet bedre enn ledelsen i Elabs hva de ulike kundene som Xiaomi og Lenovo betaler for produktet deres. Ledelsen hevder også at de har tett kommunikasjon med kundene om hvordan dette skal rulles ut i markedet. At HP og Dell fortsatt ikke har skrevet under på noen kontrakt, betyr ikke at de ikke meget snart kan gjøre det, og det er helt tydelig at ledelsen i Elabs tror at dette vil skje.
Ledelsen har uttalt at en bred utrulling fra for eksempel Lenovo sammen med videre utrulling i mobiler vil være nok til at de kan nå målet om 500 millioner.
Jeg tror ledelsen har informasjon fra allerede etablerte kunder og signaler fra potensielle kunder (HP/Dell) som gjør at de tror at de vil nå målet mer eller mindre, og at det derfor ikke er noen grunn for dem til å redusere det.
Jeg hevder ikke å vite verken hva resultatet blir eller hvor vellykket 2023 blir, men jeg tror at ledelsen tror på det de sier basert på den informasjonen de har. Hvis informasjonen endres betydelig vil de informere markedet om det.
Min personlige oppfatning om hvorfor kursen faller er en kombinasjon av at hele markedet faller, usikkerheten i at begge hovedkundene er kinesiske (min største bekymring), at PC-salget faller og at markedet ikke liker at det drøyer med flere kontrakter. Polight har jo for eksempel vært meget overbeviste om at de kommer til å havne i mobil snart lenge, og det har jo blitt utsatt pga. makroforhold som de ikke har vært herre over.
Vi er i et marked hvor investorer kanskje søker mot det sikre. Vi VET ikke om Lenovo kommer til å rulle ut Elabs i alle sine PCer, vi VET ikke om HP eller Dell kommer til å ønske å installere produktet i sine PCer, vi vet ikke hvor mye fallet i salg av enheter blir, vi vet ikke i hvilken grad handelskrig med Kina vil eskalere eller om Kina kommer til å angripe Taiwan en gang de neste årene.
Her belyser du situasjonen veldig bra i mine øyne! Og hvem vet; kanskje det kommer en nedjustering om eksakt en måned.
Personlig håper eg de klarer 100 mill i overdkudd i 2023, men mener at et overskudd på kr 50 mill forsvarer dagens kurs, om fremtidsutsiktene er gode.
Hei,
Jeg spurte om dette for noen dager siden, men fikk ikke noe svar.
Jeg lurer litt på målet på 500mnok. Er vi sikre på at dette gjelder for året 2023? Eller gjelder akkumulert omsetning frem til 2023? I webcast Q3 står det “our target of mNOK 500 revenue whithin two years reaffirmed”
Definitivt noe vi bør spørre om i Q3-Q&A! Konsensus er uten tvil året 2023.
Målet er for året, som jeg forstår det. Man skal ligge revenue sammen for alle 4 kvartaler for 2023, så vi finder først ud af svaret ved q4 (som historisk også er det kvartal hvor elabs laver flest penge)
Yes, enig i dette. Det står også “2023 targets” på den slide hvor målet står. Ganske sikker dette spm også var oppe for et drøyt år siden og Laila bekreftet dette. Men bare fint å sende spm på nytt for å presse dem litt.
Dette har blitt bekreftet flere ganger.