Til info er Lenovo opp 15% den siste mnd på HK børsen.
Enig riskypick og Hargbart78. Virker som den negative argumentasjonen bunner i at kursen er lav og derfor styrt av følelser. Det underliggende i selskapet går veldig bra fra det som har blitt presentert til nå. Klassisk tilfelle av det Buffet forklarer på slutten av denne video: https://twitter.com/JonErlichman/status/1589720363696812032?s=20&t=VgtlZuedhpO2h1gVuLfh_w
Lenovo har svært mange modeller. Noen med lave volumer (typisk high-end, tilsvarende den dyre T14-varianten som vel er den eneste i markedet p.t. med Elabs inside), og noen billige volummodeller etc. Bare hos ELKJØP ser det ut til at det er ca 280 (tohundreogåtti) varianter av bærbare. I tillegg kommer stasjonære. Lille Norge har neppe 100% av Lenovos utvalg så kanskje er det 500+ ute i markedet på samme tid? Så er spm hvor mange nye produktlanseringer det er årlig. Et slipp forleden var på langt over 60 maskinvarianter. Noe av usikkerheten ligger nok i hvor bredt Elabs virkelig kommer inn i Lenovo. Personlig har jeg ikke noe grunnlag for å gjette meg til dette, ei heller til hvor mye ledelsen i Elabs virkelig vet om dette.
Det var helt sinnsyke tall. Ingen anelse at det fantes så mange modeller.
Nå kan kansje disse modellene være «alle» modeller. Typ at T14 har 20 underkonfigurasjoner. Da er vel Elabs inne i alle disse 20, når model 3 er fullt utbredt.
Av ThinkPad T14 er det 6 varianter fordelt på Gen2 og Gen3 (hvor Gen2 nå er utgående), dvs 3 varianter av Gen3 hvor Elabs antas å være inside i alle (selv om vi jo ikke vet det helt sikkert heller da det er endel sprik i spesifikasjoner og pris - noen er mer strippet og noen er topputstyrt)
Dette er vel litt av utfordringen for enhver som vil analysere ELABS - det er veldig vanskelig - kanskje en årsak til at analytikere ikke ser noen grunn til å kaste seg over aksjen da de har lite faglig å tilføre, det blir for mye gjetting.
For T14 er det i hovedsak to varianter per Gen.
Gen 2 AMD
Gen 2 Intel
Gen 3 AMD
Gen 3 Intel
Videre er det mange kombinasjoner og artikkelnumre basert på hvilke markeder de selger i og hvilke konfigurasjoner laptopen har.
Ja, det blir mye gjetting å prøve å estimere på egen hånd basert på den info vi har. Men Elabs har tydelig sagt at Lenovo sin intensjon er å gå bredt. De har også gjentatt av Elabs er en del av Lenovo sin plan for å bli carbon net negative. Tror ikke de da nøyer seg med 25% eller 50% av laptop’ene. Men hvor fort det går er jo vanskelig å si ja.
Hadde vært gøy med en liten Elabs-bombe på stor Volvo-lansering av EX90 i morgen: « Dette består av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en toppmoderne LiDAR-sensor.»
Som du selv sier, det er varianter, ikke unike modeller. Dette tallet kan ikke sammenlignes med antall modeller som er meldt i børsmeldinger.
Ja, automotive er spennende for Elabs, men har mer tro på in-cabin funksjoner der mic+speaker system allerede finnes. Parkerings-ultralydsensorene rundt bilen tror jeg ikke behøver SW fra Elabs, men det vet jeg lite om. Tror også ultralyd rundt bilen vil bli erstattet av små 60 GHz radar-chips i fremtiden da de kan settes bak plastikk og derfor ikke er like utsatt for at belegg setter seg fast i sensoråpningen. Elabs har jo dialog med et par 60 GHz selskaper, så tror det kan bli interessant å se.
Man må jobbe litt med det rasjonelle i disse stormfulle tider. Jeg kjenner jo på usikkerheten når markedet er usikkert og drar med seg selskapenes aksjekurs nedover. Av den grunn måtte jeg ta en økt for å forfriske mine vurderinger for å handle aksjer i Elliptic Labs.
I går leste jeg gjennom alle rapporter siden børsnotering, og jeg så gjennom de to siste kvartalspresentasjonene. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de har noe på gang med flere PC-produsenter. De har et tett samarbeid med Intel, AMD og Qualcomm. Støtte for Elabs sin teknologi i prosessorene er helt grunnleggende for å nå enkelt og bredt ut til PC-produsentene. De har også sagt at PC-produsentene har vært med på å presse på for at teknologien til Elbas skal støttes av Intel et al. Når de også sier, for første gang i Q2, at deres teknologi har potensial for å bli defacto standard for presence detection på laptops, så tror jeg det stammer fra noe informasjon/ervervet bransjekunnskap vi ikke har tilgang til.
Jeg tror de har avanserte samtaler med de PC-produsentene de har PoC med. Det er mye som skal på plass for en avtale skal signeres om kunden tenker å ta i bruk teknologien bredt. Jeg tror vi burde hørt noe til nå om de hadde forkastet teknologien til Elabs etter å ha hatt PoC-kontrakter i månedsvis.
Det altfor mye omtalte 500mill målet. Jeg er avslappet i forhold til det og for meg er det helt 50-50 om det oppnås eller ikke. Spiller ingen rolle. Jeg tror selskapet er billig i dag med kun Lenovo og mobilkundene. Jeg tror selskapet er usedvanlig billig om en eller flere PC-PoC’er konverteres til avtaler.
Ja folk overreagerer når kursen dykker og der kommer meget negativ sentiment på diverse fora.
Hvis man troede på Elabs før, så bør man være ligeså hypet for aktien som man altid har været. Intet er ændret.
Det er bare om at være tålmodig og slappe af
Er litt overrasket over at laptop inntekter har tatt så lang tid, sa de ikke allerede i Q2 eller Q3 rapport i fjor at de hadde “revenue from multiple verticals”?
Men er helt enig at i det lange løp virker denne lavt priset per i dag, Lenovo kontrakten vil jo garantert ta de forbi dagens Mcap alene på litt sikt.
Jeg husker ikke sånn i detalj, men det kan være minimale inntekter til andre vertikaler som stammer fra tidligere produkter de har lansert. Det skjedde noe i mellom 2012 og 2020 som det ikke har blitt noe av/ikke blitt snakket om. Blant annet noe innen overvåkning av pasienter / sykehjemspasienter. Jeg vet ikke om det er noe som kanskje gir noen helt minimale bidrag i dag?
De kom vel inn i T 14 først som ble lansert i april. Det var kun noen få eksemplarer til salgs til å begynne med. Tror ikke salget tar seg opp før fra sommeren og fremover. Lenovo solgte 20 mil eksemplarer pr. kvartal i 2021. I q2 2022 var salget på ca 17.5 mill.
Vanskelig å vite hvor stort salget med Elliptic kommer til å bli i 2023. Mener Elliptic har sagt at de vil være i modellene som det selges flest av. Har tro på at vi kan være til stede i 20 mill laptopper fremover fra H 2023 hos Lenovo. T 14 er jo bestselgeren deres?
Det har tatt en stund nå uten at nye kunder har presentert seg. Tror markedet har mistet troen på nye kunder. Virket som selskapet hadde stor tro ved q2. Blir spennende å se om trua er like stor på q3.
Gitt at det ikke blir noen store negative avvik pga interne forhold, så er det likevel en meget stor endring. Det er markedet. ELABS ble notert i en bobleverden med negativ realrente på de lange obligasjonene. Derfor er henvisning til IPO-kurs og tidligere topper fra den æraen lite relevante for fremtidig prising. PE40 etc som flere tidvis legger inn i sine kurskalkyler…glem det for et ikke-diversifisert selskap som er totalt avhengig av mindre enn 5 kunder for å gå i pluss. De våte drømmene om PE40 på EPS 2 (ved MNOK 500 i oms ) er borte for alltid. Selv diversifiserte selskaper som NOD har nå PE ned mot 10-tallet på 2023 (iallefall før oppsprett m 20% siden resultatdagen da kursen stupte). Med mål om 100% vekst i salg (og kanskje 200% vekst i EPS) over neste 3 år. Hva er da en fair PE på ELABS - i en slik setting? For 2023? Glem å bruke %-vekst for ELABS fordi det ikke er relevant da man starter fra null/neg. % vekst kan man begynne å applisere når selskapet har et par år med solid overskudd og det er mulig å lage mer eller mindre troverdige prognoser fremover. Akkurat nå skal selskapet ha en ekstra stor discount nettopp pga det store utfallsrommet de neste 2 årene. Slik sett selges nå NOD for ca PE4 på egne 2026-mål (hittil har selskapet nesten alltid innfridd siden styreskifte 2018 pga konservativ guiding). Derfor er kanskje 14kr, eller 18 eller 10 for den sak skyld, en “grei” prising for ELABS i dag. Hvis renten øker ytterligere utover i 2023, skal relativ PE videre ned for alle selskaper med inntjeningsløftene sine i en litt udefinert fremtid. Mens alternative investeringer, som i energi, som spyr cash i dag, kan få økt sin relative PE mot tech. Hvorfor tar jeg opp dette? Fordi jeg ser på relativ avkastning og vil ikke sitte i et selskap hvor det er overveiende sannsynlig at det utvikler seg negativt ift alternativer neste 6-12 mndr. Derfor reduserte jeg kraftig i ELABS tidligere i år, men sitter fortsatt med ca 20% av topp, etter å ha realisert solide tap på vei ned. Turbulente tider betyr dynamisk porteføljestyring.
Hei!
Noen som har erfaring med gjennomskæring av skattefradrag ved å realisere tap på en konto (IKZ) og kjøp på en annen konto (ASK).
Jeg har i 2022 i realisert (desverre) en del tap på IKZ og kjøpt aksjer igjen på ASK. Dette har ofte vært på samme dag, således vil jeg anta at skattemyndighetene vil anta at dette KUN er skattemotivert…
Vil tro du får fradrag, da du skifter type konto med andre regler. Altså ikke skattemotivert uten risiko.
Når du selger fra IKZ, som er definert som «livsforsikring», så har du et annet motiv enn bare skatterealisasjon.
Og hvis du har solgt tidligere i år/gjennom året, så er ikke dette noe på tampen av året stunt, som en del driter seg ut på.
Hvis du i tillegg har tradet litt i aksjene, så er du nok trygg.
Du har også argumenter med belåningsverdi i tider der aksjene mister verdi, ved at du trenger å flytte/samle dem på en konto der du har/kan/ønsker å ha mer belåning/sikkerhet.
Mener PE på Elabs kan bli ganske så stor. Om en regner veldig omtrentlig på 25 % på Lenovo og 50 % på HP. Dell, Asus og Acer. og 25 % resten. Er muligheten for resultat på over miliarden. Økt salg på nye features på pc. Iot, Tv bil osv.
Akkurat nå kan jeg være enig i en lav PE, men med engang de får en eller flere pc-kunder bør PE betraktelig opp. Særlig om en ser at de kommer i stadig flere modeller.