Min mening er at denne saken er like viktig som flere av mobilmodell-lansering-meldingene og derfor også burde være børsmeldt.
Helt uenig. Rimelig ubetydelig sum i det store bildet. Og de har ikke gjemt bort dette slik du antyder
@idioten, noen tall fra 2022 for å tenke på effekten av T14 som kun genererte inntekter i H2 (vet ikke om det da er for 4, 5 eller 6 mndr):
Vi vet at Mob+IoT utgjorde 100% i H1. 14.1 mill. Det gjenstår da 10 mill for H2 da totalen her er 24 mill. Om vi legger disse hhv 5 og 5 i Q3 og Q4 så får vi følgende distribusjon for PC:
Q3 22 mill hvorav “the majority” gjelder en milestone payment (dvs ikke variabel pr pc-inntekt).
Q4 blir det da 5 mill. Hvis vi antar at Q3 var det samme, 5 mill som variabel, var one-off betalingen 17 mill og vi har da ca 10 mill eller 20 mill på årsbasis for den ene PC-modellen. Hvordan omsetning å de neste 4-5 modellene blir i forhold til den første, har jeg ikke noe grunnlag for å vurdere utover at man vel har nevnt at den første var bestselgeren (eller noe slikt?). Får man denne inn med 20 mill og 4 andre inn for et halvår med 5-10 mill hver så har vi PC på 40-60mill. Og mobil kanskje 40 mill? Best case opp mot 100 mill i 2023? Men run-rate på 150 mill årlig i H2 når man går inn i 2024? Bare noen tanker…dette er ingen fasit!!!
SB1M beholdt sitt estimat etter Q4 og beholdt også omsetningsestimatene for 2023 og 2024 med hhv 150 og 375 mill. Jeg er usikker på hvor mye tid som brukes på å forsøke å tolke og estimere antall PC’er etc, vi får se om det blir noen mer konkrete justeringer etter Q1-presentasjonen.
De har også avtaler med Intel, AMD, Qualcomm. Tror grunnmuren er rimelig klar her til god vekst de neste 3-5 årene så lenge tech ikke forsvinner fullstendig. Men det tok litt lenger tid en 2023, men jeg tror de er godt i rute likevel til å bli “de facto standard”
Det er for meg åpenbart at ledelsen sitt estimat for 2023 er nord for 100 millioner i omsetning og at dette estimatet fortsatt er gjeldende på tidspunkt for publisering av årsrapporten(28. april). «Operating expenses» for 2022 var 94,2 millioner. Med helårseffekter av lønnskostnader(Ref. mye ansettelser Ila. 2022) er antakelsen at «operating expenses» for 2023 er noe høyere selv om man for Q4 2022 uttalte at man skulle gjøre bevisste valg(eller noe i den duren) hva gjelder videre ekspansjon(med effekt på kost). Videre sier man, som tidligere omtalt, nederst i note 6 det som er snittet inn under. «Taxable income» tilsier positiv skattemessig bunnlinje(«alminnelig inntekt») og revisor er tydelig enig i oppfatning at man allerede fra 2023 kan spise av tidligere års fremførbare underskudd(som i all hovedsak danner grunnlaget for oppført utsatt skattefordel) og at man med basis i vurdering av ledelsesestimater er enig i oppført utsatt skattefordel på 68,8 millioner(som tilsier troen på over 300 millioner + i «taxable income» overskuelig fremtid)
« Due to reduced demand and clouded visibility in the end-market, a lower upfront minimum commitment contracted was agreed this year, substansially affecting revenue in 2022. Despite this temporary downturn in 2022, management expects generate taxable income from 2023 onwards.»
LongTom, jeg har tidligere lyttet for mye til hva ledelsen skriver og mener. Det har kostet meg dyrt. Jeg tør ikke investere i ELABS på basis av om ledelsen mener (via noter i årsrapporten) at man skal være i skatteposisjon i 2023. Man skulle ha positiv EBITDA i 2022 men de kom aldri med et varsel eller konkret kommentar til at “guidingen for 2022 ble veldig feil” og den burde vært trukket tilbake. Når de IKKE vil komme med en formell guiding for 2023 i det hele tatt, og ikke tør guide for 500-målet i 2024 heller, så betyr det at de er veldig usikre. Alt kan skje (bortsett fra veldig store inntektstall i 2023). Derfor forsøker jeg å regne selv, og håper andre kan bidra med selvstendige gode inputs hva gjelder inntjening 2023/2024.
Ikke overraskende at selskapet tror på over 100mill i omsetning i år, mtp at hadde xiaomi dealen blitt forskuddsbetalt på forhånd som vanlig, så ville inntektene blitt på 80+ mill i 2022, med bare en PC modell lansert…
Det ser ut til at ELABS har mistet en mobil-kunde som omsatte for minst 425k USD i 2022. Dette er ca 20% av omsetningen i mobil. At man mister en kunde som representerte minst 20% av omsetningen i det som har vært hovedsegmentet hittil, er for meg en viktig informasjon som bør gis og omtales på kvartalspresentasjoner og gjerne ifm børsmeldning. Skulle også vite hva slags uenighet som har ført til denne konflikten, siden det kan se ut til at det har skjedd noe liknende en gang tidligere også. Hva slags risiko er det vi må forholde oss til her? Hvilken kunde har man mistet? Må være en av topp-10-aktørene vil jeg tro, og antagelig en av de 3 største mobil-kundene til Elabs. Dette mener jeg er interessant å ha mer info om.
Det er helt fair @Barcelona1986 . Det får være opp til den enkelte om man stoler på ledelsens estimater eller ei, herunder om det vurderes å være legitime grunner til avvik fra estimater. I tillegg er man, som du sier avhengig av å ha en selvstendig oppfatning utover deres estimater, for å vurder videre vei for marked, selskap og aksjen.
Poenget mitt var imidlertid vel så mye at den utsatte skattefordelen har vært gjenstand for en tredjepartsvurdering(revisor PwC) og de har åpenbart vurdert forutsetningene som rimelige og overbevisende. Det inkluderer nyttigjørelse av fremførbart underskudd(grunnlag drøye MNOK 300 i «taxable income»), men også verbal omtale om «taxable income» 2023(at PwC er enige i ledelsens estimatbetraktning i den sammenheng). Selv om jeg er revisor selv kan jeg ikke svare for PwC eller deres vurdering, men gitt at ELABs ikke traff på forutsetninger i 2022 ville jeg anta at PwC har utfordret ekstra på dette for 2023(for å underbygge forutsetninger tilknyttet utsatt skattefordel pr 31.12.22)
Enda flere udokumenterte antakelser fra Barcelona. Hvordan vet du at det er en mobilkunde? Hva med Bosch, noe annet i IOT eller PC? Hvordan vet du at det ikke er en klient de har jobbet med pre-launch? Det er for eksempel kjent at Elabs installerer sensorer i produkter på markedet som del av POC prosessen…
Jeg mener det er mer sannsynlig at det er en av disse. Kinesere har en noe annen forretningspraksis enn tyskere…jeg ville være mer bekymret om man var i konflikt med Bosch enn med en asiatisk aktør, da substansen fra ex-kundens side for ikke å betale kan være mer seriøs.
Helt enig med deg Barca. Kan virke som eplesaften har surnet litt.
Spurte forresten CFO spesifikt om han kunne bekrefte at dette ikke er en laptop OEM, og det kunne han bekrefte at det ikke er.
LongTom, vi er nok i samme båt mht forståelsen her. Jeg har sittet på andre siden av bordet og jobbet med å overbevise revisor om verdien av den utsatte skattefordelen. Så får vi håpe at PwC har kjørt dem litt hardt og fått solide indikasjoner på at det er overveiende sannsynlig at man passerer 1xy millioner og går i svart på bunnlinjen i 2023:)
Kan være en tlf kunde pre-launch. Også mulig det er Bosch etter at Spexor ble trukket fra markedet, da Bosch kan mene ulike kontraktsvilkår ikke ble oppfylt…
Tenkte at Bosch neppe var sannsynlig siden man har inntektsført kun 3.7 MNOK for hele 2022 på IoT, og det omstridte beløpet overskrider dette. Så siden det ikke er PC, falt jeg ned på mobil-segmentet som mest sannsynlig. Jeg forventer/har forhåpninger om at man vil klargjøre litt rundt dette på førstkommende rapportering, da dette tydeligvis ikke var kjent i februar (eller?).
Ikke kjent i februar. Fremkommer følgende i note 18 i årsrapporten
« In late April; A former client has failed to meet the agreed-upon payment of $425.000USD for software delivered in 2022. Elliptic Labs deems the dispute as a breach of contract and has thus decided to pursue the payments through the ICC International Court of Arbitration as regulated in the contract.»
Når har dette skjedd tidligere?
OnePlus. Kunden PLT-fansen sikler etter.
Elabs vant.