Enig! Bimo Kapital presset ned den gang… Jeg økte like gjerne litt nå
Helt enig! I 2020 omsatte de for MNOK 45 og hadde en negativ EBITDA på drøye MNOK 5. H2 sterkere av natur ift «hunting season» i Tech, og i Q2 gjentok selskapet guiding for 2021 med «significantly stronger topline» og «positive EBITDA» for the year.
Opplever at de er veldig trygge og offensive når de snakker om guiding, enten det er guiding i retning av 2023 eller 2021. Skal være forsiktig med «feeling» i og med at det er subjektivt, men uansett er det liten tvil om at en «significantly stronger topline»(fra 45 MNOK) kan bidra til langt mer enn en positiv EBITDA for 2020 tatt marginer og kostnadsnivå i betraktning. Her opplever jeg at de gir seg seg slingringsmonn og vi kan de overraske veldig positivt allerede i H2. Selvsagt kun spekulasjon fra min side, men ballen har begynt å rulle
Det som er mest urovekkende er vel hvis så mange får kalde føtter bare av å lese noen innlegg på et forum der de aller fleste ikke engang vet at proximity sensoren er SW og ikke HW… Spesielt så kort etter kontrakt med topp 3 laptop leverandør har banket inn.
Selvsagt synd om det skulle være noe hold i det, men tviler sterkt på at Xiaomi går tilbake til dyrere komponenter uten å engang prøve å la ELABS fikse et eventuelt problem… Xiaomi har jo til og med gått enda lenger for å få teknologi som skjuler frontkamera på Mix4, så de kan vel ikke gå tilbake til gammel teknologi innen proximity.
Jeg økte selv med nesten 50% i dag, og har fortsatt troen på at dette er en midlertidig dipp!
Det at noen litt nervøse selger når slike nyheter dukker opp er naturlig. Men det gjør også at det trolig er enda mindre “frie aksjer” når de på Q3 kanskje har fått flere DW, legger frem bedre tall (kanskje grønne tall??) og folk virkelig får øynene opp for hva som er i ferd med å skje. Vi så jo hvor fort aksjen steg fra 200 til 250 når det ble litt interesse for aksjen. Tenk om/når det blir stor interesse for aksjen og ingen vil selge? Eller om de feks i løpet av 2022 skulle flytte seg over på hovedbørsen? Her tror jeg at de som “står i stormen” og er med til 2023 “and beyond” vil være meget fornøyd med avkastningen.
Det kan bli meget trangt inn døra her. At ryktebørsen sender aksjen nedover er ikke sjokkerende ut ifra mengden tradere som hopper mellom polight og elliptic hvor jeg personlig mener elliptic er mye mer fundamentalt sterk…traderne er velkommen til å løpe etter ved et senere tidspunkt
Snakket med CFO i dag. I tillegg til det som har fremkommet ovenfor her uttalte han at de har lavere feilmargin enn IR sensorer for proximity i smarttelefoner. Han understrekte at kundene aldri ville akseptert at en ny proximity løsning inneholdt mer glitcher. Hver nye modell sendes til Oslo for “extensive testing” der softwaren tilpasses. Xiaomi må deretter godkjenne resultatet.
Jeg tror det var flere grunner til fall, annet enn ryktet.
Ryktet forsterket kanskje en allerede igangsatt effekt, nemlig gevinstsikring. Jeg selv tok gevinst flere ganger oppover. Kursen steg da fra 167 til 285 på 3-4 uker!
I påfølgende tid, selger de med FOMO og de som kun kjøper på moment ned, da de ser røde tall. Typiske småinvestorer.
Husk at det fortsatt er relativt lavt volum. Denne skyter nok fart med ordentlig rekyl når neste børsmelding kommer!
Fra dagens investor presentasjon
- Increase in smartphone revenue due to new customers and from marketing new
technology features to current customer
Antar current customer er Xiaomi, så istedenfor at de har brutt, så virker samarbeid å være utvidet?
- Larger fixed-volume contracts on units/devices — increases revenue certainty
Større fixed volume, antar det igjen må være at Xiaomi fornyer og i år med mer enn 3 M$…
- Laptops are the largest revenue driver in the near future
Spent på hva near future vil si, men må vel minst regne 3-4 måneder fra lisens kontrakt ettersom modeller må til Oslo for extensive testing
Noen som har noen formening om hvilke type investorer som deltar på dagens DnB konferanse? Også internasjonale?
Fin presentasjon. Jeg vil tro at slike konferanser er interessant for flere investorer, fra både inn og utland.
Ja, alt tyder på at Xiaomi-samarbeidet bare fortsetter å utvikle seg i positiv retning, i motsetning til hva et shady fake-news-nettsted ønsker at folk skal tro.
Når det gjelder laptop-avtalen så tror jeg vi er heldige om vi ser inntekter fra denne i Q3, mer sannsynlig kommer vel dette i Q4. Som Laila nevnte på kvartalspresentasjonen er de i en pågående prosess om å jobbe seg inn i flere og flere modeller der, med mål om - på sikt - å være i alle leverandørens modeller. Dersom de får til det - og man tar utgangspunkt i Lars Holmøys bekreftelse på at de kan nå guidet mål for Oktober 2023 om 500 MNOK kun gjennom fullt innpass i én leading laptop OEM - så fremstår dette ekstremt lovende. Husk at 500MNOK kun er et mid term mål. Her er det potensiale for mange flere kunder, og voldsom vekst.
Dette med omfattende testing er jeg ikke sikker på. Det kan vel også hende at dette er en del av PoC-prosessen? Hva tenker dere?
Det med omfattende testing var noe Holmøy hadde svart noen ift Xiaomi spørsmål.
Forøvrig noen som har sett på videoer som er lagt ut på https://www.ellipticlabs.com/technology/
?
Liker også godt at de opprettholder gudingen på “positive edbita 2021” som betyr trolig fint overskudd H2 mao siden H1 var negativ Bare å kose seg utover høsten og de neste 2-10 årene i denne aksjen altså
Meget hyggelig presentasjon for nåværende og fremtidige aksjonærer. Den ufravikelige guidingen om positiv 2021, tilsier mye godt nytt frem til nyttår.
Laila ble spurt hva som ville være driveren for inntektene i H2. Hun svarte smarttelefon og litt laptop og IOT. Så tar nok litt tid før vi ser utrulling hos topp 3 laptop OEM.
Også interessant hvordan Laila nevnte at de andre potensielle kundene de har PoC hos fikk panikk da de signerte firm kontrakt med nevnte top3 laptop OEM. Det sier noe om hvilken episk størrelse det kan bli på denne ballen som nettopp har begynt å rulle…
Her tror jeg nesten ikke det er mulig å spekulere engang på hvor stort dette KAN bli. Selvsagt kan ting gå andre veien også, store risikoer involvert. Men steike for en potensiell oppside!
Risiko i alle aksjer, men synes det et betydelig mindre i denne etter hvert… Hvertfall i forhold til mange andre vekst aksjer!
R/R er i alle fall svært attraktiv i mine øyne.
Skulle ikke køle for lenge ned i dumpa der. En liten smule av good news nå så tror jeg vi går rett til ATH
Synes også R/R er god i Elab. De har klart å bli en del av økosystemet med alle de store . naturressursmangel og miljø er noe selskapene er nødt til å ta hensyn til. Til halvparten av prisen og med muligheter for nye features. No brainer.