Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Takk for svar! Jeg regner med dette går i ordne, begynner jo å bli et betydelig tap her… :upside_down_face:

Da min tro på Elabs er såpass høy har jeg alltid kjøpt føre jeg har solgt for å sikre meg at jeg ikke sitter inne med mindre aksjer når rakketten tok av… Hadde vel vært bedre og solgt og så kjøpt noen måneder etter :wink:

Jaja, greit å heller fokusere på å gjøre det en kan på å minimere tapet og reinvestere “spart” skatt enn å se på dagens kurs.

Om/når vi er tilbake til gamle høyeder er vanskelig å si. Barcelona1986 kommer igjen med god innsikt. Verdsettelse av slike selskaper er totalt forandret desverre. Laila må bare levere fremover nå! Skummelt å måtte si tvitvi, men jeg har økt min beholdning betraktelig i 2022 så har ikke råd til noe annet :slight_smile:

3 Likes

Er redd det er lenge til vi ser de høydene, dessverre. Jeg har vansker for å tro at det hjelper med Q3-pres om kort tid, når man ser hvordan rapporter mottas om dagen.

Dersom dagens stemning i USA vedvarer går det fort opp.

Iallefall om elabs presentere en god Q med positive tall nå!

Det går fort opp for aksjer med bra inntjening og med god analysedekning og bra tradingvolum, dvs god og bred investorinteresse.

Ja, Teknologi-indeksen :norway: gikk 5,97% i dag. Da var det da litt stusselig med skarve 2% for Elabs.

• Kan vi vente forventningsrally mot Q3?
  • Øke eller avvente?

Mye shortinndekning i NOD etc som dro opp indekser her og der. Forventningsrally i ELABS - det er vel ikke så mange som forventer så veldig mye ennå - liten interesse og lav likviditet - så tror ikke på det denne gangen. Før Q4 kanskje, da er sjansen der for mye mer positive overraskelser mener jeg…samtidig som man bør uttale seg om 2023-forventingene (som er normalt å gjøre ifm Q4 og ikke ifm Q3). Men nå får vi ta Q3 først - og håpe på det beste :slight_smile:

1 Like

Q1 og Q2 viste en mer enn dobling av inntekter fra kontrakter. Det er små beløp, men jeg tror det gir en indikator. Jeg tror selskapet for 2022 kommer til å levere inntekter nord om 90 mill for smartphone-vertikalen. Det gir en EBITDA rundt 0. Selskapet har jo skalert endel opp i 2022, slik at kostnadsbasen er betraktelig høyere (lønn/ADK) enn 2021. Om laget er rigget er vel dette kostnadsnivåer vi kan vente å ligge på en stund fremover. Dvs at de må levere på inntektene. Det som er fint er jo at omtrent all merinntekt legger seg direkte på bunnlinjen. Det gjenstår bare å levere.

Jeg blir skeptisk om Q3 isolert ikke viser >= 50 % økning på inntektene mot fjorår. Jeg forventer også et meget lite bidrag fra laptop i Q3, men håper på en overraskelse.

Generelt for 2022 er jeg usikker på bidraget fra laptop. Her er det viktigste det de klarer å lire av seg under presentasjonen. De bør kunne gi noe informasjon om når inntektene fra Lenovo kommer og blir en vesentlig bidragsyter i regnskapet. Så er det også vel så viktig at de gir noe informasjon om fremtidige inntekter og si noe om når vi kan forvente nye avtaler.

5 Likes

Litt tilbake til dette med antall modeller - da ELABS meldte 18 modeller som ble listet opp, var hele 16 av disse “varianter” i T16-serien. Så slik sett kan vi si at ELABS har meldt 20+ “varianter” og helt klart ikke “modeller”. Derfor er jo usikkerheten så stor…

2 Likes

Har du link til hvor disse variantene er listet opp?

2 Likes

Det er hvertfall trangt i døra nå. Opp nesten 7%.

De har ikke listet de 18. Hva er kilden din?

2 Likes

February 28,2022
Elliptic Labs and Lenovo™ Jointly Launch First Software-Only Human Presence Detection AI Virtual Presence Sensor™ on Top-Selling ThinkPad™ T14

Dette var vel første gang de meldte dette.
Etter det har det vært flere utvidelser med Lenovo som ikke spesifiserer at det gjelder T14. Så langt jeg kan se i børsmeldingene.

Har du noe link til at det nesten bare gjelder T14?

Hva er formålet med denne oppdiktede posten?? :thinking:

1 Like

Etter min mening har Barcelona hatt en ganske klar og baissete vinkling på sine innlegg over lengre tid. Adresserte noen av motforestillingene mine mot hans argumenter i et tidligere innlegg (se nedenfor). Han sa først han var enig, men har så fortsatt i samme spor over lang tid. Innlegget overfor her føyer seg inn i nok et baissete innlegg, med mindre han dokumenterer med en kilde ingen andre her kjenner til.

Mitt tidligere innlegg: Elliptic Labs - #2245 av eplesaft

Sitater fra dette innlegget og motforestillingene mine følger:

4 Likes

Ingen oppdiktet post, info har jeg fra dette forum, fra stone 23 april 2022 som skrev:

Jeg har lett litt mer gjennom Lenovo sine press releases den siste tiden… vet ikke om jeg har fått med alt, men har funnet totalt 27 modeller som slippes nå i perioden April - Juli.

Har filtrert bort

• 4 x IdeaPads - da de kalles nettopp idea Pads
  • 4 x Yoga - med antagelse at de er noe mer utfordringer med implementering i det høyttaler oppsett for alle tenkelige måter disse kan brettes osv

Sitter da igjen med 19 modeller… kan dette være første T14 + de nye 18 modellene?

Lenovo pressemeldinger

ELABS børsmeldinger

Oversikt modeller antatt med ELABS

Product Name Release date
ThinkBook 13s Gen 4 i June 2022
ThinkPad L13 Gen 3 AMD May 2022
ThinkPad L13 Gen 3 i May 2022
ThinkPad L14 Gen 3 AMD April 2022
ThinkPad L14 Gen 3 i May 2022
ThinkPad L15 Gen 3 AMD April 2022
ThinkPad L15 Gen 3 i May 2022
ThinkPad P14s Gen 3 April 2022
ThinkPad P16s Gen 1 i April 2022
ThinkPad T14 AMD June 2022
ThinkPad T14 i April 2022
ThinkPad T14s AMD May 2022
ThinkPad T14s i June 2022
ThinkPad T16 AMD June 2022
ThinkPad T16 i April 2022
ThinkPad X1 Extreme Gen 5 June 2022
ThinkPad X13 Gen 3 AMD June 2022
ThinkPad X13 Gen 3 i June 2022
ThinkPad X13s May 2022

Oversikt modeller antatt uten ELABS

Product Name Release date
IdeaPad Gaming 3 (15”, 7) (AMD) June 2022
IdeaPad Gaming 3 (16”, 7) (AMD) July 2022
IdeaPad Gaming 3i (15”, 7) May 2022
IdeaPad Gaming 3i (16”, 7) June 2022
ThinkBook 14s Yoga Gen 2 June 2022
ThinkPad L13 Yoga Gen 3 AMD May 2022
ThinkPad L13 Yoga Gen 3 i May 2022
ThinkPad X13 Yoga Gen 3 June 2022

SAMT NOEN ANDRE JEG HAR LEST PÅ ANDRE FORUM MEN KAN IKKE FINNE DEM IGJEN AKKURAT NÅ. KONKLUSJONEN ER VEL AT ALT DETTE ER GANSKE USIKKERT, VI VET GANSKE LITE I REALITETEN. DERSOM JEG PLAGER FOLK HER PÅ FORUMET, SKAL JEG IKKE BRUKE MER TID HER. JEG HAR MIN MÅTE Å BEREGNE RISIKO OG VERDI PÅ, OG DEN ER RELATIV OVER TID. HAR LANG FARTSTID SOM ANALYTIKER I ANERKJENT MEGLERHUS, OG BRUKER DEN ERFARINGEN SAMT ANNEN ERFARING FRA 30 ÅR SOM INVESTOR OG FORRETNINGSUTVIKLER I SELSKAPER PÅ OG UTENFOR BØRS. ANDRE HAR ANDRE ERFARINGER, SOM KAN VÆRE VEL SÅ RIKTIGE OG VIKTIGE. DET BØR VÆRE ÅPENT FOR LITT BREDDE UTEN AT MAN FÅR EMOSJONELLE KOMMENTARER.
AVSLUTNINGSVIS SITTER JEG PÅ 11.500 ELABS. HAR HATT MYE MER MEN REDUSERT EKSPONERING I TRÅD MED ØKENDE TAP.

10 Likes

Men uansett, rett eller galt, dette er nå ikke 18 varianter av T16. Uansett hvor mye man bøyer og vender på det.

1 Like

Generelt bør man ha takhøyde for alle kommentarer og vinklinger her sålenge de er saklige. Mange synser mye i positiv retning og dermed burde man ha like mye ‘rett’ til å synse i negativ retning. Fortsett med innleggene jeg setter pris på både ris og ros av elabs. Finnes bare en bruker til nå her som jeg mener er usaklig men den personen er ignorert så da ser jeg ikke det h*n skriver lenger og forumet er dermed slik det burde være :slight_smile:

2 Likes

Takk for referanse. Selv trodde jeg du skrev at Elabs hadde presentert en liste, noe de ikke har. Tror det skapte litt forvirring.

Forøvrig har ikke den listen til Stone mange varianter, spesielt ikke for T16. Listen hans er full av forskjellige serier og modeller.

4 Likes

Bra med takhøyde. Personlig syntes jeg det er vondt å lese at veien blir langt og kronglete. Spess når tapene er store.