Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Det er kun 55nm-chips det er mangel på, alt annet er det overskudd av. NOD rammes av lav omsetning av PC-peripherals først og fremst hvor 55nm ikke engang benyttes. ELABS erstatter så vidt jeg vet ingen 55nm-chips. Men at Kina-markedet er så råttent kan jo spille over - 65% nedgang - fordi det støtter opp om allerede kjente tall fra mobil- og PC-markedet i Kina. NOD-resultatet har vel først og fremst en psykologisk overføring som gjør at noen ser at høymultippel-selskaper kan tryne om man ikke innfrir. NOD og ELABS har en god del felles investorer. Blør du mye i NOD så kanskje tar man ned risikoen i ELABS. Det er ikke mye omsetning i dag, så noe “sell-off” er vi ikke i nærheten av. Mer et utslag av kortsiktig forsiktighet på kjøpersiden og noen som “må” selge og ta ned risiko, tror jeg.

8 Likes

Elliptic Labs: Invitation to Q4 and full-year 2022 presentation

1 Like

Hva tror folket kommer på fredag da? Tall? Guiding? Mer info om de 2 nye laptop kontraktene? Noe mer info ang den siste topp 5 kunden på mobil? Noe nytt om Tav PoC’en? Mer rundt IoT satsing? Innfineon sammarbeidet? Bosch? Kjør!

2 Likes

Ikke så mye de kan fortelle. Det mest spennende blir vel guidingen. Og om det er flere Interesserte kunder.

Jeg tror mange, inkludert meg selv venter på utsiden til q4 har blitt presentert. Både salg av pc/mobil tilsier lavere inntekter enn mange forventer og jeg og flere er nok skeptisk til hva de guider for 2023.

Jeg har stor tro på selskapet på sikt, men om de ikke imponerer ved q4 i regnskapet og opprettholder guiding på 500mnok for 2023 i presentasjonen, så tror jeg dessverre aksjen kan bli billigere for oss som venter.
Det kan dog gå helt motsatt vei av det jeg tror om de skulle innfri og opprettholde guiding, men på sikt er dette uansett bare humper på veien, og om 3 år tror jeg alle som har vært med på reisen kan cashe godt ut uansett!

1 Like

Vet vi om release/markedsintroduksjon av nye PCer med Elabs blir børsmeldt, eller kan det være Elabs i PC modeller i markedet som ikke er meldt (utover T14)?

Du får nok rett i svake q4 tall og fravikelse av 500 mill målsetting.

Men du hørte vel Laila ved q3? Tror du ikke hun klarer å holde en like gnistrende q4-presentasjon etter siste signeringer? I dagens marked er det omtrent programforpliktet nedtur for vekstselskap ved fremleggelser,jeg tror likevel Laila evner i klartekst å forklare hva som er i vente og at det fort vekk kan slå motsatt og positiv vei for Elabs.
Tiden vil vise,og det er ikke lenge igjen.

1 Like

Vi (iallefall jeg) vet lite om når leveranse til PC blir fakturert (forskudd vs etterskudd, milepæler etc). Blir spennende på fredag. Med 3 av de 5 største PC aktører som kunder, har vi iallefall noen gode måneder og år foran oss som Elabs aksjonærer

2 Likes

Det har virkelig tatt tid å fase inn i flere modeller, spesielt med tanke på at de hadde signert for 18 kommende modeller i fjor vår. Tar det virkelig så lang tid å fase ut utgående modeller? Eller tar det bare spesielt lang tid nå pga at laptop markedet har stagnert litt?

Absolutt er det muligheter for at det går oppover etter q4, men i dagens marked tror jeg tallene er viktigst, og guiding i tall. Kursen burde vært høyere, men sånn markedet tar imot nyheter fra Elabs, så bør det være noe veldig positivt overraskende som nevnes/rapporteres for at kursen skal reagere oppover. Tror ikke det kommer noen overraskelser der som man ikke vet allerede, derfor tror jeg dessverre på en “skuffende” q4 rapport og mottakelse av markedet.
Altså skuffende for de som er utolmodig.

Tror nok omsetning og bunnlinje må vises før denne stopper å sige, men det tror jeg starter nå :slight_smile: Laila har sagt at de trolig ikke får melde så mye av hva som skjer i laptopmarkedet og at meldingen av T14 var et unntak. Men om de har lansert noe etter dette med elabs tech eller ikke det vet jeg ikke :slight_smile:

2 Likes

Laila har sagt at de typisk leverer SW 6-12 mnd før lansering. Kontrakten må jo signeres før dette igjen. Derfor tror jeg utrulling av de 18 modeller skjer i tidsrommet 6-18 mnd etter signering. Vi er nok midt i den bolken nå. En ting som kan tale for at det går noe tregere er dårlig salg/konsum og dermed at OEM må få ut nåvæerende beholdninger (uten Elabs) før modeller med Elabs ruller ut.

4 Likes

Vi får se hvor det går. Timeline med Lenovo var enterprise agreement i slutten av juni 2021, så i slutten av februar 2022 kommer melding om T14. I slutten av april meldes ytterligere 18 modeller. Så tre meldinger til om utvidelse på andre modeller. I q3 hadde vi noe inntekter fra Lenovo. Om pc-markedet opplever en syklisk nedtur nå, så betyr det ikke all verden for Elabs som er ute etter andeler av markedet. Andeler de allerede har sikret seg og til en viss grad har antyder så langt det har latt seg gjøre på tidligere kvartalspresentasjoner. Management i Elabs har en høy stjerne hos meg, men det betyr at man i fortsettelsen er kritisk. Det verste som finnes for aksjekurser er over promise og under deliver. Jeg legger ikke så stor vekt på target på 500mill som ble satt for flere år siden. Det blir en vurdering når den tid kommer. Guiding for positiv ebit ,eller var det ebitda, for 2022 er viktigere. Det som også er viktig er en slags forståelse for hva disse tre pc-kontraktene de har i dag vil utgjøre fremover i tid. Det er jo ikke Bull shit. De er jo inne hos tre av de 5 største pc/laptop-leverandørene i verden. Jeg kan ikke annet enn å skjønne at det kreves state of the art teknologi og flinke, troverdige og dedikerte folk for å komme inn i varmen her.

7 Likes

Noen vurderinger rundt Q4 og 2022 samlet:
Q3: 27 mill i kundeinntekter, vs 13.4 Q3-21.
En «betydelig del» av inntektene var fra laptop.
Vi kan beregne laptop ut fra en sannsynlig vekst i mobil. For eksempel, hvis 50% vekst (lavt eller høyt?), var det 7 mill i laptop hvorav mer enn halvparten fra en one-off kalt en «milestone-betaling».
Lap-top for Q4 - rapporten for Q3 viser til at det kun var den første modellen som var inkludert. Det blir ingen milestone i Q4. De 18 neste modellene kom vel såpass mye senere enn den første at jeg ikke tror det er sannsynlig at det er noe, eller i beste fall, veldig lite fra disse i Q4. Vi vet heller ikke om det ble inntektsført T14-omsetning for en eller flere måneder i Q3. Ei heller er vi helt sikre på regnskapsføringsreglene her («når levert til kunde» dvs OEM skal kanskje ligge til grunn og det er jo før de går fra kunde til distributør og deretter til butikker).
Kundeinntektveksten i Q2 vs året før var litt over 100%, men det er ikke «system» i når en del lump-sum-inntekter fra mobil inntektsføres, så det er vanskelig å trekke noe ut av dette. Magefølelsen min tilsier at mobil vokste minst 50% i Q3 y/y men samtidig så har det vært et råttent Q3 for mobil, og Q4 var vel om mulig enda mer råttent.
En annen sak mht resultat for året - merk at ELABS har ganske solide renteinntekter etter at rentene har gått betydelig opp, slik at EBITDA og EAT ikke er veldig forskjellig. Slik sett skulle jeg veldig gjerne sett et svart tall for EBIT, uten at jeg vet om dette er sannsynlig eller ikke.
Med ca 40 mill på topplinjen vil EBITDA for året gå omtrent i null. Ca 8 mill mer for EBIT i null.
Kundeinntektene i Q4-21 var 34 mill. Advarslene fra ELABS mht mulig negativ lump-sum-effekt på mobil for Q4 er vanskelig å tolke. Om vi legger til grunn forsiktige 30% vekst ville vi vært på 44 mill på dette segmentet, før lump-sum-korreksjoner. Kan det være mulig at mobil blir lavere enn for ett år siden? Hvis ikke, kreves det maksimalt 6 mill fra laptop for at EBITDA 2023 går i null. Kanskje er det bare per-stykk-betalinger som føres i Q4. Disse var kanskje alt fra 1-4 mill i Q3. Så kan hver og en gjette på totalen. Odds for svart EBITDA? Jeg tror det er over 50%. Odds for svart EBIT? Hvis max 5 MNOK i negativ lump-sum-forskyvning inn i 2023, så er det kanskje over 50% her også. Viktig å ta med seg at det som evt blir negativt mht mobil i 2022 vil inntektsføres tidlig i 2023.
Jeg har tillit til ledelsens vurderinger, selskapet har også et ganske kritisk styre hva gjelder forventingsstyring og markedskommunikasjon. Derfor må det ligge solide vurderinger bak gjentakelsen i november om at 500 i 2023 står fast, med forbehold om noe svekkelse dersom nedtur i viktige deler av global økonomi rammer hardt. Om man fortsetter med en «myk landing» eller «ingen landing» og arbeidsledigheten generelt holdes lav forblir kjøpekraften god. Da har jeg problemer med å se under MNOK 400 i 2023.

12 Likes

Elliptic Labs Q4 and FY 2022: Rapid commercial expansion into the PC market

Dette er ganske heftig “turn-around” fra Q3 - hvor man fortsatt antok det å være sannsynlig med 500 i 23. Nå tør man ikke engang guide for 500 i 24, men legger til i “24-25”. I mine øyne står denne språkbruken (i Q3) til stryk. Det burde vært sendt en PW både på guiding og resultat, da antydningene fra Q3 ikke innebar noen form for klar PW på guidingen for 2022 (positiv EBITDA). Nå tar man ut 3/4 av inntektene fra Xiaomi (forskudd for 2023 på 1/4 ikke 100%) slik jeg leser det. Men virker ikke som om det gjelder andre. Da er det jo nesten bare Xiaomi-inntekter i selskapet fra før siden det dumper så kraftig. Jeg er tilsvarende skuffet over at ELABS ga denne type spesifikk info til SB1M i forkant som traff “spot-on” med estimatet på 10 mill i inntekter i Q4. Nå får vi bare håpe at P Kongslie ikke har like mye rett mht 150 mill i omsetning i 2023 og 375 mill i 2024, men slik man guider med “500 mill i 2024-25” så kan det nesten se ut som om han er den som har vært nærmest fasiten?

6 Likes

Ja det kan bli bratt i dag. Fint for de som er langsiktige, synd for de som kanskje tenkte å realisere noe H1 2023. Så spørs det hvor mange som mistet tros eller var kortsiktige som skal ut i dag da…

I mine øyne er det krise dersom noen i Elabs har gitt Petter K denne infoen. Virker utrolig uprofft.

Det skulle vært et QA spørsmål. Hvordan pokker fikk han denne infoen. Nesten som han har lest rapporten på forhånd.

1 Like

Dette setter salget til CEO den 6. januar i et stygt perspektiv. De visste da at det ble ca 10 mill i Q4 uten å gå ut med PW for å bomme minst 30 mill på EBITDA-guiding. En dag eller max 2 før den 16 januar gir man Petter Kongslie spesifikk info. Hva i h…er det ELABS-ledelsen driver med? Etisk står dette til stryk. De tør ikke engang guide noe konkret for 2023…mens de i november var rimelig trygge på 500 i 2023 men med et lite forbehold mht lumpiness. Likevel tør de ikke engang guide 500 for 2024. Hva har skjedd på så få uker?

9 Likes

Såg du ikke Q3 presentasjonen? Jeg tolket det de sa inn mot Q4 som en direkte profit warning. Tipper at Petter såg den.

1 Like