Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Fordelt på 9,8 mill aksjer!

2 Likes

Heftig at topp 3 PC selskap ønsker å få integrert ELABS teknologi i ALLE PC modeller innen 2023! Samt at de har signert Enterprise kontrakt og ønsker bruke teknologien i andre produkter!

" Solid progress on all PoCs with other PC/laptop manufacturers"
Meget lovende :smiley:

Forøvrig artig at de erstatter 3 PIR sensorer i Spexor saken til Bosch, og at sensorer koster mer enn i laptop market - altså over 4$!

1 Like

Ja nå er det bare å vente ut de som skvatt litt av at kursen åpnet ned, så skal du se dagen ender opp :slight_smile:

2 Likes

Syke greier. Vi har trodd at det gjaldt noen få modeller i deres laptop segment. Men her sier de jo at kunden ønsker å implementere i alle devices i hele selskapet, alt! Jeg tror det er Lenovo. Samtidig har de poc med alle topp 5 pluss at de har en med en taiwansk produsent som sannsynligvis er Acer som er nr 7.

4 Likes

Ja og om de får “alle modellene til dagens kontrakt” så når de guidingen alene. Hva om de får fler?!
Nei jeg selger ingenting på disse nivåene! :slight_smile:

2 Likes

økte på dippen og fint var det (Y)

1 Like

Nice!

Condos. Er du ikke overrasket over dagens nyheter om en total avtale istedenfor noen modeller? Ja de begynner vel i noen modeller men tydelig at kundene initierer kontakt og er offensive.

Lenovo som setter ny standard i bra.sjem?

Stiger på slutten! Herlig avslutning!! Dagens presentasjon var svært svært interessant. De vil bli standard sensor i alt. Det sier jo seg selv. Hvorfor betale dobbelt for hardware??

2 Likes

Jeg trodde avtalen vil gjelder for “alle modeller til slutt” og var sånn sett ikke overrasket over det. Men veldig bra at man får bekreftet dette. Si at avtalen er med Lenovo, om de så klarer å være i alle deres modeller iløpet av 2023 (som nå er planen) så er som de selv sa guidingen i boks.

Så da er det bare å vente på kontrakt med noen av de 4 andre + TV + IOT + andre mobilprodusenter. Tror det kommer til å gå årevis før jeg tørr å selge noe her. Kanskje vente helt til det blir utbytteaksje? :slight_smile:

2 Likes

Gitt at forholdene ikke endrer seg, og avtalene fortsetter å renne inn, ser jeg ingen grunn til å slippe denne uavhengig av kursøkning fremover. Selskapet fremstår som en fremtidig gullkalv. Skal bli uhyre spennende å se om de klarer å realisere det enorme potensialet. De er allerede på god vei.

2 Likes

Ja treffer vi på PC leverandørene i første omgang er det game on. Liker godt Laila sin sitat om PC dealen: its a big deal, but more to come. Ja de samarbeider med de 5 største. Nå har en av de bestemt seg. Kommer de andre til å få litt fart på sakene nå ? Er det det hun mener? Tydelig at det er flere avtaler i pipen ihvertfall.

1 Like

Har desverre ikke tilgang.

teksten ligger på shareville

AI-programvareselskapet Elliptic Laboratories omsatte for 7,6 millioner kroner i årets andre kvartal, hvorav 4,8 millioner kom fra kundekontakter. Sammenlignet med andre kvartal i 2020 er dette en oppgang på 20 prosent.

Totalt hadde selskapet 12,1 millioner i inntekter i løpet av første halvår i 2021. Det er en oppgang på 17 prosent i forhold til første halvdel av 2020.

Elliptic Laboratories utvikler en programvarebasert AI Virtual Smart Sensor-plattform. Elliptics virtuelle sikkerhetssensor er en tilstedeværelsesdeteksjonsløsning som brukes til å forbedre sikkerheten til data lagret på bærbare datamaskiner.

Sikkerhetssensoren bruker eksisterende høyttaler og mikrofon på bærbare PC-er for å generere og behandle ultralydbølger for å oppdage tilstedeværelse, og selskapet er det eneste av størrelse som besitter denne teknologien pr. nå.

Sikter høyt

Adm. direktør i Elliptic Laboratories, Laila Danielsen, tror og håper at selskapet kan etablere seg som en av Norges stolte teknologieventyr, og drar en sammenligning med børsraketten Nordic Semiconductor:

– Nordic Semiconductor har vært utrolig dyktige, og jeg understreker at vi ikke er i nærheten av dem ennå, men likevel er det likheter mellom oss. Nordic Semiconductor var banebrytende når det kommer til å bruke trådløs teknologi i elektriske kretser, de fjernet rett og slett en fysisk del og erstattet det med moderne teknologi.

– På samme måte fjerner vi fysiske sensorer som skal oppdage tilstedeværelse, og vi erstatter det med en skalerbar AI-plattform som benytter seg av de allerede eksisterende sensorene i bærbare PC-er og mobiltelefoner. Slik teknologi er svært ettertraktet, sier Danielsen.

Torsdag ble Elliptic Laboratories-aksjen omsatt for 263 kroner, etter en oppgang på 2,5 prosent. Siden nyttår er aksjen opp 109 prosent.

Elliptic Laboratories

(Mill. kr) 2. kv./21 2. kv./20
Driftsinntekter 7,6 6,3
Driftsresultat -5,7 -7,2
Resultat før skatt -6,2 -7,5
Resultat etter skatt -4,8 -5,9

En rekke milepæler

På bunnlinjen gikk Elliptic Labs med et underskudd på 4,8 millioner kroner i andre kvartal. Det er i tråd med selskapets forventninger. Selskapet gjentar de tidligere forventningene for 2021, som er basert på robust etterspørsel for deres AI-programvareplattform.

Det ser også økt etterspørsel etter sin programvare i flere vertikale markeder – markeder hvor leverandører tilbyr varer som er spesifikke for en bransje. Blant annet har Elliptic Labs signert en lisensavtale med et Bosch-selskap og lansert smarttelefoner med tidligere Huawei-eide Honor og Xiaomi. På toppen av det har selskapet signert sin første «proof-of-concept»-avtale med en smart-TV-produsent.

– Markedet står stadig overfor stramme forsyningskjeder, økte priser på maskinvarekomponenter og kunder som sliter med å anskaffe seg maskinvaredeler. Heldigvis gjør vår programvareløsning at våre kunder omgår problemer knyttet til stramme forsyningskjeder i markedet for maskinvaresensorer, sier Danielsen.

Bekrefter vekstmål

Selskapet forventer at inntektene vil være høyere i løpet av årets andre halvdel. Dermed ser det de samme tendenser som i fjor, da det hadde en omsetning på 10,3 millioner i løpet av årets første halvdel, men totalt 44,7 millioner i løpet av hele året.

Selskapets EBITDA var på minus 3,7 millioner i andre kvartal, mot minus 5,9 i samme periode i fjor. Den økte omsetningen forklarer bedringen i EBITDA.

– Vårt neste vekstmarked er PC, hvor vi jobber med de fem største PC-produsentene. Tidlig i juli signerte vi en lisensavtale med en av verdens tre største PC-produsenter. Med dette, sammen med smarttelefonkundene våre samt veksten vi forventer med kunder som Bosch innen IoT (tingenes internett, red. anm.), er vi komfortable med guidingen vi har gitt.

Selskapet guider 500 millioner kroner i inntekter innen tre år.

7 Likes

Enig!
Sitter og drømmer meg bort om hva jeg kan bruke NÅVÆRENDE papirgevinst til, men tar meg selv i at det er altfor tidlig å selge. Hvis man først skal treffe en tenbagger, så er dette virkelig caset. Nok av folk som har solgt for tidlig …

Har sett andre sammenligne med NOD tidligere, men moro at Laila gjør det selv… NOD er jo verdt rolige 22 ganger ELABS :wink:

3 Likes

Ja det er helt riktig, det er hardware sensorer. De er faktisk også levert fra et norsk selskap mener jeg. Så enda bedre at Elabs faktisk kommer og erstatter denne som de har valgt tidligere (Gitt at det er de ;))

2 Likes

sparer jo plass og penger når du ikke trenger installere en RF sender/mottaker.
Software bruker kun høyttaler/mic som allerede er der.

Samt energibehov, mest sannsynlig.

1 Like

På min ASUS står det IR sensorer på hver sin side av kameraet som flasher rødt når den ser etter meg, disse IR sensorene kan fjernes om de bruker ELABS.

1 Like