Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Elliptic Labs

Det vet jeg ikke, fant bare ikke at Elabs hadde meldt noe om akkurat de to modellene det var snakk om på det forumet.

De melder ikke alle modeller de er i etter hva jeg har forstått.

1 Like

Sakset inn fra Shareville :slight_smile:

Kanskje milliardmarkedet i automotive er nærmere enn vi tror?

Xaiomi tänker köpa in sig i Nevs elbil, planerar investera 10-tals miljarder kronor i elbilssatsning de kommande åren. Steget är inte långt att ELABS är med i den utvecklingen?

Elliptic har muligens mistet fremtidige Xaiomi kontrakter
ref Xiaomi to address the proximity sensor issue on some of its phones - GSMArena.com news

Selvsagt ikke positivt hvis tilfelle. Stusser imidlertid litt på formulering under. Mulig jeg leser det helt feil, men i motsetning til flere av sine konkurrenter innen proximity sensors er jo ELABS løsning software. Foreligger det øvrige offentliggjorte bekreftelser på at Xiaomi har avsluttet sitt samarbeid med ELABS?

« The exact root of the problem hasn’t been confirmed, but some users believe it’s a hardware issue. Perhaps that’s why Xiaomi has decided to end its deal with Elliptic Labs - the OEM’s supplier for proximity sensors.»

Tror ikke man må melde at de ikke skal selge produkter til Xiaomi lenger,
for de har vel ikke noe tettere samarbeid enn det.

Men hvis du du ser på kilden og leser en litt dårlig google oversettelse ( eller enda bedre kan italiensk ) koker det ned til at de muligens går bort fra software og tilbake til hardware proximity sensorer – de har fått en del klager og Xiaomi skal investere en del penger i Minghao Sensing

Synd hvis det stemmer

Så den underliggende italienske kilden først etter jeg hadde svart. Enig i at de med all sannsynlighet ikke må børsmelde HVIS samarbeidet med Xiaomi avsluttes. Bakgrunnen for det er at det ikke er noen totalavtale, og min forståelse er at tidligere inngått avtale kun gjaldt gitte og/eller x antall modeller. Ville vært synd, men samtidig får forhåpentlig ELABS ytterligere bein å stå på innen smartphone(allerede Honor 50SE) og det er andre vertikaler(PC/laptop) som vil være hovedbidragsyteren for å nå guiding samt videre suksess

For å snu på det, dersom dette ville vært vesentlig for guidingen så er det vel nødvendig med en melding om det i så tilfelle. Hører vi ingenting så beholder de guidingen.

Helt enig @Monok ! Vil også tro at dette i realiteten var kjent for ledelsen når de la frem Q2 5. august og at dette da er hensyntatt i det som ble kommunisert det(inkl guiding)

Jepp :+1:

Gir ikke helt mening den artikkelen, da den indikerer at elabs sensoren er en hardware sensor.

Enig, så avventer selv med å konkludere på den.

Google translate viser noe helt annet enn det som det spekuleres i den italienske lenken det refereres til, når det er sagt så kaller de det en feil å stole på elliptic labs.

Xiaomi har i prinsippet investert i en mens produsent.

I denne artikkelen foreslår vi bare en av de mange mulighetene som kan oppstå etter kjøpet av selskapet. Dette betyr ikke at Xiaomi vil løse problemet med nærhetssensor i virkeligheten. Det ville imidlertid være dumt å ikke gjøre det. Men det er ikke vi som bestemmer.

Spørsmålet er jo om disse Italienerne sitter på mer info enn andre. Hvor har de hørt at Elabs mister kontrakten? Foruten dem, hvem andre har nevnt Elabs?

I mars investerte Xiaomi i et MEMS sensor-selskap: http://m.ictransistors.com/news/xiaomi-invests-in-mems-sensor-company-silicon-43023202.html

Nå er det snakk om Minghao Sensor. Også her her Xiaomi investert. Det er det som er nyheten. Dette ble for så vidt kjent allerede i mai i følge noen kilder…

Ref feks:
https://www.eet-china.com/news/202105210904.html

Her er en engelsk artikkel relevant for Minghao:

Xiaomi har sensorer i omtrent samtlige produkter. Og nå skal de begynne å produsere biler. De trenger flere sensorer, og ønsker nok å investere i relevant teknologi.

Italienerne ser ut til å tenke veldig snevert… man må også stille seg spørsmålet hvor de har den infoen fra. Særlig når sensorspørreundersøkelsen til Xiaomi ble holdt for ikke lenge siden og Xiaominyheter om Minghao kom allerede for flere måneder siden

2 Likes

Det som overrasker meg er at sensoren sitter i 150 millioner enheter dersom de ikke fungerer godt nok. Samarbeidet med xiaomi har pågått siden 2016, uten at de har sett dette «problemet».

Hvordan kan xiaomi lansere modeller uten at de har trua på produkter, og attpåtil i mange modeller.

Dersom de har litt QC (noe jeg vil tro da de nå har blitt en av verdens største mobilprodusenter) så burde dette være avdekket og ordnet for lenge siden.

Det er noe som skurrer veldig i utsagnene fra Italia.

Ser dog at det stilles spørsmål om indiske utgaver er mer utsatt en europeiske pga innsparinger på hardware.

3 Likes

Slik jeg forstår det spekulerer dette italienske mediet i at Xiaomi’s oppkjøp av Mingyu vil føre til at Xiaomi bytter ut proximity sensorer, på bakgrunn av at Mingyu produserer en rekke ulike komponenter. De sier selv at “we PROPOSE only one of the many possibilities that may arise…” “This DOES NOT mean that Xiaomi will solve the proximity sensor problem in reality.”

Å fra dette dra sluttsatsen at Xiaomi har avsluttet avtalen med Elliptic er relativt søkt. Artiklene sier jo også at kilden til feilproblemet ikke er funnet og at det kan være et hardware problem i stedet. Men uansett har vel Elliptic snaue 30millioner i inntekter fra Xiaomi. Relativt ubetydelig hvis Elliptic når 500millioner i inntekter med den nye laptop avtalen…

5 Likes

Nevnes flere modeller som Elliptic er inne i, men en som også skriver at det var samme problem i tidligere modeller
« This is not “recent phones issue” (Redmi Note 5, Redmi Note 8, Redmi 9/Poco M3, X3 etc. are affected) nor is the “hardware issue” since sensors work in testing/calibration mode/menu (and often during use, but not always as it should)»

Synes det virker rart om ikke Elliptic skal klare å fikse dette, hele ideen er jo at dette skal lære seg å gjenkjenne mønstre og tilpasse seg… kjipt om det skulle vise seg at Elliptic er ute av fremtidige Xiaomi, men avventer hvertfall til det foreligger noe mer konkret… er det noen som har forsøkt å spørre Elliptic direkte om dette?

forøvrig enig med en på forum som nevnte at det kan skape problemer med forskjellige deksler på telefoner… godt Elabs har landet PC kontrakt hvertfall, burde være enklere å oppdage brukere foran en PC enn alle de måtene telefoner blir holdt på, diverse deksler osv osv

Jeg sendte mail til Lars Holmøy og fikk dette svaret: « Jeg kan ikke kommentere på enkeltkontrakter som sådan.

Jeg kjenner ikke til dette nettstedet. Vi har ikke mottatt noen klager på vår proximity sensor fra Xiaomi.»

5 Likes

Takk! Vil ikke tro Xiaomi avslutter et samarbeid uten å en gang ta opp eventuelle problemer med de. Vi får beholde roen så lenge :slight_smile: