Det er altså den store utfordreren i mobil markedet vi snakker om. Helt der oppe med Samsung og iPhone. Det bør gi en signal effekt.vet dere hvordan avtalen med Xiaomi er. Har skjønt det er en slags lisensavtale der de fikk betalingen med engang. Men når nye modeller blir laget hva skjer da ift betaling,?
Ja og de har PoC gående med Samsung, så plutselig er de i alt der og
Slik jeg har forstått det var avtal en slags ‘betal dette og bruk i så og så mange’ Så når det overskrides faktureres det videre. Kan jo anta de har kommet til den grensen nå
VD snakker litt om forskjellige typer avtaler med de store Kina selskapene. Tror imint har en lisenskost samt en royalty fee basert på antall enheter. Denne er og cappa til et hvis antall pr år, deretter blir resten av mobilene det året gratis.
Klart det hjelper enormt når de får PC avtalen som kanskje gir omkring 10 kr stk mot mobil som er noen øre kanskje en krone.
Når ble det offentliggjort dette med Samsung. Det stemmer vel ikke.
Mulig jeg blander da, beklager det i så tilfelle. Men mente å huske noen av graverne på shareville fant ut at en av PoCene de hadde med stor sannsynlighet var Samsung.
Kanskje den på tv…
Låner denne og legger den her også.
Har noen tanker og spekulasjoner rundt laptop kontrakten.
Slenger det ut her, for jeg lurer veldig på hva dere tenker om laptop kontrakten mot prisen av Elabs?
Dette er hva jeg har spekulert emg frem til:
Lailas konkrete eksempel rundt tid (min 4:30) i Q2 presentasjonen.
Der nevner hun 1-1.5dollar per unit mot fysisk sensor 2.5-4dollar per unit.
Dette bruker Laila som eksempel, derfor spekulerer jeg i at det ikke er så utrolig lang unna virkeligheten?
merk “spekulerer”!
Dette er mer for å sette en mulig verdi på laptop kontrakten i aksjepris.
Markedet tar betalt i per unit levert, ikke upfront som i mobil.
Noe Elabs også kommer til å gjøre.
Lars og Laila nevner ingen andre prismodeller.
De nevner derimot at de vil gjøre som markedet allerede gjør.
Som Laila selv sier i Q2 (min 32:00-34:00) “not to rock the boat”.
Ikke sikkert prisen de tar er 1-1.5 dollar per unit.
Dog med en slik “pricing power” (konkurrentene 2.5-4 dollar) burde man kunne øke til 1-1.5 dollar uten problem etter produktet er kommet inn i systemet.
Mulig man har en form for økende kontrakt som antall leverte eller over tid osv… enda litt spekulering
Elabs har per d.d. kontrakt med en av top 3 innen laptops,
i 2020 leverte de units i Millioner:
Lenovo 87
HP Inc. 67,8
Dell 50,5
Tar utganspunkt i 1 dollar per unit og at elabs er i alle units,
med kurs 1/8.5 (Usd/Nok) vil gi i Nok :
Lenovo 739 500 000
HP Inc. 576 300 000
Dell 429 250 000
Med 50% ebitda :
Lenovo 369 750 000
HP Inc. 288 150 000
Dell 214 625 000
Med en P/E på 30 er kontrakten da i aksjepris verdt :
Lenovo 1155
HP Inc. 900
Dell 670
Dette er da bare ET selskap innen laptop, samt en pris på 1 dollar mot markedets 2,5 - 4 dollar per unit…
En P/E på 30 i et softwave selskap er billig,
avg. software på Wall Street er på sinnsyke 180ish,
usikker på norge, tipper 40-120.
Elabs har også per d.d. kontrakter med Xiaomi, Honor og Bosch, og en del POC som kan høste enda flere frukter.
Her er det ikke trukket fra skatt før kursregning, men P/E 30 er jo veldig lavt for et vekstselskap så tenker det veier opp for det, og vel så det
Er absolutt et pent potensiale her. Personlig så håper jeg egentlig kursen holder litt tilbake så jeg får lastet opp mer…
Ja selv om det høres rart ut, dersom man har funnet et selskap som man har klokketro på og planleger å investere på lang sikt, så er det bare positivt om kursen holder seg/går ned. Da får man flere aksjer.
Jepp, hadde samme reise i NOD og den var meget lukrativ så håper på samme reise her hehe
ja dersom de klarer å innfri (som de jo gjør dersom de får til å utnytte potensiale i allerede signerte kontrakter) så blir dette en himmelreise å være med på! Det blir helt sikkert opp og nedturer, men når man har bestemt seg for å sitte lenge og satt seg inn i selskapet så er de mye letterer å være med på merker jeg
Jepp, absolutt. Mye lettere å stå gjennom stormen når man har trua
Når de sier: at det er "really really simple " å nå guidingen så tenker jeg at det må være Lenovo. Da har de ikke tatt for hardt i men vet at de klarer det med stil? Var og spesielt at Laila slettet alle likes på Lenovo rett etter offentliggjøringen. Kan hende hun ville skjule mest mulig spor? Spekulasjoner det og men spennende å spekulere. Her sitter vi på ett gull egg.
Dine kalkyler holder sunn fornuft, synes jeg. Sannsynligheten i “more to come” fra CEO, taler for at flere laptop avtaler gjøres med en eller flere av de store. DA starter sammenligningen med NOD å bli relevant.
https://support.google.com/googlenest/answer/9509981?hl=en
Google har sin egen ultra sound sensor. Kan noen forklare eller har kunnskap om dette? Virker jo rimelig likt?
Har vært litt diskutert rundt Google sitt Project Soli før… Kan det være en del av det?
Trodde det var en dyrere radar sensor men får sjekke ved anledning…
"Elliptic Labs’ Virtual Smart
Sensor Platform leverages the increased granularity and sensitivity of mmWave radar hardware sensors (such as
the one used in Google’s Pixel 4 smartphone) to offer the AI Virtual Vitals Sensor. The complexity of detecting
the micro-movements of a person’s breathing and heartbeat is solved by the Company’s AI and signal processing
expertise. "
Vi hadde vel fått beskjed om google brukte den i google nest.