Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Problemet er at selskapet kan si hva som helst. Det blir ikke sannt, eller ens sannsynlig, før det. Rent statistiskt så er det ikke sannsynlig at selskapets guidning før 2023 går inn. Ikke umulig, men hvis man ser hur vanlig det er at noen går fra en førlust på 50M et år til vinst på 250M året derpå, med en omsettning på ca 250M innevarande år så er det ekstremt uvanlig. Men uvanlige ting skjer ju, og det er vel det aksjonærene håper på.
Jeg glemte mobilen hjemme idag, så jeg kunde ikke logge på å slege, men jeg selger rubbet i morgen.

Edit: Innevarande år: Estimat ca 125-130M, ikke 250M. Dette gjør at hoppet opp till 450 ser enn mer usannsynlig ut. 300M för 2023 høres mer trolig ut, hvis allt går bra.

Ikke sikker på hvor de tallene dine kommer fra, men her er iallfall et case basert på historiske tall for 2020 og 2021 og noen gjetninger fra min side basert på det selskapet har kommunisert for 2022 og 2023. Det blir spennende å se status for Q3.
Revenue / EBITDA:
2020: 45 mnok / -5 mnok
2021: 63 mnok / -3 mnok
2022E: 130 mnok / 20 mnok??
2023E: 450 mnok / 250 mnok??

Bare litt nysgjerrig:

• Hvorfor investerte du i Elabs?
  • Hva får deg plutselig til å selge nå?

På q2 i juni/juli baserte de 500 estimatet på økt telefonsalg. Den aller største delen fra pc og litt IoT. De hadde gode tilbakemeldinger fra Lenovo og virket selvsikre på nye kunder. Men ville ikke gi noen tidsfrister.

De har vist stor tro på suksess og styremedlem som kjøper. Jeg kjøper mer i morgen om de kommer godt ned på 15 tallet, selv om jeg har for mye allerede.

Mener også at Lenovo har begynt med midterste segmentet og antydet at de kommer til å gå både oppover og nedover i segmenter og kun skal bruke sensorer i de høyeste prisklassene. Det blir mange Pc-er etterhvert.

Det er leng siden jeg investerte i Elabs. Da såg det lovande ut.
Nå ser det ikke ut som at tidsplanen holder. Jeg ser det helt enkelt ikke som trolig at man kommer at oppnå det man påstår. Hade man sagt “vi ser at det går tregere enn vi tenkt og reviderer til 300M i omsettning för 2023 og 100M i vinst” så hade jeg ikke solgt.

I og med at du sier du kjøpte Elabs for lenge siden vil jeg anta at du er en langsiktig investor. Jeg synes derfor det er trist at investeringsbeslutninger tas på grunnlag av slik kortsiktig tankegang. En ting er tillit til ledelsen. Det er er veldig viktig tema og burde bli tatt stilling til i et hvert selskap.
Problemet som jeg ser det er at det virker på mange her på forumet som at 2023 er «end of the line». Vi er langt ut i 2022 og om litt over et år er 2023 bak oss. Det er ikke lenge igjen! Målet som Elabs satt seg om 500 mill i 2023 ble førstegang kommunisert for mange år siden. Elabs er fortsatt i startfasen og om ting slår til så vil vi oppleve vekst i mange år etter 2023. Det å basere hele investeringsvalget sitt på denne målsetningen synes jeg blir for tynt. Alle får gjøre opp sine egne meninger og basere sine investeringer basert på det. @BankruptBeforeLunch du får ha lykke til med dine investeringer uansett hva du velger å gjøre. Jeg selv er langsiktig investert i Elabs i tillegg til en drøss med andre selskaper bare så det er disclaimed.

5 Likes

Ok.

Jeg innrømmer glatt at jeg pr. i dag tviler på at 500m/50% oppnås med dagens avtaler gitt lavere tech-salg og generelt dårlig klima. En annen verden nå enn da målene ble satt.

Men samtidig opplever jeg de har levert varene ved at de har fått inn Lenovo bredt. En del av dette kan heldigvis hentes inn med god dollar-kurs. Hvis de nå IKKE drar opp HP el. Dell av hatten innen Q3, så forventer jeg at det kommer nedjustering i presentasjonen. Alternativt en redegjørelse for hvordan i alle dager det skal oppnås.

Ps. Magefølelsen sier det kommer PC-kontrakt med HP innen utløpet av oktober :wink:

Nu begynder folk herinde at indrømme, at de heller ikke tror på 500 MNOK-målet, glimrende! Godt, at folk er ved at vågne op, og at mine indlæg har indflydelse på folk👍

Yo! Har du fått lagt ut rubbet nå? Venter her på en fin handel. :relaxed:

Du har ikke gjort annet enn å ødelegge en god diskusjonstråd @Indrid_Cold , orker ikke å prøve bidra når du bare sitter med hakk i platen

2 Likes

Folk er endelig begyndt at stille sig kritisk. Det er et vigtigt bidrag til en sund aktiedebat👍

1 Like

De virkelig negative dagene i det siste har kommet på ganske store volumer i ELABS (etter usedvanlig mange stille dager), og ELABS har til dels gått mot strømmen i det siste, med negativ utvikling mens annen tech har tosifret % oppgang. I går oppdaget jeg at CMC Markets, en av de store i Europa på CFD, har stengt ELABS for kjøp, man kan bare redusere posisjoner. Jeg kjenner ikke årsakene, men de er neppe basert på noe positivt for aksjen. Uansett betyr dette at en kilde til aksjekjøp på kreditt, inkl trading, er stengt, det vil nå kun komme salg derfra.

2 Likes

Det er ikke “debatt” når du gjentar det samme gang på gang @Indrid_Cold , det er kverulering. Og at du godter deg av at enkelte har blitt provosert innimellom er imot forum reglene.

Og det er MYE som har endret seg i verden siden du begynte med disse gjentagende utspillene dine @Indrid_Cold , så det er vel ikke akkurat dine innlegg som har ført til at noen nå er litt i tvil om målene kan nåes neste år.

Blant mange vekstaksjer i watchlisten min er denne blant de som har fallt minst.

Når inntekter fra laptop begynner å vises i regnskapet får vi heller se hvordan analysene blir.

1 Like

Min oppfatning er at de fleste her inne er kritiske til at Elabs vil ha inntekter på 500 mill i 2023. De fleste er derimot ikke kritiske til at ledelsen for tre år siden gikk ut med dette målet og har holdt til sist q2 2022. Dette gjenspeiles jo også i aksjekursen.

Mulige inntekter for 2023 blir stadig diskutert. Om en ikke tar for hardt i bør vel målet på kr 500 og 50 % gi en kurs på 50, 250 kurs 25 og 125 kurs 12.5 .

Begynner å komme litt kjøtt på beina for en diskusjon på mulige inntekter etter vi er ferdige med q3 og særlig q4. Elabs har sagt at inntekter fra pc-salg vil komme siste del av året. Selv tror jeg nye kunder på pc vil komme på slutten av året. Da kan vi jo håpe og anta at de vil ha en lik kurve som Lenovo. Da kan det bli hyggelig å være Elabs-aksjonær i 2023 selv om pc-salget reduseres med 30 %

3 Likes

Skjønner ikke logikken her. I den grad endring i tilgang på CFD har betydning for aksjemarkedet ville jeg tro effekten var at de som måtte foretrekke eksponering via CFD mister den mulighten og dermed må kjøpe aksjer?

Eller hva er poenget ditt, hedger utstedere av CFD (som CMC) via kjøp/salg i aksjemarkedet?

Hvis en smule “kverulering” er, hvad der skal til for at vække folk, så er det fint med mig🤗

Gearing CMC = 7x. Hvis man må kjøpe aksjer cash blir det mye lavere antall. CMC eier antall underliggende aksjer til enhver tid, via bank-nominee-konti (kan være JPM SE hvor det er mye begevelse), da CMC ikke tar risiko på egen bok selvsagt.

Det man skal og må være obs på, er at når det går dårlig på topplinjen (her: hos PC-aktørene) så betyr det kostnadskutting. Noe av det enkleste å ta er, erfaringsmessig, nye investeringer. Dvs at man holder igjen på slikt inntil man ser hvor dyp dalen blir og når man ser lyset i tunnelen så kan man ta opp igjen slike planer. Dette kan være (en av) årsakene til at det tar så lang tid å få en beslutning hos DELL og HP. Og også hos de mindre PC-aktørene. Dagens resultat fra NOD viser jo full stopp, deres PC-segment hadde 53% i reduksjon fra forrige kvartal. Dels pga at distributørene og aktørene er overlastet med komponenter, dels pga at selve salget på enhetsbasis (PC etc) ser ut til å falle 15-20% for markedet som helhet. Det er klart at dette også rammer LENOVO og at det vil bety noe for ELABS “selv om man kommer fra null”. Hvis potensialet var 100, og Lenovos salg faller 20% ift dette, så blir resultatet 80. Slikt skal presse sentimentet, og jeg tror at en kombi av alle disse faktorene gjør at vi ser at flere har kastet kortene nå i det siste, da kursen faller godt under IPO på volumdager.

Elabs kan rudusere utgiftene til kundene med minst en tredel, kanskje halvere dem. Kundene kan ta inn Elabs samtidig som de bruker gamle sensorer i noen pc-er. Det er økte priser på sensorer og logistikk, varebeholdingsproblematikk osv. Tror Elabs står sterkere når det skal kuttes hos pc-aktørene.

1 Like

Har gjort samme refleksjoner vedr timing for HP og Dell med synkende etterspørsel i markedet. Samtidig er det jo innledningsvis ikke snakk å rulle ut Elabs bredt, men på enkelte modeller. Så tenker det bør være mulig å begynne implementeringen på noen modeller, hvis man uansett ser for seg å benytte sensorene bredt med tiden