Bortsett fra rådet om at et innsidesalg har 10x sterkere effekt enn et innsidekjøp…
Skjer så mye på børs som ikke er verdt å prøve å “forklare”, utover det opplagte at selgerne har vært overveldende aggressive i forhold kjøperne i overraskende lang tid nå.
Slapt pc og smartphone salg globalt burde jo egentlig ikke være veldig utslagsgivende for kursen i elabs i den fasen de er nå. Alt handler jo om å integrering av teknologien i nye modeller og vertikaler. Men skal man prøve å forstå kursutviklingen så kommer man ikke utenom sentiment, og da blir fallende salg globalt likevel en faktor (sikkert sammen med mange andre), uansett hvor irrelevant eller “ulogisk” det måtte være. Minner meg faktisk litt på noe jeg fikk “smake på” i en helt annen bransje for noen mnd siden, unnskyld digresjonen; spotprisene for LNG frakt falt stygt og rederiene falt på børs selv om de fraktet alt på kontrakt. Jeg fikk tidlig med meg at spotprisene begynte å falle, men jeg brydde meg ikke for det var jo irrelevant for “mitt” lng rederi. Men her undervurderte jeg sentiment. Sentiment flytter kurs uansett hvor ulogisk! I dette tilfellet var spotprisen driveren for sentiment som igjen drev aksjekurser til rederier frakoblet spot eksponering laaangt ned. Det gav en sinnsyk god inngang på meningsløst oversolgt nivå til de som vågde å si at her tar markedet rett og slett helt feil! Det var et av krumspringene som stadig vekk skjer på børs og som blir helt umulig å prøve å forklare rasjonelt.
Man får bare glede seg over disse kjøpsmulighetene som av og til dukker opp. Har sin egen stil å “trade” slike case, kan være seigt og kan kreve en god porsjon tolmodighet i tillegg til conviction.
Jeg vil tro markedet og aksjonærer har et behov for å se hvor landet ligger mtp inntekter. Det får vi litt svar på i q1. Åpenbart at markedet frykter svake tall og jeg tror markedet har rett. Klart det kan komme noe engangs milestones,men mtp antall mobil/pc-lanseringer,samt noe forsinket inntektsføring på pc tilsier dette svake tall. Har vel bare en telefon lansering så langt i år,men kom vel noen volum modeller for Xiaomi og honor på tampen av 2022,så ikke helt lett å spå.
Hadde vi fått 18 lenovo lanseringer og ikke fem ved MWC,da tror jeg enkelte hadde startet mer aggressiv plukking nå og utjevnet selgerne. Uansett hvordan q1 måtte bli,kan Elabs nærme seg en bunn. Jeg antar at de nye pc aktørene vil lansere med Elabs etterhvert,så inntekter vil nok komme.
Forklaring - for å forenkle og forklare??
-
Sentiment; vekst-aksjer reprising SAMMEN MED en frykt for hva en mulig resesjon gjør med PC/mobil salg: 60%
-
Uklar forretningsmodell (pris x volum x tid): 30%
-
Volatil ledelse med feil IR strategi: 10%
Kjør debatt!
- 90%
- 8%
- 2%
Dette svaralternativet må jo få 0% da selskapet allerede har bevist sin forretningsmodell og at det de driver med er skalerbart (inni 200 mill enheter så langt). Det kommer en tid da selskapet kan guide kvartalsvis på salg, men modenhetsnivået er ikke der på en god stund! Da kjøper man heller NOD. Å slippe ut for mye informasjon denne fasen kunne faktisk være ødeleggende for forretningsmodellen.
Hvem er det egentlig som selger? Dersom man ser på listene, er det stort sett ulike tradingkontoer som går opp og ned i volum…
Generelt tech-fall og reduksjon i multipler hadde vi i fjor. Hittil i år har tech steget mye, multiplene er opp, særlig i USA (Nasdaq + 16% i Q1). Man ser gjennom de neste månedene med varelagernedbygging i semi-businessen. Da blir dette mer selskapsspesifikt. Det har lenge vært kjent at kanalene er overfylt med varer som må tømmes. Men ledelsen mente, iallefall utad, nesten like lenge (til februar 2023) at dette ikke gjaldt så mye for ELABS. Sentimentet i tech generelt er OK. Sentimentet i ELABS skyldes mest en kraftig økende usikkerhet for når man får inntjening. 6 PC-lanseringer ett år etter avtalen med Lenovo gir jo grunnlag for å spørre om man vil nå de volumene som tidligere latterliggjorte Petter i SB1M presenterte og har gjentatt over tid uten særlig endring. Mulig det kommer en ny vurdering fra ham etter Q1 dersom det slippes noe ny og relevant info fra ledelsen. Derfor er min vurdering at det er oppstått en unødig stor usikkerhet pga ledelsens kommunikasjonsbråsving fra eplekjekk til vettskremt (ingen guiding for 2023 eller 2024, kun et mål som man mener kan innfris innen utløpet av 2025, nesten 3 år frem i tid - det kan man kalle å “kjøpe seg handlerom”?). Når man tegner et slikt bilde, blir det veldig vanskelig for noen som helst å regne på caset. Derfor havner man i et vakuum hva gjelder interesse. Og jo lavere kursen faller, jo flere selger. I alle fall undertegnede - jeg har en modell som tilsier at jeg selger ut litt på forskjellige trinn nedover dersom det ikke er kommet vesentlig ny info. Slik sett har jeg bidratt til salgspresset siden resultatet.
Motargumentet er at selskapet har holdt tilbake informasjon om Pris x Volum x Tid.
Som gjør det umulig å forstå topplinje eller Unit Economics i både Mobil og PC
Vi driver med gjetning
…. og så viser det seg at selskapet også driver med avansert gjetning…
Skulle tro det er mye småsparare som selger. Det pleier vel å vare sånn: Privatpersoner selger, store langsiktige som ser på 5-10år sikt kjøper. Ikke bara i Elabs, uten gjennerellt.
Jeg skulle gjerne selge, men ser på mine beregninger at Elabs på sikt kan bli bra. Ikke noe sikkert (ikke noe er sikkert med Fremtiden), men da nye PC-modeller kommer ut med Elabs software så kommer pengene inn. Høy risiko, ja. Men potentiellt bra avkastning HVIS det går inn.
Jeg har kun en liten del av portføljen i Elabs og det er den enda akjsen som jeg har kvar i “crazy-avdelningen”. Jeg tror dette går veien, men tar mye mer tid enn det som var tenkt da jeg kjøpte aksjene.
Igjen, å gå ut med dette kan være ødeleggende for forretningsmodellen. Helt vanlig å forhandle med hver enkelt kunde og da ønsker man ikke å offentliggjøre pris.
Yes vi gjør det, og selskapet gjør det. Slik er det med selskaper i en transformativ fase. Hvis man går inn her med forventninger om annet så bør man kanskje vurdere selskaper i en mer defensiv fase?
Poenget er vel at selskapet til sent i høst virket mye sikrere enn de egentlig hadde grunnlag for å være.
Enig. Men målet var mer en ambisjon, eller håp faktisk, enn faktisk guiding. Og markedet trodde jo uansett ikke på dem. Jeg er enig med dem som mener at kommunikasjonen har vært litt feig, de ventet på en unnskyldning/påskudd for å utsette salgsmålet. Nedgang i globale salg kom beleilig sånn sett.
Min vurdering er at den skuffende endring av guiding ved q4 har det meste av skylden. Ting er forskjøvet frem i tid og nårverdi og spesielt CAGR over de neste 6, 12 el 24 mnd ser dårligere ut enn før q4. Fravær av gode nyheter etter q4 gjør nok at vi ikke bryter trenden. Men nå er vi kursmessig lengre nede og sentimentet kan fort endres. Ny OEM, nye modeller, position sensor, distance sensor, IoT, TV, etc.
Halvert seg siden jeg prøvde å advare for ca 1,5 år siden godt fornuften seiret her til slutt selv om man ble halshugget i forsøket.
Hva var det du traff på sept 21 som du skal ha cred for egentlig?
Tips: studer avtalene signert siste 2 år hvis du fortsatt er bekymret for Kina eksponering
Informatiker ble gründer i ultralyd (publisert 25. april 2023): Informatiker ble gründer i ultralyd - Apollon
I den artikkelen sto det tidligere i dag at de hadde avtaler med Lenovo, Dell og HP. Artikkelen ble redigert for noen timer siden og endret til kun å gjelde Lenovo.
Kanskje de faktisk har de tre største?
Interessant. Her er Google sin cache som viser artikkelen før den ble endret: Informatiker ble gründer i ultralyd - Apollon
Oppfinnelsen har også gjort det mulig å måle om det sitter noen foran en PC. I dag har Elliptic Labs avtaler med store selskaper som Lenovo, Dell og HP.