Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Enig. Men overrasket over at det ble så kraftig.

Grei webcast. Men stort sett enig med Barcelona. Q3-kommunikasjon tatt i betraktning står dette til stryk. De guidet dessuten positiv ebitda for 2022 og ender på minus 31 mill. Det å holde på 500 mill target i november også utesette det to år er ikke bra. Det at Kongslie treffer spot on,ikke bra.
Det å bulle avtaler på face av CEO for deretter å selge når man åpenbart vet at man har vært på jordet med sin q3 kommunikasjon er ikke bra.

10 Likes

FA er ikke nådige i sin TOP 10 meldinger før børs:

ELLIPTIC LABORATORIES: La frem et negativt driftsresultat på 15,8 millioner kroner, mot et positivt driftsresultat på 7,7 millioner kroner i fjerde kvartal i 2021. Inntektene endte på 9,8 millioner kroner, ned fra 34,7 millioner kroner året før. Selskapet hadde tidligere mål om en omsetning på 500 millioner kroner i 2023, men gitt dagens lave visibilitet i markedet mener ledelsen dette først bli være realistisk i 2024-25. For å sette omsetningsmålet i perspektiv endte 2022-omsetningen på 52 millioner kroner, mot 63 millioner kroner i 2021. Snakk om skivebom!

3 Likes

Markedets umiddelbare dom over kommunikasjonen er klar - dette var ikke kommunisert ifm Q3. Det var delvis kommunisert (Q4) via SB1M 10 dager etter innsidesalget. “Dyktig” CEO som kom seg ut på sterk kurs med denne kunnskapen på skrivebordet! I USA blir man straffet for slikt, men ikke i Norge. Unødvendig med slik adferd når man sitter på så mange aksjer. Kunne ventet med å selge til etter Q4-tallene for å gjøre det på en ryddig måte.

3 Likes

Blir stygt umiddelbart med børspause og rett i stopploss på mange.

Hentet seg pent inn, antar man fikk lest seg forbi overskriften i FA.

1 Like

Igjen er det slurv fra CFO. Dette burde de egentlig rette opp i for dersom dette stemmer og de signerte med to nye topp 3 (og de hadde en fra før), så er en av de to nye laptop OEMene Apple. Man må huske at selv om de offisielt skrev at en av de er Topp 5, inkluderer dette Topp 3. Dersom de faktisk har alle topp 3 så må de nesten bruke Topp 5 på melding nr. to for ellers vet man akkurat hvilke selskap de har signert med.

Apple er jo nr. 4. Tenkte feil da jeg skrev det over. Lenovo, HP og Dell er Topp 3. Uansett, at de skrev Topp 3 er jo enten en glipp eller en feil/slurv.

5 Likes

At de melder at de forskyver 500mill målet var nok priset inn av markedet. At de leverer såpass dårlig på Q4 var nok ikke priset inn. Er man trader er dette litt kjipt. Er man lang, så er det fortsatt kjipt, men litt mindre alvorlig. Det blåser hardt i mot nå og det tar litt på. Ganske ugreit innsidesalg. Jeg skjønner ikke at hun tør. Klossete å ikke levere profit warning. På en måte forstår jeg ikke at de leverer lavere inntekt enn 2021 da de har dunket på med både mange flere modeller og kunder. Samt noe laptop-salg.

3 Likes

Ja, hva har skjedd med Xiaomi egentlig…?

Xiaomi har bare endret fra up front til “ved bruk”. Så inntektene derfra kommer i 2023. Mulig lavere basert på lavere volum men da kommer det i det minste noen millioner :slight_smile:

3 Likes

Ja, halvår senere er jeg enig, støtte på 16.

Verd å merke seg fra presentasjonen:

  1. Laptop - det er kun T14 som er med i 2022. Dvs at alt som ble meldt i april og senere ennå ikke er lansert! Det kan virke som om ELABS har hatt tro på at dette skulle gå raskere, dvs at det er lite kommunikasjon mellom Lenovo og ELABS (Lenovo vil ikke dele) mht slikt. Dette har vel også implikasjoner for fremtiden, da de har gått fra å være eplekjekke og høye på seg selv, til å bli så usikre at de ikke tør guide noe som helst for 2023 og ikke engang tør guide 500mill for 2024.

  2. Vertikal-info: Skulle regne på og få frem en del fakta for Q3 og Q4 basert på følgende fra rapporten: Compared to 2021 where 100% of revenue came from the smartphones
    vertical, 2022 revenue was diversified and included a 39% contribution from
    smartphones, 64% from PC/Laptops and 7% from IoT.
    MEN dessverre - igjen uprofesjonelt - når man summerer prosentene blir dette 110%. Vet ikke om jeg skal le eller gråte…

6 Likes

De vet nok nøyaktig hvilke modeller det er snakk om og de fleste lanseres ikke i Q3 og Q4. Det er det få modeller som gjør.

Igjen er det slurv fra CFO.

3 Likes

Ser at det meste allerede er nevnt.

Mye slurv og i det hele tatt svært lite tillitsvekkende atferd fra ledelsen. Dette er de nødt til å ta tak i internt. Ellers var jo tallene skuffende, men til dels forventet. Det fundamentale er på plass. Makromessig motvind må påregnes og vil trekke prosessen ut i tid. Jeg har fortsatt tro på det langsiktige caset. Det mest påfallende her for min del er at min tillit til ledelsen er svekket.

6 Likes

Jeg har aldri hatt sansen for den CFO’en dessverre :confused:

5 Likes

På en SP1M presentasjon 14.7.22 forklarte CEO at Elliptic har god innsikt i forventningene Lenovo har for salg av ulike modeller osv, som indikerer at Elabs vet hva de kan forvente av inntekter fra ulike modeller i et normalt marked. Men i dagens makroklima, når Lenovo og andre OEMs ikke selv vet hva man kan forvente av salg, sier det seg selv at Elabs heller ikke kan spå dette.

2 Likes

Fra rapporten

The full year revenue was composed of 39% from the smartphone vertical,
54% from the laptop vertical, and 7% from IoT.

2 Likes

Hadde vært et rimelige begredelig år uten laptop. Xiaomi må jo utgjøre 80-90% av inntektene på smart phone. Det som bekymrer meg litt nå er om jeg kan stole på ledelsen. Er det noe risiko her som ikke kommuniseres? Jeg bull så lenge alt er slik ledelsen antyder, men jeg får en litt sånn urolig følelse. Markedsklimaet er jo i mot, men det er jo ikke sånn at verdens befolkning og bedrifter har sluttet å kjøpe mobiler og laptops/PCer.

5 Likes

Så tilbake til vertikalene - jeg antar at rett tall for Laptop er 59% og ikke 69%, ellers blir det nesten null mobil i H2-22. Gitt dette har vi følgende tabell:
image

(Ikke fokuser på IoT - kan være litt annen fordeling men det er ikke fokus her)
Det interessante er vel at Xiaomi antar vi at kun har betalt 1x pr år, mens alle andre er mer pay-as-you-go. Da ser vi svakheten i mobilmarkedet, med fall fra H1 til H2. Med et større antall nye kunder og mange meldte lanseringer, også utenfor Kina, så hadde jeg kanskje sett en viss vekst her, mens vi ser et fall på ca 20%.
Mht Laptop vet vi bare at milestone utgjorde “majoriteten” av de 28 mill, ikke om dette var 27 eller 15. Men med kun T14 på banen i 2022, og for ganske få måneder, kan vi vel anta at det er ganske lav andel på lisens-delen. Hva gjelder å trekke tallene videre inn i Q3/Q4-splitt så blir det for mange ukjente til å få et klart bilde, men noe kan man diskutere:

27.1 mill i Q3 og 9.8 mill i Q4. Q3 har milestone og lisens fra Laptop Q4 kun lisens. Hvis lisens for eks er 2 mill i Q3 og 4 mill i Q4, var det totalt 24 mill laptop i Q3. Og da 4 mill mobil. Med 5 mill mobil i Q4.

Etter 6 år i markedet har ELABS kun oppnådd 1 mobilkunde med gode volumer. Resten av dem gir altså ca 20 mill i 2022. Hvis disse kundene hadde 10-15 mill omsetning i 2021, hadde Xiaomi en forskuddsbetaling for 2023 på 39-44 mill med fradrag for evt IoT-småplukk. Si 40 mill på Xiaomi, som var basert på optimistiske forventinger til salg i 2023. Hva blir det nå for 2023? Kanskje et sted mellom 30 og 40 mill når året gjøres opp? Og 20-25 mill for de andre? 50-75 mill i mobil. Tidligere snakket vi om 80-100 mill i 2023. 80 kan kanskje nås, high case, ingen vet hva som skjer i H2, men en ny boom blir det neppe. Så gjenstår PC, IoT får liten betydning også i 2023. Hvis 4 mill i Q4, og melding om “lumpy quarters” i H1, så blir det tålmodighet som vil være driveren det meste av dette året. Jeg har tidligere påpekt “seeing is believing” og nå gjelder dette enda mer. Q3 neste år som en første milepæl hva gjelder fornyet tillit eller ikke? Ledelsen har jo sagt at Q1 og Q2 kan være variable (men nå er det ikke lengre snakk om endring fra forskudd til etterskudd…så hva er da den store saken? Utsettelser av lanseringer vil jeg anta). H2 kan også fortsette å være variabelt, særlig dersom man da får en negativ effekt av rentehevingene (som jo har en etterslepseffekt på minst 6-12 mndr på realøkonomien og arbeidsledigheten). Tålmodighet og varierende aksjekurs. Forstår at noen vil sette seg på sidelinjen og heller bruke likviditet til andre saker og så heller gå inn når tåken letter dersom man da ser et attraktivt investeringscase. Vurderer det selv også, iallefall delvis, om vi kommer opp igjen på 19-20 nivå snart.

7 Likes

Staylong, bekymringen er relevant, det har vært en ekstrem sårbarhet ift Xiaomi. Den blir gradvis lavere. Det som er like merkelig for min del, er at man etter 7 år i mobilmarkedet ikke har mer enn 20mill i inntekter ex Xiaomi i 2022. I et marked som ledelsen har beskrevet som en “no-brainer” pga kostnadsfordelen og kvaliteten i Inner Beauty. Min vurdering er at de er litt “amerikansk stil høye på seg selv” og kanskje har mistet litt bakkekontakt til tider pga positive prosesser og positiv feedback fra mobil og PC, men det er åpenbart at de har feilregnet fremdriften. Man kan ikke skyve alt innunder “resesjonsteppet”. Ei heller så mange år i mobilmarkedet hvor mitt estimat er at Xiaomi representerte ca 40 mill i 2021 som egentlig var 2022, dvs ca 2/3 av samlet mobilinntekt. Og at alle de andre mobilkundene samlet, etter 7 år i markedet, kun ga halvparten av Xiaomi.

4 Likes

Så får vi ta med oss fersk oppdat fra SB1M:
The worst is behind us, it’s time to accumulate!

Conclusion

We reiterate our Buy recommendation and NOK22 target price. The latter for now.

7 Likes