De kan ha endet før det som stod først (kanskje) helt enkelt var feil.
I vanlige aviser er det stappfullt med feil, men dette er så hvitt jeg skjønner en intern avis før Oslo Universitet(?) så nivån er mest sannsynlig detydligt høyre enn i vanlige aviser (ikke så vansklig å få till det…).
Jeg veit selv ikke hvilke Elabs har avtal med eller hvar avtalen i den fall skulle gå ut på.
Skal godt gjøres at skribenten tok det fra løse lufta … Men at det kan ha vært en misforståelse og blandet med f.eks. samarbeid er ikke jo umulig.
Forøvrig fint om vi får selskapene offentliggjort snart!
3 av topp 5 er godt nok for meg… Nå må det bare komme flere lanserte laptop modeller etter hvert så begynner denne snøballen å rulle
Lurer på hvilke kunde som fikk levert SW i 2022 og ikke har betalt. Tecno? Oppo? Xiaomi?
Dette har også skjedd tidligere med OnePlus. Fra prospekt oktober 2020:
Det er alltid noen som prøver seg, spesielt i Kina. De kommer sikkert til å prøve seg mot PLT også så de som satser på PLT får håpe Isaksen er like hard som Elabs.
Basert på denne paragraf virker det som at det er en kunde utenfor topp 5 i det minste.
Noen poenger fra gjennomlesning av Årsrapporten:
OMSETNING 2022 MNOK
IoT 3.6
PC/Laptop 28.2 MNOK
Mobil 20.3 MNOK (minst en halvering fra 2021!! hvor totalt salg til kunder var 54 MNOK og det aller meste mobil - effekten av endret periodisering Xiaomi vil jeg anslå er under 10 MNOK gitt regnskapsprinsippene).
Refleksjon: EBITDA på 30 røde, men guidingen var på positiv EBITDA for 2022 - burde man ikke meldt at guidingen ikke ville nås ifm Q3-rapporteringen?
UTVALGTE HENDELSER ETTER 2022 SOM KAN HA BETYDNING FOR Q1-RESULTATET:
Kun 1 ny mobil-lansering dvs bør vente lave mobilinntekter i Q1.
En TIDLIGERE mobilkunde har ikke betalt for SW verd 425.000 USD levert i 2022. Det ser ikke ut til å være avsetninger her ennå da ELABS mener at kunden har brutt kontraktsvilkår og vil forfølge kunden i den internasjonale arbitrasjedomstolen. Dette utgjør ca 1/5 av mobilinntektene, så det må ha vært en betydningsfull kunde som man nå har mistet. ELABS er flinke til å børsmelde nye kunder, men gjemmer bort dette i en årsrapport. Ubalanse i informasjonsflyten.
Styret viser til målet om 500 MNOK i 24/25 og at dette skal nås primært via økt salg i PC/Laptop, og at måloppnåelsen vil bli støttet av videre vekst i mobil og «utforsking av nye muligheter i IoT». Det er såpass vagt formulert at det er vanskelig å forstå om man her mener at det vil bli betydelig mer IoT-inntekter i 2024/2025 eller om dette fortsatt betegnes som et «utforskningsområde» også i den perioden.
REGNSKAPSPRINSIPPER
Lisensinntekter som stammer fra RETT TIL Å BRUKE skal inntektsføres når retten gis. Lisensinntekter som stammer fra AKSESSRETT skal inntektsføres ved uttak (ved aksessert volum) iht perioden hvor uttaket foretas.
For 2022 (2021 i parentes) var «rett til å bruke» MNOK 4,8 (0,0). Aksessrett dekket resten, og var for 2022 MNOK 52,1 (49,8).
Det vises til at lisenser for IP og avledete royalty-inntekter føres som «rett til å bruke» i det øyeblikket SW har blitt gjort tilgjengelig for kunden. Det kan virke som om ELABS for 2022 for de aller fleste kundene hadde avtaler tilsvarende Xiaomi, som var basert på enten en fastpris eller et definert minimumsuttak for året, som bokføres når de inngås og betalingsforpliktelse oppstår. Dersom og når minimumsvolumet overstiges, skal det faktureres og inntektsføres periodisk.
I Note 2 avsluttes det med kommentarer knyttet til skatteposisjoner. I den grad dette er «substansielt» eller noe som er ført i pennen mer fra revisors side, er det interessant lesning:
«Ved utgangen av 2021 ventet gruppen å produsere skattbar inntekt fra og med 2022. Hovedårsaken til at dette ikke skjedde var den økonomiske usikkerheten i 2022 som påvirket etterspørsel etter både mobil og PC. Mest direkte påvirkning kom fra Elliptic’s kontrakt med Xiamo. Pga fallende etterspørsel og dårlig visibilitet i sluttbrukermarkedet, ble det avtalt en lavere forskuddsbetaling for 2023, som hadde betydelig påvirkning på resultatet i 2022. Tross denne midlertidige nedturen i 2022, så venter LEDELSEN Å GENERERE SKATTBAR INNTEKT FRA 2023 AV.»
Ja, det ser unektelig veldig seigt ut her. Forståelig at kursen synker, og det blir spennende å se hvor kursen skal ligge for at noen synes den er underpriset. Det kan være godt ned på ensifret kurs, tror jeg.
Sitter på hendene, da jeg ikke har behov for kapitalen til noe annet på en god stund.
Gode betraktninger.
Har det kommet noe oppdatert kursmål fra SB1M i år?
Det er ju nesten ikke noen omsettning i aksjen.
Minner om Borr Drilling dette. Det såg velig ille ut et tag. Jeg solgte seinere før tidlig, dokk med god vinst (som hade kunnat vare enda bere, men man får vare glad før det lille her i livet).
Spørs om man skall kjøpe mer hvis den går riktig lavt. Får se under sommeren hvordan det utvikler seg. Q1 blir interessant.
Føler frykten begynner å bli noe urasjonell. Lenovo har signert for over 20 modeller. De to andre topp3/5 har også signert for å benytte teknologien. Alt dette etter PoC over flere måneder med uttesting. Jeg kan ikke tenke meg at de har signert av dårlig samvittighet for å ha brukt mye av Elliptic Labs tid.
Hur mange modeller har de?
Vi vet jo kun at det er over 20 modeller. Først signerte de T14, så en utvidelseskontrakt på 18 modeller. Så kom det 3 utvidelseskontrakter med uspesifisert antall. Så det kan jo være 22 modeller totalt, eller en del flere.
Slik jeg har forstått det, sikkert feil og veldig omtrentlig. I fjor hadde de 28 mill i inntekter som kun gjaldt T14 som er den mest solgte modellen. Salget og inntektene fra denne kom først andre halvår 22. Det kommer en 4-5 modeller til nå i sommer og vil først generere inntekter andre halvdel 2023.
De to andre kommer nok også , og det kan nok forventes at banen der blir som for Lenovo. Tror pc-inntektene kommer til å minst dobles i 2023, men størsteparten kommer i slutten av 2023. Dette kommer til å ta tid. Men kan ikke skjønne annet enn at de kommer til å tjene gode penger med tid og stunder. Ser for meg salg 100 mill 2023 200 mill 2024 og 500 milll 2025.
Useriøs kommentar. Gjemme bort i en årsrapport? Står klart og tydelig på side 7 i “Board of Directors’ report”. Ikke akkurat sånn at dette er gjemt bort i notene. Årsapporten er vel det mest leste dokumentet/rapporten et selskap produserer
Ingen oppdateringer siden 17feb hvor man beholdt 22kr…uendret.