Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Du glemmer at presence detection kun er etableret i meget få laptop modeller i det samlede billede, hvorved det ville koste penge for producenterne at bruge elabs i yderligere modeller.

Men synes, at Elabs står stærkt. Fokus på besparelser af materialer, strøm osv. Så er Elabs’ software løsning alt for god jo.

De trenger ikke lenger POC for telefoner. Mener det samme gjelder for PC-er med tid og stunder. Dette grunnet avtalene med Intel, og de to andre chiplevrandørene som jeg ikke husker navnet på. Dette gjelder 99.9 % av chiplevrandørene.

WO2022200309A1 - Device performance monitoring system - Google Patents

Nytt patent. Publisert 29. sept… Nyttig for skalering og plug-n-play:

Once the system according to the invention is installed on a smart device or is configured to communicate with the system, its range, field of view, and performance can be further adjusted (either by the manufacturer or by the end user) through an Application Programming Interface (API). The device may also be able to optimize itself by correlating results with other input (such as tactical interaction) to determine the accuracy of a presence determination, essentially customizing the user’s experience to the user’s environment and improving its future responses.

The present invention provides a cloud-based platform containing machine learning algorithms, a recording database, and signal processing tools, which work together to reduce the deployment time needed for standard audio and acoustic configurations, rendering it more “plug-n-play”

Også publisert i september:

WO2022189141A1 - Acoustic proximity detection for computers with reduced power consumption - Google Patents

WO2022189140A1 - System and method for controlling access - Google Patents

10 Likes

“Inventor” Guenael Thomas Strutt som gikk til Google for et års tid siden, han er fortsatt på topp 50 aksjonærlisten i Elabs :slight_smile:

3 Likes

Rally i tech/vækst - ingen rally i ELABS. Hvorfor?

Hvis du leser tidligere i tråden, ser du at det har kommet mange gode forslag til hvorfor det kan være sånn.

kan du prøve at opsummere den situation? :slight_smile:

Det har vært nevnt noen årsaker til å selge/ikke kjøpe (mer) Elabs tidligere i tråden som kanskje kan forklare noe av kursfallet. Men vi vet jo ikke alt alle markedsaktører tenker på.

-Noen har uttrykt at kursfallet har kommet fordi investorer ikke kan stole på ledelsen. Dette fordi ledelsen opprettholder målet om 500 millioner kroner i omsetning i 2023 mot noe som være mot bedre vitende og derfor lyver. Hvis man ikke kan stole på ledelsen i et selskap er naturligvis det et stort rødt flagg.

-Markedet har lenge vært dårlig særlig for teknologiaksjer. Det at rentene stiger er faktisk noe særlig større aktører tar med i betraktningen når de vurderer verdien av et selskap, selv om mange små aktører nok ikke legger like mye vekt på dette i sine vurderinger. Det finnes en frykt der ute for at børsene kan falle 10 - 40 % til og at bunnen ikke er nådd, og da er det bedre å selge nå/ikke investere ennå. Andre tror at vi nærmer oss en bunn for denne gang.

-Salget av PCer, som er det som skal sørge for at Elabs når målet, faller kraftig og det fører til usikkerhet om hvor store inntekter Lenovo kan bidra med. Det fører også til frykt for at avtalene med HP og Dell kan komme til å trekke ut i tid fordi tøffere økonomiske forhold kan redusere investeringsviljen i ny teknologi.

-Begge de to viktigste avtalene til Lenovo er med kinesiske selskaper, Xiamoi og Lenovo. Kina har trøbbel med Covid og økonomiske utfordringer med blant annet byggebransjen. Det er usikkerhet vedrørende Taiwan. Deglobalisering og handelskrig med Kina er ytterligere med på å skape usikkerhet.

Teknisk har kursen brutt ned gjennom kursen på 150 kr ved børslansering. Den har også i mine chart falt ut på nedsiden av en fallende trendkanal. Heller ikke særlig pent…

I følge innlegge over har CMC Market som er en stor aktør i markedet stengt for kjøp og tillater kun salg av Elabs for tiden. Dette kan jo skape frykt for at det vil komme et salgspress. Vi har tidligere sett hva slike salgspress over tid kan gjøre med aksjekurser. (Dette er kun spekulasjon basert på ovenstående innlegg.)

Det var det jeg kom på i farten. Start debatt.

(Jeg eier aksjer i selskapet. Personlig har jeg troa på at Elabs vil ha et overskudd neste år, sammen med gode fremtidsutsikter, som er stort nok til å løfte kursen betraktelig herfra. Samtidig anerkjenner jeg alle bekymringene over som reelle.)

20 Likes

Bedste indlæg om ELABS længe :clap:

1 Like

Jeg har aldri vært mer trygg på at Elabs på sikt vil lykkes. Overbevist om at HP kommer inn. Tror også på de facto-sensor. Legg til IOT.

Jeg har heller aldri vært mer bekymret for at kursen på kort sikt kan falle betraktelig:

• Elabs har vært litt fredet vs. andre vekstselskaper, så min frykt er at vi skal langt ned før vi når bunn.
  • Altfor mange usikkerhetsmomenter nå, som topper seg med Kina-problemet.
  • Heller ikke overbevist om at HP-deal vil gi rakettfart i dagens klima. Da må den være veldig bred.

Har derfor vektet meg ned, dessverre.

2 Likes

Ja, vanskelig balansegang i disse urolige tider. Jeg har ikke selv kommet dit at jeg vekter ned, men holder litt igjen på kjøps-knappen selv om vi er på historisk sett lave nivåer. Her er mine refleksjoner rundt det du nevner:

• Elabs har falt ganske tungt nå den siste drøye uken, så mener den ikke er så fredet som den var inntil nylig.
  • Kina/handelskrig og evt krig om Taiwan er i mine øyne en risk med veldig høye konsekvenser, ikke bare for Elabs men for halvleder og elektronikk industri generelt. Det vil igjen smitte over på nesten alle andre segmenter, så det vil være katastrofalt. Selv om frykten er til å føle på så velger jeg å tro at dette ikke er noe USA og Kina ønsker å eskalere (iallfall ikke før de har kontroll på sine egne halvleder-industrier om 5, 10 el 15 år). USA/Kina/EU er også alt for sammensveist når det gjelder handel generelt og råvareindustri. F.eks jobbes det hardt i USA og EU for å bli mer selvstendig rundt råvarer og produksjon av batterier, men det vil ta mange år før det blir sving på det.
  • Ikke så bekymret for om HP/Dell kommer, for det har vi god grunn til å tro at de gjør (gjetter på innen 6mnd). Heller ikke så bekymret for at dette ikke skal gi en boost i kursen, for det tror jeg vi må vente på kvartals-presentasjonene i år og utover i 2023 for å få fart på kursen. Skalering er igang med Lenovo og de inntektene bør forsvare en høyere kurs enn dagens. Kan også minne om denne positive setningen i PM for femte ekspansjon med Lenovo: “The laptop market and our customer’s feedback toward our AI Virtual Smart Sensor Platform continues to be positive.”

Venter i spenning. :slight_smile:

8 Likes

Hmm, kor e bunnen? Hadde smakt deilig med en avtale med Dell eller Hp kjenner eg.

1 Like

Jeg vibber at det kommer at gå ned frem til Q3. Siden henger alt på om de kan redovise noen inntekter hvert navnet da. Hvis ikke er denne nede på 7NOK samme dag.
Hvis de ha noe at komme med + kontrakter eller infomrasjon om fler laptop-tillverkere så kan den snu opp igjen. Men Q3-rapporten blir en ødesdag før aksjen. Jeg min dumme fan solgte ikke allt, som jeg tenkte, uten kun halvparten. Ikke så lurt, men det er ikke noen store beløp uansett. Underverk har ju skjedd førr…

Elliptic Labs and Xiaomi Launch the Redmi Note 12 Pro and Note 12 Pro+ Smartphones for the Chinese Market

1 Like

Mobil-aftalt, SÅ skal kursen ned folkens🥳

Dejligt at ELABS kan tjene et par tusinde kr. til post-its.

Hvor bliver de andre LAPTOP OEM-aftaler, som Lejla lovede af? “Stod alle ikke i kø”, som det blev sagt?

Skal ELABS være en mobil-pølsevogn eller en seriøs software-leverandør? Der skal snart ske noget.

Kursen taler sit eget tydelige sprog om tilliden til ledelsen.

1 Like

CFO presenterer på Pareto-konferansen 1 nov. Ingen kursdriver. Han er som alltid elendig til å presentere, enten burde kan sendes på kurs, og samtidig forberede seg bedre, alternativt må andre presentere (evt burde han byttes ut, en CFO må være representativ overfor investorer - det er hans primære eksterne jobb). Flåsete, vimsete og usikker. Avslutningsvis presenteres 500-mill-målet, hvor hans eneste kommentarer er: “Dette er et svært, svært ambisiøst mål. Det har stått siden IPO. Vi har ikke gjort noe med det siden det ble satt.” Det er lett å trekke en implisitt konklusjon, gitt måten han sier dette på, at dette neppe er et realistisk mål - men et “svært, svært ambisiøst mål”. Manglet bare at han sa “dette har vi ikke endret ennå”. Nå skal vi ikke lese hans ord like nøye som man leser Chairman Powell’s rentekommentarer, det ligger neppe like mye detaljfokus bak, men likevel…kommentarene fra CFO reflekterer nok i allefall hva han selv synes om saken, at det er “svært, svært ambisiøst”. Sjansen for å nå noe som er “svært, svært ambisiøst” – er den mer eller mindre enn 50%? Dette er det første klare signalet på at sannsynligheten for å nå 500 i 2023 er på den lave siden av 50. Mangel på avtaler med HP og DELL understreker dette. Når man offentliggjorde den første avtalen med Lenovo i februar, og inntekter ikke regnskapsføres før i H2-2022, så betyr også dette evt avtaler med nevnte 2 neppe vil ha betydelig innflytelse på 2023. Videre verd å merke seg fra CFO når han henviser til den første avtalen med Lenovo om bruk av Elabs-SW i T14, meldt i februar: “Hvis du går til Elkjøp for å kjøpe T14 nå, får du ikke med Elabs ennå fordi man fortsatt selger den gamle Generasjon 2”. Han sa ikke noe om når Gen3 kommer i markedet, men nå er vi altså 9 måneder etter. I dette legger jeg at vi får svært lite inntekter fra Lenovo i hele 2022, da neste runde med offentliggjøring av PC’er kom i juni. Kanskje kommer DE med i Q4 - i beste fall - men neppe noe særlig mer. Vi må nok derfor vente med tålmodighet på at inntektene skal kunne begynne å støtte opp under kursen…kanskje kommer de samtidig som de 500 enten nedjusteres, eller - dersom man ikke vil/kan guide pga kun 1 stor PC-kunde.,…at 500 forskyves til 2024.

5 Likes

Synd det ikke avholdes audition på sånne type stillinger, for det her er direkte pinlig å være vitne til.

Hvis CFO er såpass usikker og surrete tror jeg vi ikke skal legge for mye i hva han sier om guidingen.

Kan godt være vi ikke klarer 500 målet, men hvem hadde trodd det skulle bli krig og energikrise? Det er ikke Elabs skyld, men det som de har skyld i, er en CFO som prater i tåken.

Det har vel vært oppe til diskusjon tidligere med tanke på hans fremtoning.

Ja dessverre, Elabs må ha et sterkt team i toppen og dette løser de enten ved å ansette en IR-spesialist som tar investor-sakene, eller så slår man 2 fluer i 1 smekk og holder kostnadene nede og skaffer seg en CFO med god IR-kompetanse. CFO-jobben i ELABS er langt fra krevende, for å si det mildt. Det er et svært enkelt selskap, og kommer til å fortsette å være det, sett fra et regnskaps- og kontrollperspektiv.

2 Likes

Litt streng der. Han har mye han skal si på den korte tiden han har fått tildelt. Når det gjelder analysen/spekulasjonen er jeg enig. Men dette tror jeg markedet har skjønt for lenge siden.