Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Et element (for de av oss som er inne på lang sikt) som ikke kommer helt frem i den litt depressive og resessjonfryktende pessimismen som råder i verden, er at PC-er (og telefoner) må erstattes. For 2022 så jeg en prognose på 310 m PC-er solgt, en nedgang fra 342 m i 2021. Det er begrenset hvor lenge man kan utsette utskiftningen av maskiner, i arbeidsmarkedet særlig, men også privat. (Jeg skal f.eks. få ny på jobben nå fordi “forsikringen er i ferd med å gå ut”. Vet ikke hvor vanlig det er). Det kan hende tiden kommer ELABS til hjelp, og at de kan rekke å etablere seg som standard til restansen må dekkes.

1 Like

Latterlig svar fra markedet på denne kontrakten. Det spiller jo ingen rolle heldigvis(med mindre man skal selge). Dette er den beste meldingen vi kunne fått. Vi vet ikke størrelse,men logisk sett skal vi inn i volummodeller. Dessuten vil det være svært sannsynlig at enda fler aktører vil melde sin ankomst med to av de tre største inne. Vi har forøvrig en ny smarttlf kunde meldt i august. Det blir spennende å se hvem dette er.

1 Like

Overrasker meg at ingen medier skriver om dette. Når Norsk tech er inne i to av verdens største PC produsenter bør det nevnes av media.

1 Like

Det er ikke en eneste notis i dagens FA. :man_facepalming:t2:

De gidder vel å skrive om det den dagen en utenlandsk aktør snapper opp selskapet for en altfor billig penge…

Har Elabs guidet om fremtiden? Hvor finner man eventuelt dette? Beklager latskapen.

De har bare guidet for 2023. Da guider de 500mill omsetning med ebidta på minimum 50%.

Link/kilde? :slight_smile:

Bare å lese en av alle Q rapportene siden børsnotering. Står i alle :slight_smile:

Kan jo begynne med å gå gjennom guide… den er sikkert ikke helt oppdatert men

1 Like

Elliptic labs kaller det et ambisiøst mål, de har aldri brukt ordet guiding og de har alle presentasjoner på engelsk omtrent

Elliptic Labs Mandatory notification of trade by close associate

10 Likes

Liten tvil om at NOD Tore har troa :clap::clap::clap:

Mannen som har en finger med i all tech i Norge og vår styreleder får kjøpe opp Elabs jevnt og trutt på billigsalg. Nå 12,3 % av selskapet.

Han må jo være helt på jordet som har kjøpet seg mere opp i selskapet. Selskapet er slik markedet oppfatter det, ikke verdt papiret de har i kopimaskinen engang. :joy: Selv med avtale med to av de største PC produsentene i verden går aksjen tilbake.

En ironisk kommentar på det jeg mener er utrolig. Ja, jeg vet ikke de har snakket om hva avtalen er verdt, men det må unektelig bli noe cash.

Aksjen følger Nasdaq ganske godt. Ned 3% i dag . Tror vi kommer til å ha årlig vekst i mange år ved hver eneste q. Kursen kommer etter.

2 Likes

Innsidekjøp gir som regel interesse…denne gang (som de to forrige) holdt interessen kursen oppe i ca 1 minutt og 27 sekunder. Dette viser vel kun at ELABS fortsatt er for “den indre krets” og ikke av interesse for eksterne, til tross for ny Laptop-avtale. Det eneste som kan trigge kursen er enten at et betydelig meglerhus virkelig går hardt og aggressivt ut, eller…mer sannsynlig…at vi først må se cash-generering. Guiding har som vi vet ingen effekt. Så da blir det vel mest sannsynlig Q1-rapporten som kan gi det hyggeligste varige løftet og starten på månereisen, med en liten mulighet for at Q4 med mer konkrete kommentarer også kan gi et varig løft. Men i beste fall opp til satelitthøyde, med mulig fall tilbake til Stillehavet.

2 Likes

Fordelen med dette om man selv tror gullkalven endelig er sikret. Er at det kan være mulig å fylle på til det man selv konkluderer med er lave nivåer før det tar av. Er man fulllastet (som mange er, meg selv inkludert) så er det kjedelig med kursnedgang. Men det kommer jo ny lønninger fremover :stuck_out_tongue:

4 Likes

Nettopp!! Har snudd til opportunistisk kjøpsmodus over de neste månedene. Buy-and-hold er det som gjelder fra nå av. Bygge opp igjen en betydelig posisjon. Klok av skade burde jeg dumpet halve posten på 22+ … men valgte å sitte stille i naiv tro på at meldingen ville trigge vesentlig mer langsiktige kjøpere enn kortsiktige selgere…i disse julebordstider var det som å tro på Julenissen! Når ikke de 2 meglerhusene som følger aksjen trigges av meldingen, skjer det lite.

2 Likes

Ikke noe å stresse med kjøp her. Det er mange med mye aksjer som selger. Strutt,amfibien,Bryhni og slåpekroken bla.