Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Har man lite tid att si noe må man førberede seg og snakket skall “sitte som en flesklepp”*
Att han ikke gjør noe åt sin presentasjonsteknikk, eller brist derpå, er ikke bra. Tar karl’n ikke sin jobb på allvar uten løker rundt?
Pressentasjonteknikk og retorikk er ikke noe konstig og det er enkelt at bli øve så man blir helt OK. Men då må det begynne med at man bryr seg…

"Avslutningsvis presenteres 500-mill-målet, hvor hans eneste kommentarer er: “Dette er et svært, svært ambisiøst mål. "

En annen måte å si att “dette blir det ikke noe av”. Bedre å si det rakt ut. Alle begriper hva som pågår.

*) Svenskt uttrykk. Men ni fattar.

1 Like

Får krysse fingrene for at evt. nedjustering og tallslipp ikke gir en Kahoot-variant med ned 20% intradag :cold_face:

Mange er vel lunkne til 500 målet allerede. Men msnge (meg selv inkludert) har ikke investert i caset med en ‘make or break’ på 500 i 2023. Så dersom bare progresjonen går som man kam forvente gitt verdensbilde så blir dette en gullkalv uansett når jeg har planer om å selge noe :slight_smile:

6 Likes

Pinligt at CEO selvsikkert fastholder 500-målet, mens CFO står og vrøvler og dybest set indrømmer, at 500-målet er løgn. Det her er præcis problemet med ELABS. INGEN hverken forventer eller kræver, at der laves 500 MNOK i 2023, men virksomheden holder hårdnakket fast i målet. Desto længere, de gentager løgnen, desto større bliver skuffelsen i markedet. De fleste af os er tilfredse, så længe ELABS kan demonstrere solid vækst. Ingen langsigtede aktionærer går specielt meget op i specifikt 500 MNOK. Men nææææ nej, Lejla skal kvartal efter kvartal stå og skabe helt skæve forventninger.

Jeg har løbende solgt fra, men har stadig en mindre post. Produkterne er spændende, men ledelsen er skummel, og den risiko må reflekteres i prisen.

Den her aktie kommer til at krakke, hvis ikke ledelsen snart tager sig sammen og begynder at kommunikere troværdigt.

2 Likes

For ett år siden sa de at 500 målet kan nås om Lenovo går bredt ut eller flere (5?) går mindre bredt ut.

Til nå har vi Bare Lenovo som ser ut som de med tid og stunder kommer til å gå ganske bredt ut.

Nå er det gått så lang tid at man ganske sikkert kan si at målet ikke nås i 2023 selv om de får kontrakter med nye selskaper. Tror derfor at de kommer til å justere målet i kr eller tid på q3.

Har ingen tro på at det kommer krakk i aksjen, de vil uansett gå i pluss, og utsiktene til kontinuerlig økning i fortjeneste er stor.

2 Likes

Jeg tenker at selskapets kommentarer rundt 500 mill guiding ved ulike presentasjoner har vært som forventet. Og så også denne gang. De kommenterer på hva selskapet ser på det gitte tidspunkt,det er ingen løgn. Det har skjedd mye med makrobildet,pc salg og aksjekurser siden 14.juli hvor q2 ble presentert. Slik jeg ser det er det ikke snakk om å «hårdnakket» holde på guiding. Skuffelsen min vil være helt fraværende dersom de ved q3 nå går vekk fra guiding.

Angående cfo presentasjon som jeg nettopp hørte(etter først å ha lest her)syns jeg den ikke var elendig. Og spesifikt hans kommentarer omkring 500 mill målsetting var veldig god. Er enig i at presentasjonen ikke var veldig god,men innenfor godkjent. Han er relativt ny i gamet.

3 Likes

Det er fint, at Lejla er så selvsikker og mener, at alle står i kø for at lege med ELABS. Men hvor er laptop-aftalerne?

Skal et selskab, der tjener mindre end en pølsevogn på ligegyldige mobilaftaler, virkelig prises til 1,5 milliarder kroner?

1 Like

Du tenker for mye på pølser. Og hun heter Laila.

Hvis de klarer bare 170 mill med 50% margin og de bare har utstedt 104 millioner aksjer, så er jo dette fortsatt et godt case når vi ser dette i sammenheng med potensialet for videre vekst. Men likevel langt fra målet de satte.

Flere her som sier at de tror 500 mill-målet reduseres. Så da blir det kanskje ikke et stort sjokk om noen uker på Q3.

Apropos mål. Elliptic labs satte seg flere mål enn bare det finansielle. De satt noen mål for 2022. Er det noen som kan liste opp disse?

2 Likes

Jeg synes du peker deg ut i så måte, Amina.

Hva mener du? Indrid tåler motstand, så tror ikke du skal bekymre deg for det. Ellers hadde han vært ute for lengst.

Krakke? Til info har den gått ned nesten -50% hittil i år. Er det bare en liten korreksjon?

Hvis du tenker -90% ser du det da som sansynlig med alle mobilavtalene og Lenovo? Tenker du at selskapet ikke er verdt en skit?

Prøv denne øvelsen: Hva om selskapet klarer 500mill. Hva da? Eller 300mill, for det er ikke dårlig i dagens makrobilde.

Denne diskusjonen hadde vi ikke hatt dersom covid, Russia og det generelle makrobildet hadde vært et annet. Ingen av disse tingene er noe Elabs styrer over.

3 Likes

Eh. Hehe. Indrid har ikke jeg nevnt, er dere i slekt?

Huff! Jeg rakk bare raskt å se deler av presentasjonen før helgen, men så hele nå i ro og mak. Dette går jo ikke an! Makan til pusting, pesing og nøling :stuck_out_tongue_closed_eyes: Hvis ikke Laila kan stille så er det nesten bedre at de dropper seansen!? Dette svekker jo troverdigheten til Elabs. Virker jo rett og slett uproft!?

3 Likes

EBIDTA 50%+ gjelder ved høyt volum. På MNOK 500 vil det si fra MNOK 250 og lavere i kostnader (til EBITDA-nivå). Legger vi til grunn MNOK 100 i kostnader i 2023, vil inntekter på MNOK 170 gi EBITDA på MNOK 70. Nå har selskapet fremførbare underskudd, men normaliserte skatter etc ville da gi EAT på ca MNOK 50 eller ca 50 øre pr aksje. PE 30. De siste årenes høye markeds-PE i tech som “normaliserte” og som enkelte fortsatt bruker som referanse, de er borte fordi de reflekterte en absurd negativ realrente og en 30-årsrente på rett over 0. Så vi må nok se et resultat på MNOK 300+ og klare utsikter for solid vekst mange år fremover for at aksjekursen skal løftes mye, man må nok være sikker på at 500/24 (for eksempel) vil være realistisk for å kunne sende kursen opp mot gamle høyder og kunne snuse på 30-tallet, gitt et langrentenivå på 4-5-tallet.
En annen sak er kommentarer mht at vi nå er i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Ser vi på mobil og PC - salg som ventes for 2023, så er dette over nivået fra 2020 da 500-ambisjonen ble satt. Derfor er jeg uenig i at ELABS er kraftig rammet av økonomien. Aksjekursen kan være rammet, men ikke selskapet. Aksjekursen pga at renten er gått kraftig opp og at fremtidig inntjening derfor mister stor del av sin verdi, og dels også fordi mye av likviditeten fra småinvestorene som drev opp kursen er borte. De store sitter stort sett der de har sittet hele tiden, topp 20-prosentandelen er ikke mye forskjellig nå fra 3 år tilbake. Småinvestorer blir generelt nervøse pga at egen økonomi rammes av prisstigning og at oppsparte midler mister verdi. Samtidig blir mange spesifikt nervøse mht ELABS pga hvordan selskapet kommuniserer med markedet og markedsaktørene. Uten at sistnevnte er en direkte kritikk, selskapet er pålagt mange restriksjoner så lenge man kun har 1 kunde på PC-siden.
Til slutt er jeg litt forundret over at man viser til, gang på gang, og sist ved CFO ifm Pareto-presentasjonen, at det er enorme muligheter på mange områder, men at man velger å ikke forfølge dem ennå pga at man har ikke ressurser. Hvorfor ansetter da man ikke flere folk? Selskapet har god likviditet og venter snarlig kraftig forbedring i operativ CF, og burde derfor ikke ha problemer med å ansette noen dusin tobente med gode hoder for å sette fart i andre segmenter - NÅ. Fordi disse inntektene kommer heller ikke før om flere år. ELABS må i større grad diversifisere for å redusere risikoen i sin inntjening, og større diversifisering gir lavere diskonteringsfaktor og høyere børskurs, bra for alle.

16 Likes

Godt skrevet. Legger også merke til at Top 50 sitter stille i båten og fyller på. Kun JP og Nordnet som kjøper og selger.

4 Likes

Gode betraktninger!
Det eneste jeg ikke er enig i er at de bør satse hardere på flere områder i denne fasen. Det kan være smertefylt og risikabelt å vokse for raskt organisk. Det er ikke gitt at de finner gode nok talenter raskt nok heller. I denne fasen er det kritisk med fokus på suksessfull skalering innen laptop. De benytter selvsagt også noe resurser på mobil, men her er ting mer automatisert. I tillegg har de prioritert å gå med Bosch Spexor for å “gå opp IoT-løypa” slik at de har gjort den del utvikling og har en referanse når de skal gå hardere inn på IoT om kanskje 1 års tid. Posisjonen innen mobil og laptop vil jo også være gull-verdt når de skal gå løs på nye markeder. I tillegg tror jeg at det skjer en del som vi ikke vet om pga konkurransehensyn. Dette med heartbeat og breathing ble snakket noe om for 2 år siden og er med på alle presentasjoner. Så tror ikke dette er helt “dødt”. Jeg er optimistisk på at det vil komme spennende ting etterhvert.

6 Likes

Ja, jo… Jeg regnet litt på denne ulykke til axie nå i helgen. Jeg tror det er viktig at holde kostnadene nede. Hvis de holder kostandene på dagens nivå og med inntekter fra laptop, så ser det ikke helt galt ut. Jeg har regnet med 86MNOK i kostnader, det er kanskje litt lavt.
Med 320 MNOK i inntekter og P/E så gir det en kurs på 22:91. Ikke så ille.

Mye henger på flera Laptopavtaler. Jeg tror också at mye av probelet med kursen er ledningens problem med kommunikationen: Overdrevet positiv eller rent clowneri. Det hade varot bedre at sakligt gi TRUVERDIGE mål og forventninger.

På kort sikt så vibber jeg at kursen kan gå ned. Gasnke mye hvis det ikke kommer noe konkret på Q3an.
Hvis man kan holde dagens kostandsnivå och få inn 2 feite Laptoppers, så er en kurs på 36-40 NOK med P/E 10 helt realistisk. Men det kommer ikke 2023.
Så det er derfor jeg ikke solgt allt. Men jeg ser dette som en høy-risiko-aksje.

Hvorfor ser du dette som høy risiko? Tror du lenovo vil gå bort fra alle avtaler? Spør du meg er dette god visibilitet,veldig skalerbart og topp marginer. Elabs bestemmer selv hvor stor bunnlinjen skal bli gjennom antall ansatte.

4 Likes

Ikke alls sikkert at de får noen fler Laptop-kunder. De kan få, og da går det bra. Men hvis ikke så blir det vanskelig å få noen god vinst av dette.

Dersom de kommer bredt ut i Lenovo. Nå har de vel over 30 modeller??? 18+5+++ og det vel en solid inntekt der?

Det ble snakket om at det var en enorm de-risk når de fikk Lenovo avtalen, men nå er det plutselig ikke det?

De har ved flere anledninger sagt at dersom de kommer bredt inn hos en PC leverandør klarer de målet. Nå aner ikke jeg hvor mange modeller Lenovo har, men 30 modeller er jo noen…?

6 Likes