Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Elliptic Labs lanserer på Mtorola s Razr Flip Phones Razr 40 og Razr 40 Ultra

4 Likes

“Inn kommer Elliptic Laboratories , hvor aksjen ligger i fallende trendkanaler på kort og mellomlang sikt.”

Har ikke tilgang så får ikke opp hele artikkelen, og synes egentlig ikke Investtech burde få noe nevneverdig oppmerksomhet… så anse dette som “for info”.

Du kan lese den i Googles cache. Her er direktelenke: Investtech: – Dette er den klareste salgsanbefalingen i 2023 | Finansavisen

1 Like

Takk for et fantastisk tips! :sunglasses:

Den lille teksten jeg la ved i forrige innlegg kom med i et automatisk google alerts søk, så den benytter nok også cache…

2 Likes

Takk for kult tips:)

Moto er nå Lenovos eneste mobilbrand. Her er litt mktshareinfo for enkelte regioner.

u=420264490,43237626&fm=70&app=139&f=JPEG
u=3607337434,3023814605&fm=70&app=139&f=JPEG
u=2540934663,3443617644&fm=70&app=139&f=JPEG

2 Likes

Bergen bio som var den klareste salgsanbefalingen. Noe jeg er enig i. Elliptic driter de seg ut på. Når de kommer med en kjøpsanbefaling, skal jeg tenke på å selge.

1 Like

SB1M fortsetter med kjøp, reduserer fra 22 til 20. Ser hele 2023 ganske mye svakere enn 2022 og med ca 100 mill i negativ CF

4 Likes

Det var veldig svakt også de hadde for 2023…

1 Like

Ja, det var veldig svakt. Lurer på hva som er begrunnelsen. De lanserte jo 7-8 laptops i februar. Skulle tro de vil komme i effekt andre halvår 2023 og gi grunnlag for i alle fall litt mer inntekt enn forventningen i analysen. Lenovo antyder i sin jan-mars-rapport at PC-salget vil ta seg opp andre halvår.

Hvor far fetched er det at Apple benytter Elabs teknologi for hand gestures og eventuelt positioning i sitt nye VR/AR-headset. Om teknologien til Elabs er “crisp” nok, så er det perfekt å bruke ultralyd i et slik headset for tracking av håndbevegelser da mange andre teknologier som feks kamera er avhengig av å se direkte på hånden, men ultralyd har et bredere spekter. Det hadde vært et skikkelig prove of consept. Men kanskje for høytflyvende tanker.

Det er vanskelig for alle - antar inkl ELABS-ansatte - å estimere 2023. Et utg.pkt for PC:
De startet med LENOVO’s bestselger T14. Hvor mye har de hatt i inntjening på denne siden den ble lansert? Umulig å vite siden vi har en solid andel engangsbeløp (som jeg antar var relatert til hele forretningsrelasjonen og ikke til T14 alene) som vi ikke kjenner størrelsen på. Men at vi er på under 20 mill på 12 mndr løpende for T14 ser vel dessverre realistisk ut. Andre modeller vil ha lavere omsetning, helt klart - siden T14 er den største linjen deres. Hvis man har 7 modeller med et halvt års effektiv tid i butikk/på nett foran kjøperne, og snittet for disse er 10 mill årlige inntekter (kan være optimistisk?), så havner vi på 35 mill. SB1M ligger åpenbart lavere enn dette.

Hvor mye mobil bør det være i 2023? Det bør vel ikke være under halvparten av snittet siste 3 årene?

Hvis det blir et vesentlig bedre marked for både mobil og PC fra og med Q3 (og ikke bare “litt bedre” i Q4 og “bra” i Q4), så blir mitt fingeren-i-været-estimat ca 50 mill. Med god styrefart for 150 mill i 2024. Får vi en større resesjon i 2024/2025 som en god del venter, så kan vi vel fort se at ting skyves til “2026-2027” mht 500-målet?

Denne utviklingen mtp inntekter er altså så trist, og fremtidig inntjening kan gå like sakte som analysen eller verre. Denne aksjen var jeg investert i mange år for tidlig. Bare å legge nederst i den røde skuffen og hente opp i 25/26.

Revenue for 2023 kan fort ende opp med 10% av målet de satt, og som de lot aksjonærene tro på altfor lenge.

1 Like

Har du ikke bedre caser å sette pengene i, siden du legger de bort nederst i skuffen? Hva med å benytte seg av skattefradraget på tapet? Er det så surt å innrømme en dårlig investering, eller er det troen på at Elabs kommer til å knuse alt annet du er villig til å investere i fram til 25/26?
Ingen kritikk herfra, bare nysgjerrig på tankegangen.

Har heller aldri forstått det at folk ikke tar tapet. Selg å kjøp deg inn igjen og så legge i skuffen. Tenker det er en mye bedre måte, og få skattefradrag og en bedre angav om du senere vil kjøpe flere aksjer når den stiger.:grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Har aksjene på ASK med flere andre aksjer, så får ikke direkte skattefradrag uten å si opp kontoen. Jeg har troa på Elabs på lengre sikt, men bedrøvelig tidspunkt jeg investerte på, mtp fremdrift i inntekt.

Legger de i skuffen fordi jeg tror de kan ta en god markedsandel, og fordi jeg ikke har midler til å snitte ned i øyeblikket.

Jeg er ganske ny i markedet, så godt mulig jeg skulle gjort noe annet med midlene mine :wink:

Høres ut som en god plan. Kan heller ikke selge fra Ask kontoen siden jeg har tatt ut hele innskuddet allerede :smiley:

Om du setter inn en mill og etter ett år har to mill. Kan du ta ut første mill skattefritt, resten må du gevinstbeskatte.

T14 gen3 ga også bare inntekt i et halvt år (H2 2022). Nå har vi 17 modeller som vil gi inntekt i H2 2023. Milepæler har de sagt vil komme ved definerte punkter i kontrakt. Vi har ingen garanti at det kommer flere enn den første, men vil bli veldig overrasket om det ikke kommer flere ifm SW-leveranser for de 17 modeller som nå lanseres. Evt hvis de har endret kontrakt til pure “pay as you go” så vil enhetspris øke og vi kan da bake milepælen inn i lisensinntektene. Summa summarum vil jeg bli overrasket om ikke laptop revenue dobler seg ift 2022, dvs 2x28mnok.

3 Likes

Da har jeg endelig fått testet en telefon med Inner Beauty, det fungerte jo fullstendig sømløst (som jo var forventet :))

3 Likes

Er det derfor den stiger så mye i dag??