Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Poenget med at ha elabs-axier er vel at man (dvs akxie-eiene) forventer seg at elabs kommer at leverere i en (avlegsen) Fremtid. Så man kjøper axier nå, før å ha den dagen pengene kommer inn.
Problemet er at det blir allt mer usikkert om den dagen noensinne kommer, og det eroppenbart at den kommer langt seinere enn det som elabs først påstod.
Elabs har under flere år bygget opp et troverdighetsproblem. Som det er nå så MÅ elbas vise at man har noen reell virksamhet som gir inntekter før at återskapa et førtroende. Per idag har man ikke det. Mobiler gir så lite penger inn at det ikke tekker opp kostandene før personal og lojaler før de som driver med dette. Enda grunnen til å drive dette er PR før at visa at man har et produkt, som eventuellt kan gi bærkraftig inntekter seinere (dvs på laptop). Per idag har elabs ikke levert noen informasjon om hvordan det skulle gå til i praksis. Et rent førhåpningsbolag som kan gå i boks (hvis laptop gir 4-7 NOK/maskin og man kommer inn på 20% av marknadet eller mer). Sannsynligheten før at dette skall oppnås minker før hver dag, så jeg regner med at kursen fortsetter nedover tils penger kommer inn på bok.
Går dock dette bra, og man klarar det jeg skrev om ovan, så er en kurs på 20-40 NOK (beroende på hva man får per maskin + marknadsgjennomslag) helt rimligt.
Ultrahøy risiko, men per idag en teoretisk mulig at få god vinst, hvis dette går bra. Ikke en axie at ha en stor del av portføljen i, uten mer "kul å ha, hvis det går bra! i crazy-portføljen.
Jeg vibber 30/70 på at dette går bra/dårlig (fallande, så lenge ikke trenden snur).

Dagens tall var rimelig forventet for min del. Det har blitt lansert lite i q1 samt at det er etterskuddsvis inntektsføring på pc sånn jeg har forstått det.
Jeg syns det var en god presentasjon,men skjønner at dette totalt ble nedad på børs(spes mtp talla) og at det kan fortsette noen dager. Inntrykket mitt var dog at dette sannsynligvis blir veldig bra på sikt.
Utifra utalelser i dagens pres regner jeg det som 95% sikkert at fler store pc aktører signerer og 85% sikkert at vi får signeringer på fler bruksområder på sikt. Regner med lansering av de to nye pc aktørene Ila dette året.

Dette er ikke ultrahøy risk. Bruttomargin er 100% og de kan når som helst justere kost. Jeg tror på at 3 av topp 5 innen både pc og laptop er kunder som vil lansere fremover. Jeg ser ikke den store risken. Det er ca 500 mill utgivelser. Mobil gir penger. Se hvor mye som er lansert bankrupt. Omtrent intet nå i q1

1 Like
1 Like

I intervju med FA i ettermiddag fant jeg noe interessant …
Man skal merke seg følgende sitat (ordrett): “Nå har vi lansert med 17 modeller med Lenovo…, de begynner å shippe ut. Og så har vi 2 andre som vi har signert med, de begynner også å shippe ut”. Den optimistiske fortolkningen er at Elabs ikke har fått lov til å si noe som helst dersom man allerede har signert avtaler som omfatter noen modeller for begge disse to. Alternativt er det en måte å formulere seg på for å fortelle at etter hvert (primo 2024 om samme relative fremdrift som med Lenovo) så kommer shipping fra de andre. Fritt for tolkning!

2 Likes

Elliptic Labs Granting of share options to primary insiders, mandatory notifications of trade

Hvis du ser presentasjonen på side 10 står det jo +20 models også.

I intervjuet blir det også nevnt at man arbeider tett sammen med sentrale beslutningstakere hos de 3 OEM’ene og AT MAN JOBBER MED FORSKJELLIGE PROSJEKTER MED PERSPEKTIV 1-4 ÅR FREM I TID for nye løsninger i senere modeller/generasjoner/produkter (utover LapTop)… Med dette kan man anta at samarbeidet er langsiktig og at det vil gå bredere enn dagens kjente løsninger, som også indikert i deler av RAPPORTEN for Q1.

1 Like

Jeg tror nok 17 var med referanse til de som nå er klare for eller har startet shipping. Det er selvsagt langt flere som det er signert avtale om launch, men hvor Lenovo ennå ikke har besluttet shipping. Senere modeller, kanskje til og med noen for neste år.

Lurer virkelig på hva slags utregninger han Holmøy gjorde når han så snedig presenterte å si at det var relativt enkelt å finne ut at de skulle nå 500 mill kun på Lenovo i 2023… Her har det bomma så kraftig og faktisk unnlat å fortelle om det. Samtidig som Laila solgte på info. Det er rett og slett elendig håndverk. Jeg eier ikke aksjer men var jo inne tidligere så følger litt med.

1 Like

Du svarte på det selv. Men endte det med at de nok ikke er i alle i 23

Ja men fra 500 mill ned til hva ? 50 mill? 20 mill?

Vi må også huske på at endring i avtaler også påvirker dette i vesentlig grad. Mer konkret tenker jeg da på fravikelse av «upfront»(som med riktige premisser legitimer en inntektsføring etter IFRS 15) til «pay as you go» ved inntektsføring først ved «shipped units». Dette forsinker tidspunktet for inntektsføring sammenlignet med tidligere og påvirker naturlig nok timing på inntekter negativt sammen med overheng av lager og andre faktorer som er dagsaktuelle for tech som retter seg mot konsument. Spørsmålet, som den enkelte interessent eller aksjonær får gjøre seg opp en mening om, er om dette er plausible forklaringer til utsettelsen av guiding eller om noe fundamentalt er endret. At dette burde vært håndtert bedre og annerledes rent kommunikativt fra selskapets side tror jeg de fleste er enige om.

5 Likes

Jeg synes presentasjonen ga svar på mye av det jeg lurte på. Det er tydelig at de ikke kan si spesielt mye på grunn av konfidelle årsaker. At de ikke når sitt mål eller for den saks skyld ender et stykke unna er utenfor selskapets kontroll. Kanskje dårlig håndtert mot markedet, ok. Dog, jeg er mer optimistisk enn noen gang. Jeg tror ikke Laila forteller usannheter og prøvde så godt hun kunne å forklare hva som skjer bak konfidensialitetsveggen.

Enig. Syns at q1-presentasjonen og Laila på økonominyhetene gjorde en god figur. De svarte ut mye av usikkerheten som har vært rundt inntekter, så langt det lar seg gjøre med NDA’s.

Samtidig må jeg si at guiding-fiaskoen og salget til Laila i den perioden var ekstremt uheldig. Tillit bygges opp over år og brytes ned på sekunder… Hadde jeg ikke vært i stort papirtap hadde jeg nok solgt på bakgrunn av manglende tillit til ledelsen. På grunn av dette får de litt tid til å bygge opp igjen tilliten. Jeg mener også at det er begrenset nedside hvis selskapet leverer delvis det de sier.

2 Likes

Elliptic Labs lanserer på smarttelefonenene Honor 90 og Honor 90 Pro

4 Likes

Key takes fra presentasjonen etter jeg så gjennom den en andre gang.

• På grunn an confidential agreements er det ekstremt vanskelig å gi betryggende informasjon til markedet. Eksempelvis når man forventer at inntektene inntreffer på lanserte modeller eller når modeller fra de andre avtalene lanseres.
  • Laila sier ordrett: Vi kommer til å bli defacto standard for HPD i PC-markedet.
  • Elliptic Labs kommer til å kapre ytterligere PC-kunder
  • Det er ikke tilfeldig at Lenovo valgte å lansere HPD sin bestselgende maskin.
  • De er i samtaler med ‘top managements’ for en bredere inkorporering av Elabs teknologi over et bredere spekter av produkter. Not a one trick pony. HPD er en del av starten.
  • Sammen med kundene ser de på nye produkter basert på deres plattform som ikke er lansert til markedet enda.
  • De sitter på lanseringsplaner fra kundene sine som de selvfølgelig ikke kan gå ut med.

Det jeg drar ut av dette er at det virker som om Elliptic er en aktør som tas svært seriøst med en plattform som kundene ser nytten av langt ut over HPD. Jeg synes det er spennende og markedet har helt opplagt ikke helt troen på management og selskapet. Vi får holde oss fast å se hvordan dette utfolder seg fremover.

6 Likes

Fremtiden ser lys ut. Spørsmålet er når det begynner å vises i regnskapene. Fra høsten av tror jeg det er lurt å være inne. Selv er jeg nesten fullastet og har god tid.

1 Like

Lenovo antydet vel i sin kvartalsrapport at de forventet at PC-salget skulle ta seg opp i H2-2023. Så får vi se om de treffer på de utsiktene.

2 Likes

Lagerbeholdning av pc/laptops er nå på et normalt nivå eller faktisk litt lavt. Etterspørsel er jo også svakere enn normalt,så naturlig med tilsvarende reduksjon av lager. Vi snakker da om en topp på 90-95 mill enheter i q4-21 og nå ned til i underkant av 60 mill enheter. Dette er lavere enn snitt og det forventes altså ned enda litt i q2.

1 Like